Hallå! Jag funderar på att köpa en Tesla Model Y Long Range. Har i dagsläget en Volvo V60 D2 från 2014 som gått drygt 21600 mil. Jag har inget lån på min befintliga bil.
Med den förmånliga räntan så blir det med privatlån en månadskostnad som inte ligger långt ifrån den jag har idag. Med hjälp av Teslakalkylatorn har jag räknat på TCO för båda bilarna i olika scenarion. Det som ligger närmast min verklighet landar i att Volvon kostar mig ca 4000 kr i månaden medans Teslan skulle kosta mig ca 5800 kr i månaden.
Osäkerheter och funderingar som jag har är:
-Försäkringskostnaden efter tre år med Teslan då vagnskadegarantin går ut
-Den psykologiska biten att äga en bil för så mycket pengar
-Eventuellt byte av jobb och nergång i lön
-Framtiden för fossildrivna bilar och vad som kommer att hända inom de närmaste åren
Tänker att många på forumet kanske har tankar och erfarenheter att dela med sig av. Samt något som jag kanske missat?
En Tesla kan kosta mer att försäkra än vad en “likvärdig” ICE-bil kostar i värdeminskning.
I slutändan är väl det mest rimliga du kan göra att fundera på en worst case TCO-kalkyl, smaka på det och bestämma dig sen. Kolla på vad folk som typ sålt sina privatägda 2021:or förlorat i värdeminskning och använd det som en grund.
För somliga är kostnaden peanuts och bilen i sig fantastisk att äga, för andra är det en biljett till Lyxfällan. Beror på din situation och dina behov.
Jag har också hört att försäkring av just Tesla är fruktansvärt dyrt. Tänker att det också indirekt innebär att risken för problem är ganska stor…? Jag antar att försäkringen är dyr eftersom bilarna strular mycket vilket blir dyrt för försäkringsbolagen?
Kanske de strular mycket. Men jag känner rätt många som kör Tesla och kör en själv. Varken jag eller någon av mina bekanta har haft problem. Fast det borde finnas statistik på det?
Skulle inte rekommendera köpa tesla. Leasa i så fall. Hertz och SAP väljer bort tesla pga deras priser flukturerar mycket vilken påverkar andrahandsvärde rejält samt de är dyra att reparera.
Behåll din Volvo
Den är redan betald och är om jag minns rätt billig i skatt ( hade en likadan innan jag leasade en elbil)
Jag har en elbil själv och efter 2 år har jag tröttnat på att planera alla körningar
I såfall tänkte jag köpa en billig elbil typ Renault ZOE där du äger batteri och behålla nuvarande Fossil bil
Tyvärr många som missar värdeminskning i kalkylen
Och Ja ! de flesta elbilar är dyra att försäkra efter 3 år
Kollade nyss en tesla 3/Y och skulle landa runt 1600kr i månad.
Hur lång tidsperiod räknar du på då?
Bara värdeminskning på en ny MY närmar sig ju den summan om man inte gör väldigt optimistiska antaganden och/eller tänker äga den i fjorton år.
Tack för all input! Känns ändå som bra läge att byta bil med tanke på miltalet på min bil nu och att värdet/efterfrågan är hög och på kort sikt kanske ökar?
Andrahandsvärdet på Tesla Model Y verkar stå sig bra. På Blocket verkar det som att många som gått några tusen mil ligger nära nybilspriserna.
Men en försäkring på 1500/månad blir orimligt om det blir så om 3 år.
Om du inte absolut villhöver just en Tesla så är en VW id.3 för 250-300k en mer ekonomiskt och kanske även trevligare bil (långt bättre komfort än TM3 iaf.)
Min högst personliga utvärdering efter att ha provkört “alla” elbilar är att id.3 är den bil jag skulle ha lättast att leva med. Trevlig, rymlig, komfortabel och ekonomisk.
