Mina tankar angående bilägande och elbilar, ICE vs el etc

Hej,

Här kommer mina blandade kommentarer till avsnitten 216 och 217 om bilköp och bilekonomi.

TCO-kalkyl

Det är viktigt att komma ihåg att en TCO kalkyl är en modell av verkligheten, risken är stor att man missar viktiga faktorer, som kanske inte är helt uppenbara eller svåra att sätta en siffra på.

E85

En av de billigaste miljövänliga bilar man kan köpa idag är en bil som går på E85, ett bränsle som säljs på nästan alla bensinstationer. Man kan då köra mer miljövänligt än elbil beroende på hur mycket kolkraft Sverige importerar just för tillfället. Detta helt utan elbilens nackdelar. Speciellt bra blir det ju om du “räddar” en E85 kompatibel bil från att köras på bensin av någon annan, vilket tyvärr ofta är fallet.

E85 är inte perfekt, men helt ärligt, hur kul är utbränt kärnbränsle eller uppdämda älvar?

Insiderkunskap

Om du köper en tre år gammal begagnad V90 XC och äger den i tre år, vad äger du då efter tre år? Du äger en V90 XC som du VET är helt felfri, om du skött om den.

Tittar du på marknadspriset för en bil av samma modell efter tre år så är det lägre än vad din bil är värd för dig, för du har denna insiderkunskap kring bilen.

Personer som köper begagnade bilar kan sägas betala under bilens verkliga värde, givet att den är helt felfri, för de kräver en rabatt för de måste anta att bilen kan ha okända fel, som inte blir uppenbart vid en test eller provkörning. Vid privatköp av begagnad bil. Fel som säljaren känner till, eller om säljaren är ouppmärksam, inte har märkt.

Köper du din begagnade bil hos ett företag får du större trygghet, men bilen är mycket dyrare, du måste samtidigt betala bilföretagets kostnader, vinst samt skatter etc. Samtidigt kan firman vägra att åtgärda fel, tex för du märker dem för sent eller för att de helt enkelt tycker det blir för dyrt för dem - lycka till att få tillbaka de pengarna inklusive ersättning för nerlagd tid via ARN eller tingsrätten! Det är samma problematik som att köpa en försäkring!

Din insiderkunskap hos bilen du äger blir bara större och större samt mer värdefull ju längre du äger bilen, relativt sett till bilens aktuella värde. Efter 6 år äger du en V90 XC som du VET är helt felfri, om du har skött om den. Tittar du på begagnatmarknaden då är det troligt att rabatten som ligger inbakat i marknadspriset för bilmodellen är ännu större, relativt sett.

Samtidigt börjar nu din värdeminskning bli riktigt låg på den begagnade bilen du äger. Alltså behöver värdet av en bil för dig, och dess värdefall, inte följa marknadspriserna.

Krocksäkerhet

Att jämföra krocksäkerhet hos olika bilar är inte lätt. Krocktester är påhittade noga styrda experiment. Påhittade modeller av verkligheten. Just p.g.a. att de är så hårt reglerade så optimerar självklart biltillverkarna för just dessa fall. Tittar man däremot på tex Volvo, så har de åkt ut och studerat verkliga olyckor, och krockade bilar. Det skulle inte förvåna mig om de flesta biltillverkare helt fokuserar på krocktesterna - det är ju trots allt det nybilsköpare tittar på.

Notera valbar infallsvinkel för krocken. En kvinna hos Volvo i filmen ovan nämner problematiken som finns med sneda krockar. Ingår dessa i de standardiserade krocktesterna?

Har tex Tesla och Kia en jämförbar krocktestanläggning? Jag vet inte, här är i alla fall lite info om Teslas site:

Därför är det inte alls självklart att man bara kan titta på betyg från olika krocktester och tro att man har “sanningen”. Dvs precis som det är svårt att jämföra krockresultat för olika storlekar på bilar, kan det vara svårt att jämföra den verkliga säkerheten i två lika stora bilar, med samma eller olika krockbetyg.

