Verklig kostnad - ny bil

Hej alla,

Jag har läst igenom många gamla trådar här för att dels försöka förstå fördelar / nackdelar med privatavbetalning med restskuld, dels att räkna ut verklig kostnad.

Vi har i dagsläget en privatleasad liten elbil (e-208) som kostar drygt 4700kr/mån som återlämnas i oktober, så det är dags att titta på alternativ. Det är numera vår enda bil så vi behöver något som går längre och är större.

Om jag räknar på en Tesla Model Y 4WD Long range på 36mån och 2000 mil/år så får jag månadskostnaden till 9337kr (utan att lura mig själv).

• 135,000kr i insats blir 3750kr/mån
  • Utebliven ränteinkomst á 4% på 135k blir 450kr/mån
  • Tesla vill ha 5137kr/mån

Med 60 månader privatavbetalning men i övrigt samma blir kostnaden 6922kr.
Väljer jag leasing via Tesla och 36 mån blir det 8153kr/mån.

En ID4 Pro 4Motion blir 7800kr/mån i leasing som jämförelse (och 11,700kr som personalbil via Leaseplan!).

Förutsatt att det verkliga restvärdet är 51% efter 36 månader så är privatleasing ca 1200kr billigare via Tesla. 1500kr billigare med VW ID4.

Har jag räknat nyktert på detta eller är något åt pipan?

Gällande privatavbetalning, finns det någon fördel att lägga avbetalningen på 60 månader jfr med 36 månader? Eller att öka kontantinsatsen?

Jag har försökt hitta DNB Finans avtalet hos Tesla men har inte lyckats, vet någon om det går att avsluta lånet i förtid (innan 36mån/60mån) genom att betala in skulden? Om vi skulle behöva sälja bilen av något skäl tänker jag. Jag vet att vi blir låsta med privatleasingen.

Frågan kring vad vi tror verkliga värdet på en Tesla är om 36 månader kan vi hålla till andra trådar :slight_smile:

Stort tack på förhand alla! Och glad midsommar!

Då blir ju hela resonemanget skevt. Värdeminskningen kommer utgöra den absolut största kostnaden på en elbil i den prisklassen, oavsett märke. Vill du eliminera det från ekvationen får du hålla dig till privatleasing eller andra leasingformer med garanterat restvärde. Och betala nån annan för riskpremien.

1 gillning

Såklart är det så. Jag vill försöka få till en jämförelse som inte saknar något nu bara och förstå ev fördelar/nackdelar med olika val på privatavbetalnignen. Risken att bilen är värd mindre än de 51% kan jag lägga till, likaså chansen att den är värd mer.

Om du funderar på Teslas erbjudande med 0,74% ränta finns ju ingen uppsida i att öka kontantinsatsen. Likaså hade jag försökt bena ut om ränterabatten ligger kvar hela låneperioden (med justeringar mot referensränta). Isf hade jag avbetalat så långsamt som det bara går.

1 gillning

Det blir aktuellt med ev. beställning i augusti/september så vi får se om erbjudandet är kvar men gissar på det.

Låter rimligt, tack. Om jag väljer 60 månaders avbetalning och räknat rätt men utgår från att sälja bilen efter 36 månader så kommer restskulden vara drygt 30,000kr högre jämfört med 36 månaders avbetalning, vilket ungefär motsvarar den lägre månadskostnaden över 36 månader. Allt förutsätter att jag när som kan avsluta lånet förstås.

Om du vill ha en ny bil för +600tkr blir det såklart dyrt. För bättre jämförbarhet får du titta på milkostnaden, inte bara utgiften per månad.

Med en bil du köper behöver du betala kontantinsats, skatt, försäkring, service, däck med mera. Och den där värdeminskningen. Leasar du försvinner flera av dessa poster men det kan vara värt det på totalen (förutsatt att det är operationell leasing).

Räkna, räkna. Om du vill ha en genväg till kalkylen har M en snurra här:

För min egen del blir det en leasad personalbil eftersom jag vill slippa osäkerheten kring andrahandsvärdet.

1 gillning

Hej! Jag har suttit med exakt samma kalkyler hemma vid köksbordet. Om du får någon mer information om låneavtalet får du hemskt gärna återkomma i tråden här :blush:

Apropå kostnader pratade jag med en kollega idag. Han betalar drygt 2000 kr/mån i försäkring på sin fem år gamla Tesla model 3. Visst, billigare de första tre åren med halvförsäkring men ska du ha bilen länge behöver du ha med den kostnaden.

Leta upp en model Y på bytbil och kör regnumret via Compricer för att få koll på försäkringskostnaden för dig, det kanske är billigare.

1 gillning