Vill behålla den så länge som möjligt. Inte intresserad av byta bilar och hålla på. Totalt ointresserad men måste engagera mig lite nu, eftersom det ändå handlar om pengar.
Det är hybrid som inte går att ladda, så det är bara att räkna på 0,5 i förbrukning.
Har du kollat upp ifall där finns likvärdiga bilar med laddningsmöjlighet (PHEV)? Du kan lätt spara 10k-15k per år på det beroende på era körmönster.
Förutsätter givetvis att du/ni kan ladda hemma och på arbetsplats annars ger det inget extra.
Låter bra. Jag tänker liknande inför nästa köp. Det viktigaste för mig är pris och lågt antal defekter, Toyota brukar vara nära toppen där. Även Kia och andra asiatiska märken kan bli aktuella.
Säkerhet är också en prioritet, men det känns som att de flesta nya bilar är väldigt lika idag i det avseendet.
Då tycker jag den där Toyotan låter alldeles utmärkt. Väldigt svårt för oss som kör lite att få ihop kalkylen med en elbil i dagsläget, såvida man inte räknar med extrema priser för service. Det är redan brist, så bättre att de som kör mycket ställer om först.
Mazda 6 med 2.0 bensin motorn.
Drar under 0,7l milen och väldigt prisvärd bil.
Sen är är väl mazda ett av dem få märken som har ökat i kvalité dem senaste åren.
Har Räknat bara att en elbil kostar en halv miljon. Jag får köra förbannat mycket med en bensinbil för att nå upp till det. Har inte räknat på skatt/service.
Sen förstår jag att man får en bra mycket häftigare bil för en halv miljon.
Det jag gillar med toyotan är att den har stort bagageutrymme. Den har inget reservdäck så vi lägger vår packning under och barnvagnen ovan. (Jag har leasat den så jag har 2019 års modell nu).
Gissar att det finns ett antal ”det beror på” här. Hur långt man kör, om man kan ladda hemma, hur länge man tänker sig ha bilen, hur andrahandsvärdet förväntas vara då man byter.
Jag skulle råda dig att leasa istället för att köpa. Bilmarknaden står inför ett genrationsskifte och antalet sålda elbilar dubbleras varje år. Det skulle kunma vara så att din toyota för 250 000 inte är värd mer än 30 000 om 5 år. Pga ingen vill ha bensin eller hybrider.
Då blir kalkylen helt plötsligt annorlunda. Jag leasar en elbil just nu av i stort sett samma anledning. Vet inte om den kommer hålla måttet om 5 år. Så jag leasar tills jag vet vart marknaden tar vägen.
Ett problem just nu med nya elbilar är att leveranstiderna är väldigt långa, ofta 6+ månader. Jag var tex in på Hedin för drygt en månad sedan och testade nya elkombin MG5 och frågade om leveranstid och fick svaret “tidigast november”. Nåt att ha med i beräkningen.
Ett annat problem är att priserna för privatleasing av flera populära modeller har gått upp rätt mycket den senaste tiden, dels pga räntehöjning men troligen också pga att efterfrågan är större än tillgången just nu.
Det lutar åt totalförbud av nyförsäljning av förbränningsmotorer i EU från 2035. Gamla bilar kommer nog rulla vidare ett tag till. Men som du säger så vet man inte hur fort det går. Dieselförbud i Oslo och Bergen startar väl redan nästa år t ex?
Med det sagt. Ja, jag leasar också elbil.
Vi beställde faktiskt exakt en Corolla Sporting i våras med leverans i september som vi kommer casha. Just nu leasar vi en Kia niro pluggin hybrid för drygt 5000 i månaden och det ska bli så skönt att slippa hyra.
Huruvida dom får säljas eller inte är irrelevant. Det är efterfrågan på dom som är intressant. Det säljs ~120 000 000 bilar varje år. Hittills har den överväldigande majoriteten varit förbränningsmotorer. inom 5 år kommer dom utgöra en löjligt liten minoritet. Vad händer då med priserna på begagnatmarknaden. När alla vill ha elbilar och ingen vill ha förbränningsmotorer. Troligtvis kommer dom vara värda strax över skrotvärdet.