Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp

Om bilköp, bilekonomi med TCO-kalkyler och privatleasing - Del 1 av 3

Att köpa bil är, jämte att köpa boende, ett av de största köpen vi gör. Det är många saker att tänka på, särskilt när saker man har tagit för sant inte är det. Som när vi var nära att köpa en begagnad bil, i tron att det är billigare och ekonomiskt smartare än att köpa en ny bil. Idag, 2021, är många gånger en ny bil på privatleasing betydligt bättre än att köpa en begagnad utifrån ett totalekonomiskt perspektiv. Den kan till och med vara billigare än ens gamla och befintliga bil(!?) 🤯. Totalt ointuitivt och förmodligen en temporär felprissättning på marknaden (att utnyttja).

Vår process för att köpa bil startade i somras, när vår Volvo V70 (2009) som vi haft i 10+ år, gick sönder. Vi började titta på nya bilar, begagnade bilar, elbilar, tjänstebilar och annat. Det var verkligen en djungel. Det mest fascinerande var dock hur känslomässig resan att köpa en ny bil blev.

Vi provkörde många olika bilar och i vår oändliga visdom var en av de sista bilarna vi provkörde en Porsche Taycan. En bil där Caroline uttryckte: ”Varför skulle man någonsin önska en annan bil?” Jag brukar skoja om att livet var enklare när banken sa nej. Efter provkörningen konstaterade vi att vi faktiskt hade råd med en sådan bil för 1.5 Mkr. Plötsligt stod vi där med ett spann på 200 000 till 1.5 Mkr och många frågor. Allt från ”Hur dum får man bli att köpa en bil för 1.5 Mkr, det är kapitalförstöring deluxe…” till ”Vilken bil ska man välja?”, ”Vad kommer andra säga?” och skam kring insikten om att status tydligen var viktigt för mig.

Det var många sena kvällar och till slut bestämde jag mig, nu skiter vi i det och bara köper en begagnad, 3-4 år gammal bil som gått 4500 mil. Dvs vi följer den klassiska privatekonomiska regeln för att göra det minst dåliga bilköpet. Ganska nöjd skriver jag det i den långa forumtråden, där man kan följa hela historien. Vi skiter i Porschen, vårt nästa bilköp blir en begagnad V90 från 2018 som gått 4 000 mil för 370 000 SEK. Färdigt och klart tänker jag.

Då kommer första kommentaren som lyder:

Vad är drivkrafterna för dig att välja detta alternativ? Politiskt korrekt, säkert, lagom pris/status/statement, mama-approved?

Sorry om jag bara ökar förvirringen men i denna prisklass hade jag tittat på följande privatleasingalternativ som borde ge minst lika bra (om inte bättre) totalekonomi över 3 år och som också bör möta ovan kriterier: 1) Audi E-tron, 2) Mercedes EQC eller 3) BMW iX3. .

Användaren @Kero i forumet

Här blev det tilt och error i mitt huvud. Hur kan en helt ny bil – som är dubbelt så dyr – ge samma eller bättre totalekonomi? Jag förstod ingenting.

Det ledde till en natt ner i kaninhålet kring bl.a. privatleasing. Något som jag haft mycket fördomar kring. Privatleasing, det är ju bara något man gör om man inte har råd. Ändå satt jag här och hur jag än vände och vred på det, så hade ni läsare rätt. Om man tog hänsyn till HELA totalekonomin, bränsle, försäkring, värdeminskning, service, reparation, skatt så blir den ointuitiva slutsatsen att:

Att köpa en ny bil var billigare och mer förmånligt än att köpa en begagnad!

Något som var helt sjukt! I avsnittet ger vi exempel på hur vi räknade och gjorde en enkel totalkostnadskalkyl (TCO)-kalkyl, insikter såsom att man borde passa på att sälja sin bensin/dieselbil innan fler inser samma sak som vi och att jag haft fördomar om bl.a. privatleasing.

Även nästa vecka dyker vi ner i det här för att reda ut om det är för bra för att vara sant med elbilexperten Erik Naessen. Så, stay tuned.

Många hälsningar,
Jan och Caroline

PS. Ja, det slutade med att vi (och flera i forumet) har köpt en ny bil. :-)

Sammanfattning av de viktigaste punkterna

Nedan följer de enligt mig viktigaste punkterna att ta med sig från avsnittet:

Viktigaste punkterna
  • Hela tråden och de viktigaste kommentarerna finns i den här tråden: ”Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…” på forumet.
  • Det är extremt viktigt att göra en totalkostnadskalkyl (TCO-kalkyl) som inkluderar bränsle, service, reparation, värdeminskning, skatt, däck, försäkring och jämföra över en tidsperiod om t.ex. 36 månader.
  • Det är lätt att trilla i tankefällor såsom: ”Privatleasing är bara bra när man inte har råd.”, ”När leasingen är över så äger jag bilen.”, ”Det bästa är att köpa en begagnad bil” etc. Dessa är långt ifrån alltid sanna. Särskilt inte idag.
  • Tittar man utifrån ett TCO-kalkyl perspektiv så kan en NY bil vara billigare än både en begagnad OCH ens befintliga bil.
  • Privatleasing är egentligen facit på en TCO-kalkyl gjord av proffs som har många bilars erfarenhet.
  • När en aktör äger eller är flera led, t.ex. generalagent, service, försäkring, finansiering och dessutom vill göra kampanj så uppstår en ”felprissättning” som kan göra totalägandet via privatleasing billigare än att köpa själv.
  • Tack vare bonus, minimal ”bränsle”-kostnad och litet behov av service på elbilar så är en ny elbil idag många gånger billigare än en gammal bensin/diesel-bil. T.ex. kan privatleasing vara 1000 kr dyrare per månad på jämförbar el- vs ICE-bil och ändå ge en billigare totalkostnad.
  • En ny bil kan således till och med vara billigare än din befintliga, något år gamla, bil! 🤯
  • Tips när det gäller TCO-kalkyl från @Kero: bestäm tidsperiod, låt förutsättningar vara samma, stryk det som är samma oavsett bil och räkna inte med eget arbete.

Om du har några frågor eller funderingar, skriv gärna en kommentar eller ställ en egen fråga i forumet.

Kom igång och spara rätt och lätt med vår workshop på distans under två kvällar. Läs mer. Läs mer

Lyssna på artikeln som ett poddavsnitt

Precis som vanligt så kan du lyssna på hela den här artikeln som ett poddavsnitt via din poddspelare. Avsnittet finns där poddar finns t.ex. iTunes, Acast, Spotify eller SoundCloud. Du kan även titta på den tillhörande videon via Youtube.

Bläddra i det tillhörande bildspelet

Under inspelningen av det här avsnittet använde vi ett bildspel. Du kan bläddra genom bildspelet om du vill få en snabb överblick över innehållet. Du kan även bläddra genom det i samband med att du lyssnar på avsnittet som podd.

Transkribering av hela avsnittet

Jan: Varmt välkommen, idag är det dags för avsnitt 216.

Caroline: Det kommer handla om bilköp och bilekonomi. Det kommer förhoppningsvis bli ett minnesvärt avsnitt.

Jan: Ja, vi har många gånger fått frågan om vi inte kan göra ett avsnitt om att köpa ny bil, bilekonomi och bilköp. Jag har varit lite osugen då jag tyckt det varit svårt. Lite som min bror sa; det är som ett stort mörker där man vet att man blir lurad men inte hur.

Caroline: Det som gjorde det aktuellt nu var att vår befintliga bil, vår Volvo V70 från 2009, gick sönder.

Jan: Precis! I detta avsnitt kommer du få följa med lite på vår resa men framförallt kommer vi prata om totalkostnadskalkyler, så kallade TCO-kalkyler. TCO betyder ”Total Cost of Ownership”. Vi kommer prata om att en ny bil som är privatleasad kan vara billigare än att köpa en begagnad bil eller till och med vara billigare än ens befintliga, begagnade bil. Det var helt galet när jag insåg det!

Vi kommer prata om många fördomar och sanningar som inte längre stämmer. Vi har fått ovärderlig hjälp på vårt RikaTillsammans-forum. I tråden där jag skrev att vår bil hade gått sönder och vi bad om hjälp att resonera kring en ny bil så har väldigt många skrivit, det är nog årets mastodonttråd. Utan forumets hjälp hade det här avsnittet inte blivit av och vi hade förmodligen tagit fel ekonomiskt (och känslomässigt) beslut.

Vi har även en tråd i forumet som handlar om hur privatleasing kan vara förmånligt. Vi pratar även om nackdelarna med privatleasing där. Så som vanligt blir det att försöka belysa ämnet från flera olika håll. Dessutom kommer det en fortsättning på ämnet i nästa vecka när vi har bjudit in en gäst som är expert på ämnet. Då kommer vi dyka ner ännu djupare i vad det är som gör att det inte är ”för bra för att vara sant”.

Köpa ny bil och bilköp är ett laddat ämne

Jan: Jag har dessutom märkt att köpa bil är ett oerhört laddat ämne, det är lite kontroversiellt. Det är inte något som jag trodde när jag började skriva i forumet. Men det har gett upphov till många heta diskussioner.

