Vi är en familj på tre personer (två vuxna och ett barn). Vi har idag en pytteliten äldre bil och behöver skaffa en något större, krocksäkrare och driftsäkrare bil.
Vi är ganska ointresserade av bilar men letar efter följande:
Relativt driftsäker
Relativt krocksäker
Mellanstorlek
Förutsättningar:
Vi har 250 000 i kontanter
Vi kör ca 1000-1500 mil per år
Vi bor så att vi kan ladda elbil
90 % av våra resor är under sex mil
Vi har tänkt äga bilen i tre år
Med all ovanstående information, och eventuell komplettering av information om ni kommer på något annat ni experter behöver ha svar på, Skulle jag önskat få hjälp att resonera kring det absolut absolut billigaste köpet.
Jag kan tänka mig att köpa eller leasa.
Det viktiga för oss är att det totalt sett över tre års tid blir så billigt som möjligt.
En intressant tanke jag funderat på är att leasa en bil på tre år betala men att alla tre åren på en gång (drygt 100 000) och på så sätt försöka pressa ner priset. Kan man göra så?
Kostnader jag tänker att man måste räkna med:
Värdeminskning
Drivmedel/el
Service
Reparationer
Försäkring
Skatt
Eventuell leasingavgift
Folk resonerar konstigt tycker jag om man vill vara ekonomisk. Varför köpa en 250.000 SEK bil och ha den i bara tre år Då har man precis fått koll på om den är bra eller inte och tagit ett onödigt stort värdefall. (Jag brukar behålla bilar i ca 10 år). Rätt biltyp är pålitligt nog till i alla fall maskinskadeförsäkringen går ut efter 10 år och 15.000 mil hos vissa bolag.
Ni kör inte långt per år. Både laddhybrid och elbil går bort om ok bensinalternativ finns som är ekonomiskt vettigare. Antag att ni köper en Toyota Corolla combi som är 5 år och har gått säg 8000 mil Dom kostar ca 200.000 Sek nu. ( Ny ca 350.000 SEK )
Den verkar vettigast som hybrid faktiskt. Mycket driftsäkra och snåla är dom och låg skatt.
Dom jag känner med Toyota må säga att dom tänker byta men ofta bara kör dom vidare med dom. 15+ år funkar ofta bra om man håller lite koll på rost och servar den som den ska.
Sällsynt med riktigt dyra fel innan 20.000 mil killgissar jag om dessa.( Knappt några som gått så långt ännu). Och då finns alltid krockade bilar att ex köpa en motor från. EX just nu kostar en 2019 motor med 7000mil på Bildelsbasen.se
13.000 SEK. Vettigt pris OCH det finns många beg motorer att tillgå. Brukar bero på att mycket få som behöver dom . Dom blir typiskt billigare när modellen blir äldre och när du med mycket stor otur mot förmodan behöver en när bilen är säg 10+ år.
Ja, Maxus Euniq6 för 4999 i månaden för ett år skulle kanske kunna kännas okej.
Frångår helt det jag frågat efter, ”mest ekonomiska bilen” och att ”jag är helt ointresserad av bilar” men det skulle vara roligt att få köra en lite lyxigare och större bil. De lurar in mig i fördärvet!
60k för ett år känns okej. Skönt att inte låsa sig på fler år.
Alltså min tanke med den länkade artikeln var att såga Maxus helt och hållet.
Kan faktiskt inte se en enda anledning att välja den över de alternativ som finns.
Är det inte okej pris för 1500mil och låst på bara ett år? Om jag leasar kan jag ju fullständigt skita i andrahandsvärdet som förmodligen är katastrof och jag kan även strunta helt i problemen som kanske kommer om 3 år.
Min oro med Maxusen hade varit att det är ett uddamärke som är nytt i Sverige. Går något sönder kan du stå stilla länge medans du väntar på reservdelar.
Med det körmönster ni har skulle jag också förordna något äldre begagnad bil, och antagligen inte en plug in hybrid. . Gärna en begagnad Toyota med kvalitetsgaranti kvar. Både en Avensis eller Auris/Corolla borde passa er utmärkt.
Inga spännande bilar, men mycket behagliga i vardagen och billiga att äga.
Alla pengar ni sparar i inköpspris kan ni istället lägga på börsen eller annan investering som inte är lika säker att förlora värde som en bil.
Jag har tidigare kört tyska premiummärken och blev positivt överraskad hur mycket billigare allt är med en Toyota. Allt från reservdelar till försäkring och Service.
Beror på hur mycket jag ”villhövde” något som inte bara är hyfsat praktiskt och driftsäkert. Ni har inte några jättespecifika krav.
Kanske titta på privatleasing av en Kia Ceed laddhybrid om det ska vara billigt.
Eller lägga till lite om nu elbil lockar. T ex verkar Polestar 2 gå att privatleasa från 5400:-/mån eller ID.4 från 5500:-/mån, om man nu ska hålla sig till någorlunda rimlig prisklass.
Lägst totalkostnad tror jag ni får om ni köper en typ Kia Ceed, Ford Focus eller liknande bensinkombi med 3-5 år på nacken. Men det är ju nåt annat.