Köpa Tesla Model 3 beg. - värdetapp services etc. vad är rimliga antaganden?

funderar byta till en Tesla Model 3 2019 ish, några funderingar

1. vad kan vara rimligt antaganden kring värdetapp i % ? kollar jag 2019 modell och jämför med nyris idag är den ned 40% sedan inköp eller cirka 8% per år, tänker åren som kommer borde rimligen vara lite lägre? tänker utbud på beg. elbilar i prisnivån som för denna är nu 300-350 kommer vara ganska litet om låt säga 3 år
  2. lite oaktat % värdetapp, vad tror ni iaf om antagandet att en bensinare närmsta 3 åren (volkswagen golf 2019) jag har idag bör tappa mer än teslan? % tänker jag då
  3. servicekostnader på en Tesla Model 3, var är rimligt att anta här? finns det något som ofta pajar på dem som ej täcks av helförsäkring? på golf brukar det bli cirka 3-4 k per år av erfarenhet, vad är rimligt för teslan?

jag kör relativt få mil per år, gissar 1000 kanske 1500

Läste den här igår.

Och idag var det en artikel i Svd med rubriken:
Tidiga Tesla-bilar lider av många problem: ”Vad går inte sönder?”

1. Omöjligt att säga men en vild gissning är att första gen Model 3 kommer vara iskalla om 5-6 år. De är rätt rappliga och inte lika välbyggda som den facelift som kom 2022, eller den nya ”Highland”. Bullrigt, stötigt, en del utan värmepump, kass lack, ev rost, oklart hur batteriet mår på dessa första. Jag hade funderat på något nyare isf och klämt/känt på skillnader.

2. Jag skulle känna mig mer trygg med andrahandsvärdet på en Golf, just nu iaf.

3. Service är ju inte så mycket men om något brakar ihop blir det snabbt dyrt.
    Helförsäkring är dessutom en hög kostnad om du inte heter Lennart, är 69 år och bor i en by med egen villa med varmgarage.
    Teslan kommer äta däck i högre takt än din Golf även om du försöker köra lugnt.

I övrigt tror jag inte att Model 3 är särskilt strulig.
Det finns en bra video med Grufman bil där han sågar Model S men ger mycket beröm till Model 3 för konstruktionen i sig.

1 gillning

Det är Grufman de intervjuar i SvD. Lite mer blandat budskap där skulle jag säga. ”Välbyggd, men med brister.”

1. Har haft en model 3 performance 2019 i två år. Har tappat ca 200tkr i värde sen dess. Lika stort pristapp borde rimligtvis inte ske framåt om inte tesla får för sig att sänka nybilspriserna lika hårt igen. Tror snarare att “botten” börjar närma sig då det inte går att få tag i elbil med liknande prestanda/batterikapacitet för de priserna.

2. Som nykonverterad elbilsanvändare känns diesel-/bensinbilar stendött framåt för mig.

3. Jag kör trafikförsäkring då jag är under 30 och bor i Stockholms innerstad(3tkr/år).
    Dyraste som kan paja och inte går under 8-årsgarantin är värme-grejen, då 2019 inte har värmepump. Tror den går på typ 8tkr hos tesla(?).
    Däck behöver bytas efter ca 6000 mil, men då kör jag som en kille under 30 också - det blir ca 20tkr/4 år. Övrig service är några hundralappar i form av tvätt och vindrutetorkare.

2 gillningar

Du har alltså i princip ingen försäkring.

Dyraste som kan paja är inte ”värme-grejen” utan det finns ju mängder med scenarios där du åker på rätt höga kostnader, om Tesla hävdar att du orsakat skadan själv eller det går under normalt slitage. Ex spricka i glastaket, strul med bromsar etc.

Service ”behöver” man ju inte göra men det är naivt att tro att en bil med den prestandan kommer ha noll kostnader för byte av slitagedelar eller att länkarmar etc kommer hålla för evigt.

En kollega till mig lyckades få upp en hyfsat stor sten mot underredet så batteripacket skadades. Fortfarande oklart vad det kommer att kosta men bilen har stått på verkstad nån månad nu.

9 gillningar

Batteriet och motorn går på garantin fortfarande - det är väl det som jag tänker är värt att försäkra.

Glastaket absolut, det har jag inte kollat vad det kostar. Framrutan går på ca 10 tkr.

Bromsar, vad tänker du där? Bromsok, bromsslangar och belägg? - inte många kronor.
Länkarmar är väl som på vilken bil som helst ~2tkr?

För mig mer värt att köra utan helförsäkring när den går på 7000:- i månaden sist jag kollade.

Worst case - att batteri och motor pajar på något orimligt sett/att jag själv orsakar det så blir det nog 200-300 tkr, så det är väl den risken jag tar i mitt scenario.

Vad ska jag försäkra mig mot?

1 gillning

Krock t ex, vad vet jag. Men visst, kostar försäkringen 80000/år så svider det ju.
Å andra sidan kan man ju fundera på anledningen till att försäkringen är dyr :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Själv hade jag aldrig vågat ha trafikförsäkring på en så dyr bil, har sett för mycket inbrott, vandalisering, stöld och parkeringsskador, men å andra sidan kostar min helförsäkring oftast bara några tusen per år :sweat_smile:

3 gillningar

Om en helförsäkring kostar 7000kr/månad förstår jag att man man kör trafikförsäkring. På några år har försäkringen kostat lika mycket som bilen är värd. Krockar och liknande grejer där du är vållande är väl största risken. Var en krockad M3 till salu i höstas nära där jag bor, ägaren hade trafik endast. Blev dyrt bilägande.

