Tips vid bilköp och privatleasing

En fördjupning och intervju med elbilexperten Erik Naessén om att köpa eller privatleasa en bil - Del 2 av 3

Idag fortsätter vi temat bil och intervjuar Erik Naessén som är expert på elbilar, han har arbetat i branschen i 20 år, han har ägt över 100 bilar, varav 11 elbilar och idag är en oberoende rådgivare vid bilköp. I avsnittet pratar vi om privatleasing, hållbarhet, elbilar, tips, fördelar, nackdelar och mycket annat.

Erik är en följare som vi kom i i kontakt via RikaTillsammans-forumet där han hjälpte oss i processen att välja bil. I forumet skriver han under användarnamnet ”@Skogstomten” Det visade sig att han både skrivit en bok om elbilar och att han hjälper människor göra ett bättre och mer lönsamt bilköp som en oberoende rådgivare. Därför bjuder vi gärna på lite gratisreklam till hans hemsida: elbilsexpert.com.

Man kan även komma i kontakt med Erik via mejl på info@elbilsexpert.com för att anlita honom om man vill ha hjälp i sitt bilköp, det är ändå jämte boendet ett av de största köpen vi gör. Det finns ofta en hel del pengar att spara på att göra rätt. Nedan följer några av Eriks bästa tips och intressanta fakta:

  • Fundera på om du/familjen behöver en eller två bilar. Vid två bilar behöver kan bilarna komplettera varandra, vid en bil behöver det ofta bli lite av varje.
  • Det finns ingen anledning att köpa de allra dyraste bilarna om det finns ett speciellt intresse.
  • Du behöver sällan köpa den största bilen, många mellanstora kombibilar täcker de flesta krav.
  • Undvik de billigaste bilarna, de är ofta billiga av en anledning.
  • Vid en begagnatförsäljning så får du sällan betalt för vad olika tillval kostar
  • Köper man en bil bör den vara nyare än 2005, det har hänt mycket på säkerhetsfronten sedan dess
  • Vid bilköp, ta dig tiden att provköra mycket, läs på och låt det ta tid (inte helt olikt husköp)
  • Vid provkörning, låna den minst en timme och kör så som du kommer köra (t.ex. till ICA, in i ett parkeringsgarage, lite motorväg, hem på uppfarten etc)
  • Bilsäljaren försöker inte lura dig. Ni är faktiskt på samma lag. 🙂
  • Marginalen för en bilsäljare är sällan mer än ett par tusen även på en dyr bil, på privatleasing är den sällan mer än ca 20 % och vid PL-kampanj kan den ofta vara 0 % eller negativ.
  • Räkna inte med att räckvidden på en elbil är så lång som anges. Vid minustemperatur sjunker den dessutom ytterligare
  • Elbil är dyrare i början men billigare i längden (som t.ex. en bergvärmepump vs el-element)
  • Ladda inte en elbil i en vanlig kontakt och använd inte vanliga förlängningsdosor det är en brandrisk
  • Skriv gärna ditt telefonnummer i laddluckan på din elbil
  • En privatleasing är en omvänd TCO-analys och din egen analys bör inte avvika från det, då har du sannolikt gjort fel eller hoppas på att du har tur
  • Många tillverkare kör privatleasing-kampanjer i november/december, i kvartalsskiften eller då nya regler börjar gälla.
  • 90 % av all nybilsförsäljning sker via privatleasing idag
  • Ofta bättre att ta en märkesförsäkring än sitt vanliga försäkringsbolag
  • Vinterdäck är ofta billigare att köpa separat än i privatleasing
  • Sätt dig in i vad som är onormalt slitage för att inte få en överraskning (och det är inte något de flesta har problem med)
  • Privatleasing är förmånligt då många olika parters marginal ”bakas” ihop till en.
  • Tills privatleasing kom så stämde regeln: ”Minst dåliga köpet är en 3 år begagnad bil som gått 4500 mil”

Trots alla tips ovan konstaterade vi att det finns fler frågor att ställa. Erik kommer därför att göra ett återbesök inom kort. Passa därför gärna på att ställa frågor i kommentarerna så tar vi upp dem med honom i nästa avsnitt. Framförallt tänkte vi fokusera på de ekonomiska aspekterna och dyka ner i TCO-kalkyler och finansiering.

Tack för den här veckan och på återseende i nästa!
Jan och Caroline

Kom igång och spara rätt och lätt med vår workshop på distans under två kvällar. Läs mer. Läs mer

Lyssna på artikeln som ett poddavsnitt

Precis som vanligt så kan du lyssna på hela den här artikeln som ett poddavsnitt via din poddspelare. Avsnittet finns där poddar finns t.ex. iTunes, Acast, Spotify eller SoundCloud. Du kan även titta på den tillhörande videon via Youtube.

Transkribering av hela avsnittet

Jan: Varmt välkommen Erik Naessén. Du har jobbat inom bilbranschen i 20 år. De senaste 10 åren har du hållit i över 100 kurser om elbilar för bilsäljare och servicerådgivare. Ett roligt faktum är att du har ägt över 100 bilar varav 11 elbilar, allt från den minsta Volkswagen upp till Teslas stora SUV, Tesla Model X.

Du har skrivit den här fantastiska boken, elbilar och laddhybrider, den går bara att köpa på din hemsida elbilsexpert.com. Vi lärde känna varandra genom RikaTillsammansforumet där du hjälpte oss med hur vi kunde tänka kring bil, bilekonomi och elbilar.

Är det något du vill lägga till i presentationen?

Erik: Nej det är jättebra.

Till någon som har ägt över 100 bilar och har skrivit en bok på ämnet så blir den uppenbara frågan, vilken bil kör du idag?

Erik: Idag kör jag Skoda Enyaq. Jag har precis kört 400 mil på 4 dagar i den. Så numera är det elbil mest.

Jan: Ja, precis. Det var bra tajming eftersom du bor i Stockholm och då körde du från Stockholm, till Ystad för att vara med i elbilstävlingen Ystad-Haparanda och tillbaka till Ystad. Nu hälsar du på oss i Malmö och ska tillbaka till Stockholm i den.

Erik: Haha, ja precis. När vi ändå var i Haparanda åkte vi till Kalix och laddade också. Det fanns ingen laddstolpe i Haparanda.

Caroline: Du gillar att köra bil då?

Erik: Ja, jag tycker att det är jättetrevligt att köra bil. Det är ett stort intresse.

Jan: Hur var den resan om du skulle sammanfatta? Hur kommer man på en sådan grej?

Erik: Det började någon gång i tiden att jag åkte Mälaren runt, det kanske är 20–30 mil, för att visa att elbilar hade en ganska lång räckvidd. Sen fick elbilarna längre räckvidd och då var man tvungen att köra längre. Nu är vi ett par personer som kör tillsammans i en typ av race.

Nu startade vi i Ystad, körde upp till Haparanda, sov en dag och körde ner från Haparanda till Ystad, vi körde på 21 timmar ungefär. Man måste hålla hastighetsbegränsningen, man har GPS med som loggar och sänder live. Skillnaderna blir i var och hur länge man väljer att ladda.