Caroline: Att köpa en ny bil?

Jan: Ja. Eftersom det inte finns något superrätt svar så blir det väldigt emotionellt kring status, ekonomi, miljödebatten, behov vs önskan. Jag ser detta avsnitt som en inbjudan till vidare diskussion. För precis som vanligt så bygger det här på våra erfarenhet, det vi har kunnat läsa oss till och intervjuer med andra.

Det finns många sätt att köpa en ny bil på, man kan köpa den kontant, man kan ta ett lån på huset, man kan använda bilhandlarens finansiering (lån eller leasing), man kan ha tjänstebil. Det finns minst 10 olika sätt att skaffa sig en bil, man behöver matcha det med ens egna situation. Det finns även bilpooler som man ska ta i beaktande, dvs. att man kanske inte ens behöver ha en bil utan att det idag finns andra lösningar.

Caroline: Jag tycker det känns ganska dyrt med bil.

Jan: Ja det ska vi också prata om. Det finns många olika varianter. När vår bil gick sönder så var det naturligtvis den veckan vår dotter skulle på kollo i Trollhättan och då hyrde vi en bil via GoMore över dagen. Ett annat alternativ är såklart att inte ha någon bil alls. Handen på hjärtat så skulle det kunna vara ett alternativ för oss, vi bor ju inte ute på landet utan mitt i stan.

Caroline: Vi saknade vår bil mycket när den försvann ju. Då insåg man hur beroende vi faktiskt är av den.

Jan: Jag håller med. Vi har ju en lådcykel på el så vi hade kunnat klara oss men det hade minskat vår livskvalité. Då är vi tillbaka på att man inte kan fatta alla beslut utifrån endast ett matematiskt / rationellt perspektiv. Pengar ska ju ändå användas i linje med ens värderingar, drivkrafter och livsintention. Så att de blir värda något. Annars har de ju inget syfta.

Caroline: Ja det hade det verkligen. Jag har tänkt mycket utifrån miljöaspekten med vår bil och om vi ska köpa en ny. Vi gör vad vi kan för miljön men sen måste man ändå matcha allt man gör med sina behov.

Vår V70 gick sönder och fick bärgas (två gånger)

Jan: Det började med att bilen gick sönder, motorlampan började lysa, den gick väldigt ojämnt, hackade och dog vid tomgaskörning. Vi lämnade in bilen på verkstaden, efter att de hade haft den en hel dag så sa de att de inte hade hittat vad som var felet med den.

De kunde inte laga bilen på det stället och hänvisade oss vidare till Bilia. Då hade vi redan väntat i en vecka på att få tid hos den första bilverkstaden och sen fick vi vänta ytterligare två veckor på nästa tid. Tillslut blev bilen bara värre och värre, den dog mitt i en korsning och det var väldigt jobbigt. Där gick gränsen för mig.

Jag vågade inte köra den till verkstaden så vi tog kontakt med en bärgare som hjälpte oss. Vi hade en assistansförsäkring på bilen eftersom vi har lämnat den på service varje år, i försäkringen stod de att de skulle köra bilen till den verkstaden där man har gjort servicen. Det var ju den verkstaden som inte kunde laga den så då kunde jag inte utnyttja min försäkring. Detta är varför jag har blivit mer negativ mot försäkringar, de hittar alltid något kryphål när man behöver hjälp. Men det är en historia för ett annat avsnitt.

Du sa att du inte litar på bilen.

Caroline: Ja jag har sagt det länge, det är en 10 år gammal bil.

Jan: Mer, 12 år. Den är faktiskt från 2009, vi köpte den 2011.

En kravspecifikation för bilen

Jan: Vi gjorde då en kravspecifikation för nästa bil. Vi gjorde en lista, jag tänkte på att det var mycket som att gå och titta på boende, det underlättar om man testar flera. Vi konstaterade att vi ville ha en relativt stor bil, en bil med fyra dörrar, hög säkerhet, tekniska funktioner och stort lastutrymme.

Caroline: Ja vi måste kunna åka till tippen, kunna få in fyra kassar när vi har handlat. Jag mår dåligt när vi har för mycket sopor hemma, det blockerar min mentala energi.

Jan: Det där fick ju nästan oproportionerligt mycket influens i bilvalet upplever jag. På tippen i Malmö så visar de hur ofta du är där för du måste checka in där med ditt körkort. Hur många gånger har du varit där?

Caroline: Två gånger.

Jan: Hur många gånger har jag varit där?

Caroline: Sju?

Jan: Nej, nio gånger.

[reds anm. Jag har varit på tippen två gånger det senaste året för Jan och Carolines räkning också! /Caspian]

Caroline: Så vi har varit där elva gånger det här året. Det är viktigt att man ska kunna åka till tippen.

Jan: Stort bagageutrymme är viktigt i alla fall.

Rationellt sett hade vi klarat oss utan bil

Jan: Vi kör 1 200 mil per år när vi tittar historiskt, jag skulle säga att 90% av våra resor är inom Malmö. 5% av våra resor är längre än 5 mil, utöver det har vi 1–2 långresor per år.

Caroline: Till de som nu undrar om vi verkligen behöver bil till det. Det känns som att vi blir lite handikappade i vardagen utan vår bil. Så ja, vi är beroende av bil.

Jan: Rationellt hade vi kunnat klara oss utan men det hade gjort vårt liv fattigare. Något som inte var viktigt för oss när vi började kolla efter bil var drivmedel. Jag är lite skeptiskt till hybrid. Något annat som inte heller var viktigt för oss var prestanda, om bilen är snabb, har hög acceleration den har osv. Dragkrok är inte heller viktigt för oss.

Caroline: Innan har det varit viktigt för oss.

Jan: Ja alla säger att dragkrok är viktigt men vi har hyrt släp en gång om året, har ingen husvagn och kommer aldrig ha det så dragkrok gick bort. Men jag är lite fascinerad om alla som pratar om dragkrok verkligen använder dragkroken i den utsträckningen.

Att köra en elbil är som att köra på moln

Jan: Vi provkörde lite bilar. Vi började med att testa en Toyota RAV4.

Caroline: Vad är det för typ av bil?

Jan: En hybrid, det var en av de första som vi testade. Kommer du ihåg vad vi tyckte?

Caroline: Vi körde den på el då eller? Då kände jag att el ju är jättenajs, det känns som att köra på ett moln.

Jan: Sen körde vi en Skoda Enyaq iV.

Caroline: Där kände jag att de hade tänkt efter. Det fanns två trådlösa laddstationer till mobilerna. Jag gillade Skodan jättemycket.

Jan: Ja det var verkligen en favorit. Sen fick vi tips i forumet om en Hyundai oniq. Jag tänkte att jag absolut inte ville ha en Hyundai. Sen kollade vi på Ioniq 5 på nätet och jag blev helt kär, jättefin elbil. Återigen en fördom, typ: ”En hyundai kan man inte ha”.

Vi kunde inte prova den eftersom den inte fanns, då upptäckte jag en ny Youtubekanal: ”Auto motor & sport” med Alrik och Peder. Den har jag lagt många timmar på denna sommaren. Fantastiskt. Verkligen ”Förnuft och känsla” som de själv pratar om.

Caroline: Du tyckte att vi skulle beställa den utan att ha provkört den. Då slog det mig att det var för mycket känslor inblandat.

På Patreon får du exklusivt extra-material, konkreta börstips och avsnitt utanför bloggen. Läs mer. Läs mer

Jan: Vi provkörde också en Tesla model 3, en Kia E-niro, Volvo XC40, Volvo XC90 osv.

Caroline: När jag fick höra priset på Volvo XC40 kände jag bara; skojar du med mig?

Jan: Ja, den känns ganska konstigt prissatt på 770 000 SEK. Kändes spontant som 300 000 kr för dyr.

Sedan gjorde vi det intelligenta valet att som sista bil prova en Porsche Taycan 4S för 1,5 miljoner. Det var jättedumt och helt fantastiskt. Till och med vår dotter Freja som var med sa att: ”Alla resor i den här bilen blir roliga bilresor”.

Kommer du ihåg vad din kommentar var?

Caroline: Varför skulle man någonsin vilja ha en annan bil än en Porsche Taycan?

Rena elbilstillverkare vågar göra annorlunda

Caroline: Det handlar om att bilen är gjord för dig och din körupplevelse och inte hur biltillverkaren tycker att det är enklast att göra en bil. Med Porsche Taycan har de gjort en bil som ska vara himla najs att köra. Den är snabb, kul att köra, det är en elbil så det känns som att man kör på ett moln.

Tesla har dragit det allra längst och allra bäst. Vi har varit lite negativa till Tesla men när jag nu har gått igenom alla de här bilarna så är det som att man förstår det på ett annat plan hur Tesla har tänkt.

Jan: Tesla har i Model 3 som vi provkörde tagit bort hela instrumentpanelen framför föraren. Det finns ingen hastighetsmätare eller varvmätare istället har du en liggande Ipad i mitten. De som är rena elbilstillverkare vågar göra annorlunda. Att ifrågasätta sådant som varit ”sant” i bilvärlden i många år.

