Vad är det som händer med begagnatpriserna?

Jag har i några veckor nu letar efter begagnade bilar på blocket i olika prisklasser.
Jag har upptäckt ett mönster på var och varannan bil där priserna är helt uppblåsta, är detta pga inflationen eller vad är det som sker? kanske är det bilfirmorna som driver upp priserna?

Ett exempel är denna Volvo v90 en 7 år gammal bil som man vill ha 270k för. Dessa bilar såldes ju för typ 350k nya för 7 år sen.

https://biluppgifter.se/fordon/PLM462#agare

Vi kan se i historiken att denna bilen låg ute för 4 ÅR sedan för 289k med 3500 mil på mätaren och idag 4 år senare vill man ha 270k för den!!!

En annan bil

Audi A6, 4år sedan för 219k med 9000 mil idag vill man ha 214k med 15000 mil
https://biluppgifter.se/fordon/YYH743#agare

Sen har vi ett flertal andra bilar där priserna har gått upp med en 40-80k på dessa 4 år, vad är det som händer på begagnat marknaden?

1 gillning

Inflation och dåliga tider. Du är inte ensam om att ha “upptäckt” detta fenomen på begbilsmarknaden :slight_smile:

Därför man håller liv i sina gamla bilar. Dagens priser är galna.

Men hur säljer dessa bilar än? vem är villig att betala närmare 300k för en rutten volvo som är 7 år gammal när man kan få en en Model 3/Y/X för 350-400k som dessutom gör att man slipper dyra bränsle och servicekostnader samt mycket lägre skatt årligen.

Att en begagnad bil som är 7år gammal endast tappat 10-20% i värde totalt på 7år. Det är ORIMGLIGT som Kishti skulle sagt…

3 gillningar

Folk lägger väl ut till det pris de hoppas på och ser vad som händer. :wink:

Sålde nyligen min bil och lade ut den på annons på Blocket. Då för det högsta pris jag kunde tänka mig att någon kanske skulle vara beredd på att betala. Flera hörde av sig med motbud klart lägre och hade det inte varit för dividerande kring servicehistorik etc så hade jag gått med på sänkt pris. Nu köptes bilen av en firma istället och därtill till ett bättre pris än vad Blocketspekulanterna erbjöd.

Marknaden är i min mening skev just nu. Min tio år gamla bil (budgetvariant förvisso, men inte dålig på något sätt) kostade mig 20% i värdeminskning på drygt fem år.

2 gillningar

Försvagad kronkurs och export?

Det är lite nya tider. Sålde min 3-serie (my21) till bilfirma efter 1,5 år och 3500 mil. Tappade 16% i värde från vad jag köpte den för. Helt ok. Bilfirman säljer den nog för mer än jag köpte den för.

Min spaning just nu blev att ett år gamla bilar ger bra värde för pengarna. Några år tidigare var de tre år gamla bilar. Då tittar jag på bilar som genomgått generationsskifte för de årsmodeller jag är intresserad av. 3-serien var alltså ny modell 2021. Den ersätts nu med en maxad Clio som tappat 34% på ett års existens. En två år gammal med dubbla milen och lägre utrustning är bara 9% billigare. Så det finns klipp att göra bara man har lite tålamod och koll på bilarna man kan tänka sig.

Det betyder att bilparken i landet föråldras och snart är det samma läge som på Kuba. Alla kommer köra nygamla klassiker á la 20-talet.

Någon som spanat in modeller där det går att göra klipp idag om man ska köpa en bil att äga kommande 3-5 år?

Håller med priserna är galet på begagnatmarknaden nu. Tyvärr så säljs en hel del bilar på export.
Köpte mig en begagnad Mercedes i förra veckan och tyckte själv att priset var högt.

Väldigt många har fortfarande inte möjlighet att ladda en elbil hemma och då kan en bensinbil kännas som ett mycket bättre val.

När vi ska byta bil om ett par år blir det troligtvis en elbil om vi kan ladda den hemma men om vi inte kan det blir det en bensinbil igen.

Bilar med förbränningsmotorer har gått upp jättemycket i värde senaste tiden.

Bensin och diesel har ju blivit så pass billigt att det nästan är gratis. Elbilsmarknaden har kollapsat då ingen vill stå och krångla med en app 20 minuter för att ladda 40 minuter när man kan tanka en riktig bil på 2 minuter och köra 90 mil efter det.

Hade man kunnat blippa kortet istället för att ladda hem alla dessa appar på laddningsstationerna hade det varit en annan historia, men så enkelt gör de ju inte det för kunderna, vilket bidrar till kollapsen.

