Onormalt slitage vid leasing | Några erfarenheter?

I stora biltråden just nu är en vanlig varning termen “onormalt slitage”. Något även Råd och Rön varnar för. Har du någon erfarenhet av det?

1 gillning

Jag skulle fundera igenom många gånger kring en privatleasing bil.

Inte så mycket för kostnaden mer för energiförlusterna kring ”onormalt slitage”

T,ex.

Vågar man parkera bilen är?
Oj undra om det blev något märke efter det stenskottet?
Vågar jag låta barnen äta en godispåse i baksättet?
Vågar jag frakta det är utan skador?

Det är inte kostnaden för dessa skador som är det jobbiga utan mer oron samt tidsåtgången att åtgärda dem som stoppar mig från att ta en leasingbil.

Sen kan jag även se framför mig hur @janbolmeson står och svär när han lagar småskador, ex stenskott på sin leasingbil.

Iof, möjligen har du bättre psyke än mig och bryr dig inte om dessa frågor. För mig är det bättre att äga bilen då jag bryr mig mindre vid såna lägen.

2 gillningar

Men småskador är ju en kostnad även på en ägd bil. I form av lägre andrahandsvärde.

Blir inte samma sak,

Jag köper en ny bil sen äger jag den 10+ år, vid såna lägen spelar inte småskador någon större roll.

Förresten, en till nackdel med privatleasing är att man behöver göra om samma resa med att välja bil relativt ofta.

2 gillningar

Vi har haft flera privatleasade bilar där den första var 2013. Då var barnen 7 resp 8 år gamla. Ingen av bilarna har trots körning till och från träningar och på semestrar fått ngt onormalt slitage alls. Jag har fått en enda grej på dessa bilar. Den ena bilen drog jag fälgen big time mot en trottoarkant och skadade fälgen rejält. Detta kostade 2800 kr när bilen lämnades tillbaka efter tre år. Det hade garanterat även bilfirman dragit av på i ett inbyte. Jag kollade vad fälgen skulle kosta att reparera. Nästan 8 lax.

Om du normalsköter dina bilar kan du vara hundra lugn med onormalt slitage.

5 gillningar

Finns ju lite olika erfarenheter kring detta.

Nu säger jag inte att privatleasing fungerar dåligt utan att den för mig medför ett onödigt energislöseri.

Mitt personliga fokus är att minimera allt som kostar energi inklusive privatleasing.

5 gillningar

Jag har också kört privatleasing sedan 2010 av både Toyotor och Audi och har exakt samma erfarenhet. Känns som att det här med onormalt slitage är överdrivet. Ta hand om bilen väl, som om den vore din egen, så är detta ingen skillnad mot om du ägde bilen.

jag är också väldigt tveksam till vad som kan hända när bilen skall lämnas tillbaka. Har en gång hyrt en lägenhet och när den skulle lämnas så ville hyresvärden ha kompensation för allt och lite till. Man befinner sig inte i en bra förhandlingssituation, hur skall man kunna bevisa att skadan x inte berodde på något man själv är skyldig till?

Har lyckats pruta på både övermil när jag tog ny PL på samma firma och dessutom prutat ner en tusing på en annan PL kärra. Så förhandlingsläge finns även om man självklart är mer låst.

Att sälja bil privat är ett gissel och en av de största fördelarna med PL är att slippa just det. De trettitusen du tar som ett exempel är definitivt en akternativkostnad jag tar för att slippa alla ”hej kompis, vad är lägsta priset” samtalen som kommer med en privatförsäljning.

Har några st personer i min närhet (nära släkt o några kompisar) som har privatleasat från olika firmor. Dom som har haft problem med återlämnandet, är dom som inte har tagit ut en ny leasingbil på samma firma. Firman har då varit väldigt petig, nästan in absurdum. Dom som har tagit ut en ny leasingbil från samma firma har bara fått klagomål på småsaker och dom flesta inga klagomål alls. Det säger väl en del om privatleasingsbranschen, eller?

3 gillningar

Leasingstory ur livet:

En tidigare kollega leasade. När dagen kom och bilen skulle tillbaka började leasingföretaget gå genom och slå ned på varenda liten detalj de kunde och det slutade med att det blev en räkning i samband med återlämnandet för diverse prylar de ansåg var slitna mer än “normalt” efter tre år.