Det såg man också med till exempel Ioniq 5, det är en från början renodlad elbil och därför har de kunnat placera däcken annorlunda vilket gör att man får mer plats än i en klassisk bil. Tydligen är hjulbasen bredare än en Range Rover eftersom det inte behövs någon motor där fram.

Caroline: På Teslan har man skärmen, den är ganska stor och där har man allt man kan vilja göra med den. Du satt ju och höll på med skärmarna rätt mycket i bilen, jag gjorde det lite men tyckte att det var så jädra komplicerade grejer.

Kontentan är att Teslas interiör inte distraherar min körning. Jag tycker att det är tradigt att köra bilar där biltillverkaren gör det som verkar enklast för dem.

Det är roligare att köra en bil där någon har tänkt på hur man kan göra resan så enkel som möjligt för den som kör, att den ska vara så distraktionsfri som möjligt.

Tre saker driver kostnader i ens liv: bostad, bil och barn

Jan: Det var lite på skämt som vi provkörde Porschen.

Caroline: Vi tänkte inte att vi skulle ha den. Men sedan gillade vi den…

Jan: Det som är jobbigt med Porschen är att det är en helt annan upplevelse. Då insåg jag att när jag började räkna på det att vi faktiskt har råd med Porschen, samtidigt insåg jag att det skulle vara ett irrationellt val.

Caroline: Ja det var bara ren känsla.

Jan: Ja precis, ren känsla. Man får komma ihåg att oavsett vilken bil man har så är det en kostandsdrivare.

Det finns tre stora kostnadsdrivare i ens liv; bostad, barn och bil, det kostar mycket pengar.

Porschen hade också väldigt många fler tillval än de andra bilarna. Tror det finns över 100(!) alternativ man kan välja. När jag hade valt till de mest nödvändiga, i min värld, hade priset gått upp ytterligare en halv miljon. Detta gav upphov till en känslomässig berg- och dalbana. Typ, här väljer man tillbehör för priset av en normal bil. Dessutom tycker man inte att man har gått bananas (då hade det gått ytterligare en miljon).

På sätt och vis var livet mycket enklare när man inte hade råd för då hade man kunnat styrka Porsche alternativet direkt. Det som jag tyckte var så himla klurigt känslomässigt är slutsyftet med att spara och investera är om man inte använder pengarna. Så plötsligt hade vi ett spann på 200 000 kr till 1 500 000 kr och en Porsche Taycan var i spel.

Caroline: Det här med Porsche Taycan, det var jättekul att köra den men det kanske är en bil som inte är för oss.

Visste inte att status var så viktigt

Jan: Min mamma undrade hur det gick för oss med billetandet och jag berättade att vi hade kört en Skoda Enyaq så var hennes första kommentar; ska ni inte köpa en riktig bil?

Caroline: En Volvo?

Jan: Ja en Volvo. Jag kände det när jag berättade för folk om exempelvis Skodan eller Hyundai:en så fick jag försvara det. Det kändes märkligt och lite trist. På samma sätt Porschen hade man kanske fått ”försvara” fast från andra hållet.

Caroline: Det ligger ju hos dig själv. Du behöver inte förklara det för någon varför du köper en Skoda.

Jan: Nej, jag vet men jag har ju det behovet att jag vill visa världen. Jag vill visa alla att det har gått bra för mig. Bilen blir då ett ”bevis” – en statussymbol. Hur dumt det än nu låter.

Caroline: Jag har inte samma behov av att visa att det har gåt bra på samma sätt som du men säkert på andra sätt som inte är uppenbara för mig.

Jan: För mig var det här lika mycket personlig utveckling. Jag skrev om detta i forumet, jag berättade hur jag kände just nu och att jag inte visste att jag hade de känslorna.

Caroline: Nu när du nämner personlig utveckling, hur har det utvecklat dig?

Jan: Jag har fått erkänna för mig själv att status är viktigare än jag har trott. Vi har en person i vår omgivning som jag ibland har lite svårt för, den personen har en jättefin bilmodell men jag kan inte ha den bilmodellen, den går bort. Jag är helt irrationell när jag tänker så.

Tuffa ord (med kärlek) från forumet

Jan: Hela denna resa finns dokumenterad i forumet. Till och med, med memes. 🤣 Jag älskar er läsare, tittare och följare jag har både skattat och gråtit när jag läste. Det var någon som skrev; ”fantastisk tråd jag käkar popcorn och följer.”

Det kom en rolig kommentar från ”@Moneypulation”, en användare på forumet. Ska du läsa?

Så får jag känslan att du inte är i närheten av tillräckligt rik att äga en sådan bil. Ser framför mig hur du med höjd puls checkar av så att du inte fått någon repa varje gång du parkerat bilen. Så i realiteten betalar du en miljon+ för att bli gråhårig fortare, eller med finare ord: du går från att äga dina tillgångar till att låta dina tillgångar äga dig.

Moneypulation från Forumet

Jan: Ja det är ord och inga visor i forumet.

Caroline: @Greger skriver

”Det där var en dyrköpt läxa” säger man ibland. Just nu känns det som att @janbolmeson shoppar läxa snarare än bil.

Jan: Grejen är att Porschen försvann från listan, när det rationella fick styra så ser man att den bilen har sämre prestanda, den har mindre lastutrymme, sämre teknik, sämre laddnätverk än en Tesla (red anmärkning: nyligen släppta Model Plaid är både 1 Mkr billigare och bättre prestanda) som dessutom var billigare.

Caroline: Teslan är alltså snabbare i accelerationen än Porschen. Hur kan den vara det? Båda är ju elbilar.

Det rationella valet: Begagnad V90

Jan: Sådant som var sant innan är inte längre sant. Skodan är bättre än Volkswagen trots att Skodan är budgetmärket i den koncernen. Hyundai:en blir utnämnd till årets bil av flera magasin och Teslan är bättre än Porschen. Inget är längre som det brukar. Något även Alrik och Peder pratade om i sin kanal.

Jättesvårt. Som min bror beskrev det; ett totalt mörker. Dessutom en härlig spaghettiklump av känslor, siffror, rationella behov och emotionella önskemål. Spannet var stort och jag hade svårt att välja.

Till slut tröttnade jag och tog fram ett ”rationellt” alternativ på Blocket. En V90 Cross Country T5 mer eller mindre fullutrustad från 2018. Det var som vår bil fast 10 år nyare med lite extra utrustning, den kostade 369 900 kr.

En 10 år nyare version av vår befintliga bil, lite tillyxad – V90 CC för 369 900 kr
En 10 år nyare version av vår befintliga bil, lite tillyxad – V90 CC för 369 900 kr

Livsplanskickoffen ger dig en konkret finansiell och emotionell plan för ditt liv. Läs mer. Läs mer

Caroline: Jag stöttade dig i detta val men i hemlighet tänkte jag att den kör jag inte till ICA, folk kommer tro att det sitter en gammal gubbe i den, jag tar elcykeln från och med nu. Jag vet att du har velat ha en sådan här i jag vet inte hur många år så jag tänkte, ja men ta den då men jag tänker inte köra den.

Jan: Varför sa du inte det till mig?

Caroline: Ibland får man inte säga den typen av sanning direkt.

Jan: Greger säger att jag köper en läxa och Moneypulation säger att jag inte har råd.

Caroline: Ja men det handlade ju om Porschen, nu pratar vi om en helt annan bil här.

Börja med att göra en TCO-kalkyl

Jan: I alla fall, jag tog fram V90:n på Blocket och tänkte att nu gör vi något som är rationellt. Nu köper vi den, så kan vi alla gå vidare i vårt liv. Allt väl, ända tills jag skrev det på forumet. Ett par timmar efter mitt inlägg skriver nämligen @Kero på forumet:

Vad är drivkrafterna för dig att välja detta alternativ? Politiskt korrekt, säkert, lagom pris/status/statement, mama-approved?

Sorry om jag bara ökar förvirringen men i denna prisklass hade jag tittat på följande privatleasingalternativ som borde ge minst lika bra (om inte bättre) totalekonomi över 3 år och som också bör möta ovan kriterier.

  • Audi E-Tron Quattro 50 PROLINE 15 – Privatleasing – 6495 kr/mån
  • Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC SE Edition 11 – Privatleasing – 7 395 kr/mån
  • BMW iX3 Charged Plus 12 – Privatleasing – 8 666 kr/mån

Jan: Här fick jag tankespjärn, jag fattade inte kommentaren. Kero har skrivit mycket bra på forumet, det är någonting jag inte fattar. Han sa: Börja med att göra en TCO-kalkyl, vad kostar det att äga en bil? Jag gjorde en sådan för vår V70.

Caroline: Hur gör man en TCO-kalkyl?

Jan: Man kollar på alla kostnaderna i att äga en bil i 36 månader. Jag gjorde en grov kalkyl för V70:n och kom fram till att bensin för vår V70 från 2009 kostar ungefär 18 000 kr, service kostar ca 3 000 kr/år. I genomsnitt har bilen kostat 7 000kr/ år i reparation.

