Hej. Har ett dilemma som jag behöver lite hjälp med.
Det handlar om valet av bil och kostnader runt denna.
Jag kör ca 4000mil/år privat och arbetet ihop.
Kör en Kia Eniro idag. Köpte den för 419 och idag värd ca 280k. Värdet har ju gått ned drastiskt pga Teslas drag på elbilamarknaden.
Jag försöker reda ut vad om är bäst för mig, köpa och äga en bil med allt vad det innebär eller hyra en med fast kostnad.
Min eNiro kostar idag:
4300 ränta och amortering/ månad
8000/år i försäkring
10.000/år i service (3st varje år)
500/månad räknat vinter och sommardäck.
4000/månad i värdeminskning
Vad anser ni om dessa siffror? Är värdeminskningen realistisk tycker ni som ett snitt? Ca 10% nedgång /år.
Sedan tillkommer ev kostnader om något behöver lagas.
Det jag kollar på i stället är bil mellan 9-11k/månad och det är ink allt. Fria mil, försäkring service osv.
Tyck gärna till om min uträkning och invändningar.
Jag behöver köra elbil, så kollar på tex Tesla m3 och merca eqa 250 som alternativ. Men det handlar mest om jag räknat på vad min egna bil faktiskt kostar mig per månad i snitt. För idag betalar jag ju bara de 4300 som standard. Alla andra kostnader tar jag på helår eller när de dyker upp så att säga. Inget ligger som månadsbetalning.
Brukar man inte säga ca 50% i värdeminskning på 3 år på en ny bil? Ping @Skogstomten.
Hur ser kraven / önskemålen ut annars på bilen? Tänker att 10.000 är en ganska hög budget som borde gå att sänka något.
PS. Jag skulle även överväga ett möte med @skogstomten som är bäst i forumet på att kombinera de finansiella aspekterna av ett bilköp med kravställningen och behovet.
Det ska ju ändå mycket till för att det ska vara EKONOMISKT motiverat att byta en befintlig bil mot en annan likvärdig modell. Även om värdeminskningen varit större än man tänkt sig så är den ju vad den är.
Du anger ränta amortering som en kostnad och värdeminskning som en annan.
Känns som du lite räknar samma sak två ggr? En del miljardärer softar runt i gamla skrotbilar. Finns en anledning till det. Bilar är en kostnad inte en sparbössa. När elbilar kom översteg efterfrågan tillgången. Nu ser man en normalisering av elbilsmarknaden. De försökte sälja en demobil Renault Mégane elbil för över 600 kkr nära en annan. De dagarna är förbi. Tack och lov för det!!!
Ja alltså jag kör ca 4000 mil i jobbet varje år. Har ett ganska speciellt upplägg via arbetsgivare så jag får god kompensation för att köra egen bil i stället för att köra en förmånsbil. Räknat på det otroligt mycket och en förmånsbil är en dålig deal för mig.
Jag gillar att byta bilar vilket är en nackdel såklart för min del hahah.
Jag.vill åka skönt för sitter en hel del och kör till Oslo från Kalmar vilket tar sin lilla tid.
Att jag räknat med amortering/ränta OCH värdeminskning blir ju inte samma sak två gånger.
Jag menar jag betalt ju av en del på bilen, ränta på det lånet och samtidigt minskar ju bilen i värde. Så nej det är separata saker såklart.
Hur jag än vänder och vrider på det så får jag totalkostnaden att vara runt 9-10k/månad med nuvarande bil om jag skulle slå ut ett medel på allt ink då värdeminskningen som kommer som en klumpsumma när man säljer.
Det jag kollar på nu som jag får för dessa 10k/månad i stället för min Niro är en Tesla model3 eller en id4 gtx. Ganska mycket mer bil än vad jag kör idag tycker jag själv, däsen även lite peace of mind eftersom jag hyr bilen. Kan byta när jag vill och allt är inräknat i månadskostnaden.
Visst skulle jag kunna köra en billigare bil och få lite extra i plånboken i stället, men samtidigt kör man bil 3-8h/dag så känner i alla fall jag att jag vill ha det så gott som möjligt under resorna.
Samtidigt får det ju inte gå över styr med kostnaderna såklart, det är därför jag försöker få fram en så realistisk snittkostnad för min nuvarande som möjligt för att där avgöra vad hyrbilen får ligga på ungefär.
Fick ett bud på min för 270k
Jag köpte för 419 så det är ett tapp på nästan 13k/månad. Men det handlar ju mest om Teslas prisminskninh dem gjorde vilket drabbade alla märken.
Men i snitt räknade jag på att mi Kia borde minska ca 3000-4000 per månad. Räknat då på ca 350 mil varje månad i körd sträcka.
Det är en Eniro advanced + tech. Så har max utrustning
Haha ja så kan tyckas. Jag är 90% av tiden själv i bilen. Ibland kör jag lite skyltar osv. Ibland massor med datorer och annan utrustning. Så behovet av typ av bil är inte så noga utan snarare vad jag vill ha så att säga. Kollar även på en mercedes eqa 250 som är ganska lik min i storleken.
