Känner mig vilsen angående köp av första bil

Efter många om och men så har jag tillslut tagit körkort 23 år gammal.
Ska nu alltså försöka köpa en första bil och känner mig väldigt vilsen.
Har en budget på allt från 30-150k har ingen aning om hur mycket man bör spendera. Ska man ta lån och köpa ännu dyrare bil?

Har hört att vissa tycker att första bilen ska vara en riktigt skit bil för typ 20.000:-

Men är det något jag hatar så är det oförutsedda avgifter och kostnader.
Därför jag var mer inne på att köpa en något dyrare bil runt 100-150k eller t.om kanske låna och köpa en bil för 200-250k. Alltså att det är mindre fel som uppstår och billigare service.
Pga det har jag också varit inne på att leasa en bil men känns inte bra att betala flera tusen i månaden bara för att få ‘‘låna’’ en bil.

Sen vet jag inte om man bör köpa av en bilhandlare eller privat typ blocket. Har noll koll på bilar eller vad man ska hålla utkik efter så därför känns bilhandlare mer lockande även om det blir lite dyrare.

Hur många mil förväntas det att en bil ska gå? Det känns som jag stirrar in mig på bilar på max typ 10.000 mil och är dom runt det dubbla så är dom inne på slutet av sin livstid.

Bilmärken tycker jag också är svårt. Hade helst velat ha en Audi mest pga att tycker dom har snyggast bilar för inte alltför mycket pengar. Har då som sagt ingen aning om Audi kommer kosta mer att äga en typ en Kia.

Eller är dom flesta stora bilmärkena ‘‘same shit’’ ? Ford, Volkswagen, Audi, Kia, Volvo etc…

Hur viktigt är det att provköra en bil? Har ändå ett hyffsat avstånd till dom flesta städer och bilhandlare. Tänker att vissa erbjuder hemleverans och att man då inte kommer kunna provköra bilen innan.

Så hur skulle ni gjort i min situation? Budget på 30-150k och den kommer till 95% användas som pendlarbil till jobbet cirka 1 mil tur och retur. Det är inte jättelångt alltså. Har cyklat i 5 år och är ganska less på regn och snö just nu. (bor i Norrland).

Spelar det någon roll om man köper en bil nu eller om 6 månader?

Ska sägas igen att jag kan NOLL om bilar. Kan byta spolarvätska and thats it liksom.

Tack på förhand!

Köp en liten, bränslesnål japansk bil. Typ Toyota Yaris, Suzuki Swift, Mazda 2 eller liknande.

Skicket är viktigare än milen. Se till att den är servad enligt bok. Är den hel och fin i kaross och inredning med få ägare så borde det vara ett hyfsat säkert köp

7 gillningar

Köp inte för billigt, det blir dyrare än att lägga mer från början

1 gillning

Du behöver först ta ställning till ditt bilbehov. Är du beroende av bil för att åka till jobbet eller handlar det främst om en ”helgbil” eller liknande. Det blir absolut inte ”billigare och bättre” med en dyrare och finare bil, tvärtom.

När jag handlade min första bil för ett par år sedan tittade jag på nyare bilar, alltså bilar som var mellan tre och fem år gamla. Då kan man köpa en bil med hygglig servicehistorik och gärna köpa den direkt av den första ägaren.

Ett annat alternativ är att köpa en äldre bil. I sådana fall kan det finnas en poäng i att välja t.ex. Volvo, Saab eller något annat ”kvalitetsmärke”. Jag har kompisar som gjort detta val och jag uppfattar inte att de ”lyckats sämre” än vad jag själv gjort.

En viktig faktor är förstås om du är ”intresserad av bilar”. I sådana fall kanske det inte är så viktigt om en viss modell eller märke blir mycket dyrare. Det är ju ”känslan” som är grejen med att ha just en sådan bil.

Min första bil var en fem år gammal Opel Astra som jag köpte av den första ägaren. Det var en ganska tråkig bil men ett förnuftigt val. Idag har jag min andra bil som är en fyra år gammal Audi Q5. Den kostade i runda slängar lika mycket som fem Opel Astra. Den är roligare och bättre men att jag skulle äga den typen av bil i Sverige för att det ”känns kul” vore rena vansinnet. Mitt bilbehov idag är radikalt annorlunda och då finns det en poäng med en dyrare bil.

2 gillningar

Är leverantör till bilverkstäder, fick tips ifrån en bilmekaniker på VW,han sa köp ingen VW köp en Volvo

2 gillningar

Förstår jag syftet rätt: Jobbpendling 5 km en väg i Norrland. Kanske mer vintertid/vid dåligt väder än annars (5 km cykel är väl bara trevligt en sommarmorgon :blush:)? Är det bilens tänkta användningsområde?

Är inte beroende, men är så less nu att cykla i dåligt väder så det hade verkligen varit en vardagslyx. Plus att jag kan åka en bit längre till bättre affärer och ha mer frihet i vardagen om man ska åka till familj eller vänner.

Exakt, det är väl det primära syftet med bilen. Utöver att ha lite mer frihet att åka iväg längre sträckor någon gång i månaden.

Det här är också något jag tycker är intressant, vissa säger absolut nej till vissa märken medans andra säger att det märket är deras favorit. Är det egna erfarenheter som påverkar detta eller är det många myter som flyter runt bland folk?

