Roliga sportbilar under miljonen (eller mindre) begagnat

Detta är inte en tråd för dig som tycker

• MEN EN BIL ÄR JU BARA ETT TRANSPORTMEDEL
  • JAG KÖR FRÅN PUNKT A TILL B OCH DET BEHÖVER INTE VARA ROLIGT
  • FOSSILBILAR ÄR AV ONDO ÄR DU INTE KLOK TÄNK PÅ PLANETEN
  • DU VILL BARA HA UPPMÄRKSAMHET

osv osv. Hoppa vidare till nästa tråd och sura inte ihop här. Tack!

Med det sagt: det finns onekligen en liten skara bilnördar här på forumet så tänkte få igång en diskussion om det roligaste man kan hitta för inte helt hejdlösa summor. Nytt eller begagnat går bra. Låt oss säga att vi delar upp det i kategorierna 0-200k, 200-500k, 500-1M. Vad är det roligaste du kan komma på i de prisklasserna? Förstår att det är mer som påverkar, som löpande underhåll osv, men låt oss bara bolla lite.

Själv är jag på jakt efter något i 500k-1M klassen, med sikte på något begagnat men inte alltför gammalt/slitet. Ska vara en bil man kan hoppa i när som helst och åka och köpa glass eller ta en rundtur i halva Europa om man så vill.

Kör f.n. en knallgul 987 Porsche som har fungerat bra som allt-i-allo kul sportbil (och är förvånansvärt praktisk med allt bagageutrymme) men är lite sugen på att prova något annat.

Tänkbara kandidater och lite tankar om dem:

• Annan Porsche, typ tidig 991, 997.2 eller 718. Man vet vad man får och att det lär vara en robust och pålitlig bil om man inte väljer ett dåligt ex eller har otur. Men det är ju ingen jätteskillnad från vad jag redan har. Av dessa är väl 911 den som lockar mest så det är lite av en “bucket list” bil för många inklusive mig.

• Jaguar F-Type, antingen V6 modellen eller en R med V8. Låter helt gudomligt, är vacker som få, och ska vara en av de mer pålitliga och välbyggda Jaguarerna. Lite halvdant bagageutrymme (särskilt i cabben), och tycker de ligger lite högt i pris begagnat fortfarande. Men känns lite halvexotiska!

• Alpine A110. Du lär inte stöta på många av dessa, och jag gissar att en stor del av befolkningen inte ens vet vad det är för något. Känns som en av de mest renodlade moderna sportbilarna – kan få en ny för runt 800’ och man kan se det som lite av en “mini-supercar”. Har tyvärr ingen erfarenhet av de själv men alla verkar älska den.

• Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Om hjärtat får välja så är det svårt att säga nej till denna. Men den verkar plågas av en hel del problem (föga förvånande) så jag skulle inte vilja ta den på en längre roadtrip.

• BMW M2 (gärna Competition), F87 modellen. Kort, busig, underhållande sportbil med ett ganska OK baksäte och pålitlig drivlina. Kollar man på de begagnade som finns dock är det ofta många ägare och man undrar hur de behandlats…

• BMW M4 Competition (F8x). Hade inte ens tänkt på dessa tills en dök upp hos lokala handlaren och jag insåg att de ligger rätt nära M2 prismässigt. Fantastisk drivlina och lite “lyxigare” än M2 men fortfarande med ganska rå körkänsla.

• GR Supra. Toyotatolkning av Z4 och verkar vara en redigt rolig bil. Men har väääääldigt svårt för fejk-grillarna så vetifasen om man inte skulle skämmas för att rulla runt i den.

• Audi R8 V8: Älskar dessa, känns riktigt exotisk även om det är en Audi och tycker designen har åldrats väl. Lite orolig över kostnader för underhåll dock.

• Corvette C6 eller C7: roliga men mer fokus på hästkrafter än finess i mina ögon.

