Jag jobbar på ett företag som erbjuder mig tjänstebil då jag har omfattande tjänstekörning. Nu har jag börjat fundera på vad som blir mest lönsamt, jag summerar parametrar nedan. Har en månadslön på ca 50k.
Till att börja med blandar du kostnader och utgifter friskt. Kalkylen för förmånsbil visar dina kostnader medan kalkylen för Teslan visar utgifter. Kostnaden vet du inte riktigt förrän du sålt bilen och fått facit på värdeminskning och ev driftskostnader som t ex däck, försäkring, reparationer etc.
Men du har bra ersättningsnivå för privat körning i tjänsten, och det finns andra fördelar med privat bil, t ex möjligheten att byta vid behov.
Jag hade kollat lite detaljer i bilförmånsupplägget såsom:
minskar dina pensionsavsättningar eller kompenserar arbetsgivaren för dessa vid lägre lön?
vad exakt ingår i förmånsupplägget och vem bör risken för t ex skador, kostnad för däckhotell, tvätt etc? Normalt sett brukar bilförmånen vara ”all inclusive” men det finns såklart undantag.
ser du ett mervärde i att ha en Tesla ist för en ID4 eller vad nu bilförmånen möjliggör?
• Eftersom jag har ett nettolöneavdrag så har jag fått förklarat för mig att det inte ska påverka mig negativt.
• Allt ingår i upplägget
• Ser absolut ett mervärde i att äga en tesla istället för nuvarande bil. Det beror på att bilen jag har nu är enbart standardutrustad med tex basic stolar osv som inte är av bästa ergonomi vid längre körningar.
Har gjort en snabb kalkyl där jag ser att äga privat kan ge mig en extra slant i kassan på några år.
Mitt inlägg är få in åsikter på detta om jag tänkt galet någonstans på vägen…
Teslans kalkyl faller på däcken, du får räkna en extra sats däck per säsong. Ca 40’ i kostnad eller 3,33:-/mil, sen är försäkringen dyrare med den volymen mil.
Tänk oxå på att risken för en krockad bil ligger på dig. Det är alltså ditt problem att lösa en hyrbil när du krockat eller när bilen inte går att köra, inte din arbetsgivares. Med reparationstider som är vad det är just nu så skulle jag inte ens tänka tanken.
Man måste ju inte göra burnouts vid varje rödljus. Eller köpa däck för 5’ per styck. Även om premiumdäck är ganska dyrt. Skulle säga att du överskattar denna kostnad med 50-100% minst.
Kör du 3-4 tusen mil i tjänsten borde du inte få nettoavdrag kan man tycka. Du ska ju ha nedsättning på förmånen också. Värdeminskning och drift på en bil som går så pass mycket blir ju också relativt hög, svårt att se hur det skulle bli fördelaktigt att betala det själv utan att räknar på det.
Den största risken med att köra privat är dock att bolaget/skatteverket gör om modellen för ersättning vid körande av privat bil(el). De har ju annat räkneverk för ersättningen av resor till/från arbete redan.
Så länge du deponerar pengarna från milersättningen och nyttjar den för din lånekostnader/drift/försäkring/service/däck/el-räkningen så bör du med ett bibehållet körmönster över de kommande 5åren ha runt 200k i överskott när det är dags för slutbetalning av bilen(om du väljer att behålla och inte sälja). Om man drar av din insats från detta så landar ditt överskott på 50k-70k.
Jag vågar dock inte gissa vad en tesla av årets modell med 20Kmil är värd 2029, tekniken utvecklas ju fortfarande och jag har inte riktigt koll på livslängden på dagen batterier.
Kalkylen ser ju som sagt helt OK ut om man är bekväm med risken för förändring(i regler för ersättning eller teknik). Samt risken för restvärdet understiger kvarvarande lån efter 5år.
[Edit] kom att tänka på att detta bygger på att du har en elkostnad på 1,5kr vid laddning över tid. Är du ute på vägarna och laddar blir kalkylen helt annorlunda. Samma om dina elkostnader går upp över tid.
100%? När blev däck gratis? Då tycker jag att du testar äga en tesla så får du se. Jag har en, utan burnouts med 4000-5000 mil/år. Har även en kollega i ett annat bolag som har samma bekymmer. Det är dessutom 20” så billigt blir det inte.
Men det är ju försumbart mot risken på värdeminskning. Har marknaden dessutom överskattat återhämtningen av räntorna så kan man ju konstatera att deras erbjudande snabbt blir både dyrt per månad och en mardröm värdemässigt.
Jag har en Tesla och en ID.4 GTX. Däck och fälg till ID.4 är betydligt bökigare och dyrare pga större och olika dimensioner fram/bak. Teslans hjul kostar som till vilken bil som helst, om man klarar sig med rimliga storlekar.
Det är ju ingen naturlag att man måste ha typ 21” fälg året runt. Model Y klarar sig t ex med 19”.