Hej,
Här kommer mina blandade kommentarer till avsnitten 216 och 217 om bilköp och bilekonomi.
TCO-kalkyl
Det är viktigt att komma ihåg att en TCO kalkyl är en modell av verkligheten, risken är stor att man missar viktiga faktorer, som kanske inte är helt uppenbara eller svåra att sätta en siffra på.
E85
En av de billigaste miljövänliga bilar man kan köpa idag är en bil som går på E85, ett bränsle som säljs på nästan alla bensinstationer. Man kan då köra mer miljövänligt än elbil beroende på hur mycket kolkraft Sverige importerar just för tillfället. Detta helt utan elbilens nackdelar. Speciellt bra blir det ju om du “räddar” en E85 kompatibel bil från att köras på bensin av någon annan, vilket tyvärr ofta är fallet.
E85 är inte perfekt, men helt ärligt, hur kul är utbränt kärnbränsle eller uppdämda älvar?
Insiderkunskap
Om du köper en tre år gammal begagnad V90 XC och äger den i tre år, vad äger du då efter tre år? Du äger en V90 XC som du VET är helt felfri, om du skött om den.
Tittar du på marknadspriset för en bil av samma modell efter tre år så är det lägre än vad din bil är värd för dig, för du har denna insiderkunskap kring bilen.
Personer som köper begagnade bilar kan sägas betala under bilens verkliga värde, givet att den är helt felfri, för de kräver en rabatt för de måste anta att bilen kan ha okända fel, som inte blir uppenbart vid en test eller provkörning. Vid privatköp av begagnad bil. Fel som säljaren känner till, eller om säljaren är ouppmärksam, inte har märkt.
Köper du din begagnade bil hos ett företag får du större trygghet, men bilen är mycket dyrare, du måste samtidigt betala bilföretagets kostnader, vinst samt skatter etc. Samtidigt kan firman vägra att åtgärda fel, tex för du märker dem för sent eller för att de helt enkelt tycker det blir för dyrt för dem - lycka till att få tillbaka de pengarna inklusive ersättning för nerlagd tid via ARN eller tingsrätten! Det är samma problematik som att köpa en försäkring!
Din insiderkunskap hos bilen du äger blir bara större och större samt mer värdefull ju längre du äger bilen, relativt sett till bilens aktuella värde. Efter 6 år äger du en V90 XC som du VET är helt felfri, om du har skött om den. Tittar du på begagnatmarknaden då är det troligt att rabatten som ligger inbakat i marknadspriset för bilmodellen är ännu större, relativt sett.
Samtidigt börjar nu din värdeminskning bli riktigt låg på den begagnade bilen du äger. Alltså behöver värdet av en bil för dig, och dess värdefall, inte följa marknadspriserna.
Krocksäkerhet
Att jämföra krocksäkerhet hos olika bilar är inte lätt. Krocktester är påhittade noga styrda experiment. Påhittade modeller av verkligheten. Just p.g.a. att de är så hårt reglerade så optimerar självklart biltillverkarna för just dessa fall. Tittar man däremot på tex Volvo, så har de åkt ut och studerat verkliga olyckor, och krockade bilar. Det skulle inte förvåna mig om de flesta biltillverkare helt fokuserar på krocktesterna - det är ju trots allt det nybilsköpare tittar på.
Notera valbar infallsvinkel för krocken. En kvinna hos Volvo i filmen ovan nämner problematiken som finns med sneda krockar. Ingår dessa i de standardiserade krocktesterna?
Har tex Tesla och Kia en jämförbar krocktestanläggning? Jag vet inte, här är i alla fall lite info om Teslas site:
Därför är det inte alls självklart att man bara kan titta på betyg från olika krocktester och tro att man har “sanningen”. Dvs precis som det är svårt att jämföra krockresultat för olika storlekar på bilar, kan det vara svårt att jämföra den verkliga säkerheten i två lika stora bilar, med samma eller olika krockbetyg.
En ny KIA lär ju dock ha fler aktiva system tex automatisk inbromsning, som Jans gamla V70 inte har. Det gäller dock att dessa nya aktiva system är välgjorda, så man inte stänger av dem p.g.a. för många falsklarm.