Är räckvidd på elbil ett reellt problem?

Jan: Vi ska prata om tumregler kring bil, elbil och privatleasing, såklart även bilekonomi. En av de frågorna som ofta kommer upp kring elbil är räckvidd och det nya uttryckte ”räckviddsångest”? Är det ett reellt problem idag?

Erik: Nej, det är det inte.

Du är i regel trött innan bilen är trött. De som har ångest över räckvidd är oftast de som inte kör elbil. En genomsnittlig bil kör mindre än 5 mil om dagen.

Jan: Ja, det är något som jag har upptäckt på senare tid. Det finns mycket myter i det här med bilägande som man tror är sant men som egentligen inte är det.

Caroline: Det finns så många preferenser och åsikter om det. Vad är det för myter du tänker på då?

Jan: Vad som är bäst, vad som är mest lönsamt, räckviddsångest osv.

Caroline: Det är saker som förändras.

Jan: Du hjälpte oss jättemycket i forumet när vår bil gick sönder i somras. Vad är din tanke kring att bilköp kan vara så emotionellt?

Erik: En del har bil bara för att förflytta sig, de ska kanske inte kosta på en massa egenskaper som man inte har nytta av. För andra är bilen intresset, det man vill stoltsera med, då är det andra förutsättningar och saker som är viktiga.

Som du upptäckte i tråden på forumet så blir det mycket små värderingar som man börjar lägga in när man gräver på ytan lite grann. Din mamma hade till och med en åsikt om ett visst märke om jag inte minns fel.

Jan: Ja, precis. Min mamma som är från Tjeckien tyckte att vi hellre skulle köpa en ”riktig” bil än att köpa en Skoda Enyaq.

Caroline: Hon har ju inte heller varit och testkört den.

Jan: Nej, men apropå myter och emotionella föreställningar. Det beror ju på att hon är uppväxt i Tjeckien, varit i Mlada Boleslav som tillverkar Skodor många gånger och har kanske en bild kring hur det var. Vi har ju alla med oss saker från historien som kanske inte riktigt stämmer om man tittar från ett perspektiv av idag.

Vilken är den bästa bilen?

Jan: Nu kommer en fråga som jag själv hatar. Vilken är den bästa bilen? 🙂

Erik: Det beror på vad du ska ha den till, dina förutsättningar, hur mycket den får kosta och vad du uppskattar. Det är inte alls säkert att du ska ha samma som grannen, pappa eller någon annan. Det är lika svårt som att besvara frågan vart ska man bo. Eller vad man ska äta.

Jan: Jag kan ju fonder men jag kan inte bilar. Mitt generella svar är att en billig och bred global indexfond är bra.

Erik: Det du undrar är vad en indexbil skulle kunna vara? 😂

Jan: Ja, lite så.

Erik: Ett bilköp är de flestas största beslut efter huset, för många är det något man gör vart tionde år. Då blir det mycket pengar och en lång tid som beslutet ska gälla. Jag byter bil en gång per år, då blir inte det beslutet så stort.

Först behöver man tänka på om man ska ha en eller två bilar i familjen, ska man ha två så kan man tänka lite annorlunda. Då kan man ha två bilar med två olika syften och till olika ändamål, båda bilarna behöver inte uppfylla alla krav.

Ska man ha en bil till allt så blir det lite mellanmjölk. Du behöver inte köpa den största bilen, många mellanstora kombibilar räcker till det. Prismässigt finns det ingen anledning att köpa de allra dyraste om du inte är väldigt intresserad.

Man kanske också ska undvika de allra billigaste för de är ofta billiga av en anledning. Det jättetråkiga svaret är någonstans i mitten, genomsnittsbilen.

Jan: Det var någon som skrev i forumet att tillval får man aldrig tillbaka vid försäljning av begagnat. Stämmer det?

Erik: Om vi kollar på konsumentleasing eller privatleasing så är det egentligen en öppen TCO- kalkyl där någon har räknat vad ägandekostnaden är att ha en viss bil, sen ta betalt för det och du får hyra den.

Lägger du till tillval för 12 000 kr för att köpa vinterdäck så lägger de på 12 000 kr fördelat på 12 månader så egentligen har du betalat tillvalet så när det är färdigt är det värt 0 kr. Det kan man ta som en indikation på att tillval får man generellt inte betalt för, åtminstone inte så mycket som det kostar.

Vilka tillval ska man ha?

Jan: Vilka tillval är det som man inte ska missa på en bil idag då?

Erik: Det beror på vilken storts bil det är. Ofta är det knutet till om det finns ett paket som har flera attraktiva grejer och så kan du välja det utan de för en lite billigare peng.

Då är det oftast bättre att ta paketet även om det är dyrare. Det kan handla om dragkrok, bensinvärmare och vinterdäck.

Jan: Men du dragkrok, jag märker att det verkligen är en känslomässigt laddad sak.

Caroline: Vi har väl alltid tyckt att det är viktigt med dragkrok men sen insåg vi att vi använder det kanske två gånger om året.

Jan: Ja, i bästa fall. Vi har inte husvagn etc.

Erik: Sådant sitter just i huvudet. Om man har en bil i familjen och det ska funka till allt då är det många i Norden som tycker att dragkrok är viktigt även om jag tror att många inte använder det så ofta.

Jan: När jag läste din bok igår så läste jag att dragkrok påverkar så mycket av konstruktionen vilket gör det knöligt.

Erik: I många elbilar har man utgått ifrån en befintlig bil, när man då bygger om den eller gör om den till en elbil så blir den alltid tyngre. De är ofta konstruktionsmässigt gjorda för en max vikt och då kommer du mycket närmre den när du har gjort en elbils bil av en vanlig bil.

Du är redan på gränsen och att då haka på en släpvagn och börja dimensionera upp grejer så börjar det kosta pengar att göra det.

Caroline: Jaha, för jag förstod inte varför det var så dyrt.

Jan: Nu när vi tittade på ny bil så var dragkrok inte så viktigt för oss.

Myter

Jan: Du sa att kombi är väldigt populärt i Norden? Inte i hela Europa?

Erik: Nej, där är kombi likställt med någon typ av hantverkarbil, kombi är inte så fint.

Jan: Finns det fler myter?

Erik: Många gånger i Sverige så är bilarna ganska välutrustade jämfört med i många andra länder.

Även om du köper den enklaste versionen så är de ofta ganska bra utrustade, så är inte alltid fallet om du tittar nere i Europa.

Jan: En grej som jag läste i din bok som jag tyckte var spännande, sedan 2015 eller 2018 eller något sådant här så måste alla nya bilar ha en SOS knapp. Vissa bilar ringer till och med upp SOS om du krockar.

Caroline: Vilka gör det?

Jan: Alla. Jag trodde bara det gällde för Volvo.

Caroline: Du och jag pratade om säkerhet i bilen.

