Hur länge ska man äga en bil innan man byter ut den?

Stämmer absolut.

För mig som inte är intresserad alls av att ha en billig skrotbil som kan sluta fungera när som helst är det ändå en bra affär för mig att ha en dyrare bil. Den lön jag nu får ett par mil bort från hemmet är så pass mycket högre än den jag får nära där jag bor så bilen betalar sig själv på det sättet.

Förbrukningsvaror (däck, vindrutetorkare, m.m.): ?
Besiktning: ?
Reparation: ?
Värdeminskning: ?
Kapitalkostnad: ?

När jag räknar vad bilen kostar brukar jag ta med dessa poster också då det är saker jag kommer behöva betala om jag ska fortsätta äga bilen. För min del blir det ca 5000 kr/månaden för en 2017s bensin Mazda. Vilket gör att 7000-9000 kr/månaden som en elbil kan kosta gör att kalkylen för elbilen fortfarande inte håller men det blir inga 3-4 ggr dyrare.

2 gillningar

Jag har några grundkrav som kombi, dragkrok, lång räckvidd, komfort och att risken för fel inte är så stora (all reparation sker på verkstad). Utifrån det scenariot blev en bättre beg PHEV bästa alternativet för mig. Om jag kan köra den till 35 000 mil vore det ju kanon ekonomiskt, men tveksamt om det kommer vara görbart med tanke på all teknik som kan börja strula.

Jo visst finns det någon torkare vi bytt och en uppsättning däck på 4 år då de inte var helt nya vid köp.
Blir någon krona till/mil.
Värdet är svårt att uppskatta ännu men listpriset ligger strax under det vi köpte den för.
Märklig marknad när brist på nya bilar ställer till det.
En vettig elbil idag kostar ren 6000 i månaden + allt du vill räkna med som bränsle o däck etc.
Många med elbil byter 2 däck vartannat år etc
Elbilen kommer inte i närheten av en nyare diesel som klassats som miljöbil och har 1100 i skatt, låg förbrukning etc

Beror ju helt på vilken elbil man har.

Våran kostar 3200 i lånekostnad (10 år)
Ca 400 i el per månad
Service 150 per månad
Däck 200 kr i månaden
50 spänn på spolarvätska och annat smålull.

4000 totalt

Det är helt ok tycker jag.

Vi sparar ca 3500 i soppa varje månad, så bilen betalar sig själv i princip.

400 i el?
Kommer väl i bäst fall 40 mil i månaden då om man inte kan tanka el hemma.
Ute på stan där det knappt finns laddplatser ännu kostar det upp till 9 kr/kwh.
Många här verkar var politiker.
Ni förstår inte att vi är extremt många som inte kan ranka hemma vilket gör det dyrt med el. Alla har ingen"mack" hemma helt enkelt.
I vår kummun finns Lidl i McDonalds att tänka på. Thats it!
Då är vi ändå boende i 08 området.
Hur långt ska man åka för att tanka?

Ja, jag laddar 100% hemma, men det är ju en del av kalkylen för min del, precis som årlig körsträcka blir en del om det är värt att köra el eller inte. Man måste upp i några mil för att det ska löna sig.

Hade jag inte kunnat ladda hemma hade jag inte satsat på en elbil.

Men du har rätt, lätt att glömma bort att alla inte har den möjligheten, och då blir det ju helt andra kostnader.

Är ju tom så att kommande elstödet drar ner elkostnader till 1 kr milen för min del, men i exemplet utgick jag ifrån nuvarande kostnad (200 mil a 2 kr)

Och ska tilläggas att vi har fler bilar i hushållet, vilket gör att vi kan ha en förhållandevis billig elbil med kort räckvidd, då den enbart nyttjas som pendlingsbil, och inte för längre resor.

Maskinskadeförsäkringen hjälper kanske om motorn rasar, men den brukar sällan betala ut om t.ex. växellådan rasar. Och att fixa en automatväxellåda kan utan vidare kosta 60 tkr (även för “billigare” bilar), och det händer för många bilmodeller oftare än att motorn rasar.

Fast sen är det ju mer troligt att växellådan rasar efter 10+ år än under de första tio åren…

Fast nu har det gjorts rätt många beräkningar på det här, och elbilar är mindre miljöfarliga än bensinbilar över sin livslängd. Så du har dessvärre fel.

