Jag har pratat med några av grannarna som berättat att hyresvärden ännu inte börjat ta betalt per månad för laddplatsen i garaget och hur de turas om att ladda för 2,45kr/kWh. Nu när Tesla dessutom sänkt räntan på Model Y Long Range AWD till 0,74% så känns det lockande att byta från diesel till elbil.
Ett par bekanta har även börjat prata om ett eventuellt EU-direktiv som kan markant höja priset på bensin och diesel igen. Något ni hört något om?
Men framförallt: hur går era tankar kring Model Y (MY2024)? Är det en bil jag kan ha i 10 år om jag behandlar den väl, laddar 80-100% två ggr i veckan och kör 1500 mil/år?
Jag kommer inte köpa en bil som inte förväntas hålla i mer än 10 år. En så dyr ”pryl” borde verkligen hålla om jag tar hand om den, servar den enligt intervall och låter mekaniker jobba med den vid behov men jag ser så klart att risken finns med tanke på hur nytt bilmärket är och hur vi omges av slit och släng-produkter idag.
Det är en av de bästa elbilarna på marknaden, särskilt om man har grundkravet att få plats med familjen.
Men den stora kostnaden är inte ränta. Det kommer initialt vara värdeminskning, och efter vagnskadegarantin löper ut har du eventuellt dyr helförsäkring. I övrigt är det väl möjligen däck som kan kosta lite mer än på motsvarande bensinbilar.
Men tänker du att du ska köra ca 15000 mil över tio år får du ju kanske drägliga ägandekostnader.
Jag har förstått att jag kommer behöva byta däck oftare på en elbil och det är ok. Jag har räknat med att slitaget påverkar mig men kanske inte i den utsträckning att det blir ett överdriven merkostnad, främst med tanke på mitt körsätt.
Värdeminskning har jag räknat med och det är så klart en bummer men det är ”ok”.
Försäkringskostnaden är nog en av de värre egenskaperna med att äga en Tesla. Första året med 25% rabatt på märkesförsärkingen landar på 650kr/mån. Därefter ~900kr/mån och när helförsäkringen blir aktuell så är jag uppe i över 1500kr/mån vilket i min åsikt är skyhögt jämfört med tex Volvia.
Den rörliga nominella räntan på 0,74% för Model Y Long Range 4-hjulsdrift & Model Y Performance eller 2,74% för Model Y Bakhjulsdrift och Long Range Bakhjulsdrift gäller endast för den första bilen som tilldelas dig samt levereras senast den 30 juni 2024. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker. Detta är en produkt från DNB Bank ASA och Santander Consumer Bank. Den rörliga räntan kan ej gå under 0.
Står ingenting om hur länge. Jag ska passa på att fråga säljaren om han vet.
Återkoppla gärna jag är helt emot att handla bilar på kredit men visst erbjuder de en ränta under 1% på 10 år är det helt klart intressant, men jag tror inte det
Det är säkert inga problem att köra en MY i mer än tio år. Om det är ekonomiskt eller inte beror väl på vad du jämför med.
Det kommer bli dyrt oavsett vilken bil du köper i 600tkr klassen. Jag skulle fundera på om du tycker det är värt det, och i så fall köpa den bil du tycker bäst om oavsett drivmedel.
Absolut, det gör jag. Visst menar du då om räntan är densamma under hela låneperioden? Det vågar jag nästan gissa att den inte kommer vara men jag ska höra med honom.
Den genomgående tanke jag har är att jag är otroligt nöjd med min nuvarande bil. Däremot skulle jag (idag, med nuvarande dieselpris) spara omkring strax över 1000kr per månad på att byta till en elbil och det har och göra med att månadskostnaden på lånet för min nuvarande bil är förhållandevis högt.
Dessutom kommer det sannolikt inte bli billigare med diesel eller bensin och om något drastiskt händer, som t.ex. ny rödgrön regering eller EU-direktiv som höjer skatten, så blir min nuvarande bil ännu dyrare i drift. Jag vet dock inte hur stor risken är.
Läser om det nu och blir inte förvånad. Bra argument till att resa via kollektivtrafik men samtidigt försvinner argumenten för mindre ekonomiskt välbärgade individer att välja elbil när bilbehovet faktiskt finns där.
Räntan är rörlig som du noterat och “rabatten” gäller under hela finansieringsperioden, dvs vid eventuella framtida räntesänkningar kan räntan fortsätta ner (eller upp vid höjningar). Ser vi, som vissa tror, lägre räntor framöver kan räntekostnaden därmed bli väldigt låg.
Men som redan påpekats så är den stora kostnaden värdeminskningen och osäkerheten kring restvärde när andrahandsmarknaden är rätt sval och Tesla kapar sina priser för att få fart på försäljningen.
Ja, enligt car.info ser en Tesla Model Y MY2023, som jag är osäker på nypris då, ut att ramla ner 50-100k på ett år eller 1500 mil, jämfört med nypris idag. Jag vet inte om det är rimligt eller orimligt men vad är risken hur det påverkar mig efter 36 eller 48 månader och man redan riktat in sig på 55% restvärde?