Bilekonomi: ställ en fråga till Erik (@Skogstomten) för ett kommande bonusavsnitt

Härmed här jag förmånen att presentera första avsnittet på bloggen med en person vi lärt känna via forumet - Erik Naessén a.k.a. @Skogstomten. :slightly_smiling_face:

Videon nedan. Som vanligt finns avsnittet även där poddar finns som avsnitt #217.

Jag hade även förmånen att träffa Erik i helgen och vi konstaterade båda att det fanns mer att säga på ämnet. Framförallt har det uppkommit frågor och diskussioner i forumet såsom:

• Är det rimligt att räkna 50 % i värdeminskning
  • Borde jag inte ha tagit Teslan på företaget istället för kontant, dvs. vad är bäst? Ta bilen på privat eller företaget?
  • Om man tar den privat, ska man göra det kontant, låna på huset, låna med bilen som säkerhet eller privatleasing
  • Om man har företag, hur spelar 3:12-reglerna in på bilen? Ska man göra brutto eller nettoavdrag på lönen och så vidare.
  • etc.

Det är klurigt eftersom som Erik skriver på sin hemsida att för att köpa bil så behöver man:

• Kunskap om olika bilalternativ, bilbranschen 2:a handsvärden mm.
  • Kunskap om olika finansierings och leasingalternativ.
  • Kunskap om företagsekonomi och t ex 3:12 utdelningsregler.
  • Kunskap om skatteregler, förmånsregler, nettolöneavdrag mm.

Jag skulle dessutom lägga till om att man behöver kunskap om sig själv och sina känslor. Men det är kanske bara jag. :joy: Erik är ju något så ovanligt som en bilnörd med en formell utbildning på Handelshögskolan… Något vi är flera på forumet som noterat t.ex. i tråden “Eget AB vad får man inte missa?”.

Oavsett så tänkte vi göra ett bonusavsnitt och nörda lite kring TCO-kalkyler och annat. Men vi skulle gärna vilja ha din input på frågor att ta upp i det avsnittet.

Således, vad vill du att vi ska ta upp i det (förhoppningsvis) avslutande avsnittet om bilar och bilekonomi?

3 gillningar

De fina TCO-kalkylerna resulterar ju i ett visst belopp, men hur stort är osäkerhetsintervallet? Det vill säga hur säker är siffran? Vad är sannolikheten att verkligheten kommer avvika rejält från uppskattat värde? Är osäkerheten så pass stor att det påverkar vilket alternativ som är mest fördelaktigt?

Vilka faktorer har störst påverkan på osäkerheten och varför? Är det politik, slump eller annat som främst bidrar till osäkerheten?

4 gillningar

Någonting jag saknade i avsnittet som publicerades idag var en diskussion kring andrahandsvärdet på elbilar, Service och hur länge batterierna håller.

Man brukar ju tala om att elbilar har mindre rörliga delar men samtidigt är det mycket ny och oprövad teknik som kan vara dyr att reparera. Kia eniro har ju ett vätskekylt batteri där vätskan ska bytas vid olika intervaller vilket kostar många tusenlappar t ex.

Trevligt med ett ansikte till forum-aliaset. Jag har inte lyssnat ännu men föreställde mig att Erik (Skogstomten) såg ut så här på ett ungefär. :wink:

15 gillningar

Haha, @Skogstomten - nu vet du vad vi förväntar oss för en outfit i nästa avsnitt? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ha, ha! Får leta efter nått passande så jag känns igen :rofl:

3 gillningar

Jag har en fråga gällande övermil som jag inte riktigt får kläm på.

Ponera att jag har tänkt att leasa en Kia och har tänkt att köra 2000mil/år och således väljer att kliva upp från 1500 till 2000mil när jag tecknar mitt leasingavtal. För detta lägger de på en månadskostnad på 449kr/månaden (senast jag kollade). Om jag istället väljer att teckna avtal på 1500mil, ändå kör 2000mil och således betalar 11kr per övermil så landar jag på en utslagen månadskostnad på ca 460kr/månad.

För mig låter detta som att det knappt är värt att speca in de där extra milen i avtalet. Om jag istället tecknar ett leasingavtal med 1500mil/år så har jag väl möjligheten att minska min kostnad för innehavet mer än vad jag skulle få igen för eventuella undermil.

Kan detta verkligen stämma?

