Miljöbil och ekonomi

Min vän är inne på att köpa sprillans ny elbil för ca. 600.000. Jag tänker spontant att den totala miljövinsten borde kunna vara lika bra(?) om hon istället köper en nästan ny billigare laddhybrid och investerar mellanskillnaden, t.ex. 300.000 så grönt som möjligt.

Normal körlängd, önskar inte leasing.

Kloka tankar någon?

En laddhybrid är inte i närheten av så miljövänlig som en ren elbil, så om målet är att släppa ut så lite växthusgaser som möjligt så fungerar inte det tänket.

Personligen hade jag aldrig köpt en ny bil, och jag hade aldrig lagt de pengarna om jag skulle gjort det när det finns nya elbilar som kostar mindre än hälften av den summan.

Är det en Volvo XC40 eller annat premium märke?
Min sambo privatleasar en Nissan Leaf vilket kostar ca 3000kr/mån (ca 300k ny) och det anser vi rimligt, jag kör en laddhybrid där elen tar slut efter någon mil på motorvägen, därefter går en 280hk bensinmotor igång… Men det är en miljöbil! :roll_eyes:

4 gillningar

Vad är en grön investering i detta fallet? Sätta upp solpaneler eller köpa ESG märkta fonder?

Vad som är “grönast” beror väl på massa faktorer; hur många decenniers livslängd har bilen och dess batterier? Hur mycket kör hon per år med sin nuvarande bil? Är den nuvarande bilen verkligen helt slutkörd och omöjlig att laga?
Har svårt att se hur det någonsin skulle vara mer miljövänligt att utvinna stål, plast och sällsynta jordartsmetaller ur marken för att tillverka en ny elbil än att vårda de gamla dieselbilar som ännu rullar. Konsumtion är motsatsen till miljövänlighet.

Som ovan skriver: Vad är det för annan investering som är klimatpositiv som man tänker sig annars?

Givetvis är det enormt många aspekter som kan räknas med, så för att förenkla: finns det CO2-positiva investeringar där man kan räkna gram CO2 per investerad krona? Om så, vad?

Tack

Givet att man har tillräckligt med kapital kan man göra ganska mycket. Men både en lönsam investering och negativt utsläppsnetto är nog inte väldigt enkelt.

Men för ett par hundra tusen är det nog ganska svårt.

Vill man minska sina utsläpp kan man göra rätt mycket. Men var drar man då gränsen för en investering? Allt från lägga om kosten, sluta flyga, konsumera mindre osv osv. Är det investeringar? Är det saker man kan göra oavsett om man har ett par hundra tusen över från att ha köpt en annan bil? Så oerhört komplext och finns inga enkla svar.

Jag är precis inne på samma tankar att skaffa elbil, på grund av omständigheter i livet som gjort det mer intressant att ha just elbil. Jag kommer kanske inte med svar utan fler aspekter att ta hänsyn till.

De begagnade bilarna i ’lågpris’segmentet har jag spanat mig in på i hopp om att hitta en ersättare som i totalkostnad är bättre eller likvärdig min nuvarande. Men av dessa bilar är elektronik problem en av de vanliga felen. Hade ju varit en sak om vanliga fel varit stabiliseringstag eller spindelled, men en variant hade mjukvarufel som påverkade bromssystemet. Och för mig var det en dealbreaker. Så i mitt fall får jag antingen vänta på bättre tider eller ta en titt på hybriderna. Att minska utsläppen lite är bättre än inget.

Skogsbruk är det enda jag kan komma på som konkret har en negativ påverkan på mängden koldioxid i atmosfären. Ungefär ett halvt kilo kol försvinner ur atmosfären för varje kilo trä som växer.

1 gillning

Rent realistiskt finns det ingenting en privatperson kan göra för att minska koldioxidutsläppen på något mätbart sätt. Även om alla länder skulle uppfylla sin del i Parisavtalet, vilket få länder i nuläget ens är i närheten av, skulle skillnaden år 2100 vara 0.1°C. vilket ligger inom felmarginalen för mätbarhet.

Så rent realistiskt, gör vad du vill, det kanske känns bra, men det kommer inte påverka klimatet alls.

4 gillningar

Jag tänker

1. Ingen bil är miljövänlig. Elbilar kräver mycket metall som kostar mycket CO2 utsläpp - stål, koppar, nickel, kobolt och lithium (i batteri). Kollektivt eller cykel är miljövänligare.

