Ny eller begagnad elbil, TCO och andrahandsvärden?

Jag har i en annan tråd beskrivit att jag funderar på att byte ut min nyvarande Alfa mot en elbil.
Det visade sig lite problematisk på så sätt att leveranstiderna på nya bilar är rätt hysteriska, det snabbaste som jag kunde hitta (av de modeller som jag är intresserad av) var en Polestar 2 AWD som har ett preliminärt leveransdatum i oktober 2022. Polestar har också en del leveransklara bilar som kan köpas med kortare leveranstid min just nu finns det inga sådana bilar i lager.
Alternativen blir då att börja titta på en lite nyare begagnad bil och då har jag fokuserat på Tesla Model 3 (Performance eller Long Range). Efter att ha plöjt blocket ett tag insåg jag att dessa bilar för närvarande knappt har någon värdeminskning att tala ut (i en del fall har de istället en värdeökning sätt till att ägarna fått en klimatbonus).

När jag ställs inför sådan här tankar brukar Excel vara ett bra hjälp på vägen så det vara bara att skrida till verket och börja med ett kalkylark.

Det fanns rätt gott om Teslor och några Polestar så det var bara att börja mata in datan.

Jag räknade värdeminskningen utifrån vad en ny bil kostar med rimlig utrustningsnivå (För Teslornas del innebar det att jag bara valde till en annan färg än vit men Polestar var jag tvungen att utrusta med alla tre paketen för att inte få en värdeökning :smile:)
Efter att ha kikat på 104 teslor och 8 Polestar är det bara att konstatera att värdeminskningen för närvarande är VÄLDIGT blygsam och den som sätter en schablon på 50% efter 3 år hamnar en bra bit från det verkliga marknadsvärdet.

OBSERVERA att jag inte tagit hänsyn till att ägarna till dessa fordon fått tillbaka en rejäl miljöbonus på 70 000 kr (i skrivande stund).

Jag kände mig nu redo att göra en TCO på mina olika alternativ som blev

1. Nuvarande Bil
  2. Tesla Model 3 Performance 2019 (medelbilen från listan ovan).
  3. Ny Polestar 2 AWD med Plus och Pilotpaket

Resultatet blev då följande:
TCO bil

Att nuvarande Alfa är dyr vet jag eftersom jag kör 3000 mil om året med en bränsleförbrukning på 0,9 liter milen och har rätt höga servicekostnader.
Däremot blev jag lite överraskad över att en begagnad Tesla ligger på i princip samma månadskostnad som en ny bil. Det beror främst på de höga andrahandsvärdet och att försäkringen blev rätt svettig (uppgift från IF som skall vara bra på Teslor).

Jag får vä säga som Einstein " Still confused, but on a higher level"

har ni några tankar och idéer om detta, vilka tankevurpor har jag gjort?
Just nu känns det som att en ny Polestar är det logiska valet…

4 gillningar

Snygg sammanställning.
Vill dock poängtera att dagens kostnad för begagnade bilar drivs upp då det är svårt att få tag i nya bilar snabbt. De flesta har ju 6+mnd leveranstid.
Jag tror priserna på begagnat är direkt relaterat till hur enkelt man får tag i en ny bil.
Om leveranstiderna hade varit normala, hade efterfrågan på begagnade inte varit lika stor.

Sen är ju, som du nämner, klimatbonusen en elak parameter.

1 gillning

Du har helt rätt i att andrahandsvärdet drivs upp av det enkla faktumet att det är svårt att hitta några nya bilar.
Jag har gott om bekanta och kollegor som stöter på problem när de skall byta ut sina bilar nu, både privatägda och tjänstebilar. Leverantörerna får helt enkelt inte fram de nya bilarna i tid. Konsekvensen blir att det kommer ut färre “nya begagnade” bilar på marknaden och detta innebär att andrahandspriserna kommer att ligga kvar på en lite högre nivå innan leverantörerna kan leverera med mer normala leveranstider igen.