En ny KIA lär ju dock ha fler aktiva system tex automatisk inbromsning, som Jans gamla V70 inte har. Det gäller dock att dessa nya aktiva system är välgjorda, så man inte stänger av dem p.g.a. för många falsklarm.

Försäkring av elbilar

Försäkring av snabba elbilar kan bli väldigt dyra, av ett antal anledningar. Tex beror det på att man över en viss nivå i krockvåld inte litar på att batteriet är helt OK, och därmed kan börja brinna. Branden kan inträffa 2 år senare vid laddning en varm sommardag. Detta leder till att elbilars batteriet även vid lättare krock ofta måste bytas, till väldigt höga kostnader, därför blir helförsäkring dyrt, mycket dyrt.

En ICE bil har inte dessa problem, vid krockar kan man kolla av tex bränslesystemet och tank, är dessa OK så behöver inte kostnaderna för att reparera en måttlig krock bli så höga.

Motorstarka och snabba bilar har ju traditionellt haft mycket högre försäkringspremier jämfört med standardbilar. När Tesla och andra snabba bilar går från att vara entusiastbilar till att vara allmänna premiumbilar kommer försäkringskostnaderna att öka.

En jämförelse av försäkringskostnader för samma person:

Tesla Model S
Miltal: cirka 7500 mil
Modellår: 2016
På blocket för 500 000 kr
Helförsäkring: 26 000 kr per år

Volvo V90 T5 254HK
Miltal cirka 9500 mil
Modellår 2017
På blocket för 275 000 kr
helförsäkring: 9 000 kr per år

Tittar man dock på Kia E-Niro, en långsammare elbil, blir årskostnaden för försäkring betydligt lägre, runt 4000 kr utan och 6000 kr med vagnskada vid helförsäkring. Detta är dock en bil några klasser under Model S och V90 vad gäller komfort etc.

Villkor för elbilsägande

Man kan inte anta status quo vad gäller villkoren och möjligheterna att köra elbil.

På plussidan, kan det bli allt lättare att ladda elbilen, fler laddstationer, såvida inte efterfrågan ökar i ännu högre takt än utbyggnaden.

Men samtidigt, hur länge kommer det vara försvarbart att elbilar är så gynnade av staten? Bonus vid köp och “gratis” att tanka. Tänk på att staten drar in stora pengar på bilismen i olika skatter, som används på andra områden i statens budget. Pengarna måste in helt enkelt, det blir för stor skillnad på att tanka en bensinbil och ladda en elbil hemma, i skatteintäkter för staten.

Samtidigt kan man argumentera för att de tunga elbilarna sliter mer på vägarna än lätta ICE bilar.

Det finns också en politisk sprängkraft i detta där många redan känner att de “rika” som kan köpa dyra elbilar gynnas av staten - fördelningspolitiska aspekter.

Det kan lätt komma tex en kilometeravgift på elbilar! Därtill kan vi inte låta arbitragemöjligheter som leder till export av elbilar finnas kvar.

Och hur ser det ut med tillgången på el? Sverige och speciellt Skåne är ju redan idag problematiskt vad gäller tillgången på el. Stäng några kärnkraftverk och öka antalet elbilar, hur ser balansen ut då? Dra igång några till stora serverhallar i Norrland plus två gigantiska satsningar på att göra vätgas till ståltillverkning med el. Motståndet mot stora vindkraftparker växer.

Det jag skriver ovan tycker jag stärker tesen för att hyra sin elbil, inte köpa den. För att dra nytta av situationen som råder just nu, utan att binda upp sig mer långsiktigt, så länge man slipper ansvar för restvärde vid hyran.

Just nu ser vi redan att elpriserna slår rekord i september 2021!

Kompatibilitet och Teslas egna laddningsstationer

Det jag tror verkligen talar för Tesla mot andra märken är deras egna laddningsstationer, och de kompatibilitets- och kvalitetsproblem som faktiskt finns när man använder icke-Tesla-laddare med icke-Teslabilar.

