Hej på er kloka medmänniskor!
Jag är i behov av ett andra fordon eftersom vi bor på landet o inte får ihop logistiken.
Det är ca 12 km enkel resa till arbetet .
En släkting har en gammal ( snart veteran) Volvo 850 95a på 12000 mil. I mkt gott skick.55 000kr
Alt köpa en ny moped för 20 000kr. Inga dyra kostnader men tråkigt i oktober mörkret. Kan dock ej hämta barnen men det får min partner göra då eller den av oss som kör bil.
Vill ej låna mer pengar o har en dyr leasingbil på 4500kr i mån redan som jag inte blir av med på 20 mån.
Hur hade ni gjort?
Redan högt belånad så behöver kämpa lite extra med att amortera.
Om du ändå kan tänka dig en tvåhjuling skulle jag satsa på Elcykel ! Du kan cykla 25-30km /h utan att bli svett året runt. Du får en skaplig för 10-15.000
Vanlig cykel funkar väl kanon också 12km men risk att behöva en dusch före jobbet och det tar mer tid.
Jag hade valt bil, med tanke på väder och vind, packmöjligheter vid t ex veckohandling och året runt med annan logistik.
Jag hade däremot valt en väl inkörd och billig bil då 12 km inte är mycket att lösa om bilen skulle konstra någon gång.
Att köpa en 850 för 55k idag låter helt vansinnigt. Vad ger den dig för värde mer än att vara ett fortskaffningsmedel? En inkörd V70 som gått runt 30000 kostar ca 15-20k idag. Det finns naturligtvis andra bilar, men för att inte jämföra äpplen med päron tänker jag…
Jag skulle valt en annan klart billigare bil…
Billigare handlar inte alltid om inköps priset, utan vad ligger försäkrings premien på, fordons skatten, bränsle förbrukning samt reservdels priser…
Jag har inget mot en gammal volvo då jag själv har en, men 55k för en 30 år gammal 850 med förvisso lågt milantal? Om den är dyr för att det nästintill är en entusiastbil så skulle jag låta en Volvosamlare köpa den istället, du är ju på jakt efter ett A-till-B fortskaffningsmedel, inte ett samlarobjekt.
Det är nog inte svårare än det alltid har varit att lita på personer som vill tjäna pengar på att sälja bilar… Men du har ju en poäng i att du vet att den är välvårdad. Samtidigt har du ju redan “tagit smällen” genom att betala alldeles för mycket för bilen.