Jag har räknat med att bilen är värd ca 50 000 kr med en värdeminskning på 8 000 kr per år. Det vill säga ungefär 50 % per år. Skatten kostar 1400kr per år. När bilen har varit på service har vi fått ha hyrbil, detta kostar oss 1000kr per år. Däck kostar 400kr per år, försäkring kostar 4000 kr per år.

Det betyder att får befintliga V70 kostar oss ca 43 000 kr per år eller ungefär 3500 kr per månad. Uppställt så här:

Enkel totalkostnadskalkyl (TCO-kalkyl) för vår V70 från 2009 för de kommande 3 åren.
Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil
Service 3 000 kr Gör inget själv
Reparation 7 000 kr Lambdasond, AC etc.
Värdeminskning 8 000 kr 50 % på 3 år från 50 000 SEK
Skatt 1 400 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 1 000 kr Vid service
Däck 2 000 kr Håller 6 år, 1 200 mil/år
Försäkring 4 000 kr Halvförsäkring Folksam
Summa 44 400 kr ca 3 700 kr/månad

Som reality-check så stämmer det rätt bra utifrån verklig data. Vi har ägt bilen i 10 år och den har kostat oss ca 500 000 SEK under perioden, vilket blir ca 4 000 kr/månad. Helt sjukt hög summa som jag fram till i somras hade förnekat.

Värdeminskning av bilen ingår i TCO-kalkylen

Jan: Jag gjorde en likadan TCO-kalkyl för V90:n, den begagnade. Bensinen är samma, ungefär 18 000 kr, service 3000 kr, reparation förhoppningsvis mindre så kanske 1000kr per år. Värdeminskningen ligger på ca 60 000 kr per år.

Enkel totalkostnadskalkyl (TCO-kalkyl) för vår V70 från 2009 för de kommande 3 åren.
Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil
Service 3 000 kr Gör inget själv
Reparation 1 000 kr Relativt ny bil.
Värdeminskning 60 000 kr 50 % på 3 år från 365 000 SEK
Skatt 1 600 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 0 kr Vid service
Däck 2 000 kr Håller 6 år, 1 200 mil/år
Försäkring 6 000 kr Helförsäkring Folksam
Summa 91 600 kr ca 7 630 kr/månad

Caroline: Varför tar man in värdeminskningen i den här TCO-kalkylen?

Jan: Det ingår ju.

Caroline: Ja det ingår i att äga den men kostar det mig pengar?

Jan: Vi köpte vår V70 för 200 000 kr och idag är den värd 50 000 så vi har förlorat 150 000 kr, det är ju en kostnad.

Caroline: Okej.

Jan: Skatten kostar 1600 kr, hyrbil 0 kr, däck och försäkring på 6000kr. Summa summarum är 90 000 kr/ år eller 7500 kr per månad. Det känns ganska rimligt att denna kommer vara dubbelt så dyr som den vi har. Det vill säga att totalkostnaden under de kommande tre åren kommer att bli ca 7 630 kr per månad. Det är denna summan som vi då måste jämföra med totalkostnaden för en ny bil och dess månadskostnad.

Många förmånliga alternativ om man beaktar privatleasing

Jan: På Keros inrådan började jag då googla vad det kostar att privatleasa en bil. Att privatleasa en bil är som att hyra en bil under 36 månader och då får du en fast månadssumma där det ingår allt utom bränsle.

Tittar vi då på en Tesla model 3 då kostar det på detta ställe jag har kollat 6295 kr i månaden, sen tillkommer bränsle vilket är el och kostar ca 2400 kr per år.

En Audi E-Tron som Kero tipsade om kostar 6500 kr per månad, båda Teslan och Audin är alltså billigare än den begagnade bilen vi kollade på.

En Hyundai ioniq, utsedd till årets elbil, kostar 6700kr i månaden och då är den fullutrustad med extra allt och helt ny.

Ford Mustang Mach e kostar 6995 kr i månaden, vi pratar alltså om bilar som är billigare än den begagnade V90:n. På forumet finns det länkar till alla de här räkneexemplen.

BMW:n var dyrast den kostar 8600 kr men det är en stor bil också.

Det absurda är att om man inte tittar på de här premiumbilarna utan kollar på samma modell fast ny som den begagnade V90 för att se vad den kostar i privatleasing, då kostar den 4995 kr. Det är alltså billigare att leasa en helt ny V90 crosscountry än att köpa den begagnade.

Tittar man på privatleasing av Volvos nya elbil så kostar den 4995 kr, fortfarande billigare än den begagnade V90: n. Kollar vi på mer normala bilar, exempelvis på årets elbil 2018–2019 Kia E-niro så kostar den 3895 kr fullutrustad eller 3290 kr med standardutrustning.

Vi hade kunnat få en Kia E-niro som är en mellanklass-suv, standardutrustning, säkrare är V70:n utan att lägga mer pengar. Vi hade i princip kunnat byta rakt av mot varandra utan att gå upp i månadskostnad. För mig är detta mindblowing, man tänker inte riktigt på att den begagnade bilen är så dyr.

En felprissättning på marknaden

Caroline: Vad gör man efter 36 månader när man leasar en bil då?

Jan: Då lämnar man tillbaka den, vi kommer till det. Vi tar ett exempel till, det kinesiska märket MG som försöker slå sig in i Europa. De har en elbil MG ZS EV som du nu under juli månad kunde privatleasa från 1 990 kr i månaden, vi hade kunnat få en helt ny elbil så billigt. Det vill säga:

Vi kan alltså få en helt ny elbil och spara pengar mot den bilen vi har idag!

Caroline: Vart laddar man sådana bilar då?

Jan: Hemma. Vi kommer prata om fördelar och nackdelar med elbilar men de flesta laddar ju hemma.

Elbil blir kanske lite krångligt om du bor i en bostadsrätt utan laddstolpe men för folk som bor som oss i en villa kan man sätta upp en laddstation.

Vi hade kunnat få en mycket mer modern bil och sparat 1000kr i månaden om vi hade valt denna. För mig är det bisarrt, så här ska det inte kunna vara.

Caroline: Det går emot vad vi har lärt oss.

Jan: Detta är en felprissättning på marknaden.

Caroline: Varför är det så?

Jan: Utan att gå händelserna i förväg så handlar det om att vi har en bonus på miljöbilar idag som ligger på 70 000kr från starten. Det finns straffskatt på bensinbilar, man straffar miljöovänliga bilar och uppmuntrar elbilar.

Vi har extremt låga räntor, vi har olika regler i olika länder. Det finns en massa faktorer som gör att kalkylerna är upp och nedvända.

Är det för bra för att vara sant?

Jan: På bloggen har vi gjort den här jämförelsen av de här bilarna och det roliga är att se hur mycket billigare det är att privatleasa en ny bil jämfört med att behålla den gamla. Kroppen hamnar i försvar; typ: detta är för bra för att vara sant. Det är något skumt på gång.

Kom igång och spara rätt och lätt med vår workshop på distans under två kvällar. Läs mer. Läs mer

Caroline: Ja, men det passar ändå in i min världsbild.

Jan: För många på forumet så passar det inte in. Jag har fått så mycket invändningar, de menar att jag jämför fel. Läs här exempelvis;

”Jag är med på dina tankar men att jämföra en V90 cc med aw och full utrustning med en Kia känns fel, klar Volvon kostar mer. Att jämföra ny vs begagnad från olika klasser är som att jämföra äpplen vs päron eller?”

Jan: Skit i jämförelsen mellan olika märken då, men om man jämför en begagnad V90 med en ny V90 kan man fortfarande komma billigare undan med den nya. Det är detta som är chockerande för mig. I en leasad bil får du betala extra för onormalt slitage.

Caroline: Hur mycket är det då? Och hur ofta får man göra det?

Jan: Helt plötsligt hamnade jag i kaninhålet där jag läste på om onormalt slitage. Vi startade till och med en tråd på forumet som handlade om folks erfarenheter av onormalt slitage. De som har haft privatleasing sa alla att det har gått bra i den aspekten.

De flesta som invände och var negativa mot aspekten onormalt slitage har aldrig leasat en bil. Visst om man har vilda barn, en galen hund eller om du har en tonåring som ska köra bilen, då blir det annorlunda.

Privatleasingen är så billig för att räntan är låg, det är skattesubventionerat, bilarna går på export, servicen är skalbar.

Caroline: Det är en större och mer välfungerande apparat. Om vi hade köpt en Kia E-niro som var ett bra alternativ då hade vi fått bilen om 2 veckor, den kommer från Tyskland och är redan gjord.

Jan: I privatleasing försöker de också få ut lagerbilar, det finns en massa anledningar till att det är billigare när det är kampanj.

Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Caroline: Om man inte har en massa prestige kring vilken bil man ska ha etc utan man vill bara ha en bra bil som man kan köra med samtidigt som man gör en bra ekonomisk affär då kan man det. Man behöver inte känna att man ska betala så himla mycket för en bil.

Jan: Vi rationaliserar och hittar invändningar och skjuter ner det så att vår världsbild fortfarande gäller. Det är inget konstigt. Så fort du blir irriterad, trött eller vill gå därifrån så är det ett tecken på att det är en försvarsmekanism i hjärnan.

