Hej
Jag lyssnade på Erik Naessens avsnitt om bilköp. Han säger inget om laddhybrider. Beror det på att han inte tycker att de är värda att säga något om? Jag tänkte att de kunde vara ett steg på vägen mot elbil, men det är kanske en dålig tanke?
mvh
Erik
Problemet med laddhybrider är väl att de är en omväg. Två drivlinor, två motorer, två olika system som kan gå sönder. De introducerar ju betydligt större risker än rena elbilar (eller förbränningsmotorbilar).
Jag har vänt och vridit detta i mängder och kommer ständigt fram till samma sak:
Tekniskt komplexa konstruktioner, medför dyr service och halvbra implementationer av vardera plattform. Bilen blir ju t ex mycket tyngre bara för att man ska få plats med full ICE och full elbilssystem (med lite mindre batteri).
Alltid massor med hästkrafter → försäkringspremier är högre.
Om du köper en hybrid som når 7-10 mil och bara har 4 mil ToR till jobbet så kan man lika gärna köpa en elbil, då slipper du köra motorn bara för att hålla den i skick.
De enda hybridbilarna som jag sett som är vettiga på riktigt är range-extender bilarna, men de har marknadsförts dåligt och haft andra nackdelar.
i3 hade alldeles för liten tank på 9 liter och lite batteri samtidigt i REX modellen. Mazdas wankel-variant har en wankel (onödigt komplex service-behov) och har verkligen inte marknadsförts på något vettigt plan. Marknadsmaterialet säger att det är en plug-in hybrid men egentligen är det ju en elbil med range extender.
Fullhybrider från Toyota verkar ju bränslesnåla, men dras också med dubbla system ur servicesynpunkt + du kan inte ladda bilen. Mildhybrider typ endast bra i stadstrafik, annars kör man runt med extra vikt helt i onödan.
Var nog mest slumpen att vi inte pratade om laddhybrider.
Beroende på dina förutsättningar/önskemål kan en laddhybrid passa bra i vissa fall och sämre i andra. Delvis samma sak så beror det sen både på modell och varje specifikt exemplar om det är något jag rekommenderar eller inte.
Men generellt har jag inget emot vare sig laddhybrider, hybrider, bensin eller elbilar. Alla har sina respektive fördelar respektive nackdelar.
Så det “beror på” som jag alltid lite tråkigt och grått brukar säga, där många tyvärr när det kommer till bilar gärna vill generalisera och få det till att olika saker är antingen svart eller vitt, bra eller dåligt, dyrt eller billigt osv.
Äger du bilen när den är relativt ny och omfattas av maskinskadeförsäkring är det väl inget större besvär att hybriden inte är fullt lika pålitlig som en ren el- eller bensin/dieselbil?
Sen vet jag inte om detta kommer återspegla sig i begagnatpriset om 10 år med 15 000 mil på mätaren. Har du nån pejl på de hybriderna Erik, några bör väl finnas till salu med de miltalen iaf? ![]()
Jag skulle säga att dom fördelar en laddhybrid har är om man bor eller jobbar i en miljözon där drivmedels bilar inte är välkomna, eller man har en kort sträcka till typ jobbet eller så… Å samtidigt vill man kunna köra långa sträckor utan att ta längre pauser…
Random tankar:
Ganska snabb utveckling just nu, batterier går från 5 till 12 mil, även sett någon kinesisk bil med runt 20 mil. Borde skada andrahandsvärdet rätt mycket på sikt, men tycker mig inte se det just nu.
Tänker att degraderingen är ett relativt sett större problem för minibatterierna. Femmilaren går kanske 25 km på vintern, lägg -15% (worst case) på det så är vi nere rätt lågt.
Ja om man har råd. Leasade elbil innan och var helnöjd men kan inte försvara prislappen.
En hybrid är billigare i inköp och ja, andrahandsvärdet är ju svårt att sia om 10 år men eftersom inköpspriset var lägre är det inte lika problematiskt. Tänker ha vår i 10-15 år så bryr mig inte om andrahandsvärdet nämnvärt. Den är billig i inköp och än så länge billig i drift.
Batteriet verkar relativt enkelt att byta själv om 10 år om man känner för det.
Om det är inom din budget, men en elbil inte är det, och du har möjlighet att ladda regelbundet… eller om du har viss laddningsmöjlighet men att de är för begränsade för att ha en 100%-elbil, ja varför inte? Om man däremot bara kommer ladda ibland/sällan så blir det rätt värdelöst. Batteriet väger en hel del så om man inte laddar regelbundet blir det som att köra en mindre bränsesnål bensinbil, då kanske det är bättre med en “vanlig” hybrid eller annan bränslesnål bil. I alla fall om det är en begagnad bil. Tveksamt att köpa en dyr/ny laddhybrid, andrahandsvärdet och nyttan lär sjunka mycket i takt med att elbilar blir billigare och laddmöjligheterna fler.
Tror tyvärr inte att laddhybrider är tillåtna i miljözoner där endast elbilar tillåts, även om de kör på el. Det skulle nog bli ohållbart att kontrollera huruvida de har laddat batteri eller inte.
