459. Bästa Svenssonbilen? Tankar om EX60? | Läsarfrågor och bilmarknaden 2026 med Erik Naessén

Bästa bilen för barnfamiljen? Var någonstans ligger sweetspot-priset för en begagnad bil? När får man inte längre mer bil för pengarna? Hur ska man tänka kring bilmarknaden 2026? Det är några av alla de läsarfrågor som ni skickade in som bilexpertern Erik Naessén svarar på i dagens avsnitt.

Dagens avsnitt är del två av två med Erik. I det förra avsnitt ger han en introduktion till de bästa och mer generella tipsen när man ska köpa eller byta bil. I detta avsnitt blir det mer fokus på bilmarknaden 2026, bilmodeller som är aktuella idag EX60 och BMW iX och allt annat mellan himmel och jord:

• Den verkliga månadskostnaden är 6 000–7 000 kr
  • Sweet spot för familjebilen: 170–270 000 kr
  • Under 100 000 kr är du i chansvärlden
  • Privatleasingpriset är ditt TCO-riktmärke
  • Tre år gammal är en bra tumregel för begagnat
  • Begagnatpriset avslöjar vad marknaden verkligen tycker
  • Bilar över 600 000 kr begagnat är sällan prisvärda
  • Vänta inte på bättre batteriteknik
  • Sjusitsaren löser inte packproblemet
  • Hyr minibuss istället för att kompromissa med vardagsbilen
  • Rätt bil för din faktiska vardag – inte för extremfallet
  • Bil på företaget – räkna individuellt
  • Undvik förmedling hos bilhandlare
  • Köp inte en manuellt växlad bil för att barnen ska ta körkort
  • Säkerhet skalas med bilens vikt och storlek
  • Märkesverkstad medan garantin gäller
  • Bilmarknaden belönar tålamod
  • Rätt bil vid rätt tillfälle slår alltid rätt bil i teorin
  • Kinesiska bilar – riskfyllda begagnat
  • BMW:s och Volvos 80 mil är inte ett teknikgenombrott
  • Bilmarknaden 2026 – normalisering, inte revolution
  • Prenumerationstjänster i bilen är här för att stanna
  • Små bilar är underskattat
  • Entusiastbilar drivs av nostalgi – inte av logik
  • Husbil är mer som segelbåt än bil
  • Bilköp på distans kräver mod att tacka nej

Du hittar en lite längre beskrivning av varje punkt i nästa inlägg. :slight_smile:

Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Erik

Reklam för Eriks hemsida och ”Hjälp vid bilköp”-tjänst

Vi använder Eriks hjälp för tre år sedan när vi köpte vår bil. Det var enormt skönt att kunna bolla någon som både hjälper en att välja rätt bilmodell och rätt sätt att finansiera den. För oss var det en skillnad på tiotusentals kronor. Finns separat avsnitt om det här och här.

Om du också använder Eriks hjälp, berätta gärna att du sett avsnittet på RikaTillsammans, så får vi en liten ersättning. Därav reklam-märkningen, däremot har ingen ersättning har utgått för avsnittet.

Tittlyssna på avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som avsnitt 459 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster.) För dig som är supporter på Patreon så finns avsnittet här utan reklam.

Innehållsförteckning

Nedan är en grov innehållsförteckning till avsnittet.

Relevanta länkar

7 gillningar

Några av höjdpunkterna från avsnittet

1. Den verkliga månadskostnaden är 6 000–7 000 kr

Det är vad en normal familjekombi faktiskt kostar per månad när du räknar in värdeminskning, försäkring, service, skatt och bränsle. Många räknar bara på köppriset och underskattar totalkostnaden rejält.

De flesta fokuserar på bränsle och försäkring, men värdeminskning är ofta den enskilt största utgiften – särskilt de första tre åren. Köper du begagnat låter du någon annan betala den brantaste delen av kurvan.

När tillverkaren sätter en privatleasingkampanj har de räknat noggrant på vad bilen faktiskt kostar att äga. Använd det priset som ett golv – köper du samma bil kontant eller via lån bör totalkostnaden per månad inte ligga långt därifrån. Är den det har du missat något i kalkylen.

2. Sweet spot för familjebilen: 170–270 000 kr

En begagnad mellanklass-kombi i det segmentet ger bäst balans mellan utrymme, säkerhet och problemfrihet. Volvo V60, Toyota Corolla kombi och Skoda Octavia är tre konkreta alternativ att börja med.

3. Under 100 000 kr är du i chansvärlden

Försäkringsbolag täcker sällan maskinskada på dessa bilar, och en reparation för 70 000 kr på en bil värd 100 000 är ekonomiskt katastrofalt. Höj ribban om du kan.

Visa resterande tips

4. Privatleasingpriset är ditt TCO-riktmärke

När tillverkaren sätter en privatleasingkampanj har de räknat noggrant på vad bilen faktiskt kostar att äga. Använd det priset som ett golv – är din totalkostnad vid kontantköp långt högre har du missat något i kalkylen.

5. Tre år gammal är en bra tumregel för begagnat

Nyare än fyra år innebär ofta problemfri drift, känd servicehistorik och i många fall kvar på fabriksgaranti. Äldre än sju år börjar reparationskostnaderna öka märkbart. Spannet tre till sju år är ofta det mest prisvärda.

