Bilar som bör behålla eller stiga i värde?

Hej!

Det är så att jag inte använder min bil så mycket idag (max 500 mil/år, utan pendling) och är i valet och kvalet kring att sälja den tills vidare. En gammal Toyota-häck som gör sitt jobb men mest står på gatan :slight_smile:

Såhär års används den mest till att veckohandla eller åka på utflykter någon helg då och då. Men framför allt används den under den underbara, men kortvariga, svenska sommaren! :sun_with_face: :smiling_face: Att använda kollektivtrafik i form av buss i mitt fall är dessutom uteslutet… Det är helt enkelt en för stor inskränkning på livskvaliteten :grimacing:

Så jag har funderat lite kring att “bil-hacka” och försöka hitta specifika modeller (eventuellt lättare repobjekt) som jag åtminstone kan göra en långsiktig plus minus noll-affär på att försäkra, skatta och förvara i garage?

Allt mek sker utan att blanda in verkstäder och jag värderar inte mektiden som arbetstid!

Man upphör aldrig att förvånas över kunskapen på det här forumet så jag provar att kasta ut frågan i etern tänkte jag! :smiley: Framför allt kanske @Skogstomten har något tips?

Vilka bilar skulle ni köpa som investeringsobjekt/nöjesobjekt om ni bortser från alternativkostnad, förvaring, underhåll o.s.v?

Om du nu kan mecka lite själv låter det snarare som att du kan komma undan med att köpa en billig bil och räkna med noll i restvärde?

Ja, jo… Alltså en riktigt tråkig, skattebefriad Volvo 240 á 1993 eller något för 10-20 papp hade väl varit mest ekonomisk på ett sätt. Men jag kanske borde klargjort att jag vill ha någon form av körglädje också :joy:

Annars kan jag nästan behålla min riskokare. Den har minimal fallhöjd den med. Jag siktar på någon slags sweet spot mellan spekulation och körglädje. If that makes sense! :thinking:

Jag förstår. Det låter svårt :slight_smile: och långt ifrån riskfritt. Ser fram emot vad du hittar på, jag kan nog inte ge dig mer än gissningar dock…

Eller så köper du den där Volvo för 10k och en turbokompressor för 20 :joy:

En gammal Volvo 240 kan du få mycke körglädje för en hyfsad peng ju…

Insåg strax efter jag skrev det att jag förolämpade majoriteten av Hjärtlandet™. Sorry :joy: :see_no_evil:

Det är iofs skillnad på 240 och 240 :wink: Men jag tänker på något mer exotiskt!

Ingen förolämpling alls då… :wink:
Visst tusan är de skillnad på en gammal häck å uppiffad en då…
Hur exotiskt tänkte du??

Ptja jag tänker t.e.x halvgamla tyskar med “rätt” motorer som torde kunna stiga i värde? :thinking: BMW E39 är en trevlig generation t.e.x!

Jag är inte rädd att lägga lite pengar (tänk upp till 100K iaf) om det finns ett tydligt case för fina exemplar av en viss modell och motor. Gamla amerikanare ger mig dock inte några speciella känslor, ska sägas. :see_no_evil:

Har aldrig satt mig i Bmw E nummer då… Gillar bara dom gamla modelerna… Favoriten är 3,0 cupen, även 635 är klart oki… Varför inte en M1… Fick åka me i en riktigt speciell 3,3 cupe tre st dubbel Webbrar, någon modell som hade beteckningen B2 L/A…

Hehe.. Ja alltså diverse bilar från 00-talet har fått en speciell plats i mitt hjärta enbart för att de fanns med i diverse bilspel när jag växte upp. Är 95:a :wink:

Jag har funderat lite över om det finns gömda guldklimpar däromkring just för att entusiaster brukar vara så upptagna med amerikanare och Volvos?

Typ att lite fler 90/00-talister tänker tanken “Vilka var de coolaste, bränsleinsprutade fossilbilarna innan säljstoppet infördes och 95 oktan blev blandat med 50% etanol”? :joy:

Det slog mig precis att jag borde snegla mer på bilarna i The Fast and the Furious!

Här har du två bilar som passar det du skriver.

Mercedes Benz SLK230 Cabriolet

Chevrolet Camaro Z28

Tänk på alternativkostnaden att binda upp kapital i bilen också.

Absolut! :wink:

Lite kostar det sannolikt i längden p.g.a den. Men det kan det vara värt!

Här gäller det att tänka framåt och gissa vad som blir inne OM ETT TAG :wink: vi ska nog INTE heller tänka Aston Martin, Ferrari, Lambo, Bentley, klassiska Porsche eller liknande. (Prislappen allt för hög)

Man ser coola drömbilar som ung. Tänk 5-25år.
20-40 år senare har man plötslig råd och då är det de bilarna man vill köpa igen. Det är liksom universiellt. Därför ska de gärna vara ansedda som ”snygga” också och/eller gärna förekommit som tävlingsbil. Samtidigt vill många åter igen också äga sin ”1:a bil” igen på äldre dar men då en i toppskick. (Tänk lågmilad V70, BMW 3-serien, Audi S3 osv)

OBS! Sen ska de vara original och inte sönderskruvade/modifierade.