• Aston Martin Vantage V8: Mmm, kanske? Svår att hitta med manuell låda och automatlådorna i dessa var ingen höjdare.

Under “budget” men intressant vore GR86 som har fått lite extra kraft i senaste generationen och är svinkul att köra.

Går bort: man kan hitta en Modena 360 eller F430 för under miljonen men dels är det med F1-lådan och sen känns de lite för exotiska för att bara ha som rolig extrabil. Känns mer som något man har om man har rejält garage och en mindre bilsamling.

Tja, vad tror ni? Vad borde jag välja av de ovan? Något helt annat? Har en praktisk bruksbil för allt “normalt” så detta är en ren extrabil, dock vill jag som jag skrev ovan kunna använda den till lite road trips och annat.

Och vad letar du själv efter?

7 gillningar

Inget äldre?

Corvette C3?

1 gillning

Skulle inte ha något mot en med 454 och manuell låda, men det är inget jag skulle sätta mig i för att köra 4 timmar nånstans och det är ett kriteria jag har. Sen är den lite för gammal för att jag skulle känna att jag kan lita på den. Kanske skulle platsa i en samling!

+1 på Alpine A110!

Maserati, är det att tänka på? En Quattroporte går ju att motivera på alla möjliga sätt, medan en GranTurismo är mer för den som ogillar fyradörrars.

Men om vi ska ner i pris: Mercedes SLK (gamla plåtcabben alltså)?

Mazda Miyata?

Den egna drömbilen är en Lexus LC 500…

1 gillning

Jag har alltid varit svag för Aston Martins. Tyvärr utanför min budget. Så rent estetiskt röstar jag för den. Men rådet är såklart: provkör, provkör, provkör.
Något ovanligt och praktiskt borde ju va tex audi tt rs.

Själv har jag sug efter nåt kul runt 200k

Förslag hittills:

Audi S5 V8 manuell
BMW Z4 E89
Porsche cayman 987, om jag stretchar budgeten lite.

1 gillning

0-200k
Mazda Miata NC eller ND, du får aldrig en bättre bil för pengarna

200-500K
Mazda Miata ND, Subaru Wrx sti, Porsche 997.2
Toyota Yaris Gr

500-1000k
Porsche 997.2 4S Porsche 991.1 4S

Vikt är mer viktig än hästkrafter om du letar efter känsla!

3 gillningar

Maserati lockar lite men det är det där med pålitligheten. Jag vet att jag kan hoppa i min 987 och dra till norra delen av landet i morrn om jag känner för det; tror inte jag skulle våga göra samma i en Alfa eller Maserati.

SLK gillar jag men det är lite för mycket GT-bil och känns inte tillräckligt sportig. Lite fel och klumpig men trevlig att glida runt i. Gillar plåtcabbar.

Miata har jag kört mycket, flera olika generationer. Trevliga och väldigt kul på slingriga vägar men jag har kommit fram till att jag vill ha lite mer kraft så det hade i så fall behövt vara en moddad med turbo/kompressor och 230-250hp.

En 987 blir nog svår under 300 om du ska ha en med vettiga mil i OK skick. 987.2 är vad jag tycker bäst om då den nya motorn är helt problemfri till skillnad från tidigare men då ska du upp ännu en bit i priserna.

Z4 E89 är en kul bil med! De har dock uppnått åldern där kylsystemet börjar ha problem (som på många BMW) så skulle lämna utrymme i budgeten för det om det inte redan är gjort.

För lite nyare runt 200 så finns väl BRZ och GT86 i den prisklassen. Inte lika många hästkrafter men ordentligt med körglädje!

Fina val där! Håller med om att Miata är svårslagen i den prisklassen.

En fin 997.2 under 500 känns svårt dock – har sett några enstaka under 600 men från privatperson.

Jag tror att vilken bil jag än väljer i den prisklassen så kräver de en reparationsbuffert.

Ja. 300k är att stretcha budgeten redan. Så en 987.2 blir klart utanför. Och en 987.1 under 300 lär väl ändå ha nåt dyrt bekymmer i bakfickan.

