Du måste räkna med laddförlusterna också.
Enligt off-peak som läser av tibberdata sparar jag ca 200-300kr per månad med timpris istället för rörligt månadspris. Har räknat fram mitt snittpris och jämfört med rörligt pris i efterhand vissa månader och alltid legat lägre än rörligt även med billaddning borträknat. Dock med liten marginal
Det är korrekt, men vid hemmaladdning är inte laddförlusterna särskilt stora. Det är väl främst vid snabbladdning som det blir en större faktor.
När jag räknade på min hemmaladdning fick jag verkningsgraden till 95% vid 10A trefas laddning.
Det låter lite med bara 5% laddförluster. Hur mätte du?
Jag vet bilens tillgängliga batterikapacitet och på så vis vet jag hur mycket energi som fyllts på vid en laddning.
Sen gick jag på vad laddboxens app angav.
Så inte mer vetenskapligt än så.
Kanske får sämre världen om jag gör om det vintertid.
Ni skriver att man ska sälja sitt överskott påel från sina solseller.Inte smart,du får dåligt betalt när du säljer och får betala dyrt när du köper och måste deklarera för det.Har själv 72 paneler på huset. Ett gott råd är att skriva avtal med Jämtkraft, dit levererar du ditt överskott och får tillbaka det du levererat och det sker i perioden November till Mars samt att du inte behöver deklarera för detta.
Min förra Seat Ibiza drog i snitt 0,5 l/mil vilket blir ca 10 kr/mil med dagens priser. Jag har bara haft min Nissan Leaf (ungefär samma storlek) sen juni och den drar 1,2 kWh/mil = ca 3,5 kr/mil utifrån hur jag betalar. Jag har snålat med AC för att hålla ned förbrukningen och jag vet inte hur mycket mer den kommer att dra under vintern.
Kombinationen av ökad förbrukning och högre elpris innebär att det måste tredubblas på vintern för att bli samma milkostnad som gamla bilen, med dagens värden.
Kul att detta ämne tas upp!!!
Men vanligt rörligt elpris och en vanlig fullhybrid som jämförelse är skillnaden mindre än man tror.
Enl ADAC har min el Mazda 18% laddförluster. Oklart om det stämmer. Gängse brukar man räkna runt 10%.
Förbrukning el per mil ca 1,45 kWh sommartid
1,15x1,45= knappt 1,7 kWh
Rörligt enl Eon i augusti 2,50 spänn per kWh
Plus nätavgift
Totalt ca 3,50 i detta nu innan ev statliga subventioner
1,7x3,50= runt sex spänn
Jämförelse ngt större hybridkombi Suzuki Swace nu på sommaren ca 0,4 l per mil mätt vid pump
0,4x19,40=8 spänn knappt
Så skillnaden är just i detta nu 2 spänn milen
Mer eller mindre nada.
För miljöns skull ska du nog ändå välja elbilen trots oljeeldande i Karlshamn, importerad kolkraft osv.
Många som investerat i en dyr elbil hade nog gärna sett en större skillnad.
Om man tänker Total Cost of Ownership kan man bortse från val av drivmedel just nu.
Om man ska ta hänsyn till försäkring, andrahandsvärde skulle min killgissning i detta nu vara att billigast mil får du i fullhybriden.
Är det verkligen mera miljövänligt att köpa en ny el-bil jämfört med en begagnad laddhybrid?
Alternativen är ju nu:
- Invänta löptidens slut för leasingen av Kia Niro och köpa ut den.
- Beställa en ny el-bil typ 1 år innan leasingtiden tar slut.
- Leasa en el-bil. Även här behöver man nog ha 1/2-1 års förutseende.
- Köpa en begagnad bil.