Läkare som funderar på en ny billig och bra elbil men vill inte vara dumsnål

Hej!

Har nu plöjt alla podavsnitt från RT kring bilköp samt lusläst forumet inför ett bilköp i sommar.
Kort bakgrund: Arbetar som läkare och kommer att påbörja ST till sommaren, vilket kommer med en löneökning (landar nog runt 42 netto/månad) men också behov av att börja ofrivilligt pendla ca 10 mil/dagen, ca 2500-3000 mil om året.
Känner igen mig extremt mycket i @janbolmeson där kompisar blir förvånade kring det bilintresset som nu växt fram, då jag aldrig ägt bil trots 10+ år med körkort.
Leasar just nu en Nissan leaf med månadskostnad runt 4600 exkl drivmedel som jag och min sambo har fram tills sommaren. Är nöjd generellt som pendlarbil, men man märker fort begränsingarna när man vill åka lite längre resor på 30+ mil, särskilt nu när det är kallt ute. Har haft möjlighet att låna dieselbil från familjemedlem vid dessa längre resor, men känner ju att man vill vara mer självständig.

Är nu i valet och kvalet hur mycket man egentligen ska satsa. Har 0 kunskap, intresse och tid att meka och serva bilar själv samt har tillgång till laddstolpe där vi bor vilket gör att elbil är givet. Har eget AB för konsultverksamhetsplaner framgent, men något osäker inkomst iaf närmsta 5 åren.
Tjejen kommer förmodligen behöva egen pendlarbil inom 2 år.

Eftersom jag kommer ha en bra löneutveckling de nästkommande åren samt kommer har 25k+ netto över efter mina fasta utgifter till sommaren så finns det utrymme för att “splurgea”.
Det är framför allt den emotionella biten som är svår, och också här jag önskar input från användare som är/var i liknande sits. Jag känner ekonomisk trygghet inför framtiden och har lite den känslan att man inte ska vara dumsnål och spara ihjäl sig på någon skruttig bil som mest orsakar livsleda. Denna känslan känns dock som ett perfekt sätt att fastna med en månadskostnad på 10k+ för en bil :sweat_smile:

Några alternativ som jag funderar på:

  1. Re leasing av leafen, skjuta upp beslutet ytterligare ett år för ca 60k/år TCO (fortsätta låna bil vid behov)
  2. Köpa en nissan leaf årsmodell 18-21 för ca 150-200k (kan casha majoriteten av priset) som sedan kan konverteras till andrabil för tjejen om ett par år (fortsätta låna bil vid behov)
  3. Köpa en 3-4 år gammal tesla model 3 och finansiera denna, sedan ha den så länge som möjligt
  4. Köpa en ny model 3 och käka en större månadskostnad, men då fördelen att ha en riktigt bra pendlarbil samt bil som kan gå långt utan problem (har kanske 10 30+ mil resor/år i nuläget)

Tack för läsningen och jag ser fram emot tips och tankar/funderingar :blush:

3 gillningar

Jag hade cashat Leafen. Elbilar lär sjunka i pris närmsta åren då investeringar börjar betala av sig hos bil- och batteritillverkare och lägg på det prispress från amerikanska Tesla och ett stort antal kinesiska märken som lär ta klivet in i Europa snart.

Får vi dessutom bort XX ur regeringens maktsfär så kommer med största sannolikhet någon typ av ekonomiskt incitament att skaffa/äga elbil tillbaka. Alla partier utom ett vill se fler elbilar, det är bara att läsa att partiprogrammen. Om Norge kan byta sin fordonsflotta bort från fossila bränslen så borde det rimligen gå även i det plattare landet lite lätt österut.

2 gillningar

Att bidraget till elbilar försvunnit beror inte på SD. Tvärtom är det ett direkt önskemål från bilbranschen.

Elbilarna i konkurrenskraftiga prisklasser är idag en kinesisk angelägenhet i huvudsak. De europeiska alternativ som finns på marknaden är förlustaffärer. Utveckling pågår men Europa ligger i dagsläget efter Kina.

Att ha kvar det tidigare bidraget hade inneburit att staten aktivt subventionerar utslagningen av europeisk bilindustri. Genom att ta bort bidraget fördröjs de billiga elbilarnas genombrott några år och europeiska biltillverkare får lite mer tid för att försöka komma ikapp. Utmaningen är alltså att kunna tillverka elbilar till tillräckligt lågt pris för att vara med i matchen framåt och samtidigt tjäna pengar på dem.

6 gillningar

1: Det var illa utformat men i dagsläget har man bytt till att ge fördel diesel och det är rent röstfiskeri. Finns andra sätt att gynna försäljningen av elbilar, se Norge.

2: Du har rätt ang Kina men Tesla började detta priskrig, det ska man inte glömma.