Jan: Ja, precis att det var en av våra krav. Vi trodde att det var ett tillval och sen läste jag i din bok att det är krav.

Erik: Volvo har haft det här sedan 2005 tror jag.

Caroline: Att bilen själv ringer?

Jan: Ja, och skickar vart den är, i viken riktning den har kört.

Erik: Hur många som är bältade i bilen, om det har lösts ut några airbags osv. Den mottagande parten är oftast en 112 operatör.

Euro NCAP stjärnor

Jan: Finns det fler sådana saker kring exempelvis säkerhet som idag är standard? Eller som du inte hade köpt om bilen inte hade?

Erik: Jag ska vända en myt åt ett annat håll. Många tror exempelvis att Euro NCAP stjärnor är ett lagkrav, det är de inte. Euro NCAP är en fristående organisation som säljer ett pr/marknadsföringssystem.

Om en biltillverkare misslyckas i ett test har de chans att göra om det. Det du testar är världsstandard, om man i Sverige har en mycket högre nivå på den så får du ingen cred för det i Euro NCAP för de har inte vägt in det eftersom du som kund kan låta bli att välja in det.

Det är ett företag som lever på att krocka bilar och tala om hur det gick i marknadsföringssyfte.

Jan: Det är många som använder det som försäljningsargument. Det är som Morningstarstjärnor.

Erik: Du får ju egentligen inte stjärnor utan du får poäng. När du har fått nog många poäng som får du en viss stjärnnivå.

Jan: Är det inte dessutom så här att de jämför bilar i samma klass?

Erik: I sin storlek.

Jan: Det har jag aldrig fattat. Jag har sagt till Caroline att vår bil väger 2 ton, om den krockar med en Fiat 500, rent fysiskt måste vår bil göra mos av Fiaten. Vår bil väger ju dubbelt så mycket.

Erik: Jo, men samtidigt så kan man vända på det.

Om du kör in i en bergvägg då blir alla bilar mos, skillnaden blir när du krockar med en annan bil, då är det alltid bättre att sitta i den tyngre bilen med aningens lägre säkerhet än den lättare bilen med högre säkerhet.

Jan: Jag strök vissa bilar från vår lista för att de var för små. Kan man köra runt i en liten bil, exempelvis Fiat 500 och känna sig trygg?

Erik: En modern bil, ta Fiat 500 då som exempel, en liten bil i stadstrafik, leder sällan till dödsolyckor på det sättet. Det är inte så höga hastigheter, har du en liten bil kan du inte få stora deformationszoner.

När du kör motorväg och ligger i 120 då vill du ha en stor deformationsyta, då blir det per automatik en stor bil. Dagens bilar är dock otroligt säkra mot hur det var förut.

Tips när man provkör en bil

Jan: De första 70 bilarna som du har ägt sa du att du har haft 3 % avkastning på, så du är en av få som går plus på att köpa bil.

Caroline: Du nämnde att du har en bok som heter hur man kör bil gratis.

Erik: Ja Konsten att köra bil gratis, jag tror att den gavs ut 1986 av en kille som heter Peter Rost. Det byggde då på att byta bil ofta, ungefär som aktier. Analysera, hitta en bil som är undervärderad, kör den kort och sälj den.

Jan: Funkar det fortfarande 2021?

Erik: Det gör det fortfarande.

Det finns nog sådana situationer på alla marknader, varor som är underprissatta. Jag gjorde det ett tag och det var väldigt roligt, men jag gör det inte längre, det kräver för mycket engagemang och tid. Men det går absolut att tjäna pengar på bilaffärer även om de absolut flesta inte gör det.

Jan: Jag vet att du har två döttrar?

Erik: Ja.

Jan: Om de kom och ville köpa en bil, vad hade du sagt att de måste ha?

Erik: Jag skulle hålla mig till en bil från 2005 och framåt. Det har hänt ganska mycket de senare åren. Sitter du i en ganska modern bil så behöver du knappt fundera på detta men säkerhet är viktigt.

Jan: Vad skulle du säga att det vanligaste misstaget är som många gör i sin bilköpsprocess?

Erik: Att man inte provkör och att man inte läser på.

På Patreon får du exklusivt extra-material, konkreta börstips och avsnitt utanför bloggen. Läs mer. Läs mer

Caroline: Ja, och när man testkör då är man oftast bara ute och kör, man åker inte in i ett garage och kollar hur det känns eller liknande. Det gjorde vi ändå nu.

Jan: Ja, det var lite roligt för den första provkörningen vi gjorde så körde vi ut på motorvägen, körde av på första avfarten, bytte och körde tillbaka. Max 10 minuter.

Den sista provkörningen som vi gjorde då fick vi ha bilen i 1 1/2 h och det tyckte jag var så himla schysst. Vi körde hem, till ICA, lite motorväg, in i ett parkeringshus och så vidare. Provkör många och se till att ha gott om tid. Framförallt så att man slipper stressen över att snart ska bilen tillbaka, eller att någon annan ska ha den efter dig. Fråga om det är OK att du har den en timme.

Miljösynpunkt, ny bil eller behålla begagnad?

Jan: En klassisk fråga som jag har sett mycket i forumet, utifrån en miljösynpunkt ska man köpa en ny eller begagnad bil?

Erik: En begagnad bil skapar nya utsläpp, de stora utsläppen bensin och diesel kommer när den körs. För en elbil så kommer utsläppen när den tillverkas och sen kommer det väldigt lite utsläpp när den körs.

Det är inte alltid bra att fortsätta slita på det begagnade, det stämmer bara för de sakerna som inte fortsätter ha en negativ effekt när de används. Det är en tankegroda många gör, de tänker inte på att det är en skillnad. Generellt är återbruk bra.

Caroline: Jag har ju trott att elbilar kommer ta över världen men du hade belägg för att det säljs jättemycket fler diesel och bensinbilar än vad det säljs elbilar egentligen.

Jan: Och att det förmodligen kommer se ut så ett tag.

[Reds anmärkning: Finns en tråd på forumet: ”Är en ny elbil bättre för planeten?” där det diskuteras LCA-analyser och liknande]

Erik: Nu lägger vi bort diskussionen om miljö, vi lägger bort diskussionen om pris och om det är bättre och så pratar vi istället om statistik. Det säljs ungefär 80–90 miljoner bilar per år i världen, i Sverige säljs det ungefär 300 000 bilar.

Det rullar ca 5 miljoner bilar på vägarna i Sverige, även om vi skulle sluta sälja bensin och dieselbilar idag så skulle det ta en 13, 14, 15 år att hinna sälja så många bilar att alla 5 miljoner skulle vara utbytta.

Av 5 miljoner bilar så är ca 170 000–200 000 av dessa är laddhybrider och kanske 70–85 000 elbilar. De andra 4,7 miljoner bilarna är diesel och fossila bilar, oavsett vad så kommer inte omställningen ske över en natt.

Caroline: Bilindustrin har dessutom så långa produktlivscykler, vad ska man göra med alla bildelar som har beställts om man helt plötsligt ska ställa om. Man kan inte ställa om över en natt.