1 gillning

Menar du per år? Håller med om att en försäkring på 84 000 kr/år är fullständigt orimligt men det är också mycket mer än vad jag hört andra betalar för sina Tesla (mer åt 10-16 000kr/år för helförsäkring!) så kanske läge att dubbelkolla att pris eller kika med fler försäkringsbolag.

Jag hade aldrig kört något mindre än halvförsäkring på en så dyr bil.

Om man har väldigt djupa fickor kan man köra utan stöld och vagnskada. Jag skulle inte våga för så dyr bil. Jag drar gränsen vid värde säg 80.000 max på bilen. Där jag bor och som panchis i villa är helförsäkringen inte oöverkomlig på en model 3. Det finns en orsak till premien…
Följande täcks inte av din enbart trafik försäkring.

• Vindruteskada . Vanligt på Teslas tunna rutor pga stenskott. Vissa får byta flera gånger.
  • Kör på vägskada med dina lågprofilhjul… Kan bi dyrt. Vägverket är ofta inte generösa.
  • Kör på isklump/sten/tappad/ljuddämpare och skadar batteriet. => Dyrt
  • Tesla är inte alltid rättvisa vid defekter på hjulupphängning, styrning. Hävdar gärna yttre påverkan dom slipper betala. Teslas delar är mycket dyra.
  • Att få bilen repad längs hela sidan med nyckel parkerad på gatan har jag kompis som råkat ut för. Sentrymode var avstängd eftersom den varnade annars för alla som gick på trottoaren. Hindrar inte heller den som repar bilen.Och Polisen lär inte bry sig.
  • Cyklist cyklar på dig. Dom har ingen försäkring och din vagnskadeförsäkring betalar bilskadorna.
  • Rättsskydd. Någon stämmer dig och hävdar att du skadat dom eller deras egendom med bilen.
2 gillningar

Under 30 brukar försäkringar vara extremt dyra sen tillkommer det att en Tesla i allmänhet är extremt dyrt att försäkra. Jag hade nog avstått en sådan bil dock om jag inte hade kunnat ha den helförsäkrat

Värdetapoet beror nog mycket på vilken regering vi kommer att få vid nästa val. Just nu är det ju inte super elbilsvänligt, men jag tror nog att det kommer en vändning på det inom kort, blir det en rödgrön regering kommer elbilar blir mer populärt igen och höjer då priset.

Vad det gäller underhåll tror jag nog att det är lite som ett lotteri hos Tesla, det som kan bli problematiskt är väl att det inte finns någon jättestor tredjeparts marknad än vilket skulle kunna dra ner kostnaderna.

denna var intressant ändå, verkar landa i det mina egna analyser landar i som regel att runt 10% värdetapp per år på marknadsvärde är rimligt för beg. billar som är cirka 3 år, har tidigare mestadels gjort analyser på golf där jag verkligen nördat ned mig för att bygga en excel-modell som tar hänsyn till mil, årsmodell och utrustningsnivå och justerat utifrån detta, har landat i detta intervall då, min tanke är dock att en beg. el borde falla mindre än bensinare, tänker om 3 år så kommer denna då enligt min estimate ligga på låg säg 210 k beg. givet inköp 300 k och cirka 10% tapp per år, känns som bilar planar ut där lite kring 100-200 k och då sjunker lite långsammare, dels är det ganska många som kan köpa en bil för 200 k, så bör kanske hålla upp priserna? vad tror ni?

Jag tänker att både bensin- och elbilar kommer ha en enormt oförutsägbar andrahandsmarknad de kommande åren. Elbilars andrahandsvärde kommer påverkas mycket av nya modeller, det kommer garanterat krylla av konkurrenskraftiga alternativ till en 7-8+ år gammal Tesla Model 3 (ex storsäljaren Model Y), och givetvis är marknaden för bensinbilar (golfar) inte isolerad från detta.
Dina excelmodeller är marginellt bättre än att spå i kaffesump men inte mer än så :grin:

Har en 2019 LR som vi haft några problem med förutom dom förväntade länkarmarna fram som ger sig.

Service är ju mer eller mindre noll men något högre däckslitage än tidigare bilar.

Lägger knappt en tusenlapp i månaden på helförsäkring.

Värdetapp är ju omöjligt att sia om framåt men hoppas att det största är bakom oss.

1 gillning

Nej, per månad, hittade bara två-tre bolag som ens erbjöd sig helförsäkring till mig.

I min situation ser jag inte att hel eller halv-försäkring skulle löna sig.

En annan bra grej med just Tesla är sentry-mode, har fått två parkeringsskador där sentry mode fångat de som kört på/repat bilen.

Men för att hålla oss on-topic, många har nog förutsättningar för att få lägre försäkringskostnad än mig.

Yes. Och i rättvisans namn är det knappast billigt att försäkra andra märken med likartad prestanda. I fossilbilsvärlden blir det väl jämförbart med BMW M3 eller nån Porsche.

1 gillning

Som redan påpekats av andra så kan man bara spekulera. Personligen tror jag att en relativt ny Golf är ett ganska säkert kort - snål, beprövad och god tillgång till reservdelar. Motsvarande Tesla tror jag löper mycket större risk att bli väldigt dyr sett till såväl värdeminskning som underhåll.

Vad gäller begagnade elbilar i allmänhet så är nämligen min övertygelse att de några år gamla modellerna ute på marknaden idag kommer ha mycket svårt att konkurrera med nya, billigare modeller med snabbare laddning och färska batterier. Jag lägger mig helt enkelt i “väldigt teknikoptimistisk”-facket i frågan.

Med det sagt hade det varit intressant höra vad mer insatta tror. :slight_smile:

1 gillning