Hur länge ska man äga en bil innan man byter ut den?

Haft egen firma i mer än 30 år hemma så behovet av bil för att kunna komma till jobba finns inte… Innan familje företag å de va en promenad på 2,5 minuter dörr till dörr. Tanken har varit att inte slösa bort onödig tid till att komma till å från jobbet…

2 gillningar

Tack för feedback, då är jag inte helt fel ute :slight_smile:

Jag tänker inte heller att motorn lär rasa utan att det är mer sannolikt med strulande elektronik eller dyra (men ack så trevliga) matrix-strålkastare.

Ingår strålkastarna i maskinskadan? Trodde det mest gällde motor och växellåda?

Hur tänker du här? Menar du att en person som är beroende av att ha bil inte kan äga bara en enda bil, eller?

1 gillning

Jag har tänkt på strålkastarna som elektronik men såhär skriver Folksam om vad som ingår:

• huvudstrålkastarens styrenhet till Xenon, LED, Laserljus (utom lampa, dioder och glas)
• reglermotor till adaptiva strålkastare

Ursäkta OT :slight_smile:

1 gillning

Jag kanske är helt fel ute, så jag pingar in @Skogstomten som är forumets bilexpert, men för mig blev det förra året väldigt tydligt att jag byter:

När jag kan få en nyare bil för samma TCO som jag har på den befintliga bilen.

Jag hade förra året en TCO (=total cost of ownership) på min 10 år gamla Volvo V70 på ca 4 500 SEK/månad. För samma peng kunde jag få en helt ny bil av 2021 års modell. Då blir det i min värld idioti att äga den gamla bilen. Så för mig handlar det inte alls om mil, skick eller liknande utan rent av “var får jag mest för pengarna”.

Vi hade ju en superlång diskussion på ämnet förra året:

1 gillning

Va det verkligen räknat på nuvarande elpriset eller räknade du teslans TOC med ett önskepris på elen? :wink:

Räknat på 2 SEK per mil på elbil. Det tycker jag att jag har hållt rätt bra hittills faktiskt.

Men Teslan ligger ju inte på 4500 SEK/mån i TCO. Den ligger ju nästan 2.5 gång så högt. :roll_eyes: Det var en MG eller Kia e-Niro som vi tittade på då. Teslan var ju ett emotionellt beslut som jag kände att jag behövde göra där och då för min egen skull. Sedan har jag iof. aldrig ångrat det beslutet.

3 gillningar

Helt omöjligt att svara på. Om du pendlar flera mil till jobbet varje dag blir svaret ett helt annat jämfört med om bilen är mer av en “nice to have”. Även hur mycket tid/ork/kunskap du har spelar in. Själv kör jag väldigt lite bil (så hamnar i “nice to have”-kategorin) och bryr mig ej ett smul om status gällande fordon, så klarar mig med en snart 25 år gammal Toyota. Då handlar det om hundralappar per månad i totalkostnad utöver bränsle utslaget över 10 år.

1 gillning

Istället för en V70. Det är inte jämförbara bilar.

4 gillningar

Menar mellan 50-60000kr, ja, det var otroligt dyrt. Det var en automatväxellåda och nåt mer som jag inte minns namnet på som fick bytas.

Jag menar att det är besvärligt att alltid äga billiga bilar som man kör tills de ska till skroten om man behöver bilen för att komma till jobbet. Jag behöver en bil som jag kan lita på att den fungerar när jag ska till jobbet. Inte en skrotbil som kanske fungerar.

Även en helt ny bil kan sluta fungera men risken är mindre än med en bil som snart ska skrotas.

Har själv en Dacia, årsmodell 2012. Rullat 24000 mil. Servat varje år på en verkstad och hittils jag har enbart behövt byta bromsar, batteri, lampor, kamrem och hjullager. Vet inte om det är pga någon mirakel, men alla på verkstaden jag servar den på säger att bilen är i utmärkt skick med tanke på miltalen.

Grattis, vad roligt att höra att den går bra. Hoppas att den håller många mil till.
Menade inget negativt mot just Dacia. Kunde lika gärna jämfört en Audi mot en Renault, poängen var att lite dyrare märken håller högre kvalitet och komfort jämfört med billigare märken.

1 gillning

Jo ingen fara! Och jag håller med. Jag tänkte mest berätta för att ibland behöver man inte heller vara emot lite billigare märke då dem kan hålla ganska bra ändå. Jag ser det ofta i min omgivning, människor som knappt har råd köper en dyr bil (eller dyrare än det dem har råd med) för att den är bättre och håller längre men man kan också klara sig med en biligare bil.

1 gillning

Bilar är oftast en dålig affär, borträknat gamla amerikanare och dylikt. Min Volvo är ingen mirakelbil, jag har fått reparera en del gejser under åren men det känns mer ”värt” det då jag vet att jag kommer att behålla den en lång tid framöver.
Hade en Kia tidigare och den blev en dyr affär för mig och det ena än det andra fick bytas ut och det kändes inget roligt plus att den kändes väldigt tråkig, inte för att Volvon är speciellt upphetsande, men att köra den är som att styra ett slagskepp jämfört mot Kia:n som känns mer som en läckande trä-eka…

Den som vill få pengar över till annat vettigare än att ha en nyare bil ståendes på garageinfarten ser ju till att köra så länge som möjligt och då talar jag om minst 30.000 mil. Om man ser till att hålla sig med märken som inte bytt modell varannat år som äldre Volvo, VW och OPEL finns det gott om billiga delar och kunskap att laga. Någon krona mer i bränslekostnad är snart intjänad på allt annat!

1 gillning

Har man missat en service så lär de inte ta Garanti jobben. Kan vara så?
Kör idag en V40 d3 2016 där jag har en kostnad på 2350 kr månaden inklusive allt räknat på 1500 mil.
Tror den får rulla några år till.
Har inte råd(jo egentligen, men varför…) att byta till elbil då jag kör så lite.
Blir 3-4 ggr dyrare minst.
Miljömässigt så bör vi köra dem till de är slut och skrota dem. Inte skicka till andra länder

Inte för att vara sån men 0,7 l/mil * 27 kr/litern * 1500 mil= 24300 kr eller 2025 kr/månaden.
Menar du att allt övrigt på bilen kostar dig 325kr/månaden?

Hade gärna viljat se den uträkningen.
Skulle säga att för 7050-9400 kr/månaden får du en finare elbil än en V40 för. Men ja, jag kan hålla med om att det inte är värt det :slight_smile:

Räknat på senaste tankningen som var på 0,55 så blev det 2527 krför en månad
Skatt 91
Service 216
Försäkring 364
Bränsle 1856

Lägst förbrukning på långkörning 0,41 till här hemma 0,58 max

Så nää det blir ingen elbil.
Kan ändå inte ladda hemma
Mineralerna i Vindkraft och elbilar tar fortare slut än oljan så hur förnybart är det?
Alla kan inte få en elbil helt enkelt