Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Vi har en separat tråd på ämnet här:

Jag kan ju bara prata från min egen okunnighet fram till för några dagar sedan. Jag levde också i tron att “begagnad bil som man köper 3 år gammal är det minst dåliga bilköpet man kan göra”. Men mina uträkningar här - med konkreta exempel i siffror - visar att så inte är fallet.

Då har jag inte ens tagit hänsyn till skatten. Så jag är tyvärr beredd att säga att det här i alla fall från min sida var både en fördom och okunnighet.

Vi kan nog vara överens om att Råd och Rön är bland det mest opartiska konsumentmagasinet vi har i Sverige. Så här skriver de i sin artikel: “Ny bil eller privatleasing”:

Vi har räknat med att bilens värde efter tre år kommer att vara 45 procent av nypriset

Jag har sett andra räkneexempel på nätet som säger att det faller med ca 20 % per år de första tre åren. Om du har lyckats bättre än de flesta andra så är det bara att säga grattis. För det är klart att det finns folk som är duktiga både på att köpa rätt, sälja och liknande. Jag har kompisar som är inne på sin fyrtionde bil och nästan bara har gått plus. Precis som det finns folk som slår index. Men det gäller ju inte den stora massan.

De flesta offerter jag har fått inkluderar helförsäkring.

Har du någon källa på det? Går inte i linje med några andra sajter. T.ex. den här på Tid och Pengar:

I kalkylarket här ovanför får du förslag på att använda 15% i årlig värdeminskning för en bil som är minst ett år gammal. Om du köper en ny bil så måste du räkna med en större värdeminskning första året och vi använder det värde statistiken tycker är rätt vilket är 25%. […]

Tittar du på bilar som behåller värdet bra över tid, exempelvis Toyota så kan du sänka den årliga värdeminskningen. Det verkar som att vissa populära Toyotamodeller sjunker 11% årligen (22 % första året) exempelvis.

Eller Teknikens värld som gjorde en genomgång på 112 bilmodeller.

2 gillningar