(Ja, jag skulle hellre ha en TMY, men jag skulle inte må bra över kostnaderna för den. Så sammantaget vore den sämre för oss)
Då har vi också en fossilbil att köra på långkörningar och att dra släp/båt med så elbilen behöver inte kunna göra allt.
Vi kör en Tesla Model 3 som jag anser är en fantastisk bil. Till 75% samma bil som model Y. Vi är oerhört nöjda. Känner flera i min närhet som kör model 3 och Y och alla är lika nöjda. Det enda negativa jag har hört i min bekantskapskrets var en som ägde en M3 från 2019 som han upplevde var bullrig på motorvägarna. Nu har han bytt till en M3 Highland 2024 och är helnöjd.
Vår bil är en förmånsbil via företagsleasing. Med andra ord behöver vi inte oroa oss över andrahandsvärde eller vagnskadegaranti. Tror faktiskt alla leasar som jag känner.
Mitt tips är att fundera över om man verkligen behöver Long Range. Det skiljer ändå 80 000 kr. Har man aldrig ägt en elbil tidigare är det naturligt att oroa sig över räckvidder, så kallad räckviddsångest. Något man kommer över väldigt hastigt när man väl äger en elbil.
Vi kör standard range och har varit på flera långresor nu utan några som helst problem. Jag har aldrig befunnit mig i en situation där jag tänkt “jag önskar jag hade long range nu”, snarare tvärtom faktiskt. Jag är glad att jag inte har en högre månadskostnad för en funktion jag inte är i behov av. Ta fjällresan som exempel, 9 timmar med bil, krävs två super charger-stopp längs med vägen. Vi stannade oftare än så när vi körde fossilt. Både barn och vuxna är i behov av pauser då och då. Vardagspendlingen täcker man ju definitivt på standard range.
Jag rekommenderar starkt Tesla. Du lär knappast bli besviken om du skaffar en.
Ja men dessa bilar ligger ju på Blocket osålda av en anledning.
Kolla på forumet teslaclubsweden där Tesla-ägare gruppgråter över vilka skambud de får när de försöker sälja sina bilar.
Och i grunden säger det ganska lite om hur marknaden kommer se ut om 3-5 år när du kanske börjar fundera på att byta bil.
Grovt räknad värdeminskning på en bil för 600K och 36 mån hamnar mellan 5000 och 8000 beroende på om du räknar superoptimistiskt på 30% eller konservativt på 50%…
Därutver tillkommer kapitalkostnad, även om du tar Teslas just nu subventionerade finansiering på 1,99% så kostar kontantinsatsen på 120K någonting.
De flesta behöver verkligen inte LR för räckvidden. Men AWD, snabbare laddning, herrejösses-acceleration, bättre stereo och (för Highland) bättre material i dörrklädsel, kanske väger upp.
Ekonomisk, ja eftersom det är en begagnad bil. Men en ny Tesla Model 3 (Highland) är ju något överjävligt mycket bättre än ID3 på nästan allt, inklusive komforten. En 2019 års Model 3 kanske inte var det.
Nya M3 är långt bättre än den från 2019. Har hänt mycket i senaste uppdateringen. Dock är ju osäkerheten på Tesla just andrahandsvärdet. Stora prissänkningarna som skett på Tesla när de vill sälja fler bilar och sen åker upp och ner gör restvärdet till den största osäkerhetsfaktorn. Det är den stora anledningen till att hyrbilsföretag väljer andra elbilar än Tesla, då de spekulerar i just restvärde. Samma med leasing bolag. Det är inte många leasingbolag som vill ta i Tesla med tång. Själv skulle jag välja MY istället för M3, men det har mest med utrymmet att göra.
Rekommenderar Elbilsveckans podd och forum för att få lite mer insights i elbilsvärlden Elbilsveckan
Jag känner igen mig i den frågeställningen. För mig hjälper det inte att Teslan är en så mycket bättre bil. Känslan av dålig affär och för högt ekonomiskt risktagande är inte värt det för mig iaf.