Har läst runt och känner vissa som säger att jag borde köpa en saab medans andra på internet säger ‘‘köp absolut inte en saab’’. Och eftersom jag är så okunnig så kan jag inte avgöra vad som är fakta och vad som är känslor.

Min mamma säger t.ex till mig att aldrig skaffa en Nissan, eftersom hon hade en för 10 år sedan som krånglade så mycket…

1 gillning

Enligt bilprovning så har ju Toyota minst anmärkningar vid besiktning, dock så överlever Volvo lite längre över tid , men köp ingen Nissan vad du än gör.

Behöver du drag? Hundburar eller annat som tar plats?
Köp en så liten bil som du klarar dig med. Helst bensin+manuell. Endast Toyota.
En bil kostar många tusen i månaden, fundera på om du inte kan åka taxi eller limousin istället.

2 gillningar

Jag skulle hellre köpa en bil som gått typ 30.000 landsvägs mil i norrland än en som gått 10.000 mil i stats körning… Allthandlar om skicket å även hur många ägare bilen haft… Bäst är att de varit få ägare om dom ägt dom länge… Jag har en bil som snart gått 43.000 mil å den funkar kanon…
Börja me en hyfsat billig bil, å gärna en Toyota…

4 gillningar

Bra att du har många funderingar över själva bilen, men jag skulle nog börja i precis motsatta ändan. Du verkar inte ha några speciella behov vad gäller räckvidd, lastkapacitet, sittplatser, dragkapacitet, bränsle eller liknande. Fundera istället på hur du vill spendera de pengar du kommer tjäna de kommande åren? Boende, resor, hobbys, etc. Sedan kan man väga exempelvis:

• En Toyota (25 kkr / år) och utlandsresa (25 kkr / år) VS. fin Volvo (50 kkr / år).
  • En Skoda (35 kkr / år) och extra sparande till framtida boende (25 kkr / år) VS. en snygg Audi (60 kkr / år).

Inköpspriset behöver inte vara den största kostnaden för bilen, så det är bättre att räkna ihop alla kostnader över en 3- eller 5-årsperiod.

Det behöver inte vara fel att köpa en roligare och snyggare bil, men det är tråkigt att upptäcka när man är 30 att man inte har råd med det man vill ha för att man tyckte att en Audi med tonade rutor var så häftigt att man glömde räkna vad den faktiskt kostade, med försäkring, service, bensin och allt annat som medföljer.

1 gillning

Har läst detta på en del andra ställen också. Varför ska man försöka skaffa en bil med så få ägare som möjligt? Är det för att om den har haft många ägare så finns det en orsak till detta?

Helt rätt. Tack för många kloka funderingar som jag måste tänka igenom!

Du kan ju gå lite olika vägar med ditt bilköp. :slight_smile:

Själv vill jag också gärna slippa oförutsedda och tråkiga utgifter. Utan maskinskadeförsäkring riskerar du det oavsett om bilen kostar 10 tkr eller 200 tkr. Den typen av försäkring har du ofta som mest upp till 15 000 mil eller 10 år (villkor varierar mellan försäkringsbolag).

Av den anledningen tycker jag att du antingen:

1. borde överväga att lägga snäppet mer pengar, kanske nånstans i spannet 150-250 tkr och förhoppningsvis ha 5-6 års bilägande där du slipper oroa dig för större kostnader (det kan försäkringen täcka). Typ en sån här:
    Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

2. Kika på leasing nånstans mellan 3-4 tkr/månaden

3. Att köpa billigt men vara beredd på strul och reparationer eller skrotning.

En ägare som haft en bil eller fordon länge har med säkerhet sköt om den, medans dom som haft kort tid bara kört…

Både billiga och dyra bilar går sönder.

Personligen gillar jag att kunna skrota bilen och skratta åt det vid t.ex motorras istället för att “tvingas” laga en dyrare bil för fantasisummor.

När motorn rasade i min bil för 30 sålde jag den för 5 och tänkte inte mer på det.

Kort därefter rasade motorn i en bekants bil värd cirka 200. Fanns inga begagnade motorer att tillgå, så det skulle kosta 70, vilket min bekanta inte hade. Hen betalar fortfarande på billånet, men parkeringsplatsen är tom.

5 gillningar

Jag har nog skrotat fler bilar än sålt då… Då har dom hålt mer än 5 år…

Ett par tankar.

1. Liten bil räcker gott om man är 1-3 personer.
  2. Många korta sträckor - då är bensinbil bättre.
  3. Kvalitetsmärke och bränslesnålt år viktigt. Alltså Asiatiskt typ Toyota eller liknande.

Köp gärna av gamla människor som vårdat bilen och kört mindre och snällare. En ägare är bäst.

Finns ingen anledning att kasta 150 ksek på en sån bil. Gissar att 50-100 k räcker mycket långt. Maskinskadeförsäkring är enligt mig överskattat. Är bilen servad är risken mycket liten och att ta risker tillhör människolivet dessvärre. Försäkringsbolag tjänar ofantliga summor på människors rädslor samt att de skriver bort sitt ansvar väldigt ofta när det händer något.

3 gillningar