Ha det gott!

1 gillning

En fråga som jag har vänt och vridit på under lång tid… är en elbil den givna bilen även för oss sparnördar med +60% sparkvot och har familj och kör ca 1500 mil/år? Jag tänker:

• begagnad elbil, säg en Tesla Model 3 SR+ eller en långmilare LR.
  • Inköp ca 300.000 kr (lite lyckotänkande)
  • Betala av på t.ex. 5 år
  • Därefter borde du köra väldigt billigt tills bilen rasar ihop om kanske 20 år.

MEN, vilka fallgropar finns i detta resonemang? Jag har spånat lite och landat kring:

• Skatter kan höjas i framtiden, även elbilarna måste ju dra in degen till kassan
  • Elpriser, vart ligger de om 10 år?
  • Kostnad för reparationer på högspänningsdelarna? Idag klarar knappt de lokala märkesverkstäderna av detta. I Norge har det kommit en del oberoende elbilsverkstäder, men har inte koll på hur de ligger till i pris.
  • Finns det statistik kring vilka ovanliga slitdelar som har en tendens att fela på en elbil? Det är som sades i senaste podden ett spel om sannolikhet, precis som det är för en fossilbil. En elmotor kan gå sönder, men sannolikheten är väl inte jättestor.
  • Det som alla pratar om, batteriet. Det mesta som jag har hittat kring långmilare säger att batteriet håller väldigt bra, att SOH minskar mest i början men planar sen ut. Givetvis har ju användarmönstret/klimatet en roll att spela i detta också.

Ovan ledde mig väl till svaret att, ja har du tur är en elbil betydligt billigare att köpa in och äga tills den trillar i bitar. Har du otur dyker ett antal väldigt dyra reparationer upp som knäcker hela kalkylen.

Tack för ett otroligt bra poddavsnitt!

/H

1 gillning

Har två frågor som jag har funderat på:

1. Vilket typ av billån är mest fördelaktigt om man vill behålla bilen under en längre tid:
    A) Ett traditionellt billån på X antal år med 20 % insats
    B) Ett billån med restvärde på ca 50 % under 36 månader

Någon annan kanske kan svara på detta också, men rent spontant så känner jag att ett vanligt lån är bättre om man ska behålla bilen längre än 36 månader samt att man inte behöver fundera över restvärde eller antal mil körda.

1. Är det ens värt att investera i ett något nyare ICE bil (2019-2020 modell) med tanke på alla nya regleringar och skatter som ändras hela tiden? Exempelvis så kommer ju England förbjuda försäljning av nya ICE biler fr.om 2030, skulle inte förvåna mig om EU/SV hakar på detta inom kort.
    Är det helt enkelt bättre att hoppa på elbilståget nu?

Tack :slight_smile:

Jag “vill” ha en diskussion om vilken elbil som har bäst, respektive sämst andrahandsvärde. Premium, mellan och budget.

Dvs, vilken elbil ska jag ta billån för och vilken elbil ska jag ta privatleasing på.

Jag skulle gärna vilja få klarhet i frågan privatbil vs. företagsbil även om det är en stor “det beror på”-fråga. Ett exempel kan vara eget AB som många har där man kan styra själv.

Ska jag ta ut lön och betala bilen kontant eller finansiera på annat vis?
Eller ska företaget betala bilen kontant eller finansiera på annat vis?

Jag syftar på en bil som används privat mestadels och inte är en ren firmabil som skåpbilar och liknande.

Det skulle jag också vilja få mer klarhet i. När jag kikade på de olika alternativen såg jag inga fördelar med privatleasing och valde därför företagsleasing (förmånsbil).

Då låg förmånsvärdet på vår kombi-laddhybrid strax ovanför 2 500 kr / månad vilket var svårslaget om man enbart går på belastningen för privatekonomin. Vid ingången av året höjdes dock förmånsvärdet på laddhybrider. Sedan kom ytterligare en höjning som påverkar nya leasingkontrakt. Det är därför möjligt att kalkylen ser annorlunda ut idag.

En annan aspekt är att man kan ta alla kringkostnader på bolaget. Vi var med om en mindre trafikolycka förra året och då stod ju företaget för självrisken. Dessutom drabbades verkstaden av ett coronautbrott vilket gjorde att vi fick ha hyrbil längre än försäkringen täckte. Även det gick på bolaget. Samma med biltvätt.

