Måste köpa en bil. Har tittat på en mindre bil för 225 000 kr, elhybrid årsmodell 2020. Med ränta på 4.99% skulle det bli en månadskostnad på ca 2800 kr på avbetalning.
Jag har sparade pengar i fonder som jag skulle kunna ta ut för att betala bilen kontant. Men känns det smart att ta ut pengarna nu? Mina fonder har sjunkit rätt mycket…
Hur ska jag tänka? Jag har råd med månadskostnaden men behöver då dra ner på mitt sparande till typ 1000 kr/månad.
Tacksam för era tankar!
Här erbjuds en möjlighet att tänka utanför boxen.
Jag kör en Volvo 740. Kostade 10 000 kr. AC:n trasig och den läcker in lite regnvatten i bagageluckan men i mångt och mycket löser den samma grundproblem som en Tesla.
Det kanske är extremt, men om du hittar en lite billigare bil kanske du löser ungefär samma transportproblem men kan behålla fonder och slipper låna. 225 000 kr är ju en förmögenhet! 
För mig hade det tagit emot att sälja fonder med förlust (iaf om det rörde sig om en stor andel av fonderna).
Jag hade nog tagit bilen på avbetalning och betalat av eventuell resterande summa kontant om/när börsen vänt uppåt.
Ett annat alternativ är att betala av en del av bilen kontant och resten på avbetalning.
Hej
Hade också fonder ett tag men har helt tappat intresset för sånt nu då jag förlorade flera tusen på dom jag hade.
Sparkonto med insättningsgaranti och bra ränta tror jag mer på. Sen sätter jag ju in ca 5000 spänn varje månad också och ökar på arvet jag fick när min mamma gick bort.
Tyvärr så förlorar du ju på sparkonto också. Garanterat dessutom eftersom inflationen är högre än räntan på sparkontot. Fonder erbjuder åtminstone en statistiskt bra möjlighet till positiv avkastning över lång sikt. På kort sikt kan såklart fonder gå sämre än sparkontot.
På svar till trådstartens fråga så skulle jag primärt kika på en billigare begagnad bil om du verkligen måste ha en bil här och nu. 4,99% i ränta är ganska mycket och på kort sikt så är det inte säkert att börsen slår det så om du nu måste ha den lite dyrare bilden så hade jag sålt fonder och köpt bilen kontant.
Jag tror du ska läsa på lite mer om hur börsen samt ekonimiska cykler fungerar.
Men när 2 år gått och räntan betalas ut med mitt kapital kan jag ju sätta in dom igen i 2 år och få mer ränta.
Bil för mig är något som tar mig från punkt A till punkt B. Hur man än gör så blir det en förlustaffär men det går åtminstone hålla nere förlusten.
Jag skulle inte köpa en bil på avbetalning. Hellre en billigare bil som man betalar kontant. Sen självklart vill man ha något som fungerar, inte läcker in och helst håller tills det är dags att byta upp sig. Men det finns inga garantier. Har man otur så kan även en nyare bil vara ett måndagsexemplar.
Jag skulle nog behålla fonderna.
Betalar man med avbetalning kan man hamna i “Lyxfällan”. Varenda ekonomiexpert avråder starkt köp på avbetalning…en sak jag lärt mig av att se på “Lyxfällan”.
Tack för input! Tyvärr behöver jag en pålitlig bil eftersom jag behöver den för pendling till jobbet. Men jag tycker också att 225000 kr är en förmögenhet för en bil 
Det spelar ingen roll om räntan är lägre än inflationen.
Tänk såhär.
Du och en kompis ska tävla i en bil från Göteborg till Stockholm.
Din kompis har en Bil och du har en moped.
Faktumet är att desto längre tid ni åker desto längre blir avståndet mellan dig och din kompis. Trots att du hela tiden rör dig bort från startlinjen. Och din kompis når målet långt innan dig. När du väl kommit fram har din kompis fortsatt på nästa etapp i tävlingen. Avståndet mellan er fortsätter att öka desto mer ni tävlar trots att du åker såfort du kan.
Din kompis är inflationen och du är ett sparkonto.
Hänger du med?
Ska ändå se över om jag kan hitta en något billigare bil. Tar emot att ta på avbetalning men också att ta ut fonder 
Jag leasar en renault zoe, det har varit en fröjd. rekommenderar starkt.
Då drabbas ju alla som har sitt sparkapital på ett sparkonto av samma sketna inflation då?
Kanske bättre skaffa en bankbox eller kassaskåp och ha alla pengar hemma…fast då lockar man ju alla tjuvarna.
Absolut! Men fortfarande en garanterad minusaffär eftersom räntan är lägre än inflationen. Bara det att du inte ser det i röda siffror på kontot men köpkraften för pengarna är mindre.
T.ex om du låser i 2 år till en ränta på 1,5% och sedan igen 2 år till 1,5%. Då är det inte 3% ränta utan bara 1,5%. Just nu är det ganska hög inflation och målet är väl runt 2% inflation så det är garanterad förlust.
Fonder brukar på lång sikt ge en avkastning som är högre än inflationen och blir alltså mer värda.
Stämmer!
Nej det skulle motsvara att stå helt still i tävlingen. Sparkonto är bättre än kassaskåp. Men inte bra.
Det du behöver är att investera i exempelvis fonder och göra det över en längre tid.
Ännu sämre alternativ! Då får du ju noll ränta.
Vill du att pengarna ska växa mer än inflationen så är det börsen som gäller och att acceptera svängningarna som kommer med den.
Finns ju dock ett helt spann mellan 10.000kr för en lite risigare bil och en bil för 225.000kr som täcker ditt behov.
Men du ska absolut inte sälja fonderna, och kom ihåg att 5% i praktiken är 3,5%.
Japp, kassaskåp håller inflationen ute