Annars är det väl framförallt det sistnämnda som är fördelen jämfört elbilar, att kunna köra långt utan att fundera på laddning. Och dessutom brukar plug-in hybrider vara billigare i inköp än motsvarande elbil. Än så länge iaf.
Toyota har även plug-in hybrider med vad jag tror samma typ av system som “fullhybriderna”, dock uppskalat för att tillåta drift på bara el i större utsträckning. Har också sett någon undersökning att toyotas plug-in hybrider är de enda där ägarna var mer nöjda med tillförlitligheten än motsvarande förbränningsbil. Alla andra plug-ins rankades sämre än förbränningsbilarna. Så ur perspektivet mekanisk komplexitet är nog Toyota det bästa som finns idag.
Edit: poängen är att det kan skilja rätt mycket på hur plug-in hybriden är konstruerad om den är väsentligt dyrare/svårare att underhålla och serva.
Snabb googlade på de å de stämmer som du skriver… Endast rena elbilar samt gasbilar…
Inge som drabbar mig direkt… Dubbfritt har de varit på Hornsgatan i massa år å stortsätt noll kontroll om de efter levs… Får se hur kontrollen blir av dessa zoner…
Man skulle ju kunna tänka sig automatisk kontroll av registreringsskylt om man bara tillåter elbilar/gas. Men till tråden, det är alltså inte en fördel för plug-ins att de får köra i miljözoner för elbilar.
Man kan se på PHEV-bilar (aka laddhybrider) som billiga elbilar med jättekass räckvidd, men där du inte behöver känna någon vidare räckviddsångest.
Ekonomiskt sett så kan det gå ihop om du kör många gånger i veckan men sällan mer än 5-10 mil per dag. Vilket ju stämmer in på ganska många människor.
Men det är svårt att få ekonomin att gå ihop om man också behöver installera laddbox och liknande, speciellt om man jämför med FHEVs (“fullhybrider”, alltså bilar som har ett batteri som är större och elmotor som är starkare än i ett mildhybridssystem) som i regel är mycket billigare.
Att behöva koppla in bilen efter varje gång man använt den är… jobbigt, så jag personligen föredrar FHEVs eller rena elbilar. Har haft en elbil med dålig räckvidd i ett par månader nu och jag tycker fortfarande det är småjobbigt.
Ur ett kördynamikperspektiv är PHEVs riktigt dåliga: de väger noterbart mer än FHEVs/mildhybrider, dessutom har de i regel en väldigt svag elmotor så för allt annat än rent glidande är de väldigt tråkiga att köra i rent elläge.
Så du håller inte med om generella omdömen om just laddhybrider, tex att det är sämre med två drivlinor i samma bil som många verkar tycka.
Finns både fördelar och nackdelar med två drivlinor.
Det kan ju också finnas fördelar med två drivlinor genom bättre flexibilitet/beredskap. Typ: Om det blir strömavbrott kan du köra på bensinen i tanken, om P*tin skruvar åt oljekranen kan du köra på el…
Allt har många aspekter helt enkelt, du får själv utvärdera vilka aspekter du värderar högst.
Ytterligare en fråga som inte kommer upp i avsnittet är miljöaspekten. Det bästa för miljön vore naturligtvis att inte ha någon bil, men det har ju under några år framställts som att vi ska rädda miljön genom att ha elbil istället för bilar med förbränningsmotorer. Det finns ju ett begrepp - livscykelanalys. Om jag nu har förstått det rätt ska det visa på miljöpåverkan under i det här fallet bilens hela livslängd. Det verkar för mig självklart att förbränningsmotorer är på väg bort och att el förr eller senare kommer att vara det sättet alla bilar drivs på. Frågan är bara när. Men är det egentligen särskilt mycket miljövänligare att köpa en elbil än en bensin eller diesel? Är det inte bara något vi intalar oss för att det ska kännas bättre att fortsätta med en bekväm livsstil? Åtminstone märker jag att jag mest tänker på kostnadsfrågan och mina praktiska behov när jag letar bil. Men vad säger du, Erik? Är livscykelanalys något du har funderat på?
Med ”fullhybrid”, menar du då de här bilarna utan sladd som ska ”ladda sig själva” under körning? Hur funkar laddningen? Är det i nedförsbackar de laddar upp? Sen kör man på strömmen i batterier vid låga hastigheter? Har jag förstått det rätt då?
Verkar vara optimalt att äga en sådan bil - att sticka in en laddkabel i väggen efter varje körning blir ju ytterligare ett stressmoment. I det läget är hybriderna som laddar sig själva en utmärkt kompromiss (fast hur stor är miljöeffekten egentligen av att den laddar sig själv)?
De laddar även när du bromsar/stannar in, dvs lite mest hela tiden. Bilen växlar mellan att köra på ren el och bensin (eller båda samtidigt vid hård acceleration).
En Toyota Corolla halvkombi (Toyota/Lexus har det överlägset bästa och mest effektiva hybridsystemet) drar ungefär 0.45 liter milen (bensin) vid blandad körning (på riktigt alltså, inte på pappret).
Så det är ju inte alls att jämföra med att köra “gratis” (fast el är inte så gratis längre ändå…) men det är mycket smidigare än att plugga in varje dag, tycker jag.