Värt att skaffa elbil nu?

Elpriserna skenar samtidigt som bensinpriserna börjar stabilisera sig. Lär gå ner ännu mer om vi får till en ny regering. Läser dagligen rubriker som “snart kan det kosta tusenlappar att ladda sin elbil” - vad tror ni, kommer det vara bättre ekonomiskt att köra bensinare istället för elbil kommande år?

Funderar starkt på att avbeställa min elbil och fortsätta med bensinbil istället ytterligare en leasingperiod.

Jag har inte tillgång till egen laddning så jag planerar att använda de publika laddstationerna som finns lite överallt i området. Idag ligger priset på 3,5kr/kwh för de vanliga laddarna. Gissar på att företagen som hanterar laddstolparna kommer behöva chockhöja sina priser? Eller tror ni att regeringen subventionerar detta? Annars försvinner ju hela syftet med att köra elbil… Ja, det är bättre för klimatet men inte tänker jag betala något extra bara för att det är ett miljövänligare alternativ.

2 gillningar

Om en elbil drar säg 1,8 kWh/mil och har 10% effektförlust. Vi avrundar till att den drar 2kwh/mil.
Om elen kostar 3,5kr/kwh så kostar det 7 kr per mil.

En vanlig dieselbil drar runt 0,5 och dieselpriset känner vi ju alla till vid det gär laget. Det ger 12,5 kr/mil.

En bensinare som drar 0,60 per mil och bensinpris på 18kr/l ger runt 12kr per mil den med.

Billigare är det ju men det kan ju ändras ganska snabbt. Räcker ju med att elpriset går uppåt 6kr/kWh…

När du säger att det kostar 3,5kr/kWh så antar jag att det är “lågeffekt” på typ 22kW och inte snabbladdare 50kW eller uppåt? För dem ligger på typ 6,5 kr/kWh idag.

Personligen kommer jag åka min dieselbil ett tag till. Blir det riktigt billigt drivmedel så köper jag en flådigare.

2 gillningar

Jag är ingen expert, men jag har svårt att se att priserna kommer sjunka markant.

Jag förstår din oro och hade inte vågat lita på att det blir ekonomiskt lönsamt utan möjlighet att ladda hemma till timdebitering.

Jag sitter väl ungefär i samma båt, har en elbil som förmånsbil som ramlar in om en månad. Känns lite skakigt och som en gamble just nu men jag beslutade mig för att ta den risken mest för att det är så pass stor skillnad i pris per mil. Sen kan det radikalt ändra sig absolut. Men nu satsade jag på att det kommer bli en bra affär så here we are.

Allt lugn så länge mitt elavtal är bundet i alla fall och så länge min arbetsgivare inte höjer sitt pris att ladda på jobbet.

Inte överallt, betalade 4,50/kWh för 150kW i helgen (Vattenfall/InCharge).

2 gillningar

Jag tyckte inte det fanns ekonomi i elbil pga den högre inköpskostnaden redan innan energikrisen visat sig på riktigt. Det hängde väl på hur mycket man körde då. Nu skulle jag absolut inte välja en elbil. Tror ändå att det är rätt för framtiden. Infrastruktur för laddning är också ett problem, men den kommer troligen byggas ut ordentligt rätt snart.

Kör själv en V40 D3 2016 som är betald
På 1500 mil så har jag en kostnad på 2350kr/månaden inklusive allt eller 18,80 milen
Inklusive
Bränsle
Service
Skatt
Hittar du en elbil som gör att jag kan åka billigare än så? Säg till​:joy::joy::joy:

1 gillning

Jag kör inte en elbil för att det är billigare. Att det är billigare är en bonus. Jag kör en elbil för att mina barnbarn inte ska minnas mig som en av jävlarna som visste om problemet, men var för snål för att göra något åt det.

Skit samma om en elbil kostar dubbelt så mycket. Har man råd att minska sina utsläpp så bör man göra det på alla sätt möjligt. Det handlar om ansvar och inte om de sista kronorna

22 gillningar

Det är en sanning i det du säger men det är nästan alltid pengarna som blir den drivande faktorn för förändring. Tråkigt kan man tycka men så ser det ut.

1 gillning

Min elbil från 2021 är också betald, behöver jag inte räkna in inköpspriset heller då?