Försäkring av elbilar
Försäkring av snabba elbilar kan bli väldigt dyra, av ett antal anledningar. Tex beror det på att man över en viss nivå i krockvåld inte litar på att batteriet är helt OK, och därmed kan börja brinna. Branden kan inträffa 2 år senare vid laddning en varm sommardag. Detta leder till att elbilars batteriet även vid lättare krock ofta måste bytas, till väldigt höga kostnader, därför blir helförsäkring dyrt, mycket dyrt.
En ICE bil har inte dessa problem, vid krockar kan man kolla av tex bränslesystemet och tank, är dessa OK så behöver inte kostnaderna för att reparera en måttlig krock bli så höga.
Motorstarka och snabba bilar har ju traditionellt haft mycket högre försäkringspremier jämfört med standardbilar. När Tesla och andra snabba bilar går från att vara entusiastbilar till att vara allmänna premiumbilar kommer försäkringskostnaderna att öka.
En jämförelse av försäkringskostnader för samma person:
Tesla Model S
Miltal: cirka 7500 mil
Modellår: 2016
På blocket för 500 000 kr
Helförsäkring: 26 000 kr per år
Volvo V90 T5 254HK
Miltal cirka 9500 mil
Modellår 2017
På blocket för 275 000 kr
helförsäkring: 9 000 kr per år
Tittar man dock på Kia E-Niro, en långsammare elbil, blir årskostnaden för försäkring betydligt lägre, runt 4000 kr utan och 6000 kr med vagnskada vid helförsäkring. Detta är dock en bil några klasser under Model S och V90 vad gäller komfort etc.
Villkor för elbilsägande
Man kan inte anta status quo vad gäller villkoren och möjligheterna att köra elbil.
På plussidan, kan det bli allt lättare att ladda elbilen, fler laddstationer, såvida inte efterfrågan ökar i ännu högre takt än utbyggnaden.
Men samtidigt, hur länge kommer det vara försvarbart att elbilar är så gynnade av staten? Bonus vid köp och “gratis” att tanka. Tänk på att staten drar in stora pengar på bilismen i olika skatter, som används på andra områden i statens budget. Pengarna måste in helt enkelt, det blir för stor skillnad på att tanka en bensinbil och ladda en elbil hemma, i skatteintäkter för staten.
Samtidigt kan man argumentera för att de tunga elbilarna sliter mer på vägarna än lätta ICE bilar.
Det finns också en politisk sprängkraft i detta där många redan känner att de “rika” som kan köpa dyra elbilar gynnas av staten - fördelningspolitiska aspekter.
Det kan lätt komma tex en kilometeravgift på elbilar! Därtill kan vi inte låta arbitragemöjligheter som leder till export av elbilar finnas kvar.
Och hur ser det ut med tillgången på el? Sverige och speciellt Skåne är ju redan idag problematiskt vad gäller tillgången på el. Stäng några kärnkraftverk och öka antalet elbilar, hur ser balansen ut då? Dra igång några till stora serverhallar i Norrland plus två gigantiska satsningar på att göra vätgas till ståltillverkning med el. Motståndet mot stora vindkraftparker växer.
Det jag skriver ovan tycker jag stärker tesen för att hyra sin elbil, inte köpa den. För att dra nytta av situationen som råder just nu, utan att binda upp sig mer långsiktigt, så länge man slipper ansvar för restvärde vid hyran.
Just nu ser vi redan att elpriserna slår rekord i september 2021!
Kompatibilitet och Teslas egna laddningsstationer
Det jag tror verkligen talar för Tesla mot andra märken är deras egna laddningsstationer, och de kompatibilitets- och kvalitetsproblem som faktiskt finns när man använder icke-Tesla-laddare med icke-Teslabilar.
Detta kan du tex se hos denna kända bil-youtuber när han gör flera försök att snabbladda sin Porsche, googla:
The PAINS of Living with an EV! My WORST Experience Yet Shmee150
Dessa problem är inte nya och har funnits länge, de kan även eventuellt bli värre ju snabbare man vill ladda, då ett ännu bättre samspel krävs mellan bil och laddstation.
Ytterligare fördelar med en begagnad bil
Här vill jag återkomma till en ytterligare fördel med den begagnade bilen.
Låt oss anta följande förutsättningar:
- Det är en 6-15 år gammal bil, låt oss anta att den är värd under 150 000 kr.
