Investera i bil

Det var ett exempel som garanterat finns i verkligheten.

Mitt också.

Nej. Du skrev det som en uppmaning till mig att ta ansvar. När det enda jag gjorde var att statuera ett exempel när autobroms kan vara en bra grej att ha. Men det kan ju tex vara bra att ha när någon mobilsurfande tomte gör en oväntad inbromsning framför i en kö också.

Ja, själv åkte jag Austin Allegro utan baksätesbälten när jag växte upp. :sweat_smile: Inte för att jag rekommenderar det, men jag ger ändå @Tjocksteffe en ryggdunk för att han försöker förklara att äldre bilar kan vara bra nog. En Königsegg för sex miljoner hjälper f ö inte något vidare vid en krock.

Mina kids växte upp i Volvo 242, 740 och V70. Naturligtvis bidrog föräldraskapet till bilvalen, men plånboken var också en faktor och så är det för de flesta.

Med senaste veckans trafikkaos är en bil byggd för svenska vinterförhållanden också en tämligen god idé.

1 gillning

”First retire, then have kids” från Mr Money Mustache. Så slipps en massa högrisk-beteenden som att köra bil på för lite sömn av ekonomiska skäl.

Funkar om man som han tjänade massor, då tickar inte bioklockan iväg för snabbt. :sweat_smile:

OBS
Tänk på att bil är ingen direkt investering :joy:. Det är bekvämt men något som kostar och kostar bara pengar i extra utgifter och årlig värde minskning. :+1::raising_hand_man:

2 gillningar

Det är också som bekant utgifterna! Det här med bioklocka kanske kan vara en ny funktion i en ränta på ränta-kalkylator.

Skulle rekomendera att köpa en kombi av ett kännt märke, Volvo, Toyota, BMW, Kia eller liknande.
Du kan ha otur att köpa ett söndagsex av alla bilar men köp en med servicebok enligt interval med få ägare som gått runt 10 000 mil. Tyvärr har ju bilpriser som allt annat gått upp orimligt i pris senaste åren… Köper ni via bilfirma kan ni kanske få med 3 mån eller ett år garanti + service.

Men kan ni tänka er en äldre bil typ 10-15 år så kan ni nog hitta en bra för rimligt pris.

Säkerhet, ja så klart en ny Volvo XC90 2024 årsmodell är säkrare än att köpa en Volvo V70 från 2010. Alltså du kan ha oturen med dig och krocka närsom, ingen som kan veta det.

Provkör flera bilar och åk runt, investera tid och läs på lite om tester mm(dock har alla bilar problem vissa bilar har fler fel än andra och som sagt du kan ha otur…)

Försök köpa senaste årsmodellen av modellen, barnsjukdomar ofta borta och den är liksom inkörd i produktionen mm.

Kolla skatt, försäkring och servicekostnader.

Själv letar jag, men är för ekonomisk :rofl::face_with_peeking_eye:, så hittar inte rätt just nu…

Alltså något sådant kan ju funka.

Om vi skulle välja att tänka om kring detta och hyra bil i vart fall över sommaren, något särskilt att rekommendera då?

Jag utgar fran att traden handlar om hur eventuellt förfogande över bil skall kunna tillhandahallas.
Det teoretiska svaret gällande att nalla pa sparkapitalet synes enkelt.Gör det inte om annan alternativ finansieringsform kan hittas som kostar mindre i ränta än vad avkastningen pa kapital är.
Det är sa langt jag kan hjälpa…:slight_smile:

Jag har ingen aning om vad lanekostnaden blir vid olika handlingssätt…men den rena kostnaden bör sättas i paritet till alternativet att casha upp direkt via sparade kapitalet.

Jag hade nog naggat på sparkapitalet för att få en relativt ny pålitlig bil med maskinskadeförsäkring (villkor varierar hos olika bolag men Folksam och If kör 10 år/15 000 mil). Ni lär hitta ett gäng bra kandidater i intervallet 200-300 tkr. Möller verkar köra räntekampanj på 4,95% men jag har inte kikat igenom dealen noggrannare för att se om det är nån hake.

Har för övrigt själv lite liknande körmönster/användning som er och tycker det är väl spenderade pengar med en bil i den prisklassen när en är ute på olika lite längre resor med familjen. Sen beror det säkert lite på hur händig och äventyrlig en är av sig (jag är varken eller) :wink:

Ytterligare några råd på vägen:

Köp av en stor märkeshandlare. De har sannolikt okej bemötande även om nåt går snett (mina 2 senaste bilköp har varit sådana, men jag har fått kompensation).

Kör ni en del på mörka vägar är LED-ljus som anpassar sig och själv bländar av de segment där andra bilister befinner sig guld värt. Audi/VW/Skoda kallar det Matrix, Volvo nåt annat osv. Gör resan mer vilsam och du har alltid mesta möjliga ljus på vägen.

Apropå den omdebatterade förebyggande säkerheten och diverse hjälpsystem kan jag bara säga att jag litar mycket mer på dessa än den gemene bilisten och tycker det verkar vara klokt, i synnerhet med barn i bilen. :slight_smile:

Köp en bil kontant. Tag hjälp av någon bilkunnig bekant om ni inte är kunniga nog. Brukar gå att hitta och många brukar gilla att hjälpa till på det viset .
Min vardagsbil är från TOYOTA koncernen och dom är generellt väldigt pålitliga om man hittar en hyfsat välskött exemplar.
Jag gav 20.000 Sek för 9 år sedan och har kört 7000 mil med min. Lite rostprickar. Har servat själv . Och utöver det reparationer med något mindre och inte akut varje år . Ex 2 spindelleder , 2 gummibussningar. 2 rostiga fjädrar. Onödigt också med dyr försäkring på så billig bil. Jag har trafik,räddning,stöld,rättskydd. Kostar ca 1500 per år. Värdeminskning knappt märkbar…
Säkerhet är viktigt men en lite större bil från 2000-talet med airbags, antisladdsystem, ABS och bra vinterdäck och försiktigt förare är mycket säkert sätt att åka, speciellt i en bra barnstol.
Jag skulle kanske fundera över en TOYOTA Avensis om jag var er. En välservad kan rulla väldigt många mil och trasslar sällan. Det brukar vara rosten som tar dom efter många år. Bra att inspektera rostläget. Helst även under…
Kanske en sån här lågmilare för 46.000 enligt annonsen . Bensin, manuell och kombi.

Fler mil men senare årsmodell kan vara bra val också.

Vet inte var budgeten är men i dagens marknad så får du bara skrot för 100 000 och under. Du behöver nog gå upp till 200-250 för att få något hyfsat.

Jag tycker skiten verkar gå sönder lika ofta oavsett.

Men det beror väl på vad för bil man köper för 200-250. En Audi Quattro som gått 25 tusen för dom pengarna är i mina ögon sämre än vad som helst för typ 50.