Blir rikare av min bensinbil

Jag har funderat lite över hur bilmarknaden utvecklats de senaste åren. Just nu verkar många bensin- och hybridbilar hålla värdet bra, vissa till och med öka, som min, medan elbilar ofta tappar 40 till 50 procent i värde redan efter 2 till 3 år. Samtidigt är bensinbilar fortfarande svårslagna för långresor och vinterkörning, medan elbil är perfekt för pendling om man kan ladda hemma.

Det här får mig att undra hur folk räknar på totalkostnaden i dag. Tar ni höjd för värdeminskningen när ni väljer elbil jämfört med bensin, eller väger låga driftkostnader tyngre? Har den snabba värdeförändringen påverkat ert val av nästa bil? Själv har jag faktiskt tjänat pengar på min japanska bil det senaste året, hur märkligt det än låter. Bensinbilar verkar just nu öka i värde, åtminstone utifrån det jag ser.

Nyfiken på hur andra resonerar?

Sen känns det som att diskussionerna kring EU och 2035 också spelat in. När det inte längre upplevs som helt spikat med kravet på elbilar så verkar fler vilja hålla fast vid bensinbilar, som trots allt är väldigt beprövade.

2 gillningar

Att någon bil skulle öka i värde hade jag aldrig vågat räkna med. Visst har det funnits perioder då det varit så även på elbilar, men det rimliga är väl att räkna med -40- 50% på tre år oavsett drivmedel (om man kör normala körsträckor).
Sen väljer man det drivmedel man gillar.
Sen jag gick över till elbil har jag knappt övervägt något annat drivmedel.

1 gillning

Intressanta funderingar. Hur är det med kvaliteten för el- och hybridbilar? Tänker främst på batteriet. Om man som jag åker till fjälls några ggr per år vill man ju ha ett batteri som ska tåla 30 minus utan att det blir problem att starta.

Just startproblem är det nog större risk för på en dieselbil.
Hybrider har jag ingen erfarenhet av. Gissar att batterierna slits betydligt mer på dessa eftersom de ju får betydligt fler i och urladdningar.

-30°C har jag väl inte provat men -20 har jag kört i. Inga problem mer än att räckvidden såklart blir kortare. Har gjort några fjällresor och åkt från Småland till Kiruna, så lite erfarenhet har jag hunnit få.

1 gillning

“Tjänat” Pengarna värda -20 % jämfört med för 3 år sedan.

Det är väl inte en bil du köpt ny som ökat i värde? Så jämförelsen med att en ny elbil tappar såpass mycket blir lite orättvis. Men absolut är det nog smartare att köpa fossildrivet om man tänker på andrahandsvärdet

Nej

Min Passat diesel 2013 går som en Rolex klocka @Tomas88 :man_raising_hand::wink::rofl::joy::grinning_face_with_smiling_eyes:

Det tror jag säkert! :slight_smile:
Men när provstartade du i -30°C senast?

1 gillning

Motorvärmare och håller mig till Småland :grin::smiley:. Blir sällan så kallt :+1::rofl:

1 gillning

Har i regel mina bilar i 10 år minst, så värdeminskningen är inget jag räknat in, bilen är mentalt avskriven när den köpts in

Så inköpskostnaden/120 om man vill se på månadskostnaden.

1 gillning

Många företagsbilar som blir elbilar pga av diverse subventioner även om föraren egentligen vill ha bensinbil. Resulterat i för många elbilar och för få bensinbilar på begagnatmarknaden.

1 gillning

En anledning är väl för att det är ny teknik som snabbt blir förlegad. En vettig anledning till att välja Leasing för elbil då värdetappet är svårt att räkna på. Kom över denna häromdagen vilken jag tyckte var intressant på ämnet.

1 gillning

Min poäng är ju att TCO blir väldigt fördelaktig ifall bilen håller värdet eller till och med ökar i värde, som t.ex. många bensinbilar gör just nu. Köper man en 3 år gammal bensinbil så kan det helt enkelt vara en investering just nu, blir ju en väldigt bra TCO.

Ja precis, så elbilarnas värdeminskning blir ju ännu mer brutal, vilket bara ger fler argument för att bensinbil ger bäst TCO. Elbil hade jag kört om jag ville leasa, men ska jag äga en bil vill jag gärna ha en som behåller eller till och med ökar i nominellt värde, vilket bensinbilarna gör.

Bytte in Golf GTE (Laddhybrid) efter 6 år hade den tappat ca 125 Ksek i värde. Bilen var då 9 år gammal.

Antagligen drar bilfirman hellre upp inbytespriset än att sänka priset på det man köper så svårt att veta exakt värdeminskning. Men tycker att det är ok med ca 21 000 kr värdeminskning per år i genomsnitt, dessutom en fantastiskt bra bil med lite, kanske tom inga, reparationer.

Tror det är ganska optimistisk att räkna med att bensinbilar generellt håller värdet eller tom.ökar, bara för att det finns vissa bilar som gör det (har en sådan själv). Generellt tappar alla bilar i värde, men sen spelar saker som bränslepriser in, som just nu är fördelaktigt för bensinbilar och dieselbilar. Om 2 år kanske soppan kostar en bit över 20 igen, och det kommer direkt att påverka begagnatpriserna.

1 gillning

Hyr en bil de få gångerna.