Vad är det jag tror är sant som inte är det? Jag trodde att den minst dåliga bilaffären är att köpa en 3 år gammal begagnad bil som har haft den stora värdeminskningen och sen äga den. Jag lurar mig själv i det där.

Vad är det andra vet som inte jag vet är en bra fråga att ställa sig. Hur kan det vara lönsamt med privatleasing? Vilken felprissättning är det som pågår? Hur kan detta se ut i min situation? Vad får jag för olika alternativ? Detta är frågor att ställa sig. Jag tänker att vi ska dyka ner i det här mer i uppföljningsavsnittet.

Caroline: När det gäller att det är så billigt med privatleasing så kan jag börja med att ställa frågan vad det är för pris jag inte vet att jag ska betala?

Jan: Ja precis.

Caroline: Det är ju billigt för mig. Jag tycker att det är en svår fråga för då börjar det poppa upp alla möjliga alternativ i min hjärna. Jag vet inte ens vart jag ska börja kolla.

Jan: Vi sparar det till nästa avsnitt om privatleasing. Då kommer vi bjuda in en expert på ämnet.

Caroline: Ja där kommer vi nog få fler svar kring det.

Jan: Vi har en tråd på forumet som heter hur kan privatleasing vara så förmånligt.

Caroline: Det är inte en tråd vi har för att kunna skjuta ner det.

Jan: Jo.

Caroline: Inte bara, det kan vara så billigt för att det är billigt. Det är inte för att skjuta ner det som viss här har gjort.

Jan: Jag har ingenting emot den typen av kommentarer, det gör att jag behöver skärpa mina egna argument. Just nu är jag för privatleasing då är det super att jag har massa människor som är emot. Jag hade aldrig dykt ner i onormalt slitage och läst Volkswagens 35-sidiga broschyr med bilder om inte någon hade påpekat onormalt slitage.

Caroline: Absolut men frågan är om det är relevant i slutändan.

Jan: Ja det blir det ju.

Att blanda ihop resultat- och balansräkning

Jan: Den stora insikten för mig i den här processen är att jag har vägrat att se totalkostnaden. Vi har varenda utgift sedan 2006 dokumenterad så jag gick tillbaka till 2011 och sammanfattade vad vår bil har kostat inkl allt. Sedan 2011 så har vår bil kostat ungefär 600 000 kr, varav 150 000kr är värdeminskning.

Det är ungefär 5000kr per månad sedan 2011. Vår bloggranne cornucopia Lars Wilderäng hade en artikel för inte så länge sedan där han räknade ut totalkostnaden för sin Hyundai CR-V diesel från 2005, hans totalkostnad var ungefär 1 000 000 SEK.

Detta är inte riktigt så man brukar tänka kring sin bil. Jag har alltid tänkt att privatleasing var jättedyrt för man ser inte värdeminskningen som en månadskostnad utan den sker i värdet på bilen. Jag har varit väldigt negativ till privatleasing. Framförallt har jag blandat ihop resultat och balansräkningen.

Resultaträkningen är inkomster och utgifter, balansräkning är tillgångar och skulder. Att köpa en bil är en balansräkningstransaktion, jag tar pengar från mitt konto och köper bilen. Eller så lånar jag pengar och köper bilen, då har jag både en skuld och en bil.

Att leasa eller hyra en bil är en resultaträkningstransaktion. Pengarna kommer in som lön och kommer ut som utgift, precis som mat eller ett frisörbesök. Eftersom det är någonting som jag har koll på varje måndag så upplever jag det som dyrare.

Värdeminskningen i bilen är osynlig för jag är inte inne och värderar den varje månad. När man köper sin bil så har man kvar den efter 36 månader medan om jag hyr den så lämnar jag tillbaka den. Man tänker att det skulle vara bättre att man har kvar sin bil efter de där 36 månaderna än att man ska lämna tillbaka den.

Caroline: Ja det är känslan av att man inte har någon bil när tiden har gått ut.

Jan: Då får du en ny bil. Att jämföra de här två kräver lite mental akrobatik eftersom det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Uppdatering: komplettering från Greger i forumet

Nedanstående komplettering är från @Greger i forumet:

En sak som jag dock hoppade till på var jämförelsen mellan ägande och leasing där det första nämndes som en balansräkningstransaktion och det andra som en resultaträkningstransaktion. Jag håller med om din slutsats kring att man ofta glömmer värdeminskningen vid köp, men resonemanget och analogin mot redovisning blev inte riktigt rätt.

Med risk för att vara den där sura redovisningsekonomen så skulle jag vilja reda ut begreppen lite:

Inkomst & utgift = Transaktioner mot motparter.
En inkomst innebär fordran eller inbetalning. Utgift innebär skuld eller utbetalning. Exempelvis är leasingräkningen en utgift. Att köpa en bil är också en utgift.
Inbetalning & Utbetalning = När vi betalar räkningar, alt får betalt för våra utestående fordringar.
In- och utbetalningar ses på kontoutdrag.
Intäkt och kostnad = periodiserade inkomster och utgifter.
Det är dessa som syns i resultaträkningen.

Att köpa en bil är en utgift, men ingen kostnad. Utgiften tillgångsförs istället. Då ligger bilen som en tillgång i balansräkningen. Allteftersom bilen minskar i värde ska den dock skrivas av. Värdeminskningen syns således i resultaträkningen genom poster för avskrivning/nedskrivning.

På så vis blir köp av bil inte en “ren balansräkningstransaktion”. Alla kostnader för bilägandet kan ses i resultaträkningen – oavsett om du leasar eller äger, just eftersom att kostnader bara kan förekomma i resultaträkningen.

Din invändning kring att värdeminskningen inte tydliggörs i köp-alternativet beror inte av att den inte finns i resultaträkningen, utan snarare för att man missar att tänka på att resultaträkningen också innehåller poster för av- och nedskrivning.

— SLUT CITAT —

Man låser sina pengar vid köp av bil

Jan: Min spontana tanke är att det alltid är sämre att hyra än att köpa, för det har man lärt sig.

Caroline: Ja det är alltid dyrare att hyra än att köpa, de tar så mycket de bara kan.

Jan: Ja det är den spontana känslan. Det som jag inte har tänkt på då är att vid leasing så har jag inte köpt bilen, då kan jag ha pengar som inte är låsta i bilen investerade på ett annat ställe.

Det har jag inte ens tagit med i de här kalkylerna, jag har inte tagit med alternativkostnaden att om jag köper en bil för 700 000kr eller leasar den för 6000kr då kan man ha resterande pengar investerade under den treårsperioden.

För mig föll detta på plats först när jag tänkte på tidsperioden som är 36 månader, mitt belopp är då 7000kr i månaden (250 000kr på tre år).

Ett tankeexperiment, jag köper en bil för 1 miljon så kommer jag ha kvar 700 000 kr om 36 månader (detta är bara påhittat). Om jag hyr en bil för 250 000kr i 36 månader och sen kan jag för den mellanskillnaden som jag annars hade köpt en ny bil kunnat köpa samma bil för då har den minskat så pass mycket.

Jag förstod inte detta förrän jag började titta på det. Jag måste tänka på det som att om jag hade haft 250 000kr att köpa en ny bil för, då har jag bilen eller så kan jag hyra bilen och sprida ut de här 250 000kr som en månadskostnad. Givet att bilen hade varit värd 0 kr så stämmer de två.

Om vi pratar resultat och balansräkning, om vi jämför den ena i balansräkning som att jag köper bilen och äger den så måste jag jämföra leasingen också i balansräkningen, alternativt båda i resultaträkningen.

Tankefällan som jag ser många i forumet falla i, och jag med, är att man jämför resultaträkningstransaktioner med balansräkningstransaktioner. Man jämför utgift med minskad tillgång. Den initiala känslan när jag tänker på kostnaden att hyra en bil för 250 000 kr i 36 månader är panik, det låter sjukt dyrt.

Med det är de facto det du gör om du köper en bil där du har en totalkostnad med värdeminskning på 250 000 kr över 36 månader. Det är bättre att prata om totalkostnad oavsett om den är hyrd eller köpt.

Man bör sälja sin begagnade bensin eller dieselbil innan fler inser det här. Det finns inte en chans att jag skulle köpa den begagnade V90:n på blocket idag.

Caroline: Nej.

Jan: Nu tror jag att många köper en begagnad bil, de lever fortfarande i att det är bättre att köpa en begagnad bil.

Caroline: Jag tänker att om jag inte har en så bra ekonomi då går jag till blocket och köper en bil för det är billigare.

Jan: Detta borde leda till att accelerationen på gamla bilar borde öka nedåt.

Caroline: Ja också för att de fasas ut. Vi har ju nästan bara provkört elbilar.

TCO-kalkyl tips #1 – Bestäm tidsperiod

Jan: Det är inte realistiskt för alla att ha elbil etc, det passar oss för att vi bor i stan. Min poäng är att klassiska bilar kommer falla mer i värde, de blir ännu mer oattraktiva så länge den här felprissättningen på privatleasing gäller.

Istället för en tre år gammal begagnad bil så kan jag få en bättre och nyare bil för samma eller billigare pris.

Kero sa att han har 3–4 husregler för att göra en TCO-kalkyl. Det första handlar om att bestämma tidsperiod, ska du läsa vad han har skrivit?