4 gillningar

Ja, det är överlag höga priser. Köpte bil för snart 5 år sedan. Samma bil skulle som minst kosta 10% mindre idag trots 5000 mil till på mätaren.

Mitt råd är att hålla lite span på blocket då det emellanåt dyker upp bilar som är lågt prissatta i jämförelse med andra. Nånstans i storleksordningen 20-50 tkr om vi pratar bilar runt 300 tkr.

Detta förekommer hos stora etablerade märkeshandlare. Jag antar att det är den mänskliga faktorn helt enkelt. Ibland kanske även viljan att få till en snabb försäljning för att få ett bra kvartalsresultat eller liknande.

Då det inte förekommer så ofta så var beredd på att göra snabb affär och att åka en bit.

Vad menar du?
Nej, det är inte nästan gratis med diesel och bensin.
Nej, det tar inte 1 timme att ladda en elbil. Jag har haft elbil som hyrbil vid reparation två gånger under senaste året. Full laddning tog mig 40 minuter, men då var det - 10 grader vilket är väldigt dåligt förutsättning. Appen? Tog 3 minuter att ställa in första gången. Hade det varit+ 10 grader så hade det väl tagit 15 minuter.
De flesta som har elbil laddar hemma så då är tiden inte något problem om de inte ska köra mer än 300 km under dagen.

4 gillningar

Det är extremt billigt med drivmedel för förbränningsmotorer idag. Att hålla på med appar är inte hållbart, vi på forumet kanske är vana vid alla apparna men de stora massorna är inte det på samma sätt.

Man måste kunna blippa kortet och sen ladda, utan att behöva tänka och utan att kunna göra fel, annars kommer det aldrig funka för den stora massan.

Det går ju jättebra att bara blippa och tanka med bensin och diesel, som idag är nere nästan under 16kr/litern.

Den stora massan har inte alls möjlighet att ladda hemma heller, så därför blir elbil en nisch för en rik elit som inte ska köra så långt. Därför säljs det nästan inga elbilar längre.

2 gillningar

Om man omvandlar bilpriserna vi ser i SEK till EUR och samtidigt inflationsjusterar mot KPI så ser de inte lika höga ut längre :smiley:

Det är ju precis som med våra svenska fritidshus så att när huset kostar ”för lite” i EUR kommer européerna och håller upp priserna. Det är nog likadant med begbilar.

Men inget snack om saken att de är högre.

3 gillningar

Om och men… jag håller med om att det inte är fullt så mörkt som inlägget du svarar på. Faktum kvarstår att tankning av en ICE-bil är opåverkat av väder och man behöver bara sitt vanliga betalmedel. Pumpen krånglar aldrig.

Jag tror dock inte detta har något att göra med kollapsen i försäljningen av elbilar. Vem vill köpa något idag som är stenålders imorgon? Där tror jag en större anledning finns att finna. Kombinerat med det avsevärt högre inköpspriset.

1 gillning

Jag förstår verkligen den här ämnet.

Min bruksbil gick inte genom besiktning (rost, rost). Jag har letat efter bruksbil i billigare prisklass (20-30000 kronor), och det verkar vara verkligen svårt. Har frågat flera bilar som verkar vara intressanta, och har fått ett (1) svar: bilen är bokad. Jag frågade den två timmar efter annonsen kom ut. Alla andra har varit redan sålda inom några timmar, och säljaren har inte ens orkat svara. Hur kan man köpa relativt bra, billigare bil - för en som jobbar och kan inte åka direkt (och vågar inte boka osett) verkar det vara utmaning.

Frågade senast idag en 22 år gammal Peugeot, annonsen var bara 35 minuter gammal. Bilen var redan reserverat.

Jag har börjat genuint överväga att jag försöker hitta någon som kan svetsa bilen och använda några år till.

Jag kan tillägga att jag pendlar inte längre, dvs kör några hundra mil/år, och bor i ett hus avsides = cykla, hyrbil, taxi eller bilpool är inte alternativ.

Det har kommit en lag som, om jag förstår det rätt, innebär att man på alla “laddställen” ska kunna betala med kort. Är osäker på när det ska vara klart men ganska snart.

3 gillningar

Väldigt många kan inte ladda hemma och då är det lättare att välja bensinbil även om inte riktigt alla gör det.

Jo, här är jag överens med dig. Svårigheterna med att ladda hemma om du bor i lägenhet är nog ett större hinder att skaffa elbil än att det är svårt att ställa in ett par appar för laddning. Dessutom blir det betydligt dyrare att alltid ladda externt.