Vi kan konstatera att bilförsäljningen i Europa sjunkit med 15-20% jämfört med föregående år (som var ett Coronaår) vilket naturligtvis pekar på att situationen kan komma att hålla i sig i flera år framöver, eftersom det är dessa bilarna som skall säljas som begagnade om ett par år. De bakomliggande orsakerna till leveransproblemen varierar men både halvledarbrist, råvarutillgång (och råvarukostnad) samt gigantiska logistikproblem i främst Asien bidrar nog allihop.
Så på tillgångssidan kommer det att ta ett tag innan situationen normaliseras.
Vi ser också tydliga tecken på rätt ordentliga prisökningar på råvarusidan, inte minst gäller detta batterierna. Idag står råvarukostnaden vid tillverkning av batterier för mer än 2/3 av batteriets tillverkningskostnad. Under senaste året har kostnaden för Litium ökat med säkert 50%, så det är nog rimligt att anta att det kommer att dröja en bra stund innan vi ser nya “billiga” elbilar på marknaden. Dagens batterier är bra men dyra, ny teknik krävs för att prisnivån skall kunna sjunka.

För egen del känner jag mig därmed trygg i att om jag köpen en ny bil idag så kommer värdeminskningen om tre år inte att ha varit några 50% utan någonstans mellan 30-40%.
Om vi räknar med de 70000 kr som man får i miljöbonus så ser det ännu bättre ut.
Här kommer samma excelark som ovan men inköpspriset är justerat med -70000 kr för bonusen.

Värdeminskningen för dessa bilar har alltså varit mindre än 10% årligen. Hur länge miljöbonusen finns kvar och regelverket kring den är naturligtvis osäkert eftersom det är ett politiskt beslut men jag har svårt att se det parti som vill avskaffa denna innan valdagen i september :wink:

När jag köpte mina första bilar kunde du inte få billån på längre tid än 5 år, idag ser vi billån på 7-8 år. Ett 7-årigt billån innebär att låneinstitutet är tryggt med att ha en säkerhet i din bil som efter 3 år har sjunkit med 43% av värdet (efter 20% kontantinsats). Då skall de ändå ta höjd för att de inte har någon klausul om “Normalt slitage” eller några begränsningar av körsträckor som vid privatleasning.

När jag gjorde min TCO drog jag några tydliga slutsatser:

1. För en elbil gäller att den blir relativt billigare än en ICE bil ju fler mil du kör med nuvarande bränslekostnader/elkostnader så kan du kanske räkna med att bränslekostnaden per mil blir 4kr /mil för elbilen och 15-20 kr/mil för ICE bilen.

2. Försäkringskostnaden är dyr för en elbil, i synnerhet efter att vagnskadegarantin löpt ut. Om det beror på verkliga utfall eller osäkerheten om kostnaderna skall jag låta vara osagt men jag fick en prisuppgift för helförsäkring av en tre år gammal Tesla på ca 20000kr/år från IF.

3. Elbilen har också en högre kostnad för däck, detta blir såklart en direkt effekt av att prestandan är hög på en elbil.

4. Servicekostnaden och reparationskostnaden är rätt svårförutsägbar för elbilar, servicekostnaden under de första 3 åren går nog att förutse men hur det ser ut efter det är svårare att sia om. Det är naturligtvis mindre saker som kan gå sönder på elbilen, många av de dyrare reparationer och servicear som jag åkt på genom åren har handlat om kamremsbyten, krånglande turboaggregat etc. som inte blir aktuella på elbilar men naturligtvis gäller det för tillverkarna att hitta på andra servicepunkter för att få in intäkterna för eftermarknaden :slightly_smiling_face:

För mig blev slutsatsen att det blir en besparing att byta från min tre år gamla Alfa, till en ny elbil. Månadskostnaden för en helt ny elbil jämfört med en tre år gammal blev ungefär densamma och då kändes det naturligt att satsa på en ny bil.
Utmaningen blir då “bara” att faktiskt lyckas få fram en ny bil i rimlig tid…

4 gillningar

Jag har under 20 år fört detaljerad bokföring på mina bilar där jag har tagit upp alla kostnader och även haft god koll på andrahandsvärdet och har därför kommit fram till att dom fossilbilar vi har haft har haft en värdeminskning på ganska exakt 16% per år. Eftersom jag har sneglat på elbil i snart 10 år har jag även haft god koll på andrahandsvärdet på dessa bilar och där har jag kommit fram till att 10% värdeminskning per år är en bra nivå att räkna med på dessa.
Sedan är det lite extremt just nu med dålig tillgång på nya bilar osv.
När detta gäller Tesla och försäkring tycker jag du ska kolla med Trygg Hansa, för oss hade dom bästa dealen.
Sedan tycker jag du ska ringa Tesla och prata med dom…när vi väl hade bestämt oss för att lägga en beställning på en Modell Y så tog det endast en dag innan min Teslakontakt hörde av sig till mig och sa att de kunde matcha min beställning med en ny bil som inte hade blivit uthämtad av en annan kund. 2 dagar senare hade vi vår Tesla. Så med lite tur så kan du ha en Tesla väldigt snabbt… (Teslakontakten kunde även erbjuda 4 andra Model Y med liten annan konfig än den vi hade som vårat förstahandsval.)