- Du har en god ekonomi
- Du har insikten att försäkringar är skräp, pga försäkringsbolagens omkostnader och vinster, alla regelundantag (som Jan tog upp i programmen ovan), samt alla försäkringsbedrägerier, etc.
- Vet du därtill med dig att du är en försiktig förare, troligtvis försiktigare än medel?
Då väljer man att enbart ha trafikförsäkring! På så sätt tjänar man ytterligare nästan 500-1000 kr i månaden!
Har man som i Jans situation en god ekonomi är försäkringar något man endast skall köpa om man inte / knappt klarar av att hantera en totalskada själv ekonomiskt!
Helförsäkring kan ju däremot vara relevant om det finns en onormal hotbild, tex om man är politiker eller äger en brottsutsatt bil, som t.ex. Toyota Prius som drabbas mycket av katalysatorstölder.
Värdet av din egen tid
@carolinebolmeson uttryckte ju tydlig frustration kring hur mycket tid och uppmärksamhet billetandet hade tagit. Nu förstår jag mycket väl att Jan genom detta fick innehåll till sin hemsida och youtubekanal. Men om jag “känner” Jan rätt så hade han inte lagt så mycket mindre tid på valet av bil även om han inte haft en hemsida och youtubekanal.
Att via privatleasing gå in i ett system där man skall välja ny bil vart 3:e år blir därför dyrt! Istället för att köpa en bil och behålla den i säg 12 år. Bara Jan vet hur mycket tid han hade lagt på att välja bil, men det kanske inte är konstigt att anta att han spenderat tid värt 10 000 kr? 20 000 kr? Troligtvis mycket mer?
Det blir kanske 60 000 kr extra i kostnad för privatleasing på 12 år jämfört med att tex köpa en 3 år gammal bil och äga den i 12 år. Jag antar att man kan skriva på ett privatleasingkontrakt på 12 år också, men jag ser tydliga faror i att binda upp sig så länge.
Självklart går äldre bilar sönder, vilket tar tid, men är det så mycket oftare än nya, om bilen från början har god kvalitet och man underhåller den? Det är inte min erfarenhet. När man väl känner att den begagnade bilen börjar “rasa” och går sönder allt för ofta, ja då är det dags att byta.
Sammanfattning
Jag summerar fördelarna med en begagnad ICE-bil vs ny elbil i dagsläget:
-
Du kan få den miljövänlig genom att köpa en som går att köra på E85
-
Efter ett tags ägande får du insiderkunskap om just din bil, vilket gör den mycket mer värdefull för DIG än vad värdefallet och marknadspriset på Blocket indikerar
-
För ICE-bilar vet vi ganska väl vad kostnaderna är för bränsle och skatt, även i framtiden, jag tror smärtgränsen är nådd vad gäller skatter etc - inte minst ur fördelningsaspekt. För elbilar kommer villkoren enbart bli sämre!
-
Risk för elbrist p.g.a. vanskött energisystem i Sverige, speciellt för Skåne. Uppstår elbrist kommer energipriserna bli helt annorlunda än idag. Inte kul att ha elbil om den inte går att ladda.
-
När en ICE bil blir 6+ år börjar värdefallet bli riktigt litet, samtidigt är bilen billig nog för den med god ekonomi att välja trafikförsäkring. Det är då bilen blir riktigt billig att köra! Kom ihåg: 26 000 kr per år för att helförsäkra en Tesla S, enbart 2-3 års teslaförsäkringskostnader ger dig en fin begagnad premiumbil, som du kan trafikförsäkra för kanske 2 000 kr per år.
Avslutningsvis
Här kan jag återkomma till Porschen Jan funderade på. Det är en jättefin bil, jag skulle gärna ha en, och Jan är väl värd att köpa den! Men känner Jan att han skulle kunna tänka sig att äga den, och köra den med trafikförsäkring? Om svaret är nej, då kan det inte bli den billigaste bilen för honom, eller en bil han kan slappna av och bara köra och äga, och han bör inte köpa den.
Personligen skulle jag dessutom i dagens Sverige undvika att köra och ha en allt för dyr bil parkerad utanför mitt hus, av säkerhetsskäl, men här får var och en göra sin egen bedömning.