Erik: Precis det är inte bara att sluta tillverka. Man har skrivit kontrakt och åtagit sig att köpa delar till bilar som måste fullföljas. Man måste hitta nya kanaler om man ska börja producera elbilar. Även om bilindustrin skulle vilja ställa om så kan man inte det.

Caroline: Men låt oss säga att politikerna säger att man måste lägga om, då måste man förstå allt de här som du har berättat. Man kan inte bara kräva det.

Erik: Bilindustrin vill ha långsiktiga spelregler så att man hinner ställa om vilket de har fått, därför är man i en jätteomställning nu.

Bilsäljaren vill inte lura dig

Jan: Vad tänker du att fler borde veta när man tittar på bil?

Erik: Dels att personen mittemot dig försöker göra sitt jobb. En del tror på något sätt att det är en motståndare. Den personen som sitter där mittemot dig som ska sälja bilen tjänar pengar om han/hon får sälja den.

Ni är i samma lag, de är ute efter att du ska köpa en bil.

Jan: Det sa du igår när vi pratade, att det finns massa myter kring marginaler. Man behöver inte vara så taskig mot bilförsäljaren och känna att man blir blåst.

Erik: Den som sitter mittemot dig har otroligt lite den kan ändra och justera. Men däremot om det är en bilförsäljare som vill sälja slut på fjolårets modell för att det kommer en ny, då kanske det blir billigt.

Jan: Jag pratade med en kompis som äger en bilhandel och han sa att lite beroende på hur kunden väljer att finansiera sin bil så tjänar han lite olika. Han sa att en marginal för en bil för ett par hundratusen är ofta inte mer än några tusenlappar.

Man behöver inte gå ifrån en bilhandlare och känna att man blir lurad. Om du har pressat priset på bilen med kanske 12 000 kr då har du kanske ätit upp marginalen för den bilen och två till.

Erik: Ibland kan säljaren göra fel och i princip gå back på en affär, sen sprids det på forum och Facebook.

Jan: Jag trodde inte att marginalen var så liten.

Finns olika typer av hybridbilar

Jan: Om vi tar el-, och hybridbilar som hela din bok handlar om.

Erik: Man måste skilja på hybrider, det är sådana bilar som man kan stoppa in en sladd.

Jan: Mildhybrid är en sådan som du inte kan stoppa in en sladd i.

Erik: Hybrid är ett sätt att sänka bränslekostnaden men det är fortfarande en bil som körs på bensin och som har ett batteri. Om det är mellanmjölk då är mildhybrid lättmjölk, den sänker ännu mindre.

Jan: Nästa steg är en plug-in-hybrid, så kallade PHEV.

Erik: Ja, det är egentligen en elbil med begränsad räckvidd, sen har du den vanliga bensin och dieselbilen och sen har du dessutom allt från en elbil i samma bil.

Jan: Spontant tycker jag att det låter ganska bra. Men sen läste jag på forumet att hybrider är det sämsta av två världar.

Erik: Den är mer komplicerad än en elbil och mer komplicerad än en bensinbil för den har båda. Istället för att köpa en elbil för att den inte har tillräcklig räckvidd så kanske en hybrid skulle vara ett bra mellansteg.

En del köper hybrid för att det är förmånligt men så struntar man i att köra på el, då blir det jättedåligt. Jag tycker att det är bättre att köpa en laddhybrid än att köpa en bensinbil.

En laddhybrid funkar exempelvis bra för någon som till vardags kan använda el men sen ibland använder släp eller ska på en hästtävling och behöver en bil som inte behöver laddas ofta, då kan man köra på bensin.

Jan: Kan man ha en elbil i Norrland?

Erik: Det går jättebra. Jag har varit och kört i -39 på nätterna.

Caroline: Finns det laddnätverk i Norrland?

Erik: Ja, lite generellt men upp längst kusten går det bra. I inlandet har regeringen identifierat att det är ont om laddplatser och då har man satt in subventionering för de operatörer som bygger laddstationer där. Ibland kan det t.ex. vara enklare att resa via Norge när man reser norrut på västkusten.

Jan: I boken har du två kapitel som passar för dig som bor i en bostadsrättsförening och vill sätta upp laddstolpar.

Caroline: Ja, det kan vara värt att kolla på.

Vad ska man tänka på med elbil?

Jan: En sak som många av våra lyssnare men även vi funderar på. Vad ska man tänka på med elbil som man kanske inte är van vid?

Erik: Ska du ha två bilar då är det ganska lätt. Då behöver den inte uppfylla allting. Du behöver fundera på hur du ska använda bilen, tittar du på räckvidd så kan du räkna bort en tredjedel från det handlaren marknadsför.

Den räckvidd som det står att bilen ska ha är uträknad under väldigt speciella förhållanden, man ska inte räkna med att det är så långt.

Elbilar är dyrare i början men det blir billigare under resans gång, det är där du tjänar pengarna. Den mesta körningen gör du hemmavid, därmed gör du de flesta laddningarna där, det är vad den laddningen kostar som är viktigt. Glöm inte att provköra så att du kan få känna vad som är rätt för dig.

Jan: Bilar känns väldigt olika att köra, vi har provat en 5–6 elbilar nu och de var väldigt olika sinsemellan.

Erik: Du kommer inte behöva en jättekraftig laddning hemma, där står bilen varje natt. Har du då en elbil med stort batteri som jag nu har och kan åka 40 mil till vardags så räcker det.

Jan: Något annat man ska tänka på?

Erik: Vissa frågar om inte vätgasbilar är på gång. Vätgasbilar är en elbil med ett litet vätgaskraftverk på kan man säga. Men nej det är nog elbilar som kommer nu, alla siktar mot det.

När man sätter sig in i det så förstår man också varför elbilar är det som kommer, men det är ganska mycket på det området. Det är därför min bok är så tjock, det finns så många områden att gå igenom.

Jan: Det var många smågrejer i boken som jag tyckte var jättebra. Bland annat att skriva sitt telefonnummer på insidan av laddluckan så att nästa person som ska ladda kan få tag på dig.

Jag läste också att man helst inte ska ladda sin bil med en vanlig elsladd, alltså i en vanlig kontakt. Det ska vara en laddbox emellan och du ska absolut inte använda en förlängningssladd som är ihoprullad.

Erik: Elektriskt sätt är det inget problem, problemet är att de vanliga sladdarna inte är gjorda för så mycket effekt under så lång tid. För att det ska hålla i längden ska man ha en laddbox.

Ekonomiska aspekter av bil ägande

Jan: Jag tänkte att vi skulle hoppa in i den lite mer ekonomiska sidan kring bil ägande. Där brukar man prata om TCO, total cost of ownership.

Erik: Det är allt från inköp till brukande till försäljning, det är bara pengar man pratar om.

Jan: Vart börjar man? Trots att jag är en ekonominörd och jag har fört loggbok på varje utgift sedan 2006. Trots det har jag förnekat vad bilen har kostat. Jag har nog aldrig gjort en TCO-kalkyl förrän du och Kero på forumet sa att jag var dum i huvudet att jag inte gjorde det.