Att politiken vill sänka bränslepriser är korrekt men det är en fråga som inte direkt har koppling till elbilar.

Priskriget är en tillfällig företeelse här och nu. Man kan se det som ett steg i “transformationen” av marknaden mot elbilar om man så vill. Det är inget långsiktigt signifikant. De kinesiska billiga elbilarna är det däremot. Där kan säkert Tesla också ta marknadsandelar. Däremot ligger de europeiska biltillverkarna tydligt efter. Det är inte otänkbart att de kan komma igen men just nu ligger de i ett tydligt underläge.

1 gillning

En tio år gammal Toyota är bland det billigaste du kan äga (räknat i totalkostnad per månad), och uppfyller dina krav om mestadels problemfritt ägande :wink:

(sannolikheten att en tio år gammal toyota inte startar är förmodligen lägre än sannolikheten att en ny testa vägrar starta).

Fast när man pendlar mycket så är saker som åkkomfort (där framför allt ljudnivån i kupen är viktig) viktigt.

Men du verkar ju vara nöjd med leafen i stort, varför inte fortsätta? Vill du slippa vara beroende av andra vid rejäla långresor, hyr en dieselbil vid de tillfällena. Det kostar inte mycket om du bara behöver den 1-2 ggr per år.

Du får tänka på risken att du fastnar i bilträsket. Premiumbilar är svindyra, och när du väl är där så är det svårt att backa bandet. Mitt råd är att du omedelbart slutar kolla på bilar, köper ut leafen, och tänker inte mer på bilar :wink:

2 gillningar

Tack för svar! Tyvärr går äldre ICE-bilar direkt ut. Det är framför allt ett emotionellt beslut. Det kanske låter konstigt, men känslan av att flera saker kan gå sönder/krångla samt att bara punga upp vid en service utan att egentligen förstå vad det är man betalar för. Det låter säkert jättekonstigt för en annan, men det är så jag känner.

Förstår helt det du säger med att fastna i premiumbilsträsket, det är nog väldigt svårt att gå tillbaka i standard när man vänjt sig, lite som jag gjort med andra saker i livet (teknik, telefon, kaffe m.m).
Samtidigt vill man ju ha en bil som är säker, skön att köra och tillförlitlig när man ska köra flera hundra timmar om året. Leafen uppfyller ju dessa krav jag har i nuläget, vilket nog är ett sundare sätt att spendera sina pengar än en sprillans tesla.
I övrigt har jag inget intresse av att bo i hus de närmsta 5 åren, där jag redan har sparat ihop en hyfsad summa för kontantinsats, och bor fint i en hyresrätt för ett rimligt pris just nu.

Välkommen till forumet!

Ja, efter 700-inlägg så vet du att jag kom fram och splurgade på en Tesla MY. Har inte ångrat mig en sekund trots att vi haft bilen i 2.5 år och den har prissänkts. Ironin är ju när jag tyckte att jag var så långt ute och gjorde något wild-and-crazy - för att två år senare inse att det tydligen var Europas mest sålda bil alla kategorier… :slight_smile:

Således, jag tror att även när vi i RT-forumet går bananas, så är det ganska rimligt. Det är ju inte som att du har en Taycan uppe. Jag skulle definitivt kolla på en MY eller en 3:a. En sådan kan du ju nu få för 550.000 SEK. Jag betalade 890 för min… :scream::see_no_evil:

5 gillningar

Hur resonerade du dig fram till att det var ett logiskt bra val? Eller sket du helt i det och gick på villhöver rakt av?

1 gillning

Själv funderar jag på korttidsleasing 1-12mån när min bil löper ut.
Det händer mycket på elbilsmarknaden nu.
Begagnatmarknaden är iskall, så tids nog kommer nog priserna ner mera, även på nya elbilar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en elbil, pga osäkert värde om man vill sälja om 3år

1 gillning

Begagnadmarknaden är rätt uppblåst just nu, fabriker har producerat mer än vad som säljs därav många kampanjer.

Kortsiktigt är det nog bättre att förlänga leasingen och vänta in bättre priser, då du har möjlighet att utöva beslut 2-4 halvvägs in i din förlängda leasing till ett bättre pris. Vår leasing går ut nov 2024 och vi kommer nog göra enligt ovan. Jag kikar att köpa runt 2020 e-Niro/leaf plus behålla vår ice andra bil, eller beg id4/my och sälja vår andra bil för att få en rimlig TCO.

Mini cooper electric, eller countryman hybrid. 4WD ligger sjukt stadigt på vägen, härlig komfort. Bränslesnål. Min läkarfru älskar den :smile::smile:

1 gillning

Här kan du följa det i detalj:

:joy:

Fick rätt mycket hjälp av @Skogstomten och sedan har jag alltid gillat bilen tesla. Sedan tvärvägrade Caroline en Kia eNiro.

