Roliga sportbilar under miljonen (eller mindre) begagnat

Har lite fördomar om Jaguar som sportbil betraktat. Men. De är så JÄÄÄKLA snygga.

Lita på en modernare (sport)bil? Det hade jag generellt inte gjort.

Gammal bil → lätt att pilla själv, nyare bil → ett h-vete.

Själv är jag mycket mer för äldre bilar än de du räknar upp. Helt enkelt mer upplevelse med allt vad det innebär… :wink:

3 gillningar

Undrar det jag. Fått höra från ”pålitlig” källa (Lotus-klubb-medlem) att LOTUS är en akronym för Lots Of Trouble, Usually Serious. :laughing:

2 gillningar

Tjenixen,

Lätt val där - Audi R8 med V8:an. Undvik R-tronic och magnetic ride, sjukt dyrt med kopplingsbyte(slits även fort) och nya stötdämpare där. Motorn är skottsäker och beprövad i andra modeller som RS4.

Har själv haft just en R8 med V8:an, manuell låda och vanliga stötdämpare. Körde den även vintertid. Billig att försäkra, serva- och som sagt skottsäker motor.

/S

2 gillningar

Jag har sneglat på Miata ND fler gånger än jag bör erkänna, men aldrig provkört.
Sägs vara riktigt roliga bilar eftersom de är små och lätta men de skulle nog må bra av ungefär 100 extra hästkrafter även om driftsäkerheten riskerar att bli lidande när dessa extra hästkrafter kommer till i efterhand via eftermarknadskit.

En annan bil som är mer brötig och trimvänlig är ju annars BMW M5 F90? Inte lika sportig som de i din lista men skön att åka i

En M5 hade varit en bra sportig/rolig vardagsbil. Men som andrabil / weekendbil känns den lite onödig (stor / tung). Hellre M2 eller möjligtvis M4 i så fall.

Jag kan flika in att Cayman 718 GTS med 4 liters boxersexa och manuell låda är en underbar bil. Köpte min helt ny och kan inte tänka mig att byta den mot något annat för liknande summa.

Relativt billiga att äga med en rimlig försäkringskostnad och service går att göra på andra ställen än Porsche Center med hutlös taxa.

1 gillning

Porsche Center hade precis en drive med standardservice på Boxster/Cayman för 4995:- så det är inte alltid så farligt!

Jag såg denna S2000 när jag kollade Blocket, tycker den var lite läcker:

Roligare än Miata? Oklart. Någon som kört?

Jag betalade 16000 för “lilla servicen” på ett Porsche Center :rofl:

3 gillningar

Härligt med en biltråd! Jag vurmar för äldre bilar, tycker nya saknar själ.

Porsche 911 är ju trevliga, främst 993 och äldre. Finns i många prisklasser. De äldre är inte jättedyra och ger mycket körglädje. Älskad av alla vart man än åker.

Annars är ju gamla M3 trevliga att köra och även snygga.

Det är roligare att köra en långsam bil snabbt än en snabb bil långsamt.

6 gillningar

Tycker M340i eller M440i är helt otroliga. Du får riktigt rolig prestanda utan att tömma plånboken på service/bensin vid varje tillfälle.

Den raka 6:an (b58 motorn) låter otroligt fin, med fyrhjulsdrift och den prestandan behöver man sällan mer.

Har du inga problem med mycket högre löpande kostnader är det nästa steg M3/M4. Men personligen tycker jag M340/M440i ger mest bang for the buck :slight_smile:

2 gillningar

Absolut, men sen är det roligt att ha en massa onödiga hästkrafter ibland med. Definitionen av långsam varierar väl ganska kraftigt mellan individer förresten; en av mina vänner var så nöjd när han bytte sin 700+ hk bil mot en “långsam” E93 M3… “man kan ju faktiskt gasa lite på gatan med denna!”

För egen del tycker jag tidigare (NA-NC) Miata är en bra långsam bil. Nya ND med stora motorn har blivit ganska rapp.

Sitter här med en kopp kaffe och tittar på Blocket lite. C6 Corvetter är ju ruggigt prisvärda, har lite svårt för utseendet dock. Tycker C5 är vacker och C7 har lite “supercar” stil, men C6 är inte riktigt rätt. Älskar Porsche och skulle gärna fortsätta med dem (ekonomin tillåter det) men det finns så många kul bilar och man lever inte hur länge som helst så det kanske är dags att prova något helt nytt.

Så just idag känns M4 Competition (plåtcabben) och någon Corvette intressant att titta på. Kan ändra sig tills i morgon dock.

2 gillningar

Hehe jo det är relativt vad som anses långsamt eller snabbt. Med min 964 med 250 hk kan jag utan problem utnyttja bilen fullt ut på både gata och bana, det hade inte gått med en ny 911.

På Corvette-sidan gillar jag främst C2 och C3, hoppas det blir nån sån i samlingen en dag. Men de räknas kanske mer som muskelbilar än sportbilar.

3 gillningar

För övrigt tycker jag det är för få bilder i tråden :slight_smile:

4 gillningar

Dessa två hade man gärna haft i sitt garage :heart_eyes:

Om detta gäller till 100% så minskar du ju alternativen rätt så signifikant enligt mig. Jag har kollat på dessa bilar senaste 25 åren och sett och läst i stort sett alla biltester i de 5 största biltidningarna och de 5 största youtube kanalerna under denna tiden. :slight_smile:

Det är bara dessa bilar som uppfyller ditt krav:

• Porsche
  • BMW M2 eller M4
  • Audi R8

Alla andra bilar går bort som köp överhuvudtaget om man inte av någon konstig anledning kan köpa en 20% under marknadspris.
Den enda du kan köpa om “flair factor” är viktigt så är det Aston. Är såklart något speciellt med dem från ett design perspektiv, och kan du hitta manuell och betala OK så kommer den stå sig i pris.

Jag tycker du ska köpa M4 och sen köpa 911 som du sedan aldrig kommer att byta ut (innan dagen du har råd med en Ferrari som du bara finkör)

1 gillning

Jaguar F-Type.

Sååå snygg och riktigt rolig att köra. Härligt motorljud speciellt med V8an :slight_smile:

2 gillningar

Från min lista skulle jag nog våga lägga till F-Type, A110 och Corvette C6 som “tillräckligt robusta och pålitliga”. Förmodligen GR Supra med.

Hur är det med R8ans kylsystem? Känns som om en hel del BMW och Audi kräver att man byter/renoverar efter 10-15 år.