Jag kände att jag inte fattade och sen bara gick det upp för mig. Jag fattade att jag faller i diket för att jag jämför äpplen med päron med kiwi.

Erik: Många tittar på inköpspriset men glömmer att kolla på andra parametrar som kostar.

Jan: I boken skriver du följande frågor;

  • Vad kostar bilen att köpa i början?
  • Vad kostar bränsleskatt, försäkring mm?
  • Vad kostar service och reparation?
  • Vad får jag när jag säljer den?
  • Vad är tumreglerna?

Erik: Man kan vända på det. Om du tittar på ett pris på en konsumentleasing så är bakgrunden till den en TCO kalkyl, det är ganska bra för att se slutresultatet.

Jan: Om bilen går för privatleasing på 7 000kr och att jag räknar fram att den kostar 4 000 kr så har jag räknat fel med stor sannolikhet.

Erik: Ja eller lite som aktier, du kanske chansar på att den inte går sönder. Du avviker från index.

Jan: Det är inte så att marginalen är jättestor, de tjänar pengar på många olika saker.

Erik: Det finns många aktörer inblandade och alla tjänar sin bit av kakan.

Passa på vid olika kampanjer

Jan: Jag vet att du har haft en leksaksaffär. Man brukar säga att inom detaljhandeln så är marginalen 50%. Om man tittar på en privatleasing för 10 000 kr i månaden hur mycket är vinst?

Erik: När man lägger ihop alla kakor så är det ungefär 20% kanske.

Jan: Och vid kampanj kan det gå ner till noll?

Livsplanskickoffen ger dig en konkret finansiell och emotionell plan för ditt liv. Läs mer. Läs mer

Erik: Ja. Om vi tar MG som är ett nytt märke för många då kanske man väljer att göra ett riktigt rövarpris och går back.

Jan: De sålde en relativt bra bil, visst har jag läst i forumet att det finns lite mindre buggar, men i övrigt verkar den bra.

Det är en bil från 2021 och den har allt, den kostar 1990 kr i månaden i 36 månader.

Erik: Den kanske borde kosta 3500 kr. Det är pengar bilförsäljaren väljer att betala en begränsad tid för att locka kunder eller för att modellen inte längre är nyast. Det gäller att vara med när en sådan kampanj kommer annars kanske du får betala fullpris istället.

Var ombytt till matchen

Jan: Jag brukar prata om det i andra sammanhang, att vara ombytt till matchen. Du skrev på forumet att vi skulle testa MG utan att köpa den. Jag har alltid blivit lärd att leasing är dåligt, det är som att man inte har råd.

Det började med den mentala processen men innan jag var klar med min process så var erbjudandet borta.

Erik: En tumregel är att om du har en konsumentleasing kampanj och en vanlig bensinbil kostar 2000kr så skulle en elbil kunna kosta 3000 kr, det är samma månadskostnad. I den tusenlappen som är skillnaden i pris ska man betala skatt och bensin vilket gör en stor skillnad.

TCO på en elbil kan vara en tusenlapp dyrare och du kan klara av det, du får samma kostnad i slutändan.

Du pratar om att vara ombytt till matchen, det spelas mycket match i november/december. Då ska många nå sina årsmål, om man når de målen så är det värt så mycket så då kan man ge bra rabatter på en bil.

Jan: Sannolikheten för felprissättningar ökar alltså i november/december.

Erik: En annan bra match att hålla koll på är vid kvartalsskiften, eller om det införs nya regler på något sätt.

Caroline: Hur vet man om när det införs nya regler?

Jan: Man hänger på forum.

Privatleasingskampanjer

Jan: Ibland kan det vara mer förmånligt för säljarna att sänka priset genom en privatleasingkampanj än att sänka köppriset på en bil. Om man sänker köppriset på bilen så sabbar man för andrahandsmarknaden.

Erik: Laborerar du och flyttar själva priset på en vara så påverkar det vad motsvarande begagnade är värda. Man påverkar det oönskat för det kanske finns en massa leasingkontrakt baserat på vissa nivåer av restvärden osv.

Det är bättre att jobba med sänkning av pris genom privatleasingkampanjer för då är fortfarande priset densamma om du ska köpa den.

När den är färdig och ska säljas som begagnad så har ingen ändrat det visuella priset. En stor drivkraft om man vänder på det är att bilbranschen då har kvar kontrollen över när du byter bil. Äger du din bil kan du välja när du ska byta bil men leasar du byter du bil när kontraktet går ut.

Jan: Man är dessutom lojal mot ett märke, jag tror att vi inom min familj med mamma har haft 5 Volvobilar.

Erik: Vissa märken har mer lojala kunder än andra. Man är lite av en vanemänniska.

Caroline: Ja men ibland kan man bli glatt överraskad av andra finesser som kanske inte Volvon hade.

Belåna huset för köp av bil?

Jan: Jag hörde att 90 % av all nybilsförsäljning till privatpersoner är privatleasing idag.

Caroline: Vi blev förvånade.

Erik: Lite grovt så säljs hälften av alla nya bilar till företag och hälften till privatpersoner.

Av den delen som säljs till privatpersoner så är nog en väldigt hög andel privatleasing idag. Det gör att man inte behöver ligga ute med pengar.

Jan: Om man har möjlighet att låna på huset är det bättre att göra det då?

Erik: Det beror på. Det har sålts Tesla med en kampanjränta på 0,25%, när det är pressande räntor i bilbranschen idag är de ofta 1,95% eller 2,95%. Tar du ett lån på huset och sen vill renovera huset kan du inte komma släpande på bilen och säga till banken att ta den som säkerhet.

Jan: Jag gillar att maximera låneutrymmet så länge man använder det till bra grejer. Vi tog lån med bilen som säkerhet trots att vi hade kunnat få en lägre ränta om vi lånat på huset.

Fördelar med privatleasing

Jan: Vad skulle du säga är fördelarna med privatleasing?

Erik: Jag brukar jämföra privatleasing med hyreslägenhet och bostadsrätt. Med en privatleasing är det lättare att flytta, du vet vad det kostar, du vet vilka regler som gäller.

Med privatleasing kör du nästan alltid en helt ny bil som du sen efter 3 år lämnar in och kan leasa en ny. Det är smidigt och prisvärt, speciellt när det finns kampanjer.

Jan: Jag tror att Råd&Rön hade en artikel där de också sa att leasing är enkelt och bekvämt, att det inte krävs någon kontantinsats. Det innebär att man kan spara mer och kanske investera dem.

Erik: Ja det är väl det som man ser som en av fördelarna.

Istället för att låna 400 000kr för att köpa en bil så ta leasing och strunta att låna, alternativt låna och köp indexaktier. Du har friheten kvar.

Jan: Men när du jämför olika bilar räknar du med en alternativavkastning på 4% eller 7% på börsen?

Erik: Ja, det kan man göra.

