Förslag på bästa elbilköpet idag?
Beror på din specifika situation och ur vilken aspekt? Så går inte att svara på generellt.
Jobbpendling ca 1500 mil/år, bra komfort, drag med räckvidd över 350 km. Bra restvärde
Medelstor SUV modell ID5, Q4, MY typ…
Se gärna våra avsnitt med Erik:
Sedan finns det många biltrådar i forumet i kategorin:
avslutningsvis säljer @Skogstomten tjänsten “hjälp vid bilköp”
“Sitta still i båten” verkar rimligt.
Tittar på Blocket;
• Finns 80st Tesla MY. Ca 20st legat > en mån. Maj är beg
• Finns ca 800st VW
ID4. Ca 200st som legat > en mån. Många nya där.
När du skriver 350 km räckvidd, menar du då WLTP eller ska du klara 350 km i minus 20 grader i motorvägsfart?
Bara för att ta ytterligheterna
Det sistnämnda är det få el-SUVar som klarar. Möjligen att Tesla MY LR kommer nära. Med medvind och lätt nedförsbacke.
Kan man tänka sig en sedankaross så blir urvalet bredare.
Personligen hade jag fokuserat mer på laddkurva och andra egenskaper hos bilen. Elbilar har fortfarande lite lustiga egenskaper som man kanske inte tänker på. Dragvikt, komfort, drivning (om ej AWD) mm är inte självklart världsklass även om vissa bilar absolut är riktigt bra. Men om man är van att åka tysk premiumbil så är svagheterna hos t ex Tesla (byggkvalitet, åkkomfort, ljudnivå) rätt tydliga.
Utveckla gärna!
Jag kör som många andra sällan mer än några mil per dag i vardagen. Räckvidd blir inte superintressant då.
När jag väl kör långt så handlar det om semester eller liknande, typ 70 mil till fjällen eller varför inte 170 mil till Italien. På sådana resor kommer jag (=min familj) behöva stanna och vila, äta, toa men också ladda. Om jag kör till fjällen en gång om året och måste ladda en eller två gånger spelar inte nån större roll. Om jag behöver ladda 7 eller 9 gånger innan jag kommer till Florens är också underordnat.
Däremot är det trevligt om bilen laddar med relativt plan laddkurva och inte blir superslö bara för att man rullar in med >20% batteri. En del bilar förkonditionerar batteriet.
Att bilen har en smart och användbar navigation som hjälper mig automatiskt hitta de bästa stoppen för laddning är såklart en fördel. Att bilen är rimligt precis i sin prediktion av kvarvarande räckvidd är ett måste.
Teslas modeller är riktigt bra på det mesta kring batteriteknik och drivlina samt infotainmentsystem. Men om man vill åka bekvämt med familjen är inte Model Y världsklass, den är ganska stötig och med halvtaskig ljudisolering. Min fru har en ID4 GTX som är betydligt bekvämare och tystare, men mindre bra på en del annat.
Jämför man med en Mercedes EQS är säkert ID4 som att åka Dacia.
Ja, det handlar inte så mycket om hur ofta du behöver ladda på en långfärd utan hur länge du behöver ladda. Laddkurvan beskriver laddhastighet per batterinivå och är avtagande.
Andra viktiga faktorer är energiåtgång per km i motorvägsfart men vad jag tycker gör stor skillnad - möjligen att förvärma batteriet så att man verkligen får laddhastighet enligt laddkurvan, även kalla dagar.
Detta kanske underskattat, jag kommer åka Falsterbo-Sthlm ca 130 mil en ggr mån ToR Fasterbo-Malmö ca 10 ggr mån ToR ca 70 mil.
Kommer kunna ladda bilen hemma.
Jag brukar göra lite djupare analyser än att läsa rubriken på en Aftonbladet-sammanfattning gjord med Open AI, men det är jag det.
Tesla MY är absolut en riktigt bra helhet, särskilt till det den kostar idag. Det jag säger är att den brister på ett par punkter som för mig gör den ointressant. Jag kan leva med en segare infotainmentskärm (med Apple CarPlay) om jag för detta kan få t ex skönare komfortstolar, tystare kupé, bättre chassi, bättre strålkastare, ultraljudssensorer för parkering som faktiskt funkar i vårt klimat, vettig kvalitet på lacken osv. Och detta är bara i jämförelse med svennebananbilen ID4. Det finns ju lyxigare alternativ.
Ok tack för svar.
Det lutar lite åt att behålla fossilbilen faktiskt, MY har blivit väldigt vanlig och stanna efter 30 mil för att ladda
Kanske vänta in nästa gen elbil med räckvidd på 100 mil?
Var tycker du MY brister? Jag är jättenöjd med vår…
AB uttrycker
Pris, lastutrymme, prestanda och mjukvara som bättre.
Är det inte sant?
Vad är då relevant?
Jag tycker? Djupare analyser av vem och vilka säkra samband?
Tolkar mer en subjektiv uppfattning!
Men såklart det går inte jämföra med en BMW som kostar det dubbla.
Framförallt komfort i stolar, stötdämpning i chassit och ljudnivån kupén i motorvägsfart. Men jag är känslig. Jag vill ha riktigt bra stolar, och har svårt för kupébrus.
Nu är ju inte MY kass på detta, bara något sämre än vissa konkurrenter. Som sen får storstryk på prestanda och laddning…
Ja, det som är relevant är ju vad du som förare prioriterar.
Räckvidd eller 0-100-prestanda är ju mätbart medan sittkomfort eller hur man upplever bilen inte är det.
En del hör inte skillnad på några dB högre kupéljud medan jag stör ihjäl mig. T ex.
Japp. Id4 likaså. Men det finns ju andra bilar.
Jag valde ID4 just på grund av detta. Men Tesla har ju ett habegär på mycket annat, men man får ju välja vad man tycker är viktigast.
Jag uppskattar också att ha en märkesverkstad för bilen jag köper på min ort.
Kan ju vara ett argument för val av bil.