Kommer köpa bensinare - får inte ihop kalkylen till elbil

Samma taktik som vi kör. Leasat vår laddhybrid i 1,5 år, har 1,5 år kvar. Nästa blir elbil. Andrahandsmarknaden är lurig för fossila och laddhybrider

Jag tror att det betyder att de nya bilar med förbränningsmotorer som säljs nu kommer att ha ett bra andrahandsvärde om de sköts om bra och inte körs extremt mycket.

Vi beställde en ny bensinbil i våras och hoppas att vi kanske kan få den före jul. Jag ville gärna köpa en elbil men då jag inte kan ladda den hemma är det inget alternativ.

2 gillningar

Kompisen har en sådan och hon är helnöjd med den. Hon kör väl 1000-1500 mil/år ungefär.

Ja, jag tror dagens elbilar också kommer vara väldigt omoderna om 5 år. Det smarta är nog att inte köpa just nu.

2 gillningar

Jag är motorrenoverare till yrket och kan också rekomendera corollan samt har haft många toyota hybrider samt har en nu också lite bekymmer med dom och min tar 0,47/mil

1 gillning

Nu var det ju inte det jag skrev, utan att man inte ska räkna med extrema priser för servicen. Finns liksom grader däremellan.

1 gillning

Riktigt bra val av bil. Går att köra den extremt snålt om man vill drar 0,41- 0,45 inklusive motorvägskörning. Betydligt lägre förbrukning än en diesel i samma storlek. Billig att äga. Skattefri från 2019 års modell o bakåt. Har inte haft ett enda oplanerat besök på verkstaden på 6000 mil. Ett bra andrahandsvärde.

1 gillning

Okej. Då missuppfattade jag dig.

Har du kollat på elbilen MG5? Det är bland det mest prisvärda elbil man kan köra idag.

1 gillning

4695/mån låter dyrt.

Idag kör jag en skoda superb combi(mest för att den är gigantisk innuti, och gött med plats för dubbla barnstolar osv), 2.0 diesel. 2012. 21k mil. kör till jobbet på 0.38-0-.44 typ ca 30km. räknar med att jag inte har så värst mycket mer värdeminskning ca 35k(köpte för 70), så om jag bankar ihop skatt/service så kostar den ca 1750kr/mån. Har börjat snegla lite på något annat, nu när diesel inte är miljöhjälteklassat längre, samt lagom dyrt.
Kikat lite på MGs electric och Dacia spring (går nog fortfarande inte köpa i sverige), men har även som du behov av kanske lite större bil och då luta jag också åt en bensinare.
För stunden så satsar jag på att köra skodan i graven och sen får jag hantera den kulan någon annan gång :slight_smile:

Du ska helst köpa den :wink:

Är lite anti att stötta Kina.

1 gillning

Tänk på att hårdare miljözoner kan gälla i Sthlm i framtiden. Stockholm planerar totalförbud för utsläpp 2030. Men man måste inte köra i Sthlm heller.

All respekt för det men då är det ju en annan parameter som påverkar valet utöver ekonomin som du ville få ihop.

Räknar ju dagligen på det här och en NY bensinbil är väldigt sällan det mest ekonomiska oavsett situation.

Vissa begagnade bensin/dieselbilar kan däremot fortfarande vara prisvärt om man hittar rätt exemplar.

1 gillning

Men den bilen är 150.000kr dyrare än Toyotan.
Får ju köra upp rätt mycket bensin för att komma upp i de pengarna samt att elen inte är gratis längre heller.
Sen tror jag inte kvaliten är super på de billigare elbilarna från kina.

Hmm. När det gäller bilar alltså?

Eller gäller det allt? I så fall blir det nog svårt för dig i livet, om du inte lever som amish people …

Mycket elektronikkomponenter vi använder i dagliga livet som passerar Kina på sin väg hit så jag tror det är svårt att undvika det helt.

Det är väl lite skillnad på köpa en bil från kina. Du gör bara diskussionen larvig nu.

Jag försöker köpa så lite made in china som möjligt. Sen går det inte undvika att stötta kina och Ryssland för att vi är beroende av dem.

1 gillning

Att köpa en elbil som privatperson tycker jag fortfarande känns för osäkert. Man vet ju inte riktigt livslängden och andrahandsvärdet. Ska man ha den i 8-10 år får man nästan räkna med att den kan vara i princip värdelös sedan. Åtminstone om det är en av dom billigare modellerna.
Sedan talas det bara om batterier när det gäller elbilens livslängd. Ingen tänker längre på byggkvalitet eller rostskydd på bilen i övrigt. Det har helt fallit i glömska.

2 gillningar

Håller med Anders ovan. Utvecklingen går snabbt nu. Tunga elbilar med tvivelaktigt kvalitet i vissa stycken. Svårt med reparationer och lackeringar vid krockar (ta in en elbil i en lackbox med hög värme för snabb torktid?). Tycker många gånger diskussionen om elbilar blir väldigt teoretiskt och väldigt lite praktisk. Förmodligen för att elbilsförespråkare sällan har speciellt mycket fordonskunskap.

1 gillning