Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Så du menar att jag kan gå in på blocket och hitta en 3 år gammal xc60 för 220 000kr? Med 6000 mil? Låter som ett kap!

Billigase jag hittar ligger på 340 000, lägsta utrustningsnivå, 6500 mil.

3 gillningar

Jag menar ingenting. Jag citerar bara dem som sitter på all statistik och är bland de bästa på analys av värdeminskning. Du får kontakta Bilpriser.se och fråga varför deras statistik inte stämmer överens med dina blocketsökningar.

Beloppet andrahandsköparen betalar behöver inte vara detsamma som vad ursprungsägaren får för bilen

Du måste ringa halv elva på kvällen, säga ”Ööh bror, kompispris till mig va?” och åka dit och sparka på däcken. Annars är det fullpris som gäller. :rofl:

1 gillning

Hm, intressanta artiklar.

Verkar vara en EU-förordning i bakgrunden som medför att biltillverkare är mer ute efter att sänka medel utsläppen än vinster på elbilar.

Kan förklara varför det verkar vara så förmånligt med leasingbil idagsläget.

2 gillningar

Vi har en separat tråd på ämnet här:

Jag kan ju bara prata från min egen okunnighet fram till för några dagar sedan. Jag levde också i tron att “begagnad bil som man köper 3 år gammal är det minst dåliga bilköpet man kan göra”. Men mina uträkningar här - med konkreta exempel i siffror - visar att så inte är fallet.

Då har jag inte ens tagit hänsyn till skatten. Så jag är tyvärr beredd att säga att det här i alla fall från min sida var både en fördom och okunnighet.

Vi kan nog vara överens om att Råd och Rön är bland det mest opartiska konsumentmagasinet vi har i Sverige. Så här skriver de i sin artikel: “Ny bil eller privatleasing”:

Vi har räknat med att bilens värde efter tre år kommer att vara 45 procent av nypriset

Jag har sett andra räkneexempel på nätet som säger att det faller med ca 20 % per år de första tre åren. Om du har lyckats bättre än de flesta andra så är det bara att säga grattis. För det är klart att det finns folk som är duktiga både på att köpa rätt, sälja och liknande. Jag har kompisar som är inne på sin fyrtionde bil och nästan bara har gått plus. Precis som det finns folk som slår index. Men det gäller ju inte den stora massan.

De flesta offerter jag har fått inkluderar helförsäkring.

Har du någon källa på det? Går inte i linje med några andra sajter. T.ex. den här på Tid och Pengar:

I kalkylarket här ovanför får du förslag på att använda 15% i årlig värdeminskning för en bil som är minst ett år gammal. Om du köper en ny bil så måste du räkna med en större värdeminskning första året och vi använder det värde statistiken tycker är rätt vilket är 25%. […]

Tittar du på bilar som behåller värdet bra över tid, exempelvis Toyota så kan du sänka den årliga värdeminskningen. Det verkar som att vissa populära Toyotamodeller sjunker 11% årligen (22 % första året) exempelvis.

Eller Teknikens värld som gjorde en genomgång på 112 bilmodeller.

1 gillning

Från en kompis vars föräldrar äger en bilhall. Gav följande mellan-tummen-och-pekfingret siffror:

• 90 % av all deras försäljning idag är privatleasing - både el och ICE
  • De tjänar 4 gånger mer på att sälja en bil vanligt än att sälja på privatleasing

Privatleasing suger för säljarna.

Det får han gärna utveckla :smiley:

I min kalkyl inför köp räknade jag med att det kommer komma kostnader för onormalt slitage på 8000 kr. Det kan komma på ganska mycket mer än så, och det var ändå en bra affär att leasa enligt min uträkning.

Ni i team privatleasing, tjänar leasingbolagen pengar? Hur?

Det gör de. Exakt hur vet jag inte, och är för mig ganska irrelevant då kalkylen säger i vilka fall leasing är rätt, vilket bara är för elbil (helst på kampanj) i de räkneexempel jag gjort.

Min erfarenhet är att de gånger jag inte kan förklara resultatet av min analys så bör jag se över mina antaganden, alternativt har jag missat något intressant.

Just när det gäller elbilar kan jag förstå att man kan göra bra affärer då man köper in bilen med 70tkr bonus och därefter säljer bilen på en andrahandsmarknad där bonus aldrig funnits. Således skulle den ”fina affären” kunna komma av detta, snarare än av finansieringsformen.
Även om det är opraktiskt så skulle man teoretiskt kunna köpa elbil kontant och sälja till utlandet efter tre år. Då antar jag att vi inte pratar 50% värdeminskning i förhållande till nypris (efter bonus).

Jag är mer intresserad av bästa price/performance än en specifik finansieringsform och just nu hittar jag den i kombinationen privatleasing av elbil. Imorgon kanske det har förändrats och då ändras även mitt beslut.

Alrik på Auto Motor & Sport skriver så här i sin senaste krönika

Privatleasing har gått från 16 procent av marknaden till runt 50 procent. Tillverkarna slåss om att fånga in privatköpare på långa hyresperioder. Man kan verkligen undra om det finns något vett i dagens prissättning. Men det gör det så klart. Bilföretagen har tagit över bankernas roll och är numera finansinstitut, och erbjuder försäkringar och säkrar servicefakturan och inte minst: man kan sälja bilen en gång till efter leasingperioden. Man tar hand om hela affären och bilförsäljaren håller därtill på att bli arbetslös när allt ska skötas online.