Jag kikade även på att köpa bilen kontant men då är ett problem att momsen inte är avdragsgill. Hade varit intressant att höra @Skogstomten’s tankar.

Om man inte har möjlighet att köpa/leasa en elbil (inget sätt att ladda den), är det fortfarande förmånligt med privatleasing?

Något ni skulle kunna prata är hur vida det är klokt eller inte att köpa/leasa en plug-in hybrid givet att man egentligen inte har några intentioner (eller möjlighet) att ladda.

Man skulle även kunna prata om den generella storleken på bilar. Att det kanske kan löna sig att köpa en bil som är mindre då det ofta är kopplat till lägre C02 utsläpp (både tillverkning och drift) men även billigare däck, förbrukning, service mm.

Jag skulle vilja veta var jag kan köpa en tre år gammal bil som gått 4500 mil för halva nypriset?

Är det kanske så att värdeminskningen är överdrivet stor i kalkylerna.

Kanske att en bilhandlares inbytespriser är så dåliga, men inte i privata affärer på tex Blocket.

Tänkte bara skriva att jag följer tråden med STORT intresse och att vi tar med oss alla frågeställningar och försöker täcka de i uppföljningsavsnittet vi snart ska spela in. :+1:

Så fortsätt gärna skriv fler frågor. Jag tycker det är superkul att svara på såna här funderingar och får lov att ha “lovikavantar på fingrarna” för att inte börja svara på alla frågeställningar här och nu. :grin:

8 gillningar

Tror att på 4500 mil ingår 2 servicar, på 6000 mil ingår 3.(1500 mil eller var 12 mån, det som kommer först).

Så utöver extramilen åker du också på en extra service om du kör extra, troligtvis mellan 5-10 000kr. Om du inte servar så åker du på en stor faktura då garantin inte kan garanteras. Min säljare sa att det går på 20-30k om man inte servar. Tänk också på att däckslitage ökar. Sen vet jag inte hur det är med försäkring om den du har gäller på 1500 mil men du kört extra.

.
IMG_20210901_125240

Jag har 2 frågor angående inlämning och betalning för onormalt slitage.

Fråga 1: Då jag talade med säljaren (Kia, leasing via Santander) fick jag intrycket att varje skada de hittar vid inlämning tas mot en självrisk. Då skadan upptäcks som senast vid inlämningen, då bilen fortfarande är i min “ägo” och är försäkrad.
Enligt din utläggning i första avsnittet tolkade jag som att så inte är fallet?

Fråga 2: Några praktiska tips på hur man minimerar risken för att betala för onormalt slitage om man köper sin nästa bil hos samma handlare. Ponera att en bil ska lämnas åter 31/5. För att jag ska ha min nästa bil i samband med det behöver den beställas några månader innan, alltså innan kontroll vid inlämning.
Jag har haft idén att be om en extra kontroll av bilen innan jag skriver på kontrakt för nästa bil, så att jag kan diskutera utifrån deras bedömning vid det tillfället och kanske pruta väck några kostnader. Fler idéer? :slight_smile:

Observera att detta är min första leasing, så jag sällar mig till gruppen som är orolig för denna punkt :rofl:

Jag har en fråga (Som säkert ställts) men vad säger egentligen biltillverkarna och kunderna om livslängden på batterierna? Vad är väntad och faktiskt degradering?

En bekant köpte nämligen en Volvo Hybrid för drygt 8 år sen och fick byta batteriet för 50 000kr efter 6 år. Jag vet dock inte om det var defekt eller vad det var.

Efter att ha lyssnat på senaste avsnitten om bilköp m.m. fick jag ett antal tankeställare.

Har nyss köpt en tre år gammal bil med dieselmotor som jag är nöjd med. Min farhåga nu är att efterfrågan på dieselbilar kommer minska kraftigt och att priset såldes kommer minska i motsvarande mån. Har Erik några tankar om detta, dvs. vad tror Erik om värdeminskningen på dieselbilar om säg 2år, 5år respektive 7år? En lösning för att minska framtida stress hade kunnat vara att snabbt sälja av bilen nu och istället kika på elbil.

Ska sägas att jag bor i hus och använder bilen 70% till korta resor och 30% till längre resor (250+km). Bosatt i Mellansverige, men reser en del till Norrlands inland.