Caroline: ”Börja med att bestämma en tidsperiod för att tydligare kunna jämföra köp vs privatleasing. Jag brukar räkna på tre år eftersom jag gillar att byta bil lite oftare. Vill man jämföra en längre period kan man med fördel räkna på sex år som motsvarar två privatleasingperioder så får man lite bättre förutsättningar för värdeminskningen vid köp, men då får man uppskatta leasingkostnaden för period två som idag är okänd.”

Jan: Ja precis, och hans regel numer två; låt förutsättningarna vara densamma.

Caroline: ”Förutsättningarna vad gäller kapital och löpande kostnader måste vara desamma vid båda alternativen, dvs det är totalt orättvist att säga att om jag köper en bil för 300 000 kr så ökar jag bara huslånet med låg ränta och simsalabim så har jag plötsligt 300 000 extra, men när jag privatleasar en bil så behöver jag inte dessa pengar och då lånar jag dem inte heller och då finns inte heller alternativkostnaden.”

Jan: Det är precis detta vi pratade om, balans eller resultaträkningstransaktion. Det rättvisa är att även om jag leasar en bil så borde jag ta samma huslån på samma 300 000kr och göra en jämförelse. Det är ju inte så de flesta gör. Du kan fortsätta läsa vad han skriver:

Caroline: ”Detta ger en helt skev jämförelse. Jag anser att man måste börja med att säga. Här har jag 300 000 kr (oavsett var dessa kommer ifrån), vad ska jag nu göra med dem? Investera på börsen och privatleasa, alternativt köpa en bil?”

Jan: Jag tycker att detta är fantastiskt.

TCO-kalkyl tips #2 – Samma förutsättningar

Caroline: Okej då tar vi Keros tredje punkt; du kan stryka det som är samma.

”När jag gör en riktig TCO-kalkyl för hela mitt bilinnehav så tar jag med allt, dvs även torkarblad, biltvätt, spolarvätska, parkering, osv, men när jag ska jämföra två bilalternativ så skalar jag av praktiska skäl bort dessa kostnader som är identiska oavsett bilval. Ska man vara strikt så är det ju inte längre en komplett TCO-kalkyl, men det brukar jag bortse ifrån”.

Jan: Man behöver inte göra det mer komplicerat än vad man behöver. Läs den fjärde regeln.

Caroline: ”Jag räknar aldrig med köp av gamla bilar, dvs mer än 5–6 år gamla eller mer än 8 000 mil vid inköpstillfället. Jag är fullt medveten om att det finns potential att få ett lite billigare bilinnehav om man gillar att skruva själv och har tur vad gäller strul/haverier, men det är helt enkelt inte för mig.

Precis som med mitt boende, min mobiltelefon och min dator så vill jag ha en viss standard, trygghet och fräschör på bilen med det senaste i säkerhet, driftsäkerhet, körassistans, integration med mobilen, och andra finesser.”

Jan: Vissa menar på att deras bil inte alls kostar så mycket men då kanske de gör mycket själv.

Få de senaste artiklarna och bästa tipsen till din mejlkorg!

Nyhetsbrevet är kostnadsfritt, kommer en gång i månaden och i välkomstbreven får du våra bästa guldkorn.

Genom att prenumerera accepterar du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.

Jan: Slutsatserna som Kero och många andra har är följande (klippt och kopierat från Kero).

Caroline: Ja läs du.

Jan: ”Privatleasing av en helt ny ICE bil (bensin/diesel) är i princip alltid en väldigt dålig affär eftersom leasingavgiften är väldigt hög i förhållande till nybilspriset, samt att den väldigt höga malusskatten gäller i tre år, dvs under hela leasingperioden.”

Caroline: Vad är nu malusskatt?

Jan: Malusskatt och bonus är motsatsen.

Caroline: Juste straffavgiften.

Jan: ”Köp av en helt ny ICE bil är oftast bättre än privatleasing men fortfarande en dålig affär pga den höga malusskatten och snabb värdeminskning” Ska du läsa nästa?

Caroline: ”Köp av begagnad ICE bil är det bästa ekonomiska alternativet om man vill/måste köra en ICE-bil. Köp en 3–4 år gammal bil som gått relativt få mil. Den värsta värdeminskningen har redan skett, man slipper malusskatten och har fortfarande bra garantier och låg risk för haverier, dvs liten risk för obehagliga överraskningar.

Titta extra noga på bränsleförbrukningen eftersom bränslepriserna med all säkerhet kommer att gå upp ytterligare de kommande åren. En V90 CC T5 drar till exempel runt en liter per mil i stan vilket blir väldigt dyrt.”

TCO-kalkyl slutsatser

Caroline: Jag fortsätter med Keros slutsatser;

”4.Köp av en helt ny elbil är en ganska osäker affär eftersom dessa är väldigt dyra i inköp i förhållande till motsvarande ICE bil (ibland till och med dubbelt så dyra), samt att värdeminskningen är väldigt svårbedömd på grund av att det knappt finns någon begpris-historik på elbilar ännu i kombination med snabb teknikutveckling. Det dyra inköpspriset innebär också att utebliven avkastning (plus ev räntekostnad) sticker iväg.”

Nästa slutsats;

”Köp av begagnad elbil vore troligen en jättebra ekonomisk affär, problemet är bara att det knappt finns några vettiga elbilar som är 3–4 år gamla. Elbilarna har utvecklats enormt mycket de senaste åren och när jag söker på 3–4 år gamla elbilar på blocket så blir jag inte jättesugen att slå till på en utdaterad modell med kort räckvidd. Då kör jag hellre en ICE bil.”

Nästa slutsats;

”6. Privatleasing av elbil har det senaste året blivit rejält mycket mer attraktivt. T.ex. så har privatleasingpriset på populära elbilar som Nissan Leaf, Hyundai Kona och Kia eNiro sjunkit från priser runt 4000–5000 kr/mån för bara något år sedan till att idag kosta mellan 2500–3500 kr/månad.

Dessutom har bilhandlarna regelbundna kampanjer med ännu lägre priser. T.ex. hade Hedin nyligen Leaf för 2599 kr/mån inkl vinterdäck och försäkring, Peugeot hade E-2008 för 2599 kr/mån i mars (jag slog till på denna) och VW-handlare hade nyligen ID.3 från 2995 kr/mån.”

Jan: Jag kan fortsätta;

”Utöver det har vi kinesiska tillverkare med bilar som MG ZS från 1990 kr/mån och fler märken är på väg in. Priserna pressas nedåt och förhållandet mellan privatleasingkostnad och nybilspris för elbilar blir bara bättre och bättre till privatleasingens fördel.”

Jag tycker att detta är en ganska bra sammanställning för de olika alternativen.

En realitycheck kring elbilar i Sverige

Jan: Skogstomten hade en bra reality check här också;

”Det rullar ungefär 5 miljoner personbilar på vägarna i Sverige idag. I juni 2021 fanns det ungefär 163 000 ladd hybrider och 77 000 rena elbilar. Det säljs drygt 300 000 nya bilar totalt i Sverige/år. Den siffran är hyfsat stabil över tid. (i världen ca 80–90 miljoner/år).

Bilindustrin i stort kommer för lång tid framöver (av flera olika skäl) inte att kunna producera obegränsat med elbilar. Snarare tvärt om. Den totala efterfrågan på elbilar i världen kommer ganska säkert att överstiga produktionskapaciteten för många år framöver.”

Även om vi nu har pratat om elbil så är det inte så att alla har en elbil.

Caroline: Det är viktigt att komma ihåg för nu har vi hamnat i elbils-bubblan.

Jan: Jag tänker att vi kommer ha ett avsnitt där vi kommer fortsätta prata om det här. Jag ser detta som en start eller ingångsparameter för att fortsätta diskussionen i forumet.

Vi kommer intervjua bland annat Erik Nassén som har skrivit boken ”elbilar/ ladd hybrider”, vi kommer försöka göra ett specifikt avsnitt med fördelar och nackdelar med privatleasing.

När jag pratade med Caspian så sa han att vi måste berätta hur det slutade för oss. Vi har beställt en ny bil men innan vi berättar vilken det blev så var det såhär. Vi brukar prata om Ramit Sethi, en amerikansk ekonomicoach. Han brukar alltid säga;

Spendera extravagant på det som ger energi och var brutalt snål i det som inte ger energi.

Nassim Taleb brukar säga, var hellre i extremen än i mitten. När vi tittade på Skodan så var leveranstiden någonstans Q1/Q2, Tesla model x kan man få tidigast sommaren 2022.

Caroline: Vissa av dessa bilar är inte leasingbara heller.

Jan: Nej precis, Teslan var ju inte det. Vi velade rätt mycket men tillslut så kände jag att det kommer bli en kompromiss. Jag kände att vi köper en Tesla.

Caroline: Nej Jan, det var inte så det gick till. Vi var och provkörde en Kia eNiro.

Jan: Ja okej så var det. Skönt att jag redan har börjat förvränga historian. Berätta hur det gick till.

Caroline: Vi var och provkörde en Kia eNiro, jag sa att nu tar vi och provkör den för det är en bra ekonomisk affär att privatleasa den.

