Laddning av elbil vs bensin, när går det jämt ut?

Med tanke på att elpriserna nu rusar iväg samtidigt som bensinen ligger runt 20 kr/litern och jag leasar en Kia Niro så börjar jag undra, hur mycket måste elen stiga till i pris för att en normal el-bil ska kosta lika mycket per mil som en bensinbil som drar 0.5l/milen?

Om jag jämför med Kia EV (vilket känns som en rimlig jämförelse i sammanhanget) så verkar den dra runt 1.8 kwh milen. Om man då räknar att bensinen kostar ca 10kr/mil så bör totalt elpriset då vara ca:
10/1.8 = 555 öre/kwh för att drivmedelskostnaden ska vara lika mellan Kia Niro och Kia e-Niro i detta fall. Om man tar en jämnare siffra på 2 kwh/mil för elbilar så blir summan istället 500 öre/kwh. Stämmer denna uträkning någorlunda med verkligheten?

1 gillning

Tänket stämmer när det kommer till din jämförele av drivmedel. Dock värt att ta i beaktning att drivmedel ofta är en relativt liten del i en TCO kalkyl.

1 gillning

Mitt grova överslag som vi hade uppe igår på ett Fikatillsammans tillfälle är att vår Tesla Model Y drar 1.8 kWh per mil. En diesel av motsvarande storlek drar väl 0.7 l per mil.

Idag är lägst pris på diesel 24.2 kr. Dvs 16.80 kr per mil. Så upp till typ 930 öre per kWh inkl allt är det billigare med elbil.

Bortsett från värdeminskning och alltsådant. Eller har jag otur när jag tänker?

1 gillning

Ni måste ta hänsyn till vilken tid på året ni räknar. Elförbrukningen ökar markant under vintern men inte bensinförbrukningen.
Blir lite olika siffror sommar, vår/höst och vinter.

1 gillning

Nja, beror på hur mycket man kör och vilket drivmedel som man räknar på

Räknar på snitt över året här på 1000 mil körda på ca 12 månader:

Ja, ni har väl endast en bil och då kan du räkna på det på årsbasis utan att det gör nån skada.
Men har man två bilar varav endast ena är elbil eller om man har en PHEV så kan det skilja markant vinter och sommar när man räknar på hur mycket man förbrukar och vilket elpris som ger breakeven

1 gillning

Ja, förutom att du silar mygg och sväljer kameler.
Drivmedelskostnaden är ju oftast en väldigt liten del av helheten. Särskilt om man jämför två bilar där den eldrivna kostar ordentligt mycket mer i inköp.

3 gillningar

Självfallet, där av mitt ofta, klart det finns fall där drivmedelspriser har större inverkan.

1 gillning

För mig med laddhybrid blir frågan intressant "är det lönt att ladda när elen är så dyr? ".

Förenklat (egentligen går lite både mindre el o h bensin än så)
Bensinförbrukning tomt batteri: 0.5
Elförbrukning vid eldrift: 2kwh/mil

Bensinpris: 20kr/l
Kostnad: 10kr per mil

Elpris break even: 5kr/kWh
Vilket motsvarar ca 3.1kr spot + energiskatt, elöverföring, cert, moms.

Fastpris på el är väl över det nu i SE4, för I princip alla löplängder? Med andra ord ska man inte ladda sina hybrider hemma i vinter om man har fastpris, och för min del lär det bli flera nätter precis som nu, där spotpriset aldrig går lågt nog för att det ska vara lönt att ladda.

Känns lite tragiskt

1 gillning

Jag jämförde dock Kia Niro (pluginhybrid) som drar runt 0.5l milen när elen är slut (mindre om man kör på 70-90 väg vilket jag oftast gör), med en Kia e-Niro, som är lika stora bilar. Att jämföra med en dieselbil som drar 0.7l känns lite konstigt i min jämförelse.

Kan nämna att jag har ca 4.2 mil till jobbet, mestadels 80 km/h, men drygt en mil 110 km/h. Idag kollade jag bensinförbrukningen fram och tillbaka efter att ha laddat bilen fullt och den drog runt 0.15l/milen men då hade hela el laddningen förbrukats också. Detta är dock den absolut vanligaste sträcka jag använder bilen till med råge.

