Biltips för 18-åring

Hej,
Sonen tar körkort som nybliven 18-åring och det är dags att byta moppebilen mot en riktig bil.
Får kosta max 100k.

Tips på vad som är vettigt för honom att titta på tas tacksamt emot, precis som råd om vad som är viktigt att titta på/tänka på. Vad man absolut ska undvika.

Märken, max ålder, max miltal osv.

En V70 för 25000. 25000 läggs i kassan för att köpa en annan V70 om man har otur och fick ett måndagsexemplar (borde dock ha avslöjats på 20 år). 50000 läggs på bensinkortet.

Beror lite på vad upplägget är. Om välbeställde pappa köper och betalar bensin etc, eller om sommarjobbsarbetande grabben ska länsa kontot och stå för alla löpande kostnader. Finns mekkunskaper i familjen, eller är det in till märkesverkstad när blinkersoljan ska bytas osv.

4 gillningar

En billig hyffsat krocksäker brukar vara bra som första bil.

4 gillningar

Det finns lite att reda ut först.

Vilket körmönster kommer han ha, mil per dag/år osv? Har han ett motorintresse eller bara ute efter en A till B? Ska den servas på verkstad?

1 gillning

Mercedes 300D (w123). Rollad mattsvart och sänkt. Jävligt fet stereo.

4 gillningar

Inget motorintresse. En A till B bil, skola, extrajobb osv. Men visst är han mer sugen på BMW än Opel :wink:.
Inga mekartalanger i familjen…så service på Mekonomen. Moppebilen säljs för ca 100k och pengarna går in i bilen.
Tippar på ca 20 km/dag i snitt.

Är det bara jag som tycker att 18-årsåldern är tiden för en riktigt billig skitbil, så man efter det uppskattar när man har råd att köpa en ny när man blir äldre? :joy: Man glömmer ju aldrig sitt krigande från den tiden :rofl:

6 gillningar

En Prius? Kanske inget en cool 18-åring vill komma i, men 20km om dagen och motorn kommer väl aldrig knappt slås på (har inte koll på driftsäkerhet, har bara en släkting som har en och han är störtnöjd)

Oavsett så skulle jag göra en budget där X kr ska räcka till bil + löpande kostander för säg 3 år. Sen får det diskuteras om det ska bli en ball gammal BMW som drar soppa och kostar skjortan att försäkra och serva, eller en prius som inte drar något, eller en V70. Lite sedelärande och budgettänk även när man får det serverat (om du ska stå för löpande kostnder vill säga)

1 gillning

Jag skulle nog faktiskt också rekommendera v70. Bra, driftsäker bil, krocksäker. Bra lastutrymme för att få med sig det mesta man kan tänkas behöva. Går även alldeles utmärkt att sova där bak :grin:

Tack för inspel. V70 är helt säkert ett tryggt val, men det är en stor bil. Sen är sovplatsen iofs ett bra argument :joy:.
Vad sägs om en Golf? Det är inte en ball BMW men heller inte en Prius.

Var ska man dra gränsen för ”mil på mätaren”?

Och jag kan snudd på garantera att löpande kostnader blir lägre än den j-a moppebilen…

bild

Har haft en bil, en jävla skrothög till bil, och sunk cost fallacy smååt bit för bit min arm, ben och njure… :crazy_face:

Men har du haft en moppebil :wink:. Plast, på en gräsklipparmotor. Bärgat tre gånger. Bytt bromsar (och då menar jag inte bara klossarna utan hela skiten) två gånger. Försäkring 10k/år. Service kostar som för en riktig bil och görs med 500 mils intervall.

Det är riktigt skräp…

Inser att en gammal bil kan jäklas med en, men jag är van redan…

Volvo!

En Volvo S60 eller i C30

Trevligare och roligare bil än en V70, för en 18 åring :+1:

1 gillning

Klart han ska ha en hyfsat rolig bil! Hitta en äldre välskött lågmilare gärna japansk. Här är lite exempel. Hade själv gått på typ den här Honda Civic 5 dörrars.

1 gillning

Tack för engagemang där! Flera bra exempel.
Hur kan bilar vara så gamla med så få mil på mätaren?

Pensionärskörda och ofta stått i garage. Det är en sån du vill hitta. Gärna också fullservad och använd varje år.

Vore jag 18 hade jag velat ha BMW:n :hugs:

Såna här lågmilare är ofta ”snygga/välskötta” och relativt problemfria men något kommer säker att gå sönder nu och då. Dessutom är de fortfarande ganska lågmilade/fräscha efter ett par års användning.

Såna här välskötta är också lättare att sen sälja en vacker dag.

1 gillning

Vore jag 18 ville jag oxå ha BMW’n…

Men när jag VAR 18 var min första bil en Nissan Cherry…

100k var ungefär vad min bil kostade. Det får man ärligt talat mer bil för än vad som är riktigt behövligt när man är 18 tänker jag. Klart man skulle vilja ha ett vrålåk om man va 18 men mer värt att ha en lite billigare bil och överskottet till reparationer, försäkring, soppa, vinterdäck etc. Utan att vara alltför inläst men en V70 kanske vore nått?

Är det inte Tesla som gäller nu då den matchar bäst med Apple Appen :partying_face::joy: !? Ni har råd med det :heart_eyes: :raised_hands::person_tipping_hand::wink: . Klart man måste ha El bil idag :wink:

Varför inte satsa på en Jaguar på en gång :thinking:.

Skulle vara något att som 18-åring åka runt i en sån :blush:.

1 gillning