Detta kan du tex se hos denna kända bil-youtuber när han gör flera försök att snabbladda sin Porsche, googla:
The PAINS of Living with an EV! My WORST Experience Yet Shmee150

Dessa problem är inte nya och har funnits länge, de kan även eventuellt bli värre ju snabbare man vill ladda, då ett ännu bättre samspel krävs mellan bil och laddstation.

Ytterligare fördelar med en begagnad bil

Här vill jag återkomma till en ytterligare fördel med den begagnade bilen.

Låt oss anta följande förutsättningar:

• Det är en 6-15 år gammal bil, låt oss anta att den är värd under 150 000 kr.
  • Du har en god ekonomi
  • Du har insikten att försäkringar är skräp, pga försäkringsbolagens omkostnader och vinster, alla regelundantag (som Jan tog upp i programmen ovan), samt alla försäkringsbedrägerier, etc.
  • Vet du därtill med dig att du är en försiktig förare, troligtvis försiktigare än medel?

Då väljer man att enbart ha trafikförsäkring! På så sätt tjänar man ytterligare nästan 500-1000 kr i månaden!

Har man som i Jans situation en god ekonomi är försäkringar något man endast skall köpa om man inte / knappt klarar av att hantera en totalskada själv ekonomiskt!

Helförsäkring kan ju däremot vara relevant om det finns en onormal hotbild, tex om man är politiker eller äger en brottsutsatt bil, som t.ex. Toyota Prius som drabbas mycket av katalysatorstölder.

Värdet av din egen tid

@carolinebolmeson uttryckte ju tydlig frustration kring hur mycket tid och uppmärksamhet billetandet hade tagit. Nu förstår jag mycket väl att Jan genom detta fick innehåll till sin hemsida och youtubekanal. Men om jag “känner” Jan rätt så hade han inte lagt så mycket mindre tid på valet av bil även om han inte haft en hemsida och youtubekanal.

Att via privatleasing gå in i ett system där man skall välja ny bil vart 3:e år blir därför dyrt! Istället för att köpa en bil och behålla den i säg 12 år. Bara Jan vet hur mycket tid han hade lagt på att välja bil, men det kanske inte är konstigt att anta att han spenderat tid värt 10 000 kr? 20 000 kr? Troligtvis mycket mer?

Det blir kanske 60 000 kr extra i kostnad för privatleasing på 12 år jämfört med att tex köpa en 3 år gammal bil och äga den i 12 år. Jag antar att man kan skriva på ett privatleasingkontrakt på 12 år också, men jag ser tydliga faror i att binda upp sig så länge.

Självklart går äldre bilar sönder, vilket tar tid, men är det så mycket oftare än nya, om bilen från början har god kvalitet och man underhåller den? Det är inte min erfarenhet. När man väl känner att den begagnade bilen börjar “rasa” och går sönder allt för ofta, ja då är det dags att byta.

Sammanfattning

Jag summerar fördelarna med en begagnad ICE-bil vs ny elbil i dagsläget:

• Du kan få den miljövänlig genom att köpa en som går att köra på E85

• Efter ett tags ägande får du insiderkunskap om just din bil, vilket gör den mycket mer värdefull för DIG än vad värdefallet och marknadspriset på Blocket indikerar

• För ICE-bilar vet vi ganska väl vad kostnaderna är för bränsle och skatt, även i framtiden, jag tror smärtgränsen är nådd vad gäller skatter etc - inte minst ur fördelningsaspekt. För elbilar kommer villkoren enbart bli sämre!

• Risk för elbrist p.g.a. vanskött energisystem i Sverige, speciellt för Skåne. Uppstår elbrist kommer energipriserna bli helt annorlunda än idag. Inte kul att ha elbil om den inte går att ladda.

