Betala kontant eller avbetalning?

Men jag har väldigt lite, knappt någon alls erfarenhet av fonder…då kan det ju skita sig helt åt skogen ju.

Behövs ingen direkt erfarenhet. Man måste ju börja nån gång. Mest viktiga är att ha förståelse för att det kan gå både upp och ner men på längre tidshorisonter så går det mest uppåt.

Tänkt brett och billigt. T.ex en global indexfond som investerar i de 1500 största bolagen i världen. Den kommer gå ner (som nu) ibland men i det långa loppet uppåt.

Du ska inte leta efter aktiva nischfonder i specifika branscher om du är ny, för då kan det som du säger gå rätt åt h…e.

Men för att inte sabba den här tråden med för mycket off-topic så rekommenderar jag att lyssna på avsnitt 99 som handlar om hur man kommer igång.

3 gillningar

Jag kollade lite snabbt på en Golf tex. Finns 3-4 år gamla för ca 150 000 kr hos VW-handlare. Borde väl göra jobbet.

1 gillning

Lyssna på avsnitt 99 av podden, det förklarar allting och hur du ska göra så det inte skiter sig totakt i längden.

2 gillningar

Tack för tips…ska fundera lite på detta…jag är rädd om arvet…kommer nog aldrig få 440 000 kr i arv igen.
Men har man tur kan man ju vinna på Eurojackpot, Triss, Bingolotto eller LeoVegas. Men då kan man bli spelmissbrukare och då sitter man i skiten sen.

Du kan definitivt hitta billigare pendlarbilar. En pendlarbil ska väl bara uppfylla kraven att fungera och kunna transportera en person? Typ Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroen C1 uppfyller det kravet. Nästa storlek kan vara Toyota Yaris eller Opel Corsa som båda är bra bilar, och då kanske du även kan få farthållare.

Visst är det så att du ska ha en kontantinsats på 20%? Det är 45000 kr, och du lånar 180000 kr.

Det ser ut som att du har räknat på en avbetalningstid på 7 år? Lång tid att betala ränta! Du kommer betala totalt ca 30000 kr bara i ränta. Och det är under förutsättning att räntan inte går upp.

Om du istället köper en bil för 130000 kr med samma 45000 kr i kontantinsats så behöver du bara låna 85000 kr. Då kan du betala av lånet på 3 år och betalar då bara 6500 kr i ränta.

Du kan räkna själv här:

1 gillning

Helt ärligt och utan elak ton:
Du verkar se en del på lyxfällan. Det är lugnt, det gör jag också (guilty pleasure s a s), men väldigt ofta uttrycker du dig som dem i serien.

Se eller läs lite grundläggande om privatekonomi, eller läs på forumet. Folk här vill väl, men du postar det ena mer eller mindre konstiga inlägget efter varandra.

7 gillningar

Tack för beräkningen! Jag hade tänkt att en elhybrid vore bra pga högt bensinpris men jag får kanske tänka om och köpa en billigare bensinbil ändå…

Åker i en kul liten bensindriven turbobil.
Kostade 100 000 kr begagnad vid inköp. Har gått knappt 8000 mil.
Betalade kontant så nu kostar den bara knappt 600kr/ månad i skatt och helförsäkring.

3 gillningar

Jag har beställt en ny bil för ungefär 350000. Jag kommer att betala drygt hälften kontant. Resten har jag skrivit på att jag ska låna med 4 års avbetalningstid. Om börsen inte går upp under tiden betalar jag enligt plan för att slippa sälja något. Går börsen upp mycket betalar jag in mera för att minska månadskostnaden.

1 gillning

Ypperligt förklarat. :slight_smile:

1 gillning

Ganska elak och dryg ton du har även fast du skriver att du inte har det.
Vilka inlägg är konstiga?
Kanske bäst att inte skriva nåt inlägg alls för du tycker ju alla mina inlägg är konstiga.

Nej. Det är din tolkning. Däremot är jag tämligen rak.

Den här tråden handlar om annat. Men vill du ha ett svar med kommentarer och exempel så är PM välkommet.

Offerkofta är aldrig en lösning om man verkligen vill ha svar. Småsnacka kan man också göra, men då får man hålla samtalet på den nivån och inte fråga om råd och sedan inte tåla svaren eller kommentarerna.

9 gillningar

Prova att leasa bil förmånligt och i bästa fall kan din direktavkastning täcka den kostnaden. Att köpa en bil är som att slänga pengar i ett svart hål…

2 gillningar

Har säkert varit så förr men finns tecken som tyder på att äga kommer vara det nya svarta (framför allt elbilar).

Va det inte @Skogstomten som sålde sin elbil han kört dyrare än han köpte den för ett tag sen?

Även hört att Mercedes bara får 1/3 av alla önskade nyproducerade bilar till Sverige jämfört vad dom önskade, vilket ytterligare skulle öka efterfrågan och därmed priset på begagnademarknaden…

Går räntan upp mer än Ingvess prognostiserar, då blir det inte billigare att leasa heller, men visst, då jämför vi med att casha köpet…

1 gillning

Läste en artikel nyligen att bilar i snitt tappar en tredjedel av sitt värde efter första året. :scream:

Nja @Gnagis det beror på! Haft flera helt nya elbilar som knappt fallit i värde eller till och med ökat. Här är de senaste elbilarna.

Min e-Niro föll ca 5000kr på 3700mil och 17 månader.

Min ID.3 föll ca 3000kr på 1100mil och 7 månader.

Min Enyaq fick jag ca 25000kr mer än jag gett för den efter 7 månader och 2000mil.