Låt mig spekulera lite fritt eller som det så fint heter ”killgissa” :hugs:

Idag är det länge sen majoriteten sucktade efter en T-ford eller 32:a rod.

50-tals bilarnas anhängare blir nog allt färre framöver.

70-80 talsbilarna är hyfsat hett sen ett tag nu. Tänk Opel Manta GSI, BMW M3, MB 190 2,3 16V, Audi Quattro. Tänk också AMG, M, S modeller generellt.

Nästa steg börjat dra är 90-00 bilar. Saker från TV-spels världen. Japanska bilar som förekommit i spel och serier. Subaru Impreza och Mitsubishi EVO, Fast & Furius bilarna osv.

Finns lite olika spår men ska vi hålla rimlig budget får vi kolla på vad som kommer framöver som så kallade youngtimers.

Vi får alltså tänka kul ovanliga/bilar som blivit lite oönskade/billiga nu men ändå udda/trevliga. Gärna någon prestandaversion av de. Gärna känd/berömd på något litet sätt. Gärna coupe eller cab. Sen ska vi nog tänka årsmodell 95-15 ungefär.

Kanske någon ovanlig trevlig ylande Alfa, Citroen XM som i Hamiltonfilmerna, Mazda Miata av senare version, Volvo C70, sena Saab Cabbar alt någon Talladegasaab. Någon fin AMG MB. Nyare Mini Cooper, Beetle Cab. Chrysler Crossfire, Audi TT, Smart Braubus, Peugeot 406 coupe. Golf R32/V6 4M, Passat CC, Scirocco, Porsche Boxter, Toyota MR2, Toyota Celica, en S40 T5, S60 i Polestarutförande. De tidiga Tesla Model S P85,

Tänk en sökning på Blocket = 60”-180”kr <10000mil, årsmodell 96-12, +140hk osv. Då ploppar det upp en del roliga bilar. :ok_hand:

En fin lågmilad Golf GTI är ju aldrig fel heller. En ikon som är lagom på många sätt. :ok_hand:

13 gillningar

Du är bara för underbar @Skogstomten :hugs:

Fick lite dåligt samvete över hur länge du satt och knackade där intill tolvslaget natten till en onsdag p.g.a min virriga tråd :joy: Tack så jättemycket för listan :pray:

Det finns flera där som åtminstone talade till mitt hjärta nu när du säger det! :smiley: Golf GTI kanske redan är lite för hett men jag ska ta en titt!

3 gillningar

Den här hade jag köpt :wink: Den lär hålla sitt värde. Trevlig köra, pålitlig motor, billig att hålla igång. Känns lite exklusiv med svart lack och svart läder. Funkar både som entusiastbil och tillfällig bruksbil både till förskolan och till Paris. :stuck_out_tongue: Håll den i skick och håll ner milen är det en eftertraktad bil om 10-20år.

Gissar att den kanske är såld innan nästa vecka om nu vårsolen tittar fram🤗

2 gillningar

@Anonym - kan rekommendera att se @Skogstomten:s FikaTillsammans vi hade i måndags på Patreon med titeln “Konsten att köra bil gratis”. Där finns ett par andra bra tips också.

Sedan kommer ju @Skogstomten aldrig säga det själv, så jag får göra det åt honom - han har ju tjänsten “hjälp vid bilköp” som vi använde när vi köpte vår bil och många andra har också varit väldigt nöjda.

Varning för wall-of-text (ingen pik @Skogstomten :rofl:)

2 gillningar

Tror en SAAB med turbo är ett säkert kort. Billiga att köpa, äga och köra. Saabentusiasterna runt om i Sverige och världen lärt knappast inte försvinna över en natt. Bilarna försvinner dock från vägarna i mycket snabb tackt. Borde vara säkert för andrahandsvärdet. Ett annat säkert kort är en fin BMW med stor rak 6a utan turbo. Det tillverkas inga nya :confused:

Min bil innan den totalkvaddades av nästa ägare inom en månad.

4 gillningar

Mitt spontana barndomsminne är en klassisk BMW E46 (BMW 3 Series (E46) - Wikipedia) med rak sexa som något tidigare nämnt. En av de snyggare bilarna runt 2000-talet som håller sig än idag.

En 320i och uppåt med rätt årtal/mil etc borde du kunna vårda och piffa till med bra vinst.

Har du barn? Annars så skulle jag rekommendera typ en Audi TT eller liknande. Dom lär hålla värdet hyfsad och är nog inte allt för illa att skruva själv med och värdet lär inte förstöras allt för hårt av ej gjort service heller.