Har kört M3 sedan 2020 och är helnöjd med valet. Med facit i hand och den utveckling som skett hade jag möjligen valt en standard range nu. Detta till följd av utveckling av räckvidden och att den förbrukar markant mindre.
Jag är 32, bor i gbg innerstad och haft körkort i 13 år. Betalar 1200/mån för helförsäkring. Min far äger en MY, bor i en mindre stad/landsbygd, 71 år och betalar 800/mån. Fram tills att garantin gick ut betalade jag 300-400/mån, beroende på försäkringsbolag. Anledningen till att premien är dyr är pga bilens prestanda och inte risken för reparation eller dyl. För övrigt skulle jag ställa mig kritisk till att leta information via exempelvis Dagens PS (kraftigt anti elbilar och hoppar gärna på anti-tesla-tåget) Grufman är solid. Har under mina 4år+ betalat 5500kr för reparation.
Vi köpte vår M3 när priset var som högst (690 000 - miljöbilspremie) och satte restvärde 50% och en kontantinsats på 120k. Amorterat i snitt 4.5k/mån. Har idag 10 000 mil på mätaren. Vid försäljning idag skulle jag eventuellt gå +/- 0 eller lite plus. Ha då i åtanke att sedan vi köpte att priset dels sjunkit, bilen är uppgraderad med nya funktioner (tekniskt och mekaniskt) samt ett komplett facelift.
Några saker som jag uppskattar:
Deras framkant i mjukvara. Jämfört med ex. VW, så ligger de år före i effektivitet, användarvänlighet och funktion.
Förbrukning. Har för mig att M3 är cirka 20-25% mer effektiv än ex Polestar (mer info hos Teslabjörn - youtube)
inredningen och minimalismen. Ger mig ett lugn iaf
Otroligt bra köregenskaper som jag enbart erfarat hos motsvarande sportbil (BMW M-model motsv)
När man tittar på denna kalkylen nedanför så känns det ju bara dumt att åka runt i min Volvo, som dock fortfarande är ca 1500 kr billigare, där någon dyr reparation kan behövas. Tänker jag helt galet?
Har du tagit höjd för att kontantinsatsen måste fördelas ut över de månader du äger bilen, samt kapitalkostnaderna för denna?
Däck? Inte helt gratis till MY.
Service, visst kan det bli noll. Men byte av slitagedelar, ev åtgärder som inte täcks av garanti kommer med stor sannolikhet kosta nån tusing här och där. Länkarmar, bromsskivor etc.
Som föregående skrev, du behöver slå ut kontantinsatsen på 60 månader också vilket blir ganska exakt 2000 till per månad.
Sedan 1 uppsättning vinterhjul vid köp ca 25000. 1 uppsättning sommardäck+vinterdäck som behöver bytas på 60 månader / 10000 mil. Kanske 15 000 per omgång.
Sedan 3 kronor per mil? Kaaanske om man bara laddar hemma och bor i Norrland. Räknar du med fasta nätavgifter + skatt för hemma laddning och plussar på för lite snabb laddning så är nog 5-6 kronor per mil mer rimligt.
Så med kontantinsatsen utslagen, däck kostnaden utslagen på 60 månader och högre milkostnad landar du närmare 9000 kronor per månad vilket är rimligt.
Detta förutsätter 0 i service under 5 år, vilket inte kommer hända. Slitagedelar kommer du behöva byta på 10 000 mil.
I dagsläget tankar jag helt gratis el på mitt jobb. Faran där är att jag byter jobb.
Däck är såklart dyrt. Det lär jag ju köpa oavsett bil men ja det blir ju dyrare till Teslan helt klart
Kontantinsatsen hamnade utanför bild men ja den är med. Förhoppningsvis något man får tillbaka över tid. Med två stora sänkningar av priserna så känns risken för en sänkning igen liten. Så restvärdet bör ju inte påverkas negativt av att Tesla vräker ner priserna igen iallafall. Sen kan ju vad som helst hända kommande år.