Dessutom tror jag att det faktum att de flesta bilmärken måste slåss för att få ner sina koldioxidutsläpp för att undvika miljardböter till EU spelar in – bättre att hyra ut bilar billigt än att betala dryga böter.

Prispressen är enorm och den kommer inte att bli mindre när flera kinesiska tillverkare vågar sig hit.

1 gillning

Jag kan förstå en kalkyl, men jag har inte ambitioner eller intresse av att förstå hela bilmarknadens dynamik, som inte ens finns att förstå då mycket sker bakom lyckta dörrar, som alla affärer.

Det är möjligt att man kan köpa en bil och sen själv sälja den i Norge och summa summarum vinna på det gentemot privatleasing. Jag tror inte det då leasingbolagen dealar med serviceavtal, säljer mängder bilar, etc. Jag vill i alla fall inte testa och är bekväm med att kalkylen som jag och fler gjort stämmer hyfsat.

1 gillning

Återigen. Missa inte momsen när ni jämför privatköp va privatleasing. Bara den aspekten gör stor skillnad.

1 gillning

Fick följande av en källa i bilbranschen som är återförsäljare för ett större bilmärke:

En Privatleasing äger generalagenten kunden och återförsäljaren får en provision varierande beroende på modell, men en potential intjäning mellan 2500-8000kr ex.moms

Företagsleasing OM bolagen väljer att finansiera hos våra samarbetspartners ger oss en kickback, men även här varierande avtal beroende på finansbolag. Men någonstans runt 3% kickback.

OM företaget löser lånet innan 12mån så återbetalar återförsäljaren ränteprovisionen till finansbolaget.

Så intjäning brukar vara från bäst till sämst:

1. Avbetalning på begagnad bil.
  2. Företagsleasing begagnad bil.
  3. Avbetalning nytt fordon
  4. Företagsleasing nytt fordon.
  5. Privatleasing.

På min fråga:

Tack för ett utförligt svar. Det som jag blir supernyfiken på är hur leasingbolaget/generalagenten får ihop kalkylen. Det vill säga vad tjänar de på ett privatleasingavtal? Eller går de med förlust på kampanjerna?

Tex MG ZS EV som säljs för 1990 kr/mån just nu eller en helt ny Kia e-Niro för 3000 kr/mån

Fick jag följande svar:

Jag har inte en susning om hur kalkylerna går ihop på baksidan, det är ingen information vi någonsin fått ta del av.

Restvärden hålls hemliga, det enda vi vet är att i många bilar som varit på en Privatleasing exporteras ut ur landet rätt så snabbt, framför allt när euron är starkare än kronan.

Jag har försökt att återskapa och få fram en finansmodell, den som används för Privatleasing, men fick rätt så snabbt ett avslag efter att ha varit i kontakt med en av XXX finansregionschefer, detta för att de är under ett sekretessavtal mellan Generalagent och Finansbolsg.

Men givetvis finns det marginaler för generalagenten och finansbolaget, annars hade man aldrig applicerat en privatleasing-modell.

5 gillningar

Frågan är ju hur stora marginalerna är på dessa dyra elbilar till nypris. Man får väl nästan två bensin-Kia på en el.

Att leasa en Kia för 3300 kr / mån där fullpris är 484 000 kr kan jämföras med en Tesla för ca 6300 kr/mån där fullpris är ca 550 000 kr. Kia:n verkar betydligt förmånligare om nu 484 000 kr är vad bilen faktiskt är värd även med tanke på ett troligt sämre andrahandsvärde jämfört med en Tesla.

Grymma böter för bilföretagen om de säljer för få elbilar. Kias plan för att klara EU böter är att sälja tillräckligt många elbilar så att medelvärdet går under gränsvärdet.

2 gillningar

Vad jag menade är att med en nybil behöver man bara betala halvförsäkring för att ha helförsäkring de 3 första år.
Peugeot tar 289kr/mån eller 3468/år på e-2008. Jag betalade 2972 kr/år för min Passat. Igen, ingen julklapp.

Dessutom när man tar extra utrustning betalar man allt eller nästan allt på leasing. Exempel e-2008: vinterdäck på stålfälg kostar 235kr/mån eller 8460 efter 3 år. 4 Nokian på stålfälg kostar 8000kr om man köper själv och har inte tappat 100% av värde efter 3 säsonger och 1500 mil…

När de leasar, tjänar de på leasing själv och sen försäjlning som begagnad bil. Bilarna kommer absolut inte att vara 45% billigare än inköpspris efter 3 år.

Igen, titta på priserna. De är listpriserna (2009) och är meningslösa eftersom man betalar aldrig listpriset på en nybil (annars gör man nånting jättefel!). De räknar priser efter 3 år enligt KVD men KVD bilar är oftast inte i bra skick (företagsbil) och man kan inte se eller provköra bilen innan köp… Inte alls vad jag kallar opartiskt.

1 gillning

Tittade på leasingbil för ett par år sen och läste om många som fick avdrag för än det enda och än det andra när leasing tiden va slut.

30k för att laga lackskador på lacken som troligtvis inte alls skulle lagas innan bilens såldes. Eller fel på AC anläggningen som borde gå på bilens garantier.

Bedömningen av bilens skick görs ju av leasing firman och inte av en oberoende besiktningsman.