Jag har en model s från 2020, försäkringen på den är 21 500 per helår.
Ska du behålla bilen efter garantin (vilket det låter som att du tänker göra) bör du lägga in kostnad för reparation/service.
Värdeminskningen är största frågetecknet, ingen vet idag om en model y kommer fortsatt kosta 5-600k eller iaf tesla pressar priserna ytterligare. Personligen skulle jag inte bli förvånad ifall det gick att köpa en beggad model y för runt 350-400 snart.
Ifall en realistisk tco är viktig hade jag inte vågat räkna med mer än 50% restvärde efter 3 år.
Såg att den var med, menar bara att det inte är med i månadskostnaden i kalkylen.
Alltså att du behöver slå ut summan över de månader du har bilen eftersom det inte är pengar du får tillbaka (troligen).
Om du vill ha, och har råd med, och tycker att det är värt det, så är det väl i grunden inget fel på en Tesla MY. Men jag hade bara köpt en om jag var ok med att TCO över 3-5 år landar på 8-10’/mån. Allt under det blir liksom en bonus och ett bet på andrahandsmarknaden.
Jag skulle skippa laddhybriden och gå på el direkt. Vi ägde en laddhybrid före Teslan men när man väl har ägt en elbil kommer man inte vilja gå tillbaks till laddhybrid igen.
Försäkringskostnaden är inte svår. Varierar kraftigt beroende på vem du är etc.
Gå in på lämplig bolag IF , Trygg eller vad du nu brukar använda och mata in regnummer på liknande 3 år gammal TESLA från Blocket. Kan vara värt att kolla olika bolag.
Då får du reda på ungefärliga premien för dig.
Jag hamnar med 15.000 i självrisk på häraden 800 SEK per månad för en TM3.
Premien är relativt hög och vad jag sett har premierna krupit sakta uppåt lite mer än på andra bilar.
TESLA har rykte om sig att skadas lite oftare och att reparationerna är lite dyrare och ofta tar längre tid och man kan ibland inte ange tiden ens på rätt månad pga leveranstider på delar är osäker. HERTZ USA har ledsnat på sina TESLA bilar och säljer dom nu även pga att man surnat till på fallande begagnatpriser när TESLA sänkt nypriserna…
Har kamrat som blivit “nycklad” längs hela bilen på sin nya model Y. Självrisken var hög!. Man undrar om det är vanligare på Tesla… “Sentry mode” var inte praktiskt. Varnade hela tiden när folk gick förbi på trottoaren.
Personligen har vi aldrig ägt bil värd mer än ca 180.000 SEK i dagens pengar. Den har vi haft nu i 10+ år.
Jag gillar inte nåt vidare tanken på utebliven avkastning på >500.000 och rejäl värdeminskning. Usch.
Min egen vardagsbil sedan 9 år nu som mycket sällan strular gav jag 20.000 för och den är värd mer idag ( ren tur , en äldre LEXUS= Toyota produkt ).
Personligen åker jag begagnad bil under 50.000 och har i dagsläget en TCO på 2400kr exklusive bränsle då det sitter nya däck sommar och vinter, samt att jag gjort reparationer som behövs sällan.
Håller bilen tills däcken är slut, typ 4 år till, och jag behöver reparera för 5000kr per år, så kommer min TCO exlusive bränsle för 7 år att hamna på cirka 1500kr i månaden.
Jag hade gärna kört ny och häftig bil, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att betala så hiskeligt mycket för det.
Ovan har jag räknat med att bilen har 0 i restvärde, men jag får faktiskt lika mycket för den idag som jag köpte den för. Sålde jag den idag skulle TCO för 3 år vara ungefär 1200kr.
Det här är inte varningar och går att ignorera helt. Det dyker upp som händelser på skärmen som man kan och bör välja att ignorera. Om man däremot upptäcker om något repat bilen eller dragit upp en dörr i den, kan man plugga in USB-nyckeln i en dator och bläddra bland klippen tills att man ser vad som hänt.
Jag tycker att det är en god idé att alltid ha på Sentry mode utanför hem och arbete (annars drar det för mycket batteri).
Har ingen Tesla men har haft laddhybrid och är nu inne på andra hel-elbilen och överväger att köpa en MY RWD eller LR delvis pga låga räntan just nu (som enligt uppgift dessutom sjunker om styrräntan går ner). Skulle jag köpa blir det nog på 72 månader och så högt restvärde som de nu tillåter. Sedan gäller det att sätta in skillnaden mellan vad man amorterar och verklig värdeminskning på ett sparkonto med 4% ränta så använder jag den pengen som dellikvid till slutamorteringen efter 72 månader (om man nu har kvar bilen så länge).
Har försökt räkna realistiskt för att inte lura mig själv. Jag tror och hoppas att jag räknar lite i överkant vad gäller kostnader. Så långt ifrån nedanstående tror jag dock inte jag kommer att hamna. Det är helt klart en rejäl månadskostnad. Att den går på el och låg ränta mildrar något i alla fall. Med timpris på elen blir den i praktiken billigare men räknar på snittpris för månaden i kalkylen. Till och från finns lagerbilar till lägre priser också.
Jag skulle rekommendera Tesla för tekniken i bilen. De andra är långt borta. De andra har svårt att ens få till ett infotainmentsystem.
Laddnätverket är det mest stabila, finns där folk mest kör. Stolparna har extremt hög tillförlitlighet. Nu är det öppet på de flesta ställen för de andra. Men du får förvärmning och bra utökning vart du ska stanna och ladda.
Vad Herz gör eller inte gör, som någon nämnde i en kommentar, har ingen betydelse. Bolaget genomgick en rekonstruktion och är väl desperata att hitta existerande. Ford startade Hertz för att dumpa bilar de inte sålde och få upp sina siffror.
VW Id ägare tycker jag synd om när jag möter dom på vägen. Allt laggar i datorn, ingen snabb laddning och dålig användning av energin i batteriet.
Det är inte supersynd om andra elbilsförare.
Frugan har en ID4 GTX.
Inget laggar i ”datorn” men visst har den inte pruttfunktion heller. Vi använder Apple CarPlay som är riktigt bra.
Laddningen är tillräcklig. Brukar maxa runt 100kW på vintern och 150-175kW på sommaren.
Effektiviteten är sämre än Tesla MY men så ser ju inte bilen ut som en Dove-tvål heller.
Drivlinan i övrigt är helt ok. Ingen raket med sina 299 hk men är snabbare än MY SR iaf.
Det finns ett antal punkter där MY är bättre, främst relaterat till att Tesla gör infotainmentsystem och drivlina riktigt bra, men om vi bytte bort Id4 skulle jag även sakna komforten i stolarna, det bättre chassit och lägre ljudnivån. Samt matrixljus, fungerande torkarautomatik och p-sensorer.
Det som är skit med teslas infotainmentsystem är att du är bunden till den. Det är i praktiken tesla som väljer om du kan använda den eller inte. Man har ingen aning om när de slutar uppdatera den för ”äldre bilar” för att man ska tvingas köpa en ny.