• När en ICE bil blir 6+ år börjar värdefallet bli riktigt litet, samtidigt är bilen billig nog för den med god ekonomi att välja trafikförsäkring. Det är då bilen blir riktigt billig att köra! Kom ihåg: 26 000 kr per år för att helförsäkra en Tesla S, enbart 2-3 års teslaförsäkringskostnader ger dig en fin begagnad premiumbil, som du kan trafikförsäkra för kanske 2 000 kr per år.

Avslutningsvis

Här kan jag återkomma till Porschen Jan funderade på. Det är en jättefin bil, jag skulle gärna ha en, och Jan är väl värd att köpa den! Men känner Jan att han skulle kunna tänka sig att äga den, och köra den med trafikförsäkring? Om svaret är nej, då kan det inte bli den billigaste bilen för honom, eller en bil han kan slappna av och bara köra och äga, och han bör inte köpa den.

Personligen skulle jag dessutom i dagens Sverige undvika att köra och ha en allt för dyr bil parkerad utanför mitt hus, av säkerhetsskäl, men här får var och en göra sin egen bedömning.

11 gillningar

Intressanta tankar. Tror dock att du kanske underskattar en viktig faktor: vikten en hel del personer sätter vid att äga en Tesla. På något sätt har ju dessa bilar kommit att representerat den nya tidens “State of the art” gällande teknik och prestanda på liknande sätt som Mercedes S klass har gjort tidigare. Här får man dock jämföra Model S eller X med S-klassen. Att man kan köra den som FSD ger också mycket värde.

Vill man ha en Tesla och har råd, så köp en, allt handlar ju inte om kalkyler.

Jag tycker att det är jobbigt att byta bil men det har blivit lättare. Att behöva göra det var tredje år skulle inte uppskattas av frun (eller av mig). Det finns säkert fler som är som ja att när man har ett stort beslut att fatta som tar sin tid så påverkar det livet mycket och sänker ens produktivitet på fler områden.

Inför senaste bilköpet såg kravlistan ut så här:

Need to have

• Parkeringsvärme
  • CarPlay
  • Kunna ta två större kajaker på taket
  • Dragkrok
  • Autobroms
  • E-call
  • Två-zons klimat fram
  • Dubbelt lastgolv
  • Ordentligt med lastöglor (för att fysikens lagar gäller alla)
  • Maxpris 250k

Nice to have

• Automat
  • Maxpris 200k
  • Bi-fuel

Ren bonus

• Övernattningsbar
  • Fällbart framsäte

Vi kompromissade med automat / bi-fuel och hittade en fabriksny lagerbil på Black Friday för under 200k som uppfyllde alla våra önskemål.

Om vi skulle byta till en Modell Y så fick vi i den allt förutom CarPlay och lastöglor. Har sett att folk extramonterar det i sina bilar (och att det finns i vissa varianter av Modell X) men lastöglor är något av det mest basic som finns och jag skulle inte vilja genomföra många typiska resor utan det. Nya Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5 skulle säkert pricka in många av punkterna också.

1 gillning

Sparar inte alla människor kvitton som har med huset att göra???

Tror många människor rensar upp sina kvitton efter 5-6 år och missar sånt som fortfarande kan ges avdrag för.

Väldigt bra inlägg, sammanfattar mycket av det jag känner, blir också lockad av de väldigt teoretiska resonemangen i pod-avsnittet men känner att verkligheten trots allt ligger en bit från det.

Håller helt med i tex säkerhetsfrågan, sätter ganska liten vikt vid Europ ncap, verkligheten och verkliga utfall vinner alltid. Sen känner jag att de flesta elbilar, inklusive Tesla ligger väldigt långt bakom bilarna i etablerade serier vad det gäller total kvalitet. Åker mycket taxi i Amsterdam och där är varannan taxi en Tesla, de degraderar oerhört snabbt, man ser att det är amerikansk medelmåttig kvalitet, priset indikerar ju annars att de kunde varit premium.