Jan: Fasta månadskostnader utan överraskande utgifter och att man slipper sälja bilen efter avtalstiden tas också upp som positiva aspekter. Är det en fördel?

Erik: Ja det är det. Krockar du med bilen så blir det en självrisk även om du har leasing. Om du får stenskott så måste du byta rutan, det ingår inte så den överraskningen kan fortfarande komma.

Folk tycker att det är jobbigt att sälja bilen, det kommer jobbiga kunder som sparkar på din pärla. Det är få som tycker att det är ett nöje att sälja sin bil. Jag har sålt och köpt bil mycket men jag tycker att det är tråkigare och jobbigare idag.

Självrisk på en leasad bil

Caroline: Jag tänkte bara fråga kring det här med om man krockar med en bil när den är leasad.

Erik: Vid en vanlig olycka när det inte är något konstigt så är det en vanlig självrisk. Man ska vara observant för det kan skilja rätt mycket i självrisk.

I vissa fall kan man teckna en tilläggsförsäkring för att få ner den här självrisken till kanske 1500 kr.

Jan: När vi fick offerter på olika privatleasingavtal så frågade de om vi vill ha en egen försäkring eller om man ville ha deras försäkring.

Erik: Jo men då frågar de om du vill ha exempelvis Trygg-Hansas eller Volvos försäkring. När en ny bil säljs i Sverige så har de något som heter vagnskadeförsäkring. Det är det som gör att bilen inte behöver vara helförsäkrad, dvs att de reparerar bilen om det är ditt fel.

Det är inte den försäkringen som de pratar om, när de säger så menar de ofta den andra halvan som innefattar trafikskada, stöld osv. Vagnskadan ingår. Det blev inte lättare nu.

Jan: Jag hade ett utbrott här i förra avsnittet när jag pratade om en assistansförsäkring som kunde bogsera vår bil till en verkstad som inte kunde laga den. Det är svårt med försäkringar.

Vad ingår i en privatleasing?

Jan: Vad ingår i en privatleasing? Jag har skrivit såhär, service, värdeminskning, försäkring, vägassistans, fri lånebil, service, sommar och vinterdäck, däckbyte och däckförvaring.

Erik: Nej, det stämmer inte riktigt.

Caroline: Jag tyckte det lät jättebra med däckförvaring, att någon tar hand om dem.

Erik: Det kan ingå men du räknar upp lite väl många saker. Många har bakat in försäkringen, vinterdäck ingår ganska sällan. Väljer du att betala vinterdäcken i din leasing så får du betala dem i tre år och sedan lämna tillbaka dem.

Köper du däcken själv så är de dina och du kan sälja dem efteråt. Gällande försäkring så jämför, det är nästan alltid förmånligt att ta märkesförsäkringen, de är inte alltid billigare men de har ofta lite extra.

Caroline: Vad är en märkesförsäkring?

Erik: Det är bilmärkets egen försäkring.

Nackdelar med leasing

Jan: Om vi pratar om nackdelar. Jag vet att du har skrivit på forumet, om jag tar dem i ordning så får du komplettera. Det är svårt och dyrt att säga upp avtalet i förtid.

Erik: Ofta kan du inte säga upp det. Har du en privat bil kan du sälja den imorgon om dina familjeförhållanden förändras eller om du förlorar jobbet, det kan du inte med en leasad. Det är en skröna om att när kontraktet är slut och du funderar på när nästa bil kan levereras måste det ske på dagen efter 36 mån.

Bytet behöver inte vara exakt, det oftast inget problem om du pratar med bilhandlaren, de kan ofta förlänga bilen i några månader eller byta bil någon månad i förtid. Du måste inte byta på exakt den dagen efter 36 månader.

Caroline: Jag tänkte inte ens på det, när man ska få nästa.

Jan: Om man upptäcker att man är gravid och behöver en större bil, kan man då byta till en större?

Erik: Kontraktsmässigt så går det inte, men sen kanske säljaren är sugen på att sälja en dyrare bil så att han/hon löser det.

Jan: Jag har sett på Blocket att det finns överlåtelse och säljes. Är det något?

Erik: Då kan det ofta vara en lite mindre kostnad för att ta över någon annans kontrakt.

Det man måste vara medveten om är att den som ska ta över kontraktet måste godkännas.

Jan: Är det ett bra sätt om man vill testa på leasing?

Erik: Det är lite som att ta över ny lägenhet utan att göra flyttstädning, du får räkna med att du får ta över den förra ägarens skit. Håll reda på milen, skador osv. Du tar över ansvaret som om du hade använt den från början.

En extra kostnad för onormalt slitage

Jan: Det kan bli extra kostnader för onormalt slitage. Smårepor, bucklor, skador på inredning, stenskott, vilda barn, husdjur osv. Jag tror att du skrev såhär att kör man mycket materialtransport eller om du har ungdomar som kör bilen så kan det bli dyrt.

Erik: Problemet är ju att det jag tycker är normalt kanske inte du tycker är normalt. Om du får ett stenskott på rutan och du äger den så kan du byta och laga den mot en självrisk och då kanske du betalar 1500 kr.

Byter bilhandlaren in den bilen med stenskott så har bilhandlaren ingen försäkring han/hon kan ta det på. De måste betala hela priset för att byta rutan.

Jan: De vill inte blåsa dig när de säger att det kostar 5000 kr. Om man har barn ser man det som självklart att barnen sitter där med sina grusiga skor och kanske skrapar något. Det kanske inte nästa bilköpare tycker om.

Vi har min mammas man Rune, han är extremt skötsam med sin bil. Vi kör istället till tippen i vår med allt vi har som ska slängas.

Erik: Om det blir onormal slitning så kommer du få betala för det.

Få de senaste artiklarna och bästa tipsen till din mejlkorg!

Nyhetsbrevet är kostnadsfritt, kommer en gång i månaden och i välkomstbreven får du våra bästa guldkorn.

Genom att prenumerera accepterar du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.

Diskussion om onormalt slitage i forumet

Jan: Om vi vänder på det så har vi faktiskt en tråd på forumet som heter ”erfarenheter från onormalt slitage”. Jag upplever att vi som inte har gjort privatleasing gör det till en mycket större grej än vad det egentligen är. Vad många skrev var att det inte har varit något problem för dem.

Caroline: Man har ingen erfarenhet så då vet man inte.

Erik: Du hyr ju bilen i tre år och då förväntas ett visst skick när man lämnar tillbaka den, det kanske inte är alla som förstår. En liten luring där till exempel är däck, om man kör 2000 mil istället för de avtalade 1500 milen så kanske däcken är för slitna när man ska lämna tillbaka bilen. Det gäller att man läser på villkoren.

För den som använder sin bil till att frakta mycket, har barn och djur som sliter på bilen och sen tycker att det är normalt slitage, den kanske inte ens ska leasa en bil. Det är inte ett dörruppslag som är problemet utan när det finns en stor mängd.

Caroline: I vilket skick ska man lämna tillbaka bilen? Måste man dammsuga den?