Jag medger att kollegan med partner nog är mer godtrogna än många och inte försedda med förhandlarskills, men historien skrämmer ändå mig. Jag får intrycket av att mycket av rätten ligger i företagets händer.

p.s. De köpte en bil istället… för lånade pengar.

3 gillningar

Det är väl inte firman som står för leasingen, utan det är en annan kreditgivare bakom, ofta Santander. Och det är deras riktlinjer det följer.

Har haf en leasing hittills utan minsta problem (med små barn), och är inne på min andra nu.

Detta antar jag bara är ett problem vid operationell leasing?
Tänker att kör man finansiell leasing hamnar man ju i läget att värderar bilfirman bilen lågt så köper man bara ut den och säljer själv.
Är det så att privatleasing alltid är operationell?
Har inte koll då jag bara leasar förmånsbilen.

Jo vist är det säkert bekvämt, men jag ser det så här, kan jag göra 30 loppor på att sälja en bil privat istället för inbyte så kan jag ta den timmen eller timmarna det kommer att ta mig. Säg att det tar 5 arbetstimmar med att skriva annons, ta bilder, svara på duma jävla frågor, vänta på folk som inte kommer så är det fine. Bra timpeng. Inte för att jag ens lägger så mycket, 3 h max

Har sålt en äldre bmw med v8 på blocket. Alla sa att jag kommer bli nedringd av fifflare och “kompisar”. Och sure, det var väl några, men lägger ingen tid eller större energi alls på dem.
Rätt var det var ringde en kille 70 mil bort som ville ha den. Han swishade 5000kr i handpenning för att jag skulle hålla den. Han kom o hämtade dagen efter. Den bilen hade jag i 3 år och 7000 mil och gjorde ingen förlust på. Han fick dessutom köpa nya däck, besiktiga, skatta, skotta fram och hämta den. Åker man 70 mil är man inte kungen i förhandlingen direkt.

1 gillning

Ja, privatleasing kan man säga alltid är operationell.

Har positiv erfarenhet av detta. För det första finns ”onormalt slitage” tydligt specat i en broschyr som går att googla fram om man är intresserad före köpet. Annars får man den vid köpet. Värt att notera är att visst antal dörruppslag (mindre än 1 cm) är acceptabelt, repor mm. Så jag tycker inte man kan säga att det är otydligt vad som gäller.

Vid inbyte av bilen var det i mitt fall en TREDJE PART som gjorde kontrollen (Dekra). Dvs inte leasingfirman själv. Jag fick ett proffsigt intryck av dem och de gick igen bilen enligt ett schema och bedömde ev skador enligt broschyren som jag beskrev ovan.

Som någon skrev ovan så är det ju så att om man har en ny bil (utan leasing) så påverkar ju skador som större dörruppslag mm värdet på bilen negativt. Då gäller ju antingen att laga skadan eller acceptera sämre andrahandsvärde. Precis som vid leasing. Sen kan det beroende på personlighetstyp vara jobbigt att gå och fundera på HUR skadorna kommer bedömas vid inlämningen av bilen och det är en faktor att ta med i bedömningen enligt mig.

2 gillningar

Är kostnaden för att åtgärda skadan lägre än värdeminskningen generellt - inprisat så att säga.

Vid stigande ålder blir ju skönhetsfläckar mer och mer obetydliga.

Bra fråga men såklart svår att svara på beroende på skada. Men har man en i princip ny bil så är min uppfattning att skador som överskrider ”onormalt slitage” något som man i de flesta fall ändå vill åtgärda och då blir det iaf samma självrisk oavsett. Som sagt mindre dörruppslag accepteras, dock inte större än 1 cm (där jag leasade) men detta är ju stora, fula dörruppslag.

Hade själv inga problem vid inlämnande. Var en rostskada som dom lyckades lösa på garanti samt en buckla som dom tog typ 1000kr för att fixa. Fick tillbaka några hundralappar för undermil som kvittade en del av den kostnaden.

Brorsans inlämnande var likadant ungefär. Farsans eldragkrok slutade dock att fungera några veckor innan och det gick på några tusenlappar att fixa. Argumentet är iofs att det hade kostat lika mycket om du ägde bilen så vet inte hur man ska se på det.

Har bara haft att göra med Möller bil fyi

Vissa märken definerar väl vad är normalt vs onormalt. Något att tänka på innan man skriver under.

Om de överdriver går det bra att säga: då ska jag leasa min nästa bil någon annanstans.