Man bör nog tänka sig för och lägga lite bilkunskap till de helt teoretiska och ekonomiska resonemangen.

1 gillning

Hur säker är bilen? Vår rapport om krocksäkra bilar - Folksam

Om man ser till utfallet av riktiga olyckor i Folksams undersökningar så får man ju en snedfördelning på äldre bilar och de vanligaste modellerna som rullar mycket på vägarna. Ändå är det ju en fingervisning av hur den totala säkerheten fungerar i bilen när “The Shit Hit’s the Fan”. Ska bli intressant att se hur utfallet blir där för “uppstickarna” när det finns tillräckligt data. Sedan kan jag ju personligen tycka att den acceleration som finns i vissa Teslor bör begränsas till racingbanor…

2 gillningar

Tycker du gör en hel del antaganden och vinklingar för att passa ditt narrativ i texten.
Kommer därför agera lite djävulens advokat för att väga upp argumentationen.

“Man kan då köra mer miljövänligt än elbil beroende på hur mycket kolkraft Sverige importerar just för tillfället.”
Sverige importerar inte specifikt kolkraft till elbilar på något sätt. När priset på el från andra länder är billigare importeras dock energi som till stor del produceras av kolkraft. Senaste gången Sverige importerade mer el än vi exporterade verkar ha varit 2010, alla andra år har Sverige exporterat mer än importen vilket leder till minskad kolkraft i närliggande länder. Däremot har vi haft en ökning av variation avseende när produktionen sker i Sverige vilket skulle kunna leda till fler tidpunkter när utländsk el är billigare än svensk.
Koldioxidavtrycket för E85 verkar vara ungefär dubbla WTW jämfört med el i de siffrorna jag kan hitta.

“Om du köper en tre år gammal begagnad V90 XC och äger den i tre år, vad äger du då efter tre år? Du äger en V90 XC som du VET är helt felfri, om du skött om den.”
Det du vet är att den varit felfri i tre år inte att den kommer att fortsätta vara felfri. Historisk avkastning är inte garanti för framtida osv…
Din kunskap om bilens skick är väl dessutom precis samma sak oavsett modell, så köper man en 3 år gammal tesla har man samma “fördel”?

“E85, ett bränsle som säljs på nästan alla bensinstationer.”
2019 fanns 1700 tankstationer kvar som erbjöd E85 och de fortsätter minska, i dagsläget finns över 2500 publika laddstationer i sverige.

Angående försäkring jämför du en sportbil med en bruksbil vilket självklart kommer att påverkar kostnaden. Jämför du med en bensinbil med samma fartprestanda typ audi rs6 verkar månadskostnaderna för en helförsäkring ligga runt 8-9 tusen.
“Folk”-elbilarna som börjar komma ut på marknaden i stor skala nu verkar ligga runt 150-300 hästar och ligga i paritet med v90 i både acceleration och försäkringskostnad.

“Det kan lätt komma tex en kilometeravgift på elbilar!”
Allt kan hända men finns det någon som överhuvud taget förespråkar detta just nu? och varför skulle en kilometeravgift enbart gälla elbilar och inte alla bilar på vägarna.

Säger inte att elbilar är bättre eller utan problem men ville nyansera TS inlägg lite.

5 gillningar

Bara en kort kommentar. Både vår verkstad och Bilia avrådde oss från att köra vår bil på E85 eftersom det ställde till det med motorn. En av gångerna på verkstad var just till följd av att vi tankat E85. Vet inte om det var specifikt för vår V70 eller om det är generellt.

Håller med. Min vän @Filip.L driver linjen att man bara ska försäkra sådant man inte har råd att ersätta mer eller mindre kontant.