Jan: Det var dessutom årets bil 2019 och då sa jag att okej då tar vi den åtminstone fullutrustad.

Caroline: Ja du kom tillbaka med en lapp där det stod 4300kr där bilen skulle vara fullt utrustad. Om den inte skulle vara fullt utrustad hade det varit lite billigare.

Jan: 3295 kr.

Till slut stod det mellan Kia e-Niro och en Tesla

Caroline: Vi ute och körde den Kian och jag tyckte att den var helt okej. Jag märkte att Jan inte gillade den men jag tänkte att det var bra att vi testade. Jag körde den men när jag var klar fick jag en känsla av att jag inte ville ha den.

Jan: Det sa du inte då.

Caroline: Det var inte så att du visade dina känslor jättemycket. Du höll verkligen tillbaka.

Jag sa direkt att jag inte tycker om den. Bilen var plottrig. Sen åkte vi på din begäran till Tesla och frågade om de hade inne Model 3.

Jan: Kian var ett jättebra rationellt val, den är ekonomisk, den är säker och bra men när vi skulle åka därifrån kände jag mig tveksam. Vi hade Caspian med oss i bilen och han sa att han aldrig hade suttit i en Tesla så vi åkte dit.

Caroline: Då fick Caspian provköra Tesla Model 3.

Jan: Ja och de var jätteschyssta på Tesla, vi fick låna bilen i 90 min så då körde vi runt i den. Vad tyckte du om den?

Caroline: Från att ha gått från en bil som var plottrig till en bil som inte distraherar mig när jag kör, jag kände att det var jätteskönt.

Jan: Då bestämde vi att det blir en Tesla, däremot var Model 3 lite liten så vi tittade på Model X.

Caroline: Du har hållit på fram och tillbaka, jag har inte brytt mig. Jag har varit så trött på den här diskussionen om bilar så jag har checkat ut.

Den långa leveranstiden avgjorde

Jan: Ja precis vi hade bestämt oss för en Tesla men så var det detta med leveranstider. Jag fick reda på att det är leverans i December, en från Tesla ringde när vi kom hem och sa att vi hade fått fel information, leveransen är någonstans Q1/Q2 2022.

Då kände jag att nej det vill jag inte vänta på. Hon sa att om vi beställer en Tesla Y Long Range så kan vi få den nu i september så vi beställde faktiskt en sådan.

Tesla har en sjukt bra avbeställningspolicy att man i princip kan avbeställa fram till leverans och det kostar typ en tusenlapp.

Så just nu har vi beställt en Tesla Y long range, den köper vi, de har inte den som privatleasing annars hade vi nog tagit det. Den får vi förhoppningsvis nu i september, trivs vi med den så behåller vi den.

Trivs vi inte med den har vi möjlighet att byta ut den till en Model X nästa sommar. Jag har fått det bästa av två världar vilket gör att jag faktiskt har kunnat sova på nätterna.

Caroline: Ja och ingen diskussion om vilken bil vi ska ha, det är så skönt. Vi kommer säkert älska den här bilen. Det som stör mig nu är att vi kommer äga den.

Jan: Ja men det är för att det inte fanns något alternativ.

Caroline: Hur ska man optimera kostnaderna på denna bil egentligen?

Jan: Det billigaste hade varit att låna den på huset men jag pallar inte med banken. Vi kommer göra en relativt stor handpenningsbetalning och sen kommer vi ha ett lån på 2% via Tesla.

Detta blev lösningen för oss. Vad tar du med dig?

Caroline: Det är nog det där med att privatleasing kan vara billigare än att köpa en begagnad bil.

Jan: Ja det var också en chock för mig. Stort tack för att du följer oss, du får gärna besöka oss på Patreon där får man lite extra smått och gott.

Tack så mycket så ses vi nästa vecka.

Kommentar, fråga eller fundering? Skriv gärna!

Fyll i dina uppgifter för att kommentera. E-postadressen publiceras ej. Du som skriver ansvarar själv för innehållet i din kommentar.

Gravatar ikon för användaren

50 kommentarer finns till denna artikel
Kommentarerna nedan förhandsgranskas inte och varje skribent ansvarar för sitt eget innehåll.

  1. Mycket intressant avsnitt och kul att höra era resonemang och beräkningar! Ni diskuterade mycket kring begagnad ICE-bil, men när det kom till begagnad elbil förstod jag det som att ni ”hörde av en kompis” att det var dåligt utbud och inte kollade vidare på det? Jag håller inte med om utbudet, speciellt utifrån de behov ni beskriver i avsnittet. Ur både TCO- och miljöperspektiv borde det väl vara bäst med begagnad elbil (t ex en 1 år gammal Renault Zoe 52kWh som gått 1-2k mil för ca 170 000), framförallt om man har tänkt äga den tills den är slut, vilket jag tolkade var ”planen” med V70:n?

    Gravatar för användaren
    Sebastian Gustafsson
  2. Jag tycker faktiskt ni ger toyota lite väl oförtjänt dålig cred gällande om de skulle vara ett miljömärke. Kollar vi på genomsnittligt CO2 för nyförsäljning 2019 (finns inte nyare data än) så ligger toyota bäst till av de stora tillverkarna.
    med ett snitt på 108g CO2/km.
    https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/average-co2-emissions-from-motor-vehicles-1/assessment
    Medan VW GROUP dvs VW, skoda, seat etc ligger i snitt på 133g CO2/km.

    Toyota har då sålt ca 700 000 bilar, VW group har sålt 3 700 000 bilar.
    Kollar vi på tesla, som förstås har 0 g CO2/km, vilket är varför de slagit ihop sig med FCA (Fiat Chrysler Automobiles) för att räkna utsläppsrätter sålde ”bara” 90 000 bilar.

    Den här datan är förstås bara för den europeiska marknaden. Det ska bli väldigt spännande att se när nästa års statistiken kommer hur det ser ut. Men i det stora hela så är det fortfarande väldigt få elbilar som kommer ut som nya. För att inte tala om hur många som kommer ut i förhållande till den redan existerande marknaden.

    Det som toyota (och VW) tjänar pengar på är ju economies of scale för tillverkningen av bilar vilket tar tid att ställa om för att få en god kvalité. (för att inte tala på ett ryckte som tagit årtionden att bygga upp) För vad gör det tesla om de får återkalla några tusen bilar som blev fel i produktion, men om en jätte som vw skulle behöva återkalla en serie kan det röra sig om 100 000 bilar vilket de ”inte har råd med”.

    Gravatar för användaren
    Rasmus
  3. ”Man låser sina pengar vid köp av bil”

    Man kan ju faktiskt ta ett billån också vid kontantköp.

    Gravatar för användaren
    Daniel
  4. I Keros slutsatser finns ICE-bilar och elbilar. Räknas hybrider in i någon av dessa kategorier?
    Tittade ni på vad som är generellt fördelaktigt för hybridbil? Köpa begagnad, köpa ny eller privatleasa?

    Gravatar för användaren
    Johan
  5. Hej Jan, tack för ännu ett inspirerande avsnitt.
    Nu när vi vet att det blev ett privatköp av Teslan så hade det varit intressant att höra era tankar kring köpet.
    Som alternativ hade ni en begagnad V90 CC med en estimerad kostnad till 7500 :-/ mån.
    Teslan, enligt dina beräkningar i kommentarerna, landar på c:a 12000:-/mån.
    Oavsett vad man tycker om respektive fabrikat och modell så är 4500 :- per månad en summa man inte skall förakta som då kan placeras på annat håll för bättre avkastning. I mina ögon så får ni betydligt mer bil i Volvon avseende utrymme etc till en betydligt mindre peng men då är vi inne på personlig smak…
    Ni får gärna ventilera detta i kommande avsnitt om det finns möjlighet.

    Gravatar för användaren
    Henrik F
  6. Hej,
    Tack för ett bra avsnitt!
    Jag blev förvånad över att ni valde att köpa elbilen, och därmed gick emot Keros fjärde slutsats.
    Ok att ni inte kunde privatleasa den, men var det förmånligare att köpa bilen än att leasa den via företaget?

    Gravatar för användaren
    Johan
      1. Hej Jan, här är en kalkyl för att äga privat och via företaget. Då skiljer det ganska mycket:

        0
        Gravatar för användaren
        Martin Blomstrand
      2. Nja 10 641 kr för företaget vilket blir netto 7 210 kr om du hade tagit ut det som lön. Mot 9 792 om du köper den privat, vilket ger en skillnad på 2 582 kr per månad. Hursom super bra med ett till avsnitt om detta. Känns som man kan spara/bli rik lättare om man tänker rätt med sina bilköp :)

        0
        Gravatar för användaren
        Martin Blomstrand
  7. Tidigare gillade jag verkligen era poddar men på sista tiden har ni tappat stilen. Mycket tramsprat mellan er där det skall verka som att Caroline inte förstår, vilket hon gör. Senaste podden om bil hade ni klarat på halva tiden om ni hade fokuserat lite mer på ämnet. Jag tycker att ni ska gå tillbaka till hur det var tidigare och göra ett mer seriöst intryck.