2. Elbil är egentligen bara miljövänligt om elen som laddar den är ”grön. Om Sverige måste börja importera kolbaserad el (istället för dagens vatten- och kärnkraft) pga ökade elbilsflotta så är det ingen lösning. Sen kan man debattera om kärnkraft är ”grön”

3. En begagnad bil ser jag som återvinning a la second hand. Bättre än en ny så länge miljöprofilen på bilen är jämförbar.

4. Ekonomiskt är bilinköp det absolut sämsta ”affär” man kan göra. Ju mindre man lägger på det desto bättre. Så klart bättre att köpa en begagnad och investera resten :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller med om att bilinköp är en dålig “affär” men kanske inte den sämsta.

För mig ger en bil ändå ett värde medans t.ex. märkeskläder inte ger mig något mervärde i förhållande till billigare kläder så för mig är märkeskläder sämre “affär” än bilinköp. (Hållbara kläder är en annan sak men dyrt är inte alltid samma sak som högre kvalité.)

1 gillning

Ok! Rätt. Jag skulle nog skrivit ”största och sämsta” :joy:

2 gillningar

Givet att man inte avverkar skogen, någonsin.

2 gillningar

Nja, avverkar man skogen och den sågas upp till virke som används i byggkonstruktioner istället för betong och stål så är ju det ändå en CO2 vinst, eller?

Dessutom - om virket deponeras i slutet på sin livslängd så är ju kolet fortfarande bundet, eller hur?

Mvh

F (stolt ägare av ett par hektar skog)

Här kommer shocken: Ett träd som dör och ruttnar i skogen avger lika mycket koldioxid som ett träd som eldas upp i ett kraftvärmeverk. Vill man åstadkomma negativa utsläpp måste man samla in och lagra koldioxiden, och det görs mer effektivt i ett kraftvärmeverk än direkt i luften, och då får man fjärrvärme och el till oss människor mer eller mindre på köpet.

Funkar om du avverkar skogen men exempelvis bygger hus med trävirket man får från trädet, men så fort man river trähuset om typ 100år och eldar upp virket är man tillbaka på 0 igen :slight_smile: Ett framtida alternativ är dock Bio-CCS som det kommer krylla av i Sverige inom ett par decennier.

1 gillning

Enklare är väl att lagra den i form av möbler och böcker och hus och annat man brukar producera av trä.

1 gillning

Vi går exakt i dessa tankar. Marknaden för elbilar är omogen. Det finns nästan inga nya familjebilar som går på el. Begagnatmarknaden är obefintlig. Priserna på elbilar är ett skämt. Så det får vänta.

När det gäller laddhybrid är andrahandsmarknaden relativt god med tanke på alla gamla tjänstebilar. Men laddhybrid är ingen självklar grön bilkörning. Det beror väldigt mycket på.

Laddhybrider går en väldigt kort sträcka på ren el, säg max 5 mil för de bästa. Så dagspendling måste vara kortare än 2 mil enkel väg.

Sedan har vi detta med att vi har vinter i Sverige. Av någon oklar anledning går värmesystemen ofta på bensin i laddhybrider. Så när det är kallt bränns bensin för att bilen ska bli varm. Vissa modeller har elektrisk pump som löser detta. Men det är inte många laddhybrider som i alla väder och situationer kör på 100 % el.

Sedan har vi bensinmotorn. Det är värt att hålla koll på den i relation till vilka utsläpp en ren bensinare har. Speciellt om du råkar glömma ladda laddhybriden titt som tätt. Och angående det behöver du ta höjd för att installera en laddbox hemma med tanke på elsäkerheten. Och se till att du köper in grön el.

Undvik att skaffa barn!

For every child humans put into this world the parents will have to carbon compensate around 58.6 tonnes CO2-equivalent (tCO2e) emission per year on average.

2 gillningar

Lite nyfiken på hur du definierar “familjebil” om du tycker att det inte finns några elbilar som kan klassas på det viset.

Kör själv en e-Niro som funkar fint för vår familj med tre barn. VW ID4 och Skoda Enyaq är ännu större och rymligare och har dessutom dragkrok. Audi eTron är dyr men stor och trevlig. Sen har du Mustang Mach-E, Audi Q4, Mercedes EQC, BMW I4, m.fl. som jag tycker är full dugliga för en familj. Visst är de alla dyra men så är det med elbilar just nu.

Bästa dealen på elbil jag stött på senaste tiden var Hyundai Kona. Där försökte de göra sig av med 2020 modellerna (2021 är en “facelift” med lite kosmetiska ändringar) och gav 70-80 tusen i rabatt vilket gjorde att efter rabatt och miljöbonus kunde man få loss en för lite över 300’. Den är inte lika rymlig som t.ex. Niron men för en mindre familj är den fullt duglig och går uppåt 50 mil på en laddning.

1 gillning