Haha, jo, det hade jag nog. Jag älskar (även om jag lider lite) researchprocessen. Just nu har jag snöat in på hemautomation och det är lite samma sak där. Det är bara att jag älskar synergi och tänkte att om jag väl lagt all tid på research, då kan jag lika gärna göra ett avsnitt på det. Tänker att jag inte kan vara ensam i världen om mina funderingar. :slight_smile:

Tror det var som @Moneypulation skrev. Om du är (för) rädd om bilen så har du inte råd med den. Sant i mitt fall. :slight_smile:

Tack för dina tankar @clearfm :pray:

1 gillning

Kan tycka att den “tumregeln” haltar lite. Daily beaters kan man köra med enbart trafikförsäkring, en dyr och ny bil är rent oansvarigt att endast ha trafikförsäkring på. Tror inget finansbolag (som har bilen som säkerhet) godkänner ett sådant upplägg. Låter mer som amerikanskt skryt. Kan lova att de mest bemedlade bekanta jag har, har försäkring på deras lyxbilar, lyxbåtar, flygplan etc etc även om de rent krasst ekonomiskt skulle överleva en totalskada och avskrivning av bilen, båten, flygplanet.

Många nyare bilar är extrem kostsamma att reparera och det är inte ens säkert att bilen går att rädda efter en olycka som man kan gå iväg från för egen maskin.

2 gillningar

Slänger ut en tanke här i diskussionen eftersom det förekommer mycket snack om E85: Är det värt att etanolkonvertera en bil? Har sett priset 10k florera för att få det gjort, men vet också att ett bidrag på halva summan diskuterats till höstbudgeten.

Eller om man vrider på frågan lite: Är det värt 10k att konvertera en relativt ny bensinbil för att få lite mindre (säg 60% mindre) klimatont i magen när man är ute och kör? Även om kan kanske inte kan räkna hem vinsten förrns om 10 år, om ens någonsin.

1 gillning

Rent krasst så är ju (allt annat lika) så att alla fossila drivmedel som inte utnyttjas en CO2e besparing. E85 är ju inte helt fritt från kontrovers, men jag är inte insatt i detaljerna.

Med tanke på att “alla” nu kör på E10 så uppnås ju en viss vinst där. Kan man genom bättre planering, alternativa färdmedel minska bilkörningen så innebär ju det också en vinst.

Har du lokal tillgång till biogas så är ju det ett annat alternativ, där är konverteringen dyrare.

1 gillning

Gällande bilskötsel så har du såklart rätt på ett teoretiskt plan men i verkligheten kan man tydligt se att väl underhållna bilar håller bättre än dåligt underhållna. Där får man ju vara ärlig och om man inte tillhör kategorin som kan/vill/orkar underhålla sin bil så får man räkna utifrån det. Om man däremot är i den andra kategorin så kan man räkna med en helt annan livslängd, kanske minst dubbel och tenderar då att behålla bilarna längre, även om det teoretiska värdet på bilen har fallit (priset på gatan) så kan det verkliga värdet (ditt bruksvärde) vara avsevärt högre och då blir värdeminskningen ju bara en helt teoretisk fråga.

2 gillningar

Hur fungerar det i praktiken?

Tänker jag efter kommer jag inte på en enda försäkring man behöver i såna fall mer än trafikförsäkringen (lagkrav).

1 gillning

Jag pratade senast idag med en vän som ville köpa en Tesla mycket pga hur snabb acceleration den har.

Jag tror “vanliga” elbilar med normala effekter kommer att gå att försäkra utan extrema kostnader, men när en Tesla har säg 700 hk då kommer den att kosta därefter att försäkra.

Det skulle utan problem gå att via GPS begränsa maximal acceleration och maximal toppfart på olika platser, tex om man är på eller utanför tävlingsområde.

1. För vilket land? Länka gärna!

2. Ja, detta gäller alla bilar. Det jag vill visa på är att marknadspriset för en begagnad bil inte indikerar vad en bil är värd för ägaren, pga inside information.

3. Ja, och hur många bilar kan de laddstationerna “tanka fullt” per timme? Hur snabba är de? Hur många bilar kan servas samtidigt? Det tar väl runt 4 minuter att tanka en bil som går på flytande bränsle. Så jag skulle säga att det minst behövs 10x så många laddstationer för att jämförelsen skall vara korrekt.

