Tesla, ja eller nej?

Hejsan alla:)

Jag går och funderar fram och tillbaka hur jag ska tänka kring min bil. Om det är försvar bart att klicka hem antagligen det man någonsin gjort på nätet. Nämligen en Ny tesla model Y .
Tesla kör ju just nu en oslagbar kampanj med nollränta på billånet.
Fråga mig inte varför men sån e dealen.

Jag tänker så här:
Minsta insatts är ca: 129.000:- i kontant insatts.
Ta lånet på 5år räntefritt.
Betala ca: 3500:- i månaden
Sen lösa ut bilen med 240.000:- eller byta in den hos Tesla igen och beställa nästa version som är nån YXYX 2029 , Ja ni fattar:)

Jag har solceller och laddare redan på huset.

Hur ska man tänka med värdeminskning på bilen , ect ?
Har en diesel bil som kan jag kan få ca 250K för i detta nu.
Betalar ca: 2500:- i månaden i diesel till o från jobbet.

Är det nån som kan tänka sig lägga ett litet öga på detta. Och se om detta är nått som man kan räkna hem. Eller om man bara ska glömma o gå vidare.

Tack/ Ha en fin helg alla.

Har diskuterats ganska flitigt i den tråden.

Jovisst är det en väldigt bra kampanj de kör nu, antagligen för att minska sitt lager av model Y innan facelift släpps om några månader. Du får inte glömma att värdeminskningen är stor på nya elbilar, ett varningens finger för hur mycket en begagnad model Y är värd om några år då utvecklingen för elbilar går snabbt, och det kommer finnas en hel drös av begagnade model Y som andra vill sälja. Försäkringen är inte helt gratis för Tesla, speciellt efter 3 år då du vill ha helförsäkring och sedan kostar däck en del om du gillar att gasa efter varje rödljus. Hade definitivt kollat på elbil om du kan ladda hemma billigt, men tro inte att den blir billigare än begagnad diesel bara för att finansieringen är bra

Avyttrade precis min elbil för en diesel :+1:t2:

8 gillningar

Tack så mycket för snabb och värdefull input alla :slight_smile:
Man kan tänka och driva o vända på saker, så man blir knäpp, hahah

Så sant:) Foxy1

Nyfiken: Vad var huvudanledningarna till att du bytte från elbil till diesel?

Finns en anledning till att man erbjuder en förmånlig finansiering.

När den nya modellen kommer så är risken att den gamla blir iskall.

Det vart heller inte bättre av att fossilbränslet blev billigare och elbilsbonusen togs bort samt att köpkraften är i botten.

[quote=“Foxy1, post:3, topic:86484, full:true”] en väldigt bra kampanj
[/quote]

Men hallå? Hallå?

Att man sponsrar räntan istället för att sänka priset är ju sämst för en privatkonsument. Nu stjäl Tesla hela ränteavdraget.

Är det själva rabattsumman som gör det så bra? Konstruktionen är iallafall kass men möjligen överkomligt beroende av kostnadsbesparingen.

Två småbarn, gör mindre ont att se dottern klappa på bilen med allt möjligt när den inte kostar en förmögenhet.

3 gillningar

Sänker de ordinariepriserna skjuter de sig själva i foten pga restvärden och begagnatpriser drabbas. Av samma anledning många andra biltillverkare kör subventionerade leasingkampanjer eller annat för att kunna behålla höga ordinariepriser osv. Se RT avsnitten med Erik Naessén som även hänger här i forumet, han förklarar det i detalj

Är det nån av Er som har en länk eller kan skriva vad man kan hitta en bra bilkalkyl så man kan räkna lite själv på det.

Teslakalkylen.com

Man köper väl heller en nybil för 200 kkr med förväntat begagnatpris på 100 kkr, än en nybil för 400 kkr med förväntat begagnatpris på 200 kkr? (Under det hypotetiska antagandet att att bilarna är identiska, och att de säljs som begagnade efter samma tid.)

Sen har vi ju även möjligheten att det kommer in nya prisdumpande elbilsmärken från Kina, som inte har några existerande begagnatpriser att tänka på ändå.

det bästa för din egna förståelse är om du spaltar upp det från grunden i Excel.

I praktiken har du följande kostnadsposter (inte samma som utgiftsposter!):

• värdeminskning - den här kommer vara den enskilt största kostnadsposten och är dessutom svår att uppskatta. Om du kan tänka dig att äga under 5 år blir det klart billigare än en treårskalkyl…
  • kapitalkostnad och alternativkostnad - räntan blir ju noll men du får räkna med en alternativkostnad för kontantinsatsen. Åtminstone motsvarande den riskfria räntan.
  • skatt - låg.
  • försäkring (halv i 3 år, därefter hel).
  • däck + ev skifte. Dyra däck…
  • drivmedel/el.
  • service. Ingen hög kostnad på Teslor men räkna med byte kupefilter och bromsservice vartannat/vart tredje år. Kanske en dryg hundring i månaden.
  • reparationer. Inget under garantitiden.
  • besiktning
2 gillningar

Slog in regnumret på en tre år gammal Tesla, helförsäkring. Jag=60 år och bor på landet. Kostnad typ 30000/år…. Så ger du dig in i Teslaträsket bör du byta var tredje år! Kan bli dyrt…:grimacing:

1 gillning

Låter dyrare att byta bil vart tredje år…

Det låter så klart mycket, men blir kanske inte fullt lika dyrt relativt sett om man jämför med motsvarande storlek på bensinare/diesel, kör några tusen mil och även räknar skillnad i service och drivmedel. Men en bil för 550+ ksek är ju inte billig att köra. Tror man det har man missförstått hur världen fungerar. Å andra sidan tror jag det är svårt att köra en bil i den storleken med den prestandan billigare, om man inte hittar något sunk alternativ.

Gissar att en ägare som bor i storstadsregionerna, är i 40-årsåldern, får en försäkringspremie i nivå med vad en bättre beg BMW kostar i inköp. Saknar min 520, bättre komfort än den modell Y jag fick åka med i. :sunglasses:

Jag vet inte vad du valt för bil men det låter som en Model X eller S Plaid isf.
En vanlig Y eller 3 bör inte hamna i närheten av dessa belopp.
Jag betalar t ex 280:-/mån halvförsäkring för min nyare Model 3, kollade grannens Y som närmar sig 3 år och den ville Trygg Hansa ha 690:-/mån för att helförsäkra på mig.
40+, villa, medelstor stad.

Det kan kosta betydligt mer om man är ung, bor i fel område, väljer en Performance-version och dessutom inte orkar ställa olika försäkringsbolag mot varandra.

1 gillning

Viktigaste frågan är om det finns ett behov av att byta bil. Billigast måste väl vara att behålla den gamla? Billigt att tanka just nu!

1 gillning