Varken miljö eller driftpris är största anledningarna till att vi skaffade elbil istället för en med annat drivmedel, de är bara bonus. Största anledningen var att elbil passade bäst till hur vi använder bilen.

7 gillningar

Mitt inköpspris var 179,000 och får idag 5 år senare 140,000 pga priserna gått upp.
Kan då addera till 5,30/milen vilket blir 24 kr drygt
Om jag nu säljer den och lägger på elbil som kostar från 600.000(typ Kia) så stiger min kostnad enormt.
Har inte heller laddmöjlighet hemma så man kan tanka på Lidl eller McDonalds i vår kommun.Jag kräver dock inte som många elbilsköpre att skattemedel ska finansiera detta. Man kan betala fullt pris själv.
Äntligen ska nu vätgasmackar börja byggas. Nya krav på att det ska finnas👍
Kanske priserna kan hållas nere då mer konkurrens blir av.

Vätgas?

Ursäkta om jag skrattar, men, ja jag skrattar.

Sätt inte dina pengar på vätgas… Det är el-(batteri)bilar som gäller.

5 gillningar

Ok, jag förstår, låt mig då göra en liknande glädjekalkyl på min elbil för året som gått:
Inköpspris: 65 000€
Värd nu: 67 000€
Skatt: 0€
Service: 0€
Drivmedel: 1200€
Försäkring: 1395.98€

Summa: 1395.98 + 1200 + (65 000 - 67 000) = 595.98€
Detta utslaget på 2100 mil och omvandlat till kronor, ger ungefär 3kr/milen.

Hörru, dina 24kr låter ju snordyrt ju.

9 gillningar

Du räknar ju som en kratta😂 se på vad du skrev igen. Blir ju samma månadskostnad då du även skriver i Euro.
Dessutom lär väl inte service vara gratis heller på sikt.
Det jag menar med en “uppgradering🤔” av bil till elbil för mig och många andra är att det blir rejält dyrare att skaffa en vettig elbil som går längre än 40 mil i teoretiskt värde.
Det blir 2-3 ggr dyrare att köra dessa i vårat fall.
Köpa begagnad laddhybrid då? Inget alternativ då de redan börjar räknas som vanlig bil och där har man ett nytt problem. Batteripacket.
Folk undrar alltid om kamremen är bytt tidigare.
Ett nytt batteri kostar 185,000 kr på volvo.
Enorma belopp när garantierna tar slut

Jag tittar igen; 598€/2100 = 0.28€/mil = 2.99kr/mil.
Ska man beskylla någon för att räkna som en kratta ska man nog kontrollräkna själv ordentligt först…

8 gillningar

Har för mig att jag läst någonstans att det bästa för mlijön är att fortsätta köra det man har så länge så det bara går, även om det är en gammal dieselbil? Detta pga resursåtgången och utsläppen förenade med tillverkningen av en ny (el)bil.

Det kanske finns någon slags ’miljö-breakeven’, dvs om du kör såhär mycket i så här många år lönar det sig för planeten att tillverka en ny elbil. Någon som sett en sådan analys? Jag antar att det beror på massor av faktorer, t ex hur den nya bilen tillverkas (t ex varifrån får man metallerna till batteriet), var den tillverkas (ska den fraktas till Sverige från Sydkorea), etc etc.

Vi har en el och en diesel i nuläget; när vi behöver båda samtidigt tar den som ska längst elbilen.

6 gillningar

Så du ska inte lägga ihop alla summorna då? För att få ner driftskostnaderna då eller vad?
Hur tänkte du?

Förstår inte vad du frågar, lägga ihop summorna var det ju vad jag gjorde och kom fram till 3kr/milen.

Hela poängen med uträkningen var att göra en motsvarande räkning som du gjorde på din bil, och påvisa att så kan man inte räkna.
Du får göra en vettig TCO kalkyl för att kunna på riktigt avgöra vilket alternativ som är ekonomiskt mer fördelaktig.

Det är mycket möjligt att din Volvo kommer ut som vinnare där om du gör det.

Sen är det såklart inte bara ekonomi som styr bilköp till slut…

1 gillning

Snälla du.
Bara värdeminskning på din är ju 10 kr milen.