1 gillning

Kom på en sak till, vi tog Teslas egna billån via DNB och fick då en månadskostnad på lite drygt 6000:-. När jag har räknat bort vad våran dieselbil kostade mer i bränsle, service och skatt så blev mellanskillnaden till den nya Teslan endast 1000:- mer i månaden, och då har jag en sprillans ny bil med 8 års garanti på batteri och drivlina. Tar du dessutom Trygg Hansas försäkring så har du 10 års försäkring på motor och drivlina om jag minns rätt, så ett tryggare bilköp har jag nog aldrig gjort tidigare…och detta för endast 1000:- mer i månaden än vad våran 10 år gamla diesel-bil kostade oss…

1 gillning

Intressant. Tänker du att det är en linjär minskning? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Tack för bra svar!
När det gäller värdeminskningen och specifikt Teslorna så har 2021:orna minskat med 15%, 2020 med 24% och 2019 år bilar med 30% så vi verkar mer eller mindre komma till samma slutsats :slightly_smiling_face:
Med miljöbonusen blir siffrorna såklart bättre men det är delvis en annan historia.

Anledningen till att jag kollade med IF och inte med Trygghansa var att IF var de enda som kunde ge ett onlinepris. jag slog helt enkelt in några av de registreringsnummer jag hittade i blocketannonserna för att få en rimlig prisindikation. Det innebär att prisindikationen är den indikation jag fick baserat på mitt boende, historik och årlig körsträcka. Andra försäkringstagare får såklart andra priser.

Jag är nu i den fasen att jag känner att jag gjort mitt förarbete så att jag kan agera när pusselbitarna faller på plats och jag slår till. Eventuellt byter jag tjänst under maj månad och då kan möjligheten till tjänstebil öppna sig, jag behöver också få sålt min nuvarande bil.
Behöver också ta med mig resten av familjen för provkörning av Tesla Model 3 och Polestar 2 så får vi se vad de har att säga. Både hustrun och tonåringarna kan förväntas ha en del synpunkter men de är med 100% säkerhet inte på områden som jag prioriterat än så länge (läs USB kontakter, rumpvärme i baksätet och förvaringsutrymme i baksätets armstöd).

Exakt, det har varit väldigt linjärt. Det ha stämt på den biltyp/klass vi har haft. Sedan kan jag tänka mig att en dyr BMW/Merca eller liknande har högre värdeminskning.

Ett par kommentarer från mig i ämnet.

1. Som du konstaterat så blir försäkringskostnaden, efter de tre första åren, väldigt dyr. Så dyr, att det kan bli billigare med en ny än en gammal bil, sett till TCO.

2. Tänk på att en Tesla inte behöver regelbunden service som andra bilar.

Jag blev lite överraskad av den saftiga premien.
Undrar om det beror på verkligt utfall gällande försäkringsärenden eller om det handlar om osäkerhet över framtida risker.
Varför är försäkringarna så dyra?

Jag har också förstått att Tesla inte har någon serviceplan. Det låter ändå lite märkligt för mig.
Även om jag såklart inser att avsaknaden av förbränningsmotor, växellåda etc gör att servicebehovet minskar skulle jag ändå vilja ha någon form av planerad översyn.
Är tanken att detta skall ske i form av den årliga bilbesiktningen?

Jag har tyvärr inte svar på dina två frågor, men kan kommentera den andra.

Tesla har ett rekommenderat serviceintervall, som du kan googla på. Garantierna gäller oavsett om du servar bilen eller ej. Tesla har inte i sin affärsmodell att göra särskilt stor vinst på att serva sina bilar, vilket ofta andra tillverkare har.