1 gillning

Här blir jag lite nyfiken - är det verkligen så att en havererad växellåda inte täcks av maskinskadeförsäkringen? Det har i alla fall jag trott. Jag kikade därför lite i folksams försäkringsvillkor, och där kan man bl a läsa att följande omfattas:

Växellåda, kraftöverföring
• kraftöverföring, växellåda inklusive lameller i automatlådor, styrelektronik och reglage
• koppling inklusive wire, hydraulik, elektronik och reglage, svänghjul (utom nedsliten kopplingslamell och följdskador därav)
• drivaxlar och hjullager på drivande axlar

2 gillningar

Växellådor, bromsar osv. ses som en slitagevara, och sådant får du sällan pengar för.

En växellåda är väl inte mer en slitagevara än vad motorn är?

I normalfallet byts aldrig en växellåda under hela bilens livslängd, till skillnad mot bromsar, hjullager mm

Då kan man ju lika gärna se hela bilen som slitagevara…

1 gillning

Misstänker att det räknas som slitage, vet att koppling gör det, räcker med att du tar ut en ny bil och kör en stund med den enligt en bilhandlare. Och det är det som är grejen med ”maskinskadegaranti” det finns alltid nåt kryphål när det verkligen gäller tyvärr.

Jag fick en ny växellåda efter 12000 mil på vagnskadeförsäkringen betald till ca 70%, minns inte exakt. Volvia. Men det gick ju på ca 18000 kr för mig ändå…

Jag köper helförsäkring främst för vagnskadeförsäkringen, och lägger rätt lite värde i maskinskadeförsäkringen.

Klart maskinskada även inkluderar växellåda. Speciellt om det är en automatlåda. Att den inte täcker kopplingslameller vid en manuellt växlad bil kanske är en sak, men en automat ska man ju handhavandemässigt i princip inte kunna köra fel.
Jag vet en kompis som fick sin kopplingsdel till automatlådan bytt (DSG-låda) mot självrisk.

Här finns tom en rapport med lite statistik på vad som brukar gå sönder och olika bilmärken. Där finns koppling med (excl. Lameller) men automatlåda finns med även den, inkl. dubbelkopplade varianter.

Sen om du inte ser till att serva din bil enligt avtalet och serviceplan så har du ju inte uppfyllt din del av avtalet och då kan det förstås vara en annan sak. Men då får man ju skylla sig själv.

2 gillningar

Samma här, hade jag kunnat välja bort maskinskadan och fått lägre premie hade jag gjort det.

Eller rättare sagt, om man inte gjort det på godkänd verkstad… Att man gör det själv brukar de ju inte godkänna, oavsett hur mycket kvitton och kunskap man har, även om det finns fall där någon dragit garantiärenden till domstol och fått igenom det.

Jag räknar inte med någon maskinskada på försäkring om jag grejar själv, ska man göra det får man lämna in bilen.

Så är det absolut. Godkänd verkstad behöver dock inte vara återförsäljarens egna märkesverkstad det får man inte längre förbjuda mot.
Men om man ska göra det själv så ska man inte räkna med det, men det tror jag iofs inte är någon större majoritet som gör så, och speciellt inte på någon nyare bil där maskinskada ens är applicerbar.

För skojs skull kollade jag hur länge jag äget olika fordon å enligt biluppgifter så den längsta är uppe i 36 år 1 månad… Varför byta så ofta…:wink:

1 gillning

Jo, det känner jag till. Och det är bra att monopolet bröts där

Förr hade jag bara gamla bilar och när jag väl första gången hade en bil som det ens kunde bli aktuellt för hade jag inte riktigt koll på att det ens fanns maskinskadeförsäkring (men den har gått 24000 nu utan problem), så när garantin gått ut gjorde jag allt själv.

Men elbilen vi har nu, den får gå på verkstan, men det kostar å andra sidan inte så mycket.

Men jag har även min jänkebil, den har teoretiskt några år maskinskada kvar, (5 år gammal) men det struntar jag i, då halva syftet med bilen är att fixa och dona med den själv (dessutom var den servad enligt mil (tätare än nödvändigt) men inte enligt tidsintervallet när jag köpte den, så förmodligen var maskinskadan bränd ändå)