    Gravatar för användaren
    Erik
  8. Att köra elbil är bara en trend som är politiskt påtvingad av regeringen där MP har haft stora framgångar som i genomförandet av den sk bonus.mallus dumheten men vi har val nästa år och det ser inte ut att MP kommer att sitta i en höger regering och då faller subventioneringen av elbilar och hoppas mallus.bonus dumheten oxo .Egentligen är det bara länder som Norge Sverige och Holland som driver elbil hysterin i din andra länder elbilar är inte så populära och i östra Europa är helt osålbara .att priset på fossildrivna bilar kommer att falla år osannolikt priset på begagnade bilar har gått upp efter pandemnin .bensin och diesel kommer att vara kvar minst 100 år till men många klimatalarmister drömmer om stora saker när tilkräkligt många köper elbilar då kommer priset på el att vara så dyrt att det blir billigare att köra på bensin eller diesel som kommer att bli billigare för att fortfarande startas krig i världen för den svarta guldet.

    Gravatar för användaren
    Erwin
    1. Hmmm, jag tror jag förstår hur du menar…

      …du menar väl typ att eftersom Miljöpartiet i Sverige sett till att folk börjat köra elbil i Sverige, Norge och Holland så producerar japanerna och tyskarna elbilar som aldrig förr…
      Eller..??? 🤔 Njae, jag vet inte.

      Men visst, jag tänker att vätgasbilar nog blir mer aktuellt längre fram i tiden.

      Gravatar för användaren
      Christian Nilsson
      1. Nej jag menar att vänster orienterade regeringar som i dessa nämda länder driver elbilhysterin genom höga skatter på ICE bilar i tron att dom kan rädda världen utan att inse fakta om CO2 utsläppen .

        1
        Gravatar för användaren
        Erwin
  9. Två saker ang privatleasing som ni inte tagit upp.
    # 1. Om man kör lite längre, kanske runt 4500 mil/år så blir kostnaden något helt annat.
    # 2. Försäkring ingår inte alltid. Det gjorde det oftare förr.

    Gravatar för användaren
    Christian Nilsson
      1. Vi har en bil som går 1500 mil varje år, är en Volvo 2001 och har gått över 30000 mil, få renoveringar och gav 38000 för den när vi köpte den för ca 8 år sedan. Man ska ju ha lite tur med gamla bilar också.

        1
        Gravatar för användaren
        Frida Larsson
  10. Tack för ett intressant och genomarbetat avsnitt som vanligt!

    Har själv klurat mycket på detta. I jämförelsen på 36 månader så känns det givet att leasa framför att köpa en nyare bil, men gissningsvis kommer behovet av bil sträcka sig längre än så.

    Kan det inte vara mer rationellt att istället köpa en begagnad bil, 2-3 år gammal, som rullat max 2000 mil och slå ut totalkostnaden på +12 år som då bör ge en helt annan kalkyl med fördel för begagnad bil? Då på grund av värdeminskningen. Sen kan man ju välja att behålla bilen betydligt längre än så också.

    Dock full förståelse för att bilar och teknik är kul och förhoppningsvis ges det utrymme för den typ av extravaganser i framtiden :)

    Hälsningar
    CAGR

    Gravatar för användaren
    CAGR
  11. Hej Jan,
    intressant! Har inte räknar på privatleasing innan, ska göra det, dags för bilbyte nu.

    Har du räknat med rabatter på ny bil? Som medlem i Företagarna får man 10 % på ny Volvo och BMW, andra märken ger liknande rabatter. Om man har AB kan man registrera om den till sig privat om man inte vill ha den som förmånsbil. Jag har inte kläm på vad för rabatter man kan få som privatperson.

    Gravatar för användaren
    Stellan
  12. Vilket jobbigt avsnitt… i hela livet har jag lärt mig att bilar köper man för sparade pengar och har man inte sparat tillräckligt får man köpa en billigare bil. Att privatleasa är inget man ens talar om, det är garanterat en dålig affär. Och så kommer ni och vänder upp och ner på allt! Jag fick pausa avsnittet flera gånger för att kunna ta in allt.

    Min senaste bil är väldigt lik Volvon i exemplet och jag köpte den lätt begagnad för sparade pengar för ca 3 år sedan. Hade jag istället privatleasat och satt pengarna i en indexfond hade jag idag haft: lägre månadskostnad, en sprillans ny bil (byte vart tredje år) och över en halv miljon på depån.

    Nu ser jag verkligen fram emot fortsättningen! :)

    Gravatar för användaren
    Erik
  13. Jättebra avsnitt! Tittar också på att skaffa ny bil, så den här genomgången är guld värd.

    En sak jag funderar på är ifall ni gör en jämförelse också med förmånsbil när man har egen firma i nästa avsnitt?
    Det har ju varit väldigt förmånligt tidigare, alla omkostnader kan betalas av företaget osv., men nu efter skattehöjningarna tidigare i år vet jag inte om det är bästa alternativet längre? Tänker särskilt på detta med tanke på att ni ju också borde ha den möjligheten, men inte pratar om det alls i det här avsnittet?

    Gravatar för användaren
    Daniel
      1. Ok, tack så mycket för svaret. 🙂

        0
        Gravatar för användaren
        Daniel
  14. Att det är billigare att privatleasa. Jag undrar om det gäller alla bilmodeller och typer?

    Gravatar för användaren
    Cpowell
      1. Vad kan man tänka på om man vill ha en bil som är 3-5år gammal?

        0
        Gravatar för användaren
        Cpowell
  15. Hej,

    Undrar hur kalkylen för köp av Model Y går ihop nu när ni inte kan räkna med utbetalning av klimatbonusen på 70 kSEK?

    /Fredrik

    Gravatar för användaren
    Fredrik
      1. Ok – tack för svar. En annan fråga: jag har också varit inne på att köpa en Model Y, men blev avvaktande då klimatbonusen pausades – håller dock med, får ses som en bonus. Men jag undrar: i ert avsnitt sa ni att det inte finns privatleasing av Model Y, men det finns det ju – tex. leaseplan.com, gomore.se (leasingen tillhandahålls bara inte av Tesla) – varför tyckte ni inte att det var ett alternativ till att köpa med egna pengar?

        1
        Gravatar för användaren
        Fredrik
  16. Hej Jan,
    Kan du dela din TCO-kalkyl för kontantköp (gärna inkl Förlust av avkastning) av Tesla Model Y long range?

    Gravatar för användaren
    Hoffamannen
      1. 120 kr per mil, ni har inte funderat på att alternativet att skippa bilen och åka taxi överallt istället?

        3
        Gravatar för användaren
        Joppa
      2. Har funderat nu på privatleasing vs. köp av Tesla och ditt antagande om värdeminskning på en model y på 50% på tre år känns väl rätt kraftigt överdriven? Historiskt ligger ju Teslor på ca. 4-5% värdeminskning på tre år?

        1
        Gravatar för användaren
        Fredrik
      3. ”värdeminskning (50 % på 3 år) 140 000 kr/år,” för en Tesla stämmer ju bara inte tänker jag :-) Får bli ett direktköp för mig (som ni också gjorde ju) :-)

        0
        Gravatar för användaren
        Fredrik
      4. Jag kanske är helt ute och cyklar nu(!) En finansieringskostnad på 1500 kr/år. Det måste vara en fantastisk låneränta om man lånar 425.000, eller missar jag något?

        0
        Gravatar för användaren
        Pontiac
  17. Hej,
    Intressant avsnitt! När ni jämför leasingpriserna med när man köper inkluderas samma då? (Försäkring, skatt tex)
    När det gäller jämförelsen på Volvo v90, är det jämförbar utrustning och är en värdeminskning på 60k/år ett rimligt antagande? När jag kollar nu på kvd (fastpris) på just 2 st v90 en 2017 (10 000 mil) mot en 2020 (1000 mil) så skiljer det endast 25k, kanske inte helt jämförbar utrustning men jag tycker ändå att det antyder att värdeminskningen inte är så stor som ni antagit.
    Har ni någon kommentar på det?

    Tack för ett bra avsnitt!//DS

    Gravatar för användaren
    Daniel S
  18. Personligen är jag väldigt skeptisk till elbilar. Det kanske fungerar bra i större städer där det är lätt att ladda bilen. En annan aspekt att ta hänsyn till är vårt klimat. Det finns inget värre för ett batteri än kyla. En reporter frågade Ericssons VD om han körde elbil. Nej sade han. Varför inte? Jag vill inte frysa ihjäl. Han bor i USA i en de kallare delstaterna. Ytterligare en sak som gör mig skeptisk är frågan om hur lång livslängd det är på batteriet. Nu kör ni så pass lite så det kanske inte blir något problem. Jag själv föredrar en dieseldriven från Audi, BMW eller Mercedes. Rejäla motorer som lätt går 30 000 mil om du servar dom regelbundet.

    Hur som helst önskar jag er lycka till med den nya bilen och det skall bli spännande att få en uppföljning vad det gäller för/nackdelar.

    Gravatar för användaren
    Stig af Bussen

Fråga, få svar, hjälpa andra, diskutera och träffa likasinnade i vårt forum. Besök