Jag gissar på (baserat på en del man läst om reparationer) att laga en Tesla kan bli dyrt då Tesla verkar vilja byta ut hela batteriet om där är en skada på den. Medan verkstäder hävdar att vissa skador går att laga enkelt och billigt och inte äventyrar säkerheten.
Jag kan inte spekulera i vem som har rätt / fel.

1 gillning

Jag gissar på att du har rätt.
Och att bilarnas acceleration bidrar till att försäkringsbolagen tar i lite.

1 gillning

Valet mellan Tesla model 3 och Polestar 2 känns inte helt självklar, eller rättare sagt de är båda två riktigt bra men med lite olika plus och minus.
Vad som är relevant för mig är kanske inte relevant för dig :slightly_smiling_face:

Ekonomin ser rätt likartad ut för bägge bilarna och blir inte det som fäller avgörandet i slutändan. Jag kör relativt mycket bil (3000-3500 mil per år) men mer än 95% av körningen sker till och från jobbet och i vardagen. Det innebär i sin tur att nästan all min laddning kommer att ske vid laddboxen hemma.
Vi har en andra bil (Hustruns Subaru XV 2021) som tar hand om dragkrok och lastkörningen i vardagen. Det innebär att jag 90% av tiden kommer att sitta själv i bilen eller ha en passagerare.
Det som däremot kan fälla avgörandet i slutändan är tillgängligheten, det handlar om hur snabbt det faktiskt går att få fram en bil? När det skarpt läge får jag ligga på och undersöka den aktuella leveranssituationen.

Om jag sätter tankarna på pränt med plus och minus för de båda bilarna ser det ut ungefär såhär.

Fördel Tesla model 3 LR
-Bättre Elbil, d v s effektivare, längre räckvidd, superchargers och byggd som elbil från början.
-Bättre mjukvara, app och infotainment känns bättre integrerade med frekventa OTA uppdateringar. Polestar med sin Google baserade mjukvara är dock inte långt efter.
-Rymligare, jag upplever Teslan som större när jag sitter i den men samtidigt känns förarplatsen på Polestar mer ombonad.
-Piggare, Polestar är en rolig bil men Teslan är snäppet piggare.

Fördel Polestar 2
-Snyggare, jag tycker att designen på Polestar är klart bättre än Teslans. Naturligtvis är detta helt subjektivt men det är inte oviktigt för mig. Tesla model Y är t. ex. inget alternativ för mig eftersom jag tycker att den är skitful.
-Kvalitet, det är ingen tvekan om att Polestar känns mer välbyggd. Det känns som en “riktig bil” på ett sätt som Teslan inte gör.
-Mer praktisk, på grusvägarna hemmavid kommer jag att ha fördel av att markfrigången är lite högre på Polestar och dessutom gör balkluckan utforming det betydligt lättare att lasta i och ur bilen.

I slutändan tror jag attjag kommer att bli lika nöjd oavsett vilken biljag än väljer och det kommer nog atthandla om vilken bil som finns tillgänglig…

Det som du inte verkar ha tagit med i kalkylen är priset på fordonen när de köptes. Tesla och tror även Polestar har höjt priserna en hel del senaste åren. Nu senast (i år) höjde Tesla priserna ca 8-10.

Så det är nog betydligt lägre värdeminskning de senaste åren

Du har naturligtvis helt rätt!
Tror också att skrev i det första inlägget arr det värde jag använde när jag räknade ut värdeminskningen var nuvarande pris för en “normalutrustad” bil.
Självklart innebär det att värdeminskningen inte blir helt korrekt, en del bilar får för hög värdeminskning. Samtidigt får en fullutrustad bil för låg värdeminskning men på totalen av drygt 100 bilar tänker jag att snittet hamnar rätt rimligt.

Du kan också köra varianten med att har du råd med kostnaden för en elbil, ny eller begagnad? En elbil behöver inte nödvändigtvis vara mycket billigare över tid än en fossilbil. En elbil är liksom något helt annat i jämförelse vad gäller kvaliteter, frånvaron av förbränning av bensin/diesel under körning och ett allmänt välbehag vid körning av densamma.

Säger jag efter ett år med elbil. Aldrig någonsin en fossilbil igen, det finns inte på kartan.

Elbil och bubbel på balkongen?

Elov & Beny, Sofie Svensson & Dom Där - BUBBEL PÅ BALKONGEN - YouTube