Värt att skaffa elbil nu?

Borde kanske varit det. Men många elbilar har inte gått ner eller har till och med gått upp i värde efter 1-2 år pga rådande läge.
Sjukt, men det är så det ser ut idag

1 gillning

Du menar värdeökningen? Bilen är mer värd nu än när jag köpte den för ett år sen.
Vilket just påvisar felet i din kalkyl. Du kan inte räkna på den värdeminskning du haft under föregående fem år och extrapolera det för framtiden, det är inte sannolikt att det kommer ske.

6 gillningar

Du glömde helförsäkring. Kanske 600-900 kr till per månad.

1 gillning

Det kommer ett avsnitt på temat på söndag med @Skogstomten. :slight_smile:

8 gillningar

Du kan ju välja att jämföra äpplen med äpplen. Din gamla v40 jämföra väl bäst med en Renault Zoe eller en Peugeot e-208 typ. Inga 600 000 där.

4 gillningar

Och hur långt kommer man i dessa bilar som är ännu mindre än V40?
Behöver ingen bil för kort pendling.

Det där hör man ibland. Det är en myt tills någon kan bevisa hur det fungerar. Jag har försökt länge med att lista ut logiken bakom argumentet och har hittills inte kommit på ett svar. Förklara gärna om du vet. Tills dess är det bättre att byta till elbil så fort som möjligt

Att ersätta en fungerande bil innan livslängden är nådd i sig en dålig tjänst för miljön, om vi nu ska prata miljösmart.

1 gillning

Rätt mycket längre än vad de flesta orkar köra i ett svep, men det är klart, dra husvagn i minusgrader i 100 mil utan att stanna kan man ju inte.

Jag har själv inte räknat på det, men en bil är inte jämförbar med typ en möbel.
En möbel har nästan alla sina utsläpp under tillverkningsfasen. En bil har majoriteten av sina utsläpp under användningsfasen.
Och oavsett detta så är det ju ingen som skrotar sin tre år gamla bil med förbränningsmotor och köper en ny elbil. Det som troligtvis händer är att den säljs till någon annan med en ännu äldre bil osv.

5 gillningar

38 mil i teoretiskt värde och ont om laddställen.
Max 30 mil så är det dags o tanka😂
Kommer längre med min mc​:+1::motorcycle:

Jättebra ju. Du måste ha ett väldigt stort behov av frekventa långresor. Och ett litet behov av att stanna och kissa.

Jag tror att de flesta begriper att räckviddsångest i normalfallet är ogrundad.

4 gillningar

Tar dig det lika lång tid att kissa som det tar att ladda en elbil så bör du överväga att kontakta vården.

2 gillningar

Bevisa att det är så

Är ju en bit mellan laddstolparna så man får ju hålla sig… :joy:
Räckvidd är också intressant då jag fortfarande inte kan ladda hemma och inte har lust att tanka på Lidl 30 minuter varje dag då jag behöver bilen.
Jag vill fylla bilen och kunna använda den någon vecka.
Det är som att ha en mobil med dåligt batteri så man måste jaga uttag hela tiden.
Vi som bor så vi är beroende av “macken” har andra förutsättningar.
Därför är jag glad att de äntligen börjar bygga ut vätgas mackar.
Sverige är glest och det är dyrt att dra nya kraftigare nät än att ha vätgas produktion överallt.
Det kommer mer vätgas. Sverige klarar inte att förnya till enbart el.

1 gillning

Det går ju faktiskt att avbryta laddningen när pissandet är klart och fortsätta, till skillnad från det omvända.

Kan man inte ladda hemma så försvinner nästan all fördel med elbil, hävdar jag i alla fall.
Får jag fråga hur du bor som gör det omöjligt att ladda hemma?
Kan ju tänka mig om man bor i lägenhet och parkerar på gatan är det svårt, men i övrigt borde det finnas möjligheter att i alla fall lobba för möjlighet om det annars inte finns.

Göran.

Jag tycker du ska behålla din fossilbil tills du kan byta ut den mot en vätgasbil. :joy:

Tills vidare kör vi som har elbil vidare utan att lida, ja faktiskt med ett leende på våra läppar.

2 gillningar

Bor i radhus med garagelänga.
Samfälligheten gör att det är mycket jobb att få dit allt med tillstånd, anläggningsbevis etc.
För närvarande finns inte heller inte tillräckligt med ström till området.

Bygga vätgasinfrastruktur låter som ett betydligt enklare projekt än det som hindrar dig från att ladda i dagsläget.

Efter ett år med elbil är jag väldigt förvånad över alla haters. Har kört 2000 mil mellan Malmö Göteborg Stockholm Åre och inte haft någon räckviddsångest, det finns ju snabbladdare längs alla stora vägar. För er som varit med ett tag, var det likadant när mobiltelefonen kom, att 25-50% av alla medelålders+ män satt och led vid sociala sammanhang över den nya tekniken?

För att svara trådstarten så är det väl inget fel med att köra på bensin ett tag till. Alla elbilar som tillverkas tycks ju få en brukare så det gör egentligen varken till eller från vem som kör dessa nya utsläppsfria tillskott till bilflottan nationellt sett.

2 gillningar

Jag kan väl se en del likheter med när de första smart telefonerna kom; “Behöver man ladda de varje dag? Nähä du, det är inget för mig, min telefon håller minst en vecka mellan laddningarna. Tänk om det blir strömavbrott, eller man är vilse ute i ödemarken, hur ska man klara sig då? Omöjligt säger jag, jag skaffar mig en smarttelefon när de har batterier som håller minst en vecka”

9 gillningar