Erik: Nej.

Jan: Hur mycket får man betala för onormalt slitage?

Erik: Det är bättre om det är fyra skador på en dörr än fyra skador på fyra olika dörrar. Är den avtvättad kan man titta tillsammans. Att lacka om stötfångaren som du har skrapat färgen av kanske innebär att du får betala 4000kr. Se till att laga rutan innan, för dig kostar det 1500 kr.

De kräver inte nya däck men byter du in med slitna däck byter de nog in ett par nya däck som du får betala för. Tappar du bort en reservnyckel kostar det dig kanske 2500-3000kr att fixa, så håll reda på dina nycklar.

Körsträcka

Jan: Ofta ingår det en viss körsträcka, man säger att man kör 1000, 1500 eller 2000 mil om året eller mer.

Erik: Det ingår faktiskt i all leasade bilar, det är en del som inte förstår det men det är för att bilen är en säkerhet. De vill veta hur långt du ska köra för säkerheten ska matcha. Det är inte jätteviktigt vilket du tar, försök ligga kring där du är.

Det är inga problem sen när du lämnar in den om den har gått 300 mil mer. Det kan vara så att du får betala lite till men det är rimliga pengar du får betala för milen.

Någonstans kan det vara lönsamt att betala extra för de mil du åker för mycket istället för att betala för att köra 2000 mil och sen inte använda upp det. Vissa har något som heter undermil där du får tillbaka pengar om du kör mindre.

Jan: En nackdel som jag tror att du skrev i forumet är att man inte kan dra av ränta i deklarationen.

Erik: Nej du har inget lån, du hyr ju.

Jan: En annan negativ grej som jag tror att du skrev i forumet att extra service av exempelvis uppsmörjning av bromsar inte ingår i avtalet.

Erik: I serviceavtalen ingår oftast de normala servicepunkterna, om du behöver genomföra något på bilen som inte ingår i serviceavtalet så är det något du får betala.

Jan: Råd&Rön har skrivit att man med leasing inte äger bilen vilket kan innebära vissa begränsningar. Är det att man inte får åka utomlands?

Erik: Jo det får du men du kan behöva ha ett papper med dig eftersom du inte står som juridisk ägare.

Hur hanterar man nackdelarna?

Jan: Nu har vi pratat om ganska många nackdelar, hur hanterar men dem?

Erik: Fundera främst igenom hur länge behöver du bilen. Om du är lite osäker, ta ett lite kortare leasingkontrakt för då kan du förlänga eller byta bil. För att hantera andra nackdelar, leta reda på en broschyr så du vet vad som är normalt slitage för din bil. Var lite smart och fixa stenskott och däck innan så kan du spara lite pengar.

Glöm inte bort när du jämför leasing av bensin och elbil, bensinkostnaden tillkommer på en bensinbil. Skatten ligger ofta utanför, var lite observant för skatten idag kan ha gått upp väldigt mycket från att du bytte bil för tre år sedan.

Jan: Jag såg att man kunde slå in det på transportstyrelen, man skriver in registreringsnumret och så får man fram exakt vad skatten är.

Hur kan det vara så förmånligt?

Jan: Vi har en hel tråd på forumet som heter hur kan det vara så förmånligt med privatleasing? Jag blev överraskad för jag fick moderera den tråden, vilket inte är så ofta, det var så mycket heta känslor. Antingen är man emot och säger att leasing är för personer som inte har råd och om man är lite dum i huvudet.

Annars är man för och då menar man på att de som är emot inte kan räkna. Vad beror det på att leasing kan vara så förmånligt?

Erik: Egentligen är det så många parter inblandat i detta, det är många små saker som gör det. Ibland är det en heltokig prissättning dessutom.

Jan: Den som säljer äger vertikalen, man äger försäkringsbolaget, servicekedjan osv.

Erik: Volvo har allt, Volvo finans, Volvo service, Volvokortet osv. Då nöjer man sig med en marginal fast det egentligen är fem led och fem olika saker.

Jan: Man behöver alltså inte tänka att det finns en hund begraven?

Erik: Nej.

Jan: Det tjänas pengar på det. Om alla spelar samma spel så går det att göras väldigt förmånligt.

Erik: Det är ungefär som med hus, om du köper ett komplett hus av en tillverkare då kanske det blir förmånligare än om du fixar allt separat med olika personer.

Arbitrage på elbilar

Jan: Är detta en myt eller gör man arbitrage på elbilarna mellan Sverige och Norge sen?

Erik: Det är en myt med en viss sanning.

Det handlar helt enkelt om att vi har olika subventioneringssystem i Sverige och Norge. Vad jag vet är det ingen importör som gör detta utan det handlar om enskilda handlare.

Jan: Det är alltså inget system?

Erik: Plan A för en bilsäljare är att sälja bilen begagnat i Sverige, lyckas inte det så finns Norge som en Plan B. Det handlar om att handlaren vill behålla bilden för övriga kostnader, typ reparation.

Jan: Men då kan vi avskriva myten att leasa gör bara de som inte har råd?

Erik: En del är smarta som leasar och en del är smarta som inte leasar.

Stämmer regeln: ”minst dåligt att köpa 3 år gammal begagnad bil?”

Jan: Det fanns en gammal tumregel att det minst dåliga man kan göra är att köpa en tre år begagnad bil som gått kanske 4000 mil.

Erik: Jag skulle nog säga att det är helt rätt utifrån alternativet att du ville köra en ganska ny bil och att du ville ha det ganska problemfritt så var det ofta ett billigare sätt än att köpa en splitter ny bil eftersom bilar faller mest i värde i början.

Det är fortfarande en skillnad på en tre år gammal bil och en splitter ny, du har garantier och allt. Generellt sätt kan man säga att detta stämde tills privatleasing kom.

Jan: I det förra avsnittet räknade vi på det. Då blev det billigare att ta en privatleasing på en ny bil än att köpa en begagnad bil.

Erik: Nu är vi tillbaka till det här med aktier, index och om man kan räkna med att börsen går upp. Det vet man ju aldrig. Det blir kopplat till sannolikheten, ingen kan ju säga att din bil inte kommer ha några fel eller att den kommer vara full av fel.

Det är den risken du kommer ifrån om du har en ny bil med garantier och försäkring, det blir lite att spela på det.

Mycket tid och energi i bilköpsprocessen

Jan: Jag känner ändå efter den här sommaren där jag har lagt oproportionerligt mycket tid och energi på det här att jag ändå är nöjd. Caroline sa efter att vi hade beställt vår Tesla:

”Jan du har inte pratat om bil på flera dagar och du har sovit på nätterna”.

Caroline: Man blir ju trött efter ett tag.

Erik: För mig som byter bil så ofta så är det alltid såhär för mig. När jag hämtade ut min nya bil den 23e april så skrev jag på ett nytt kontrakt den 21 maj på nästa bil. Eftersom jag jobbar med det så vill jag köra det senaste.

Jag har också en massa ångest och funderingar, jag köper dessutom nästan alltid innan de är släppta så de går inte att provköra och då är dessutom mycket fakta lite halv okänt.

