Köpråd/erfarenheter av Tesla

Ingen köper en begagnad elbil idag så ditt antagande om andrahandsvärdet säger inget om ingen vill köpa.

Dessutom kommer överlägsna solid batterier närmaste 5 åren som gör dagens elbilar dinosaurier, skulle aldrig köpa elbil idag, dock bara leasa i sådana fall

1 gillning

Svårt att se att det går så fort att det finns stor produktionskapacitet av solid state inom 5 år

Klart att elbilar byter ägare hela tiden, det är som vanligt vara en fråga om pris. Folk tenderar att överreagera och en del hämtar lite väl mycket av sin världsbild från Aftonbladet.

Om det nu kommer ”överlägsna solid batterier” så snart så att dagens moderna elbilar blir obsoleta, vad kommer då hända med diesel- och bensinare? Och hur tror du den nya tekniken kommer att prissättas?

3 gillningar

Vi köpte en MYSR som vi fick levererade i maj förra året. Lyckades träffa när priset var lågt och de köpte 2,99% ränta. Jag pendlar 10 mil om dagen så kostnaden per mil blir helt OK. Ärligt talet så kan man dividera fram och tillbaka hur mycket som helst. Det är lite som någon skrev tidigare. Du kommer inte kunna motivera det rent ekonomiskt mot din gamla bil. Då får man se på andra saker som säkerhet, smidighet, teknikintresse, klimatnytta osv.

Jag blir fortfarande glad varje gång jag sätter mig i bilen. Allt bara funkar, nya funktioner trillar in rätt ofta så känns lite som julafton haha. Men ja, vill du bara ha billigast möjliga bil som tar dig från A till B så blir det nog svårt att motivera ett inköp :blush:

Vi har åkt några långresor och det var absolut inga konstigheter. Blev nästan lite stressade över att bilen laddade så fort, vi hann inte byta blöja på dottern och köpa glass i somras innan det var dags att åka vidare.

5 gillningar

Priserna behöver regleras ner kraftigt, vilket verkar ha skett i större omfattning.
Men en tre år gammal Tesla M3 ca 4K mil verkar ligga runt 400K, som 2020 kostade närmare 550K.

Fortfarande är 400K en stor kostnad för väldigt många, men helt klart kommer fossilbilen fasas ut med tiden.

Mänga inbillar sig att elbilen är billig om man kan ladda den hemmavid, men glömmer bort att värdeminskningen är den största kostnaden. Alla laddar inte billig el hemma.

Efter 3 år kommer försäkringen äta upp vinster med låg skatt mot fossilbilen.
Sänkt produktionskostnad i kombination med att utvecklingen på räckvidden, kommer göra många av dagens elbilar totalt iskalla!!

1 gillning

På en motorstark Tesla eller Porsche Taycan blir försäkringen hög ja. Men det blir den ju på en BMW M3 eller Mercedes AMG också. För du jämför väl inte en bil med 500hk med en fossil-Passat? Försäkringspremierna på typ Kia E-Niro är inte så uppseendeväckande.

Dina andra observationer om värdeminskning är ju i grunden korrekt men återigen, jämför med att köpa t ex en fabriksny Audi i prisklassen 500-600’. Tror du den blir billig i värdeminskning över samma period?

4 gillningar

Du jämför bananer med äpplen igen,
En BMW M3 mot en Kia E Niro :rofl:

Var är jämförbart, priset, Hk, räckvidd, storlek?

Du får nog putsa läsglasögonen, det fanns ingen jämförelse mellan BMW M3 och Kia E-niro i inlägget du citerar.

3 gillningar

Jag putsade och såg att jämförelsen var kvar.

Är försäkringen dyr för att den enbart är motorstark, finns andra samband tror du?

Om du inte ser att poängen var att man inte kan jämföra de, så var kanske inte problemet smutsiga glasögon då.

2 gillningar

Nej jag säger att det är klart att en elbil med 500 hk som kostar 650’ är dyr att försäkra. Men det är en fossilbil med liknande kostnad och motorkraft också.

1 gillning

Du kanske förstår långsamt, men jag tar frågan igen och läs det långsamt :+1:

Men frågan var och är varför en helförsäkring på en motsv el bil är så mkt dyrare.

Vad är jämförbart tycker du och i så fall varför?

Är en Audi Q5 TDI jämförbar med en Audi Q4 E Tron 50, tycker du eller hur ska man klassa en bil för att bedöma de som jämförbara?

Är det? Jag tycker frågan är felställd.
Jämför t ex en ID.4 med en Tiguan, en Kia E-Niro med en Kia Sportage eller vad som nu känns lagom m a p prisklass och motorstyrka.
Börjar du titta på bilar som gör 0-100 på 4 sekunder så blir det dyrt…

1 gillning

Är detta sambandet till att dom är så dyra att försäkra?

Som glassförsäljning och drunkningsolyckor hmmm.

Det finns andra samband som du kanske missade?

En av de stora skillnaderna mellan att försäkra en elbil och en fossildriven bil är kostnaden för potentiella reparationer.
Försäkring av elbil - allt du behöver veta | Carla

Självklart finns det mängder av faktorer som påverkar. Men tack för din trevliga och inte alls mästrande ton. Det verkar ju inte alltför jobbigt att försäkra en Q4 ist för en Q5. Lägre skatt och servicekostnad också.
(Ja, det går att shoppa runt och jämföra men det orkar jag inte så det får du göra själv.)

1 gillning

För det första så var jag aldrig involverad i den här frågeställningen, utan försökte bara vara vänlig och hjälpa dig att förstå ett inlägg du verkade ha problem med att tyda.
Men, fortfarande väldigt oklart vad du anser vara en “motsvarande elbil”, så går inte att svara på din fråga.

1 gillning

Med 1500 mil/år helförsäkring Tesla M3 på mig, 55 år gammal kör ca 1200mil/år boende villa med garage utanför tätort.

Ja det är svindyrt… särskilt om man anstränger sig för att leta upp de allra dyraste alternativen…
…och vad kostar en helförsäkring på en BMW med 500 hästar?

1 gillning

Ja googla fram det, helst halvförsäkring då som du tycker är en relevant försäkringsjämförelse enligt ovan :wink: