Familjen växer och det är dags att uppgradera sig till en större bilmodell.
Medveten om att ett bilköp aldrig är en bra investering och att vissa bilar är dyrare än andra kanske enbart pga bilmärket.
Jag har i allafall fastnat för två olika annonser.
Den första är en Volvo v90 laddhybrid, 2021 årsmodell - inscription, Fullutrustad. Gått drygt 10 000 mil. Begärt pris 370 000 kr, ink sommar/vinterdäck med dubb.
På el tar du dig cirka 30 till 40 km beroende på årstid. Vilket kommer innebära att jag klarar mig till jobbet, fram och tillbaka på el, oavsett årstid.
Den andra modellen är en Volvo v90 T4, 2019 årsmodell, advanced momentum. Långt ifrån all utrustning som finns i ovanstående. Gått drygt 7500 mil. Begärt pris 265 000 kr, ink sommar/vinterdäck med dubb.
Så till frågeställningen! Det skiljer alltså ungefär 100 000 kr. Det krävs en hel del tankningar för att komma upp till den summan. Skatten blir drygt 1100 kr dyrare för bensin Volvon. Självklart kommer jag köra längre resor vid vissa få tillfällen på bensin.
Vad blir bäst ekonomiskt egentligen? Å andra sidan, vem vill köpa min laddhybrid 2021 om 4-5 är när utveckligen på laddhybrider gått ännu bättre…
Utan att ha koll på de två specifika modellerna så kan vi nog anta att laddhybriden kommer kosta mer att serva, ha större risk för fel eller strul och dessutom är det inte särskilt säkert att batteriet klarar den utlovade sträckan längre.
Har haft en v60 hybrid och fine, den kanske tog sig 3 mil i bästa fall, om man kör i typ 40km/h, så plogar du motorväg eller landsväg kan du glömma några 3 mil.
Stark rekommendation för Toyota hybrid som ej är plugin, dvs Auris Touring Sports numera kallad Corolla. Bara hört bra från ägare av den, priset ligger bra till samt att mekanikerna från lokala Toyota påstår att den säljs bland de bästa men är minst in på service pga problem.
Hur många mil på kortresor (el) respektive långresor(bensin) räknar ni med? Det kan hjälpa er att få bättre kolla på bränslekostnaden för respektive bil.
Bägge har gått en del mil. Ha koll på vad som gäller för miltal på maskinskadeförsäkringen. Tror Volvia ligger bra till men det är olika mellan olika bolag- allt mellan 10-20 tusen mil.
Att ni kikar på utrustning får mig att tänka att det är något ni gärna vill ha för att vara riktigt nöjda med en bil. För egen del har jag haft en basutrustad A4 och nu en med massa tillval och det är stor skillnad. Den här skillnaden upplever jag att det främst är första ägaren som betalar för, dvs att det är fördelaktigt att köpa bilar med tillval begagnat.
Häng på blocket och skapa bevakningar på det ni vill ha. Emellanåt dyker det upp bilar som utan uppenbar anledning är lite bättre prissatta än snittet. Dessa säljs snabbt. Köp dock av en etablerad handlare.
Personligen hade jag letat upp en Volvo V70 från de sista åren de tillverkades och köpt en sådan.
Billigare pris, inte lika dyra reservdelar generellt. V90 skulle inte tillföra mig mervärde.
Av de presenterade alternativen hade jag valt V90 från 2019.
Hmm. Att köpa en Laddhybrid av viss typ skulle jag våga göra om det finns indikation på att dom lever länge och inte är alltför dyra att reparera/byta batteri på . Finns sådan information?
Tack för tipset gällande Volvia. De hade högre miltal för maskinskada än andra försäkringsbolag.
Tror nog iaf att det blir en Volvo v90 laddhybrid. Laddstation finns installerar hos oss av tidigare ägare och resorna är som sagt korta, vilket gör att elen kommer att räcka. Långa resor, dvs sälen och andra semesterorter sker några gånger per år bara.
Kört Volvo XC 40 laddhybrid -21 ca 7000mil. Går ca 45 km på en laddning, precis som den gjorde som ny. Carla testar alla sina objekt- laddhybriderna verkar hålla sin kapacitet till laddning trots många laddningar !
Så konstigt kulturkrig mellan anhängare och motståndare till elbilar/ laddhybriderna🤔
Alla bilar har sina för- och nackdelar.
” Boys will be boys”
T6/T8 laddhybrid är väl helt okej att köra. Tyvärr är det bara 87hk i de äldre bilarna medans de nyare har 145hk.
145hk räcker rätt bra men det är inget fartmonster vid omkörningar. Elhästar gäller det.
Det är i alla fall otroligt skönt att köra på el.
Kombinationen el+bensin gör dessa bilar riktigt snabba. En T4 står still i jämförelse.
T4 garanterat billigast i längden.
T6/T8 roligast.
Kör själv en V60 T8 2022 och kommer nu strax över 60km normal körning på en laddning.
Då lurar du dig själv lite.
Passat, Skoda superb m fl finns både som laddhybrid och med vanliga förbränningsmotorer och är rätt mycket billigare än V90, samtidigt som de har bättre utrymmen.
Skulle tro att du sparar minst 100’ på att välja en Passat GTE istället för en V90 laddhybrid.
Kanske. En 4-5 år gammal V90 tappar ”lyxkänslan” rätt fort. Men visst är det en på många sätt trevlig bil.
Passat finns ju från snik-snik till ganska komplett och beroende på utrustning så kan den upplevas väldigt trevlig. Jag hade en GTE med nästan alla tillval när modellen var ny. Valde den över bl a V90 pga att stolarna passade mig bättre och utrymmena var bättre. Och så kändes det inte som att åka båt
Har kört Volvo i 40 år, men nu räcker det. Allvarligt talat hur stor är lyxkänslan i ett kinesiskt bilmärke? Det fick bli en fabriksny Skoda Oktavia i stället.