I stort så har alla bensinstationer E85, de som inte har det säljer ofta istället någon sorts bio-diesel.

Men själva “kickern” med E85-bilar är ju att nästan alla kan tankas med vanlig bensin. Inte så miljövänligt, men man kan tanka i 10 liter och så kan man enkelt nå en E85-station. Så flexibiliteten med E85-bilar är väldigt stor och användbar, de kan köras med valfri mix i tanken. Man kan tanka överallt på varenda bensinstation!

1. En Audi RS6 har höga fartprestanda precis som många Teslor. Det gör att båda bilar är dyra att försäkra. Men därtill har elbilar svagheten att batteriet lätt kan vara misstänkt skadat efter krock, det drar upp kostnaderna för elbilar. Därför tror jag att en elbil med X hk kommer vara dyrare att försäkra än en ICE bil med samma effekt.

Dessutom verkar dessa snabba elbilar locka fram fartdåren i många? Personer som aldrig tidigare övervägde att köpa prestandabilar blir sugna? Oerfarna fartdårar lär innebära fler skador för elbilarna.

1. Det jag menar med kilometerskatt är att staten behöver få in sina pengar, och att beskatta mobilitet har visat sig vara en tillförlitlig skattebas, ihop med arbete, fastigheter etc. När elbilarna blir allt fler kommer staten att behöva beskatta dem, vi får se när det händer. Som allra senast när de förbjuder försäljningen av andra bilar! :slight_smile:

Den 2.0F motor du verkar ha i din V70 var tyvärr inte lyckad, den är känd för att ha problem.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=117224

Vi tankar bensin någon gång om året i vår bil för att “rensa” ur den - då bensinen verkar lösa upp avlagringar bättre än E85.

Dessutom, om någon funderar på att börja köra E85 och bor norr om Skåne, eller till och med i Skåne, så är det fördelaktigt att ha tillgång till motorvärmaruttag och använda detta. Speciellt om man bor i norra Sverige.

Okay,

Men varför har de en försäkring, som de inte behöver?

Varför köper de på kredit, om de har mycket pengar? (Ja jag vet att det kan förbättra balansräkning etc, men frågan är även filosofisk.)

Och bara för att dina vänner är rika, behöver de inte alltid tänka logiskt och fatta de bästa besluten, alltid. Försäkringar verkar, trots allt sin torrhet, vara en ganska emotionell produkt. Speciellt vad gäller barnförsäkringar etc.

En anledning att ha försäkring är att försäkringsbolag i vissa fall kan sitta på kontakter, kunskap, avtal och inside information kring hur man bäst och billigast lagar tex en bil. Detta får man dock väga mot alla de “läckage” det innebär att betala in pengar till ett försäkringsbolag. T.ex. verkar tyvärr försäkringsbedrägerier vara lite av en folksport, även bland i övrigt laglydiga.

Jag skulle inte göra det, det finns gott om begagnade E85 bilar att välja på.

Även biltillverkare har misslyckats när de gjort konverteringar, som i fallet med Volvos 2.0F som diskuterats ovan.

Men kanske finns det firmor som är duktiga och kan göra det riskfritt idag, jag vet inte. Kolla noga upp det i så fall, speciellt för just din bilmodell.

Ja, trafikförsäkring måste du ha.

Samt det är ju väldigt bra med försäkring av din bostad och livförsäkring, beroende på er situation.

Men kan vi alla vara överens om att inte teckna försäkring när vi köper något billigt på Elgiganten?

Jag förstår resonemanget, speciellt parallellen till separata hemelektronikförsäkringar belyser ju positionen bra.

I andra änden har du superrika storföretag med risk managementavdelningar, de har ju massor av försäkringar trots att de har alla pengar i världen? Så någonstans haltar resonemanget uppenbarligen om att leva sitt liv försäkringsfritt.