Kluven kring bilköp

Hej RT!

Jag och frugan är intresserade av att köpa en bil inom snar framtid.

Kör i dagsläget tyskbil som vi trivs bra med men inte det vi kommer vilja köpa i framtiden. Vi premierar trygghet och driftsäkerhet dock inte på bekostnad av vad som helst.

Vi har kollat in ett par bilar. Två Kia modeller, K4 och Seltos. Både ligger kring 350 +/- något beroende på utrustningsnivån. Både är jättebra att köra. Ganska tysta, sköna, väldigt moderna dock gillar vi Seltos mer.

Vi har även provkört Rav4 2021 - fruktansvärd tråkig bil, bullrig men skön, känns som att åka tillbaka i tiden. Ser så långt ifrån modern ut men att den är driftsäker är inget att diskutera emot. Pris typ 330-350.

Vi har även provkört Lexus RX450h. Den var wow på alla sätt och vis, en 2016 med maximal utrustning dock att köpa en sådan bil utan garantier för lite över 300 är så orationellt det kan bli.

Är väldigt kluven vad man ska titta efter? Sugna på SUV men kombi kan funka. Gärna asiatisk då driftsäkerheten är prio. Sen att kontanta ca 350 svider sett till alternativkostnad (kontanta är inget vi kommer kringgå.) . Är det verkligen nödvändigt att betala så mycket för att få en trygghet? Kan man verkligen inte köpa något vettigt för under 200 och ändå känna någon form av trygghet? En Nissan Qasqai kan man få för under 200, årsmodell 19 uppåt med under 8000mil.

1 gillning

Är det tips på modeller du efterfrågar? Och vad innebär ordet “trygghet” i det här sammanhanget - driftsäkerhet?

Vet inte riktigt vad jag efterfrågar förutom att jag är kluven på hur jag ska tänka kring bilköp. Vill gärna ventilera kring det jag skriver i trådstarten .

Vore tacksamt med tips på modeller och vad tänka på.

Driftsäkerhet=Behöver inte oroa mig att bilen inte ska starta och plötsligt haverera. Typ det Toyota bland annat är kända för.

Jo vad det är vet jag, frågan var om du menar krocksäkerhet eller något annat med ordet “trygghet” :grin: Generellt sett är det ovanligt med motorhaveri, om det är din oro. Stor service, byte av “större” del osv. är annat man kan vara orolig över. Serviceintervall finns definierade per modellår så det går att kolla upp. Större delar (eller snarare; delar som är tidsödande att byta) går att kolla upp per modell man är intresserad av. Men det är väldigt ovanligt i bilbranschen med stora strukturella byten.

Kan du sätta fingret lite mer på din oro - är det något speciellt som du läst eller hört?

Du har nog rätt kring motorhaveri. Kanske en överdrift från min sida.

Det är lite blandande känslor man bär med sig från tidigare erfarenheter och bekanta upplevelser kring deras ägande. Tex att turbo går sönder, batteriet på hybridbilen måste bytas efter antal mil eller att den är känslig efter x antal tusen mil, växellådan är dåliga på dessa modeller etc. Kanske en orationell oro jag bär?

Urklipp från AI när jag efterfrågade om Nissan Qasqai:

Undvik dessa till varje pris (Det är därför de är billiga)

Undvik: 1.2 DIG-T (Bensin, 115 hk): Detta är den absolut vanligaste motorn på Blocket runt 150 000 kr. Köp den inte. Den har kända problem med extrem oljeförbrukning och en slapp kamkedja som kan leda till motorras.

Undvik: Automatväxellådan (X-Tronic / CVT) ihop med 1.2- eller 1.6-motorerna: Nissans steglösa CVT-automatlåda från dessa år är ökänd för att haverera i förtid. Reparationen kostar nästan hälften av bilens värde. ”

Gjorde likadan sökning med RX450h och det var inte alls kul att läsa svaren. Jag är bokstavligen rädd för att åka på såna fallgropar.

Jag leasar. Slippa oroa sig för bilen inte ska funka. Service ingår. 1500mil om året. Peugeot 3008 SUV. 4300kr i månaden. Så jävla smidigt.

Ett bra sätt att köpa tryggheten. Skönt att den dörren alltid står öppen men är inte där i dag.

Känner spontant att jag har en bra tidsplan och förhoppningsvis kan jag göra ”min läxa”

Du får samma resultat för nästan alla bilmodeller. Det är negativ bias kopplat till att det är personer som har mycket problem som skriver.

Sedan är RX450h en ganska dyr bil att laga. Det är det mest rationella i din oro enligt mig: Ju dyrare bilmodell vid nypris, desto högre är kostnaderna per grej. Inte för alla grejer, men många.

Har du kollat något närmare på modeller från Mazda? Jag tycker att de är lite underskattade på begagnatmarknaden. Deras CX-30 har en riktigt fin motor från 2019 (20?) och framåt: Skyactiv-X. Något daterad inredning men de har Apple Carplay och Android Auto.

Leasing kanske? Finns många fina erbjudanden, varför inte en Tiguan som just nu reas ut på leasing för 2999 inkl 1000 mil och service (bara ett exempel).

Ligger mycket sanning i varje frågeställning kring bilmodell så målas det upp värsta scenariot.

Låter som en bra tumregel. Dyr bil från grunden har en tendens att bli dyrt att laga. Synd då vi gillar Lexusen jättemycket dock stor risk med inga garantier

Har inte spanat in Mazda, får kika på det. Något speciellt mer att tänka på? Andra märken?

Leasing finns absolut med men inte första skede. Tänker den möjligheten finns alltid därav kollar vi om vi kan köpa något bra.

Jämförde storleken med en 3008 då min bror ägde en sån. Mazdan är tyvärr mycket mindre än den så den får vi utesluta. Barnvagn och storhandla får inte vara ett problem vilket 3008 klarade galant.

Om ni ska köpa en Peugot 3008 så ska ni titta in er på en hybrid.
Hybriderna har kamkedja, bensinarna har den sämsta motorn som byggts i modern tid (PureTech).

Nu sa vi att vi inte skulle måla fan, men PureTech är nog höjden av teknisk hybris av någon som inte förstår den mest grundläggande delen av kemi.

Fords EcoBlue motorer har samma problem. Kamrem i oljebad, löses upp av oljan och framförallt korta körningar där blowby (obränt bränsle) tar sig förbi kolvringarna in i motoroljan. Kamremen smular sen sönder och täpper igen oljesilen.
PureTech har nu 6 års bytesinterval på kamrem (från tidigare 10 år), men att byta oljesil eller inspektera oljetråg för gummirester är inte ett moment i denna service.

PureTech hybrid (145) har kamrem i de nyare modellerna. Plug-in-modellerna vet jag inte men det är inte självklart att de skulle vara fria från kamremsproblemen tyvärr.

Det är egentligen de enda två motorerna på marknaden som jag helt hade undvikt idag.

Kan ni tänka er köpa en diesel så finns varianten på 3008 i form av en DS bil med DCi-motor. DS derivatet var dessutom väldigt billig att leasa här för någon månad sen, dessvärre dyr malusskatt första 3 åren. DCi motorn återfinns även i andra fabrikanters dieselbilar och är en av de bättre motorerna. Mercedes har en variant baserad på DCi.