3 gillningar

Jag ägde en ca 10 år gammal Toyota tidigare och den kunde minsann visst krångla. En kall dag startade den inte. En annan kall dag lyste motorlampan av oklar anledning under sista biten hem från jobbet.

Jag bytte den mot en ny Kia e-Niro och den har aldrig krånglat på något sätt. Jag skulle satsat på en elbil :slight_smile:

2 gillningar

Du är nöjd med Leaf, behåll leasingavtal eller köp kontant.
Har man väl kört och ägt elbilar, under förutsättning att man kan pendla inom dess räckvidd, vill man inte tillbaka till förbränningsmotor!
Kört E up som pendlarbil i fyra år med minimala kostnader. Servicebesök känns onödiga , inget behöver bytas förutom bromsbelägg efter 3 år.
Varför köpa Tesla när du är nöjd med din betydligt billigare LEAF?
Bilar kostar så mycket pengar så helst vill man inte ha en. Måste man ha en så tar men en billig men bra😊

Som ung ST-läkare ska du spendera pengar på klokare saker än bilar, speciellt som du inte har genuint bilintresse.
ST- tiden är spännande med roterande tjänstgöringar- insup så mycket kunskap som möjligt innan ansvaret som specialist / överläkare börjar tynga axlarna :wink:

Jag har kört snart 5000 mil i en VW Id4. Måste säga att jag trivs väldigt bra med den. Visst. Den har som alla hört ett ganska laggigt infotainment. Men har aldrig lagt av eller gjort att jag blivit stående. Det jag verkligenn saknar är förvärmning av batteriet när man är ute och kör på kalla vintervägar. Laddningen kan bli väl långsam ibland. Men för mig har VAGs Meb-plattform över lag funkat bra. Och är ganska kul att köra också trotts att jag är van vid betydligt starkare bensin och deiselbilar.

Vill man slippa lagget kan man välja en Audi Q4 istället. Men då kostar det ju som en Tesla också och då kanske det är ett bättre val. Iallafall rent ekonomiskt/teknikmässigt… Hur de är att köra kan jag inte uttala mig om, för jag har inte kört någon av dem.

Utöver det finns Skoda Enyak i samma storlek och VW id3 och Cupra Born om man vill ha nåt lite mindre.

1 gillning

Tack för så många svar! Det är många tankar som surrar i huvudet fortsatt, men dom börjar lugna sig.

Som ett brev på posten så kom teslas prissänkning och ränterabatt på model Y LR. Med dessa landar jag på ungefär samma månadskostnad (exkl kontantinsats) som leasing-leafen har i nuläget, med en avbetalning på 60 månader. Självklart blir TCO dessa första 5 åren klart ökad men med fördelen att få en bil som fixar både pendlingen och de länge resorna. Jag har samtalat med vänner som är lite “längre” fram i livet med barn etc och alla har liknande upplevelse som @janbolmeson kring model Y LR, att det är en riktig kanonbil! Lite roligare för en tekniknörd dessutom.

Kommer landa med ca 20000 överskott/månad inkl. denna bilkostnad, så jag lutar mot just detta valet då tjejen förmodligen kommer skaffa en leaf som “andrabil” när det är hennes tur att börja pendla om ca 1.5 år.
Inga planer eller intresse för hus inom 4-5 år, och har ca 300k på Lysa/Avanzas fondrobotar för just sparande till en kontantinsats.

Jag ska först och främst provköra model Y! Och sedan försöka tajma så bra som möjligt just med de förmånliga priserna.

3 gillningar

Visst är det så att Tesla planerar en uppdatering av model Y, lik den som gjordes för model 3. Tror det skulle bli under 2024. Skulle jag köpa ny skulle jag vänta in den. Förmodligen tappar också de begagnade i pris när de uppdaterade kommer.

Har funderat kring detta också, dock vet jag inte om det är “värt” de stora extrakostnaderna från 2 till 6% ränta. Över 5 år blir det ändå ganska många tiotusenlappar extra.
ModelY är ju i sin nuvarande iteration en av världens mest omtyckta elbilar, medan det finns en viss osäkerhet kring Juniper.
Model 3 highland verkar ju ha en blandad recension, där det inte skett några förändringar gällande batteri och motor utan snarare aerodynamiken som ger något längre WLTP samt tystare ljud i kupén. Då har den dessutom tappat blinkerspakar vilket verkar vara en dealbreaker för många.
Jag tänker spontant att om jag slår till så kommer jag ha denna bilen i många år, iaf till battergarantin har försvunnit.

Jag skulle utgå från att Juniper blir som Highland, dvs utan blinkersspak men lite förbättrad på nästan alla plan.

Å andra sidan, det kommer alltid ”snart” en uppgradering eller ny modell.

1 gillning