Är ju van vid motorcyklar där en ny kostar hälften av en gammal porsche. Men så saknar man helt bagage och regnskydd. Har också kommit på att det är tråkigt att släpa på hjälm och skinnställ överralt.

Glöm inte Porsche Boxstern (inte dom nyaste modeller).
Den bilen är full av originaldelar till en 911, 911 som kostar mycket mer och är ännu tyngre :blush:

2 gillningar

Allmän rekommendation om du ska köpa Porsche är att betala Porsche Center 5’ eller så för deras stora inspektion.

2 gillningar

Fantastisk tråd, har saknat den! :heart:

Personligen svag för M2 just för körglädje och även en stabil plattform att äga och greja med. Samma sak med Z3 som ju är en riktigt prisvärd sommarbil - bekväm och rå på samma gång. Jag tog mig an lite för många projekt på min men körningen var toppen. Har inte kört Z4, lite tyngre men säkert också bra.

Miata har du fått tips om, jag hade hellre kört Porsche på bana med ska man köra lagligt på svenska vägar så ligger ju varvet på Miata mer i sweet spot. Det går nog väldigt snabbt att få riktigt höga böter med en 911 tror jag - aldrig kört dock. Har kört Boxster på bana och det var intensivt! På ett bra sätt.

Något billigare att äga än en Porsche kanske skulle kunna vara Lotus Elise? Jag har inte kört men hört att de håller bra både på bana och laglig buskörning. Själv tillhör jag de som tycker de är snygga, men fattar om man tycker det är för mycket Disney över den. Har provsuttit Elise och det är ett litet projekt att ta sig i och ur dom, om man är lång :grin:

Elise ser intressant ut och den har ju en bra pålitlig motor. Men bagaget är kanske lite väl snålt tilltaget om man ska iväg på lite miniresor. Har inte provat en men tittar man på spec och bilder känns det lite trångt!

Många ångrar att man köpt en för kraftfull bil eftersom de inte kan njuta fullt ut av den någonstans utan att det är lagligt tillåtet.

Porsche som exempel, idag trycker man gasen på tvåans växel och kör redan i 100 km/h.
Full gas på treans växel, det är redan för fängelse :face_with_peeking_eye::grin:
Det är därför Mazda Miata är en favoritbil för många entusiaster, den är fortfarande lätt och känslan av fart är mycket större än någon tung, isolerad och stark bil. Och manuell i toppklass såklart

Men är det på bana, finns det många andra val såklart

2 gillningar

Ja, Porschen är lätt att köra för fort med. 987an med manuell låda når runt 120 innan man växlar till trean.

Men motorn är rolig även på lite lägre varv så har inga problem att ha kul på vägarna helt lagligt (kanske liiiite över).

Det jag tycker de gjorde bäst med Miatan är att det känns som om det går fort i kurvorna även när de inte riktigt gör det. Den kränger en del, däcken är lite smalare osv. En Cayman eller Boxster ligger ju helt odramatiskt platt i väldigt höga farter.

Ärligt talat så är väl det smartaste valet en Miata, GT86, GR86 eller BRZ. Men jag själv vill ha lite mer acceleration så 250-300hk i en lättare bil känns lagom. M2 har väl lite mer än nödvändigt men den väger även en del mer än t.ex. Cayman.

Japp, finns lite roliga lösningar online!

4 gillningar

Mustangen med delad bakaxel, kom 15-16, gjorde inte bort sig på teknikens världs “bankalaset”. Funkar bra till de sakerna du listade. :sunglasses:

1 gillning

Har sneglat mer än en gång på:

Skulle jag lägga runt miljonen på en Porsche och ville ha något modernt (vilket jag oftast inte vill, korkad som jag är), så skulle jag definitivt ta med Cayman GT4 i den listan. Och/eller GTS beroende på hur “rå” man vill ha den.

1 gillning