Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.
Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.
Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.
Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.
Alternativen som vi ser:
Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen
Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt
Lär ju räcka med en bil under 100 tusen. Kanske runt 50. Finns ingen anledning att lägga mer om man inte har ett intresse och bara ska flytta röven från A till B.
Bilar är alltid en värdelös utgift. Så hålla det så lågt som möjligt är intressant.
Har man en bebis är man kanske benägen att betala en premie för att vara trygg och säker i trafiken istället för att köpa någon liten skitbil för 50k, även om man bara använder den för att flytta sin och sin familjs rövar från punkt A till B. Livet som kostnad, om oturen är framme, kanske är dyrare.
Nej bra. Kom tillbaka när du kört 5 tusen mil om året i 20 år. Både med och utan ungar.
Du lär ju fatta själv att en viss biltyp eller ett visst märke kan vara ljusår bättre även om den är beggad och kostar hundra tusen än nåt nytt dyrt.
Får jag välja så sätter jag hellre familjen i en 3 år gammal XC60 för 400k än en 10 år gammal Nissan Leaf elbil för 100k om man tänker säkerhet, men kanske bara är jag
Fast vad är det ni inte hajar? skrev ju beroende på biltyp! Sitter hellre i en 100k V70 än nåt annat för 400k. Beror som sagt helt på biltyp. Stålarna är inte så viktigt för säkerheten precis om man nu vill lägga lite mindre deg. Man betalar mest för massa onödigt om man ska ha nya dyra bilar. Sen tror jag inte en 10 år gammal nissan plåtburk kostar 100k. Så dålig jämförelse. Finns inget som säger att en ny bil för 400k är säkrare än en tex fullsmetad beggad volvo för 100k
Fast vad är det ni inte fattar? En bil bli inte säkrare bara för den är dyrare. Min v70 från -09 är nog minst lika bra vid en krock som den där hittepå cross countryn. “höööhööö köper en bil för 2 mille då är jag odödlig vid krock” Det handlar om biltyp. Så en beggad bil för 50-100 kan vara utmärkt säkerhetsmässigt. Om man köper rätt bil. I många fall även bättre än en ny dyr. En ny dyr bil idag kostar multum pga alla onödiga funktioner för folk inte kan backa, parkera, byta fil osv längre
Håller i stora drag med dig, gäller att välja rätt modell om det är säkerheten man prioriterar, och det går att hitta bilar för 100kkr som är säkrare än vissa bilar för 400kkr. Det jag menar är att dina möjligheter att välja en säker bil rimligtvis borde öka ju mer pengar du lägger, alternativen blir ju fler, men självklart krävs viss efterforskning.
Exempelvis tror jag inte din V70 -09 har autobroms, vilket är en finess som minskar risken att köra på andra bilar med ca 40%. Kan vara mycket värt om man har ett litet spädbarn i lasten.
Fast det är ju precis det jag menar. Massa onödiga funktioner. Måste du ha autobroms, döda vinkeln varnare, autoparkering osv kanske du ska börja köra bil på riktigt istället. Det är ju alla såna funktioner som driver upp priserna. Man kan vrida på huvudet själv eller vara med i matchen så man hinner bromsa. Men skit i det. Mennar bara att TS lätt kan få en bra säker bil för 50-100k beroende på vad man väljer.
Har man sovit 2-4 timmar oregelbundet per natt i ett halvår och har ett hungrigt skrikande barn i bilen är man tyvärr inte alltid lika med i matchen som man skulle kunna önska.
Nya säkerhetssystem gör skillnad, såhär skriver Folksam:
Viktiga säkerhetssystem som gör skillnad(siffrorna har uppdaterats 19/11 2021, tidigare angivna siffror inom parantes)
Bältespåminnaren som indikerar om någon i bilen inte är fastspänd, funktionen som standard i baksätet har ökat sedan undersökningen 2015 från 81 procent till 97 (98) procent 2021.
Bältesförsträckaren som hastigt stramar åt bältet i krockögonblicket har under samma period ökat från 41 procent till 88 (79) procent i baksätet.
Bälteskraftbegränsare som släpper efter bältet för att dämpa kraftnivåerna i takt med att krafterna mot kroppen ökar då den rör sig framåt i kollisionen. Andelen bilar som har det har ökat från 48 procent till 87 (77) procent mellan undersökningen 2015 och 2021.
Sidokrockgardin är en krockkudde som skyddar huvudet vid sidokollisioner och var standard i de flesta bilar redan i undersökningen 2015. Däremot saknas det i år i över hälften av de 7-sitsiga bilarnas bakersta rad.
– Vi ställer höga krav för att en bilmodell ska tillhöra de bästa. Då vi vet att autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent kräver vi att autobroms ska vara standard för att en bil ska rekommenderas som ett ”Bra val”. Många nya säkerhetssystem lanseras för att mildra eller helt undvika krockar. Men vi kan ändå konstatera att bilar fortsätter att bli alltmer krocksäkra även om olyckan skulle vara framme, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Summa summarum:
Bilar utvecklas och blir säkrare med tiden, har man mer pengar och man bättre möjligheter att hitta en modell som är säkrare. Allt handlar inte om att frontalkrocka på 70 väg.
En ny V90 är säkrare än tjocka Steffes 15år ganla V70.