Det skiljer en del i inköp, men inköpspriset har jag bättre koll på än kostnaden för elen per mil så det är det jag är intresserad av i detta fall. Service/värdeminskning och liknande är en annan historia.

Jag ställde mig lite den frågan också, men jag lyckades binda mitt elpris strax innan nyår på tre år, så att i nästan 2.5 år till betalar jag drygt 70 öre/kwh. Jag funderar på om man kan börja sälja ut bil-laddning till grannar? Borde ju vara en win, win situation… :wink:

2 gillningar

Jag tror ni alla tänker rätt.

Men sen finns det väl en del variationer i det. T.ex. så misstänker jag att den faktiska energiförbrukningen i en elbil på vintern (värme i bilen m.m.) är betydligt högre än 1,8 kWh per mil.

En diesel eller bensinare har en ganska jämna förbrukning över året. Där bl.a. värmen kommer på köpet av den låga verkningsgraden i motorn :joy:

1 gillning

Haha ja!

Tanken har slagit mig att gå ihop med någon granne där ena har timpris och andra rörligt och sen parkerar man vid det hus som för natten är mest fördelaktigt. Men orka… Det kommer ge väldigt lite, och dubbla laddboxar på båda hus är inte gratis heller :slight_smile:

1 gillning

Ja det stämmer.
Min bil tillhör väl en av de minst aerodynamiska elbilarna (Volvo XC40).
Väldigt grovt.
Sommar 1,8-2,0 kwh/mil
Vinter 2,5-3,0 kwh/mil
Dessa siffror är vid min jobbpendling 25 km/ resa.
Vid långkörning blir inte skillnaden så stor.

Nu skiljer ju förbrukningen på en bil med förbränningsmotor också, men där har man ju lite glädje av all spillvärme på vintern.

Ang priset så laddade jag senast för runt 1 kr/kwh (inkl allt).
Nu ska jag ladda igen i natt för ca 1,40 kr/kwh.
Timprisavtal lönar sig rejält nu för mig.

2 gillningar

Bara för mig med bensinbil som förbrukningen går upp på vintern. Skulle säga att jag går från 0,65 l/mil på sommaren till 0,75 l/mil på vinter. Är ju ändå över 10% i ökning. Kanske bara är i Norra Sverige det ser ut så?

Nej. Givetvis är det önsketänkande att det skulle vara samma förbrukning på vintern.
Alla bilar har haft har högre förbrukning på vintern.

För mig är det ganska jämnt över året. AC får jobba mer på sommaren, så jämnar ut sig med den högre förbrukningen på vintern med kallstarter. Jag snittar 0,65 l/mil året runt.

Men jag har en diesel, kanske har en betydelse. De är ju lite mer effektiva.

Elbilen varierar nog mer (procentuellt). Tomas88 förbrukning ökar ju med nästan 50%. Med ursprungsinlägget så landar man på 10/3= 3 kr/kWh som en brytpunkt. Inte helt osannolikt till vintern.

Självklart är elbil mer ekonomiskt sett till förbrukning i sin helhet. Men i jämförelsen ovan och om man har en hybridbil så kan det vara värt att köra bränsle stundtals istället för el.

Ett problem är väl att du inte vet priset på det rörliga abonnemanget innan månaden är slut. Men om man skulle göra samma sak med timpris och bundet avtal kanske det skulle kunna funka i teorin.

Om den som har timpris även säljer el från solceller borde man väl med rätt utrustning och en ful-dragen kabel kunna sälja den bundna elen när timpriset är högt. Inte lagligt, men…

För laddning av elbil på natten, absolut.
Men har du räknat på om det de facto är en netto positiv kalkyl för dig med hela husets alla strömförbrukare?
Eller styr du värme, tvätt, etc till lågprisbilar också?

1 gillning

Ja hittills har alla månader lönat sig med timpris för mig.

1 gillning