I slutändan handlar det egentligen enbart om att hitta en sjysst bil i den prisklassen om det inte är så att jag räknat helt galet på min driftkostnad på min Kia.
Kraven är elbil, skön att köra. Sitta bra osv. De jag nämnt är på listan av vad jag tror blir en bra bil och packutrymmet är tillräckligt i alla.
Företaget jag tänkte hyra ifrån har fria modellbyten under abonnemanget så passar inte en Tesla m3 kan jag ju bara byta liksom.
Men frågan handlade egentligen bara om ifall min driftkostnad är uträknad på ett realistiskt sätt.
Svårt tycker jag så jag betalar ju servicen när den sker 3 gånger per år. 1500 1500 8000 typ. Batteri vätskan är snordyr …
Sen däck betalas ju när dom bör bytas, 8ch försäkringen per helår. Samt värdeminskningen kommer ju i en klump på slutet när jag ev säljer.
Så därför är det svårt för mig att få fram ett genomsnitt på kostnaden för merparten av månaderna kostar den ju 4500 ungefär. Men som nu i de kostar den ca 24.000 för både service och försäkring kommer nu, samt i vår ska nya sommardäck köpas.
Och nästa år har jag kört den så långt att garantierna börjar trilla bort, det är därför jag funderar starkt på att hyra i stället.
Varför?
Jag betalar ju amortering och ränta. Och sedan när jag säljer bilen så har jag ju även förlorat en stor del av värdet jag köpte den för. Så därför måste väl alla dessa tre poster räknas in som driftkostnad.
Vid hyra så är det ju en månadskostnad i stället.
Men så tänker ju jag, du får gärna förklara varför jag inte får räkna som jag gjort för jag förstår nog inte det riktigt
Amortering handlar bara om hur finansieringen lagts upp och därmed vilket belopp låneräntan betalas på över tid.
Det är räntan du betalt in + värdeminskning som är själva kostnaden i det här avseendet.
Samt att du ska ta med “utebliven ränteintäkt” på pengar du satt in kontant.
Kom även ihåg ränteavdraget som gäller på lån och även motsvarande skatt på “utebliven ränteintäkt”.
Det är 13L specialkylvätska + 1,4tim arbete att byta den vilket gör att det drar iväg då det görs var 4500:e mil på just e-Niro.
Sen beroende på bilens ålder/mil bör du eventuellt räkna med någon form av reparationer som ej täcks av garanti (Förslitning som bromsar, vindruta, torkarblad, 12V batteri osv), besiktning.
Ja jag förstår vad du menar. Räntan plus värdeminskning är ju förluster.
Amortering är ju som du säger ety upplägg, dock är det fortfarande en kostnad varje månad, den hade ju varit noll om jag cashat bilen såklart.
Japp i min uträkning har jag inte alls räknat in sådana saker som torkarblad besiktning tvätt osv. Utan bara tagit de större posterna.
Men om du ser till de siffror jag lagt upp är det några fel där eller känns de rimliga? Om inte hur skulle du känna att min driftkostnad ser ut varje månad på detta?
Nu räknar vi inte in elen osv utan bara bilen i sig.
Ser inget orimligt i siffrorna även om jag tycker det spontant ser lite för optimistiskt ut omkring olika poster med tanke på körsträcka på 4000mil/år.
Sen OM du ska jämföra olika bilar bör du räkna med “bränslet” då olika bilar drar olika mycket. (Hade varit särskilt viktigt om du kollat på bilar med olika drivmedel)
Absolut håller helt med. Bara el som är intressant men ja de drar ju olika. Jag utgick från denna lista och helt klart så kostar alltid bilen faktiskt mer än vad man tror…
"När du räknar på vad en bil kostar att äga med ett lån, bör du inkludera följande poster:
Amortering: Den del av lånet som du betalar tillbaka varje månad för att minska skulden.
Ränta: Kostnaden för att låna pengar från långivaren.
Försäkring: Kostnaden för att försäkra bilen.
Skatter: Eventuella fordonsrelaterade skatter och avgifter.
Underhåll: Kostnader för rutinmässig service och reparationer.
Drivmedel: Kostnaden för bränsle, särskilt om du inte äger en elbil.
Förlust i värde (värdeminskning): Bilens minskade värde över tiden.
Genom att inkludera alla dessa kostnader får du en mer realistisk bild av den totala ekonomiska påverkan av att äga och finansiera en bil."
Så någonstans runt 10-12k/månad verkar det som min Kia springer iväg på trots allt.
Summan av amortering måste du räkna bort i förlusten annars räknar du samma kostnad två gånger.
Exempel köper du en borrmaskin på avbetalning som kostar 1000kr och du amorterar 1000kr på 1år, sedan säljer du den för 500kr.
Har du gjort 1500kr förlust eller 500kr?