Senaste var min Kia EV6. Listpris 641000kr när jag beställde. Efter företagsrabatt, bonus och 1/2 momslyft i företaget så var mitt inköpsvärde på företaget 495000kr efter 7 månaders ägande. Listpriset har nu höjts flera gånger och är idag 704800kr

Beställde min i maj -21, hämtades ut dec-21 och såldes nu i juni -22. Erbjöd den till flera handlare som slogs om den och bjöd över varandra allt eftersom. (Tips ta inte första priset de erbjuder utan jobba som en ”Husmäklare” vid budgivning)

Körde 1500mil och fick till slut 660000kr. Dvs 165000kr plus! Den är nu tlll salu för 729700kr. Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Beställde min nuvarande Model Y i januari. Nu på tisdag 12/7 försvinner ”bonusen” på alla nya Model Y. Kolla Blocket ser ni vad de begär för de begagnade…

Beställde nyligen en MG5 före prishöjningen i maj. Gav 416500kr med V-däck. Lev i höst. Efter rabatt, bonus och 1/2 momslyft är mitt inköpsvärde ca 335000kr nästa sommar. Bedömer att jag då får ca 380000kr för den då den säkerligen prishöjts innan dess också.

VAD ÄR FÖRKLARINGEN?

För det första jobbar jag ju med det här OCH har koll på vad som är på G, kommande prishöjningar, leveranstider, regeländringar, var man eventuellt kan få tag i elbilar för snabb leverans osv. En kunskap/kompetens jag både drar nytta av själv och lever på att förmedla :wink:. (Via min bilrådgivning, se elbilsexpert.com)

MEN för att förmedla den STORA BILDEN.

Det finns 5 miljoner personbilar på vägarna i Sverige.

Normalt sett säljs 330000st bilar/år. Den siffran är ganska konstant OCH bilbranschen kan inte plötsligt mångdubbla den ens om de vill. Framför allt har man svårt att få fram fler elbilar.

Diesel/bensin kostar numera 21-25kr/l.

Det finns 160000st rena elbilar på vägarna.

Det rörliga elkostnaden är ca 1,5-2,5kr/kWh i genomsnitt på årsbasis. (Beroende på var i landet, avtal, nätägare osv)

0,5-1,5års leveranstid på de flesta nya elbilar.

Finns ca 1200st elbilar till salu på Blocket som gått >500mil. Dvs de som vill/måste byta bil NU får slåss om de få som finns till salu.

Sen kan/vill många inte vänta på en ny eller att man inte är medveten om att en nybeställning är billigare än att köpa en begagnad. Man LEVER KVAR I TRON att en begagnad alltid är billigare…

Ser inga tecken eller realistiska scenarion att det kommer att bli balans i utbud/efterfrågan de närmaste åren. (Åtminstone när vi pratar ”familjeelbilar”)

Det som ska bli begagnade bilar om 2-3år är alltså dagens nybilsförsäljning.

Och NEJ bilbranschen kommer inte att börja ge bort elbilar billigt. :wink: De lär dessutom ha fullt upp med att hålla liv i försäljningen av bensin/dirselbilarna. (Får de inte sälja de på Global/fabriks nivå går de under och de KAN INTE substituera de med produktion av elbilar)

MEN kanske ska tillägga att i en korrekt TCO som jag jobbar med så räknar jag alltid med hyfsat realistiska 2:a värden och ÄNDÅ är elbilen nästa alltid billigast. ÄVEN om vi tittar på begagnade prisvärda bensin/dieselbilar för 180000-270000kr (t ex Golf Variant, V90, Toyota hybrider osv) vilket är ett vanligt case.

Till TS: kontant eller avbetalning beror ju på vilken ränta och vilken alternativavkastning du räknar på. Kom ihåg att du i princip alltid kan extraamortera eller avsluta billån du tagit via bilhandlaren i förtid utan nämnvärd kostnad. Dvs tar du billån kan du enkelt lösa bort det om/när du vill. Motsatsen går dock ej. (Be om billån/avbetalning i efterhand)

10 gillningar

Tack för mycket intressant inlägg. Men jag tror att huvudsakliga skälet till att elbilar just nu håller ett exceptionellt högt andrahandsvärde är att efterfrågan vida överstiger utbudet. Lockdown i Kina :cn: och USA :us:, kriget i Ukraina :ukraine: mm. har skapat enorma flaskhalsar för Supply Chain. Blir intressant se prisutvecklingen på elbilar andrahand när vi har bättre data. :abacus:

De exeptionellt höga 2:a värdet jag haft beror självklart delvis på de faktorerna du nämner men även GENERELLT ser det lovande ut för ett BRA 2:a värde även på flera års sikt.

Därav att jag nämnde att när jag räknar TCO så räknar jag med mer normala restvärden även på elbilar. Ofta räknar jag då mellan 50-70% på tre års sikt, beroende på modell, miltal, utrustning osv.

Som jag skrev. Det kommer att ta flera år innan det råder generell balans mellan utbud/efterfrågan på nya elbilar även den dagen det är en mer normal vardag i världen. Bilbranschen kan helt enkelt inte ställa om lika snabbt som efterfrågan förändrats. T ex batteribrist med tillhörande prisutveckling på råvaror och en ”ryggsäck” hos de traditionella biltillverkarna som tar många år att byta ut.

Begagnade elbilar har ju både lägre bränslekostnader, lågt servicebov, låg årlig skatt och är ofta nya ”generationer” och välutrustade i grunden. Generellt sätt är alla de saker som håller upp 2:a värdet på bilar UTÖVER ett lågt utbud.

2 gillningar

Du kan alltid köpa 2-3 billiga bilar i såna fall så har du någon i reserv.

(Skåmt åsido så höll min 5000 krs bil i 3 år med enda renoveringskostnaden var nytt oljefilter + olja. Bilen gav till slut upp efter att ha träffat en sten vid en skogsbilväg)

1 gillning