Caroline: När vi väl var där inne på Tesla och hade bestämt oss för en Model Y så råkade jag fråga hur det blir med Cybertruck:en för den vill vi ju ha. Vi visste att den inte skulle komma till Europa av flera olika anledningar. Då sa säljaren att den nog skulle komma till Europa i en lite mindre version. Då såg jag att Jan bara nähä, jag trodde att det vart kört.

Erik: Du kan nog köra den du har beställt i rätt många år innan du kan få tag på en Cybertruck i en mindre version.

Caroline: Har du sett den i verkligenheten?

Erik: Nej. Men man måste komma ihåg att den är nästan 6 meter lång. Det är nästan 1 meter på er V70 som anses vara en stor bil.

Vad är väl en åktur i en elbil?

Jan: Nu har vi pratat i två timmar, vi behöver runda av. Mina kompisar sa till mig nu efter detta sommaren ”Jan vi visste inte att du var så bilintresserad”, inte jag heller!

Detta har varit fantastiskt roligt, jag rekommenderar din bok ”Elbilar och Laddhybrider”, den finns att köpa på din hemsida som är elbilsexpert.com. Jag kommer att lägga en länk i anslutning till avsnittet.

Erik: Jag har ingen web shop så man får höra av sig.

Caroline: Vad kostar den?

Erik: 498 kr plus frakt.

Jan: Jag tror att du kommer behöva komma tillbaka Erik. Vi har inte ens gett läsarna och lyssnarna möjligheten att ställa några frågor utan vi hade så många frågor själva. Ett stort tack för att du hjälpte oss i vår process och för att du har hjälpt många i forumet och tack för din bok också.

Erik: Tack själv!

Ställ frågor till Erik!

Efter avsnittet så insåg vi att det finns så många fler frågor att ställa, framförallt om bilekonomi. Vi tänkte därför göra ett avsnitt tillsammans där vi dyker ner i TCO-analyser och finansieringsalternativ. Det finns nämligen många kombinationer och sätt man kan köpa bil på. Skriv därför gärna en kommentar nedan så får vi förhoppningsvis möjligheten att ta upp dem med Erik nästa gång.

Kommentar, fråga eller fundering? Skriv gärna!

Fyll i dina uppgifter för att kommentera. E-postadressen publiceras ej. Du som skriver ansvarar själv för innehållet i din kommentar.

Gravatar ikon för användaren

10 kommentarer finns till denna artikel
Kommentarerna nedan förhandsgranskas inte och varje skribent ansvarar för sitt eget innehåll.

  1. Hej! Bilar är problematiska på så många sätt. Jag tror att väldigt många människor skulle klara sig utmärkt utan bil och samtidigt vinna stort på det, men många tror att de missar något om de inte har bil. Därför vore det så himla bra om ni kunde prova utan bil ett litet tag och skriva om era upplevelser. Ni skulle ju verkligen kunna påverka folk att tänka nytt. Hur många år tidigare skulle man kunna gå i pension? Hur mycket friskare skulle man bli och hur mycket skulle samhället kunna spara? En bil är alltid en jättestor kostnad, hur smart man än är.

    Gravatar för användaren
    Eva-Lotta Funkquist
  2. Hej.
    Tack för intressanta avsnitt!
    Erik säger att man ska dra bort en tredjedel av en elbils angivna räckvidd för att få den verkliga räckvidden. Stämmer verkligen det?
    Infördes inte WLTP för att ge en rättvisande bild av räckvidden?
    Funderar på en Skoda Enyac som nästa (och enda) bil. Den påstås ha en räckvidd på 50 mil, vilket blir cirka 33 mil efter avdragen tredjedel. Ska man räkna bort ännu mer vintertid?
    33 mil funkar så klart i vardagen, men inte när vi hälsar på släkten som bor långt från närmsta laddstolpe.

    Gravatar för användaren
    Räckviddsångest
      1. Ok, jag trodde det här var rätt plats för följdfrågor på avsnittet. 😉

        Men absolut, vi kör på forumet. Vilken tråd föreslår du?

        0
        Gravatar för användaren
        Räckviddsångest
    1. Att pendla… jag kör 13mil fram och tillbaka 2ggr/vecka så det blir typ 3000 mil/år med privat körning. Privatleasing av elbil presenteras som ett bra alternativ, men gäller det även vid höga miltal eller finns det ett maxtak? En del firmor erbjuder 3000 mil. Och köpa ny elbil så kommer den ju tappa värde snabbt när miltalen tickar på tänker jag.
      Vad hade du rekommenderat för bilköp när man pendlar och kommer upp i många mil?

      Gravatar för användaren
      Linnea Maine
  3. Hej,

    Jag pratade av en händelse med en trafikpolis i somras som berättade att de stannat flera Tesla bilar som var för tungt lastade. Han menade att detta berodde på att bilarna blir så tunga av batterierna och kommer väldigt nära maxvikten för en personbil.

    Jag funderade inte så mycket på det då, men nu när jag kollar vad en grundutrustad Tesla X som väger strax under 2500 kg, vilket jag tror är den tyngsta(?). Maxvikt på en personbil ink passagerare och bagage är 3500 kg. Om man då tänker sig att man har 5 vuxna på 100 kg så har man 500 kg kvar att fylla bagage för. Så det låter ju som man skulle klara det. Såvida inte extrapaket osv höjjer bilens vikt?

    Kan polisen jag pratat med menat Tesla bilar med släp? Som jag förstår det får bilen + släp max väga 3500 kg också och då är det ju inte mycket man kan lasta på ett släp, som oftast väger ganska mycket redan innan man lastat på något.

    Min fråga är helt enkelt om detta är något man behöver ta med sig när man kollar på bil, framförallt el-bilar med tunga batterier?

    Gravatar för användaren
    Bo
    1. Menade polisen inte bara att de var överlastade? Många bilar, även förbränningsmotorbilar, har förvånansvärt låg maxlast. 5 vuxna passagerare och deras bagage blir nog överlast kanske tom i majoriteten av bilar.

      Gravatar för användaren
      Kalle
  4. Hej,

    Jag reagerade på att er gäst i dagens avsnitt sa att en bank inte kan ta bilen som säkerhet. Det kan alla stora banker i Sverige göra och du får säkert en ränta mellan 1,5 och 5% beroende på din relation till banken och övrigt engagemang där.

    Sen skulle jag vilja belysa en annan fördel med leasing som är aktuell när man ska ta ett nytt lån och det är att leasingaviften kommer tas upp i din kalkyl hos banken precis som den är. Medan ett lån kommer att räknas med till bankens kalkylränta (vanligen 7%) och därtill den amortering som lånet har. Du får alltså ett större låneutrymme hos banken med privatleasing kontra billån då överskottet i din kalkyl kommer att vara bättre då.

    Gravatar för användaren
    Magnus

Fråga, få svar, hjälpa andra, diskutera och träffa likasinnade i vårt forum. Besök