6. Begagnatpriset avslöjar vad marknaden verkligen tycker

Nybilspriset sätts av tillverkaren – begagnatpriset sätts av marknaden. En bil som tappar 40 procent av värdet på två år berättar något viktigt om efterfrågan och ägarkostnaderna. Kolla alltid andrahandsvärdet på en modell innan du köper ny.

7. Bilar över 600 000 kr begagnat är sällan prisvärda

Finansieringskostnad, avancerad teknik och dyra reparationer gör att du betalar mycket för lite extra nytta. Undantaget är om du hittar en nästan ny tjänstebil som halverats i värde.

8. Vänta inte på bättre batteriteknik

Kommande förbättringar introduceras alltid i dyra premiumbilar först – de gör inte befintliga bilar billigare. Som Erik säger: väntade du på bättre videokamera 1998 så blev dina barn äldre under tiden du väntade.

9. Sjusitsaren löser inte packproblemet

De flesta sjusitsare under fem meter har nästan inget bagageutrymme om alla sju sitter med. Den passar för att skjutsa barn till fotbollsträning – men inte för semesterresan med bagage. Dessutom blir du ofta den som skjutsar.

10. Hyr minibuss istället för att kompromissa med vardagsbilen

En hyrd 9-sitsig buss kostar runt 10 000 kr för nio dagar med fria mil. Låt inte den enstaka långresan styra valet av den bil du kör 350 av årets 365 dagar.

11. Rätt bil för din faktiska vardag – inte för extremfallet

Många köper dragkrok för den enda IKEA-körningen, sjusitsare för den enda semesterresan och fyrhjulsdrift för den enda snöstormen. Hyr eller låna för extremfallet och optimera bilen för det du gör 95 procent av dagarna.

12. Bil på företaget – räkna individuellt

För ny elbil under 700 000 kr är det ofta mer förmånligt via bolaget. Men reglerna beror på lön, utdelning och bolagskapital – gör alltid en individuell genomräkning innan du bestämmer dig.

13. Undvik förmedling hos bilhandlare

Vid konkurs hos handlaren kan dina pengar vara borta. Det har hänt med både entusiastbilshandlare och husvagnshandlare på sistone. Välj direktaffärer med banköverföring vid leverans.

14. Köp inte en manuellt växlad bil för att barnen ska ta körkort

Moderna familjebilar säljs nästan uteslutande med automatlåda. Körskollärare är överens: det svåra i trafiken är inte att lära sig växla – det är att lära sig hantera trafiken. Mer körtid ger bättre förare.

15. Säkerhet skalas med bilens vikt och storlek

En liten bil med fem stjärnor i Euro NCAP är säkrare än ingen säkerhetsutrustning alls – men fysikens lagar gäller fortfarande. Har du barn i bilen är det ett argument för att inte köpa det minsta alternativet enbart för att spara pengar.

16. Märkesverkstad medan garantin gäller

Så länge bilen har fabriksgaranti: håll dig till märkesverkstad. Tillverkaren är mer tillmötesgående vid garantiärenden om du visat lojalitet. På äldre bilar lönar det sig att jämföra – märkesverkstäderna har börjat sänka nivån på enklare service.

17. Bilmarknaden belönar tålamod

Den som inte måste köpa bil just nu och kan vänta på rätt exemplar till rätt pris vinner nästan alltid. Stress och tidsbrist driver dåliga bilaffärer. Sätt ett tydligt maxpris, definiera vilka egenskaper som är obligatoriska och vänta.

18. Rätt bil vid rätt tillfälle slår alltid rätt bil i teorin

Den perfekta bilen köpt under stress, till fel pris eller av fel säljare blir sällan en bra affär. En något sämre bil köpt med tid, tålamod och rätt information blir nästan alltid bättre ekonomi. Processen är lika viktig som produkten.

19. Kinesiska bilar – riskfyllda begagnat

Snabba modelluppdateringar pressar andrahandsvärdet hårt, och låg volym gör reservdelsförsörjning osäker. Erik kallar det fjolårets tävlingsskida – ingen vill ha den till fullt pris.

20. BMW:s och Volvos 80 mil är inte ett teknikgenombrott

De har helt enkelt stoppat in 30–40 % mer batterier. Det är ett strategiskt val, inte ett batterikemiskt genombrott. Men det spelar ändå praktisk roll – Stockholm–Göteborg utan påtvingat ladd-stopp är en verklig skillnad.

17. Bilmarknaden 2026 – normalisering, inte revolution

Begagnatpriser stabiliseras, privatleasingkampanjer återvänder och etablerade märken slår tillbaka mot kinesisk konkurrens. Erik ser ingen dramatisk prisförändring – snarare ett lugnare läge efter de senaste årens svängningar.

21. Prenumerationstjänster i bilen är här för att stanna

BMW och Volvo börjar sälja funktioner som abonnemang. Det är frustrerande men logiskt – det sänker ingångspriset och möjliggör uppgraderingar i efterhand. Köp det du faktiskt behöver och skippa resten.

22. Små bilar är underskattat

En bil under fyra meter i södra Stockholm är ren livskvalitet. Erik kör själv Renault 5 till vardags och lyfter fram att vi ofta köper för mycket bil för de resor vi faktiskt gör.

23. Entusiastbilar drivs av nostalgi – inte av logik

De bilar som stiger i värde är de som dagens 40–60-åringar drömde om som 15-åringar. 1920-talsbilar har ingen köparbas kvar. Tänk på vilken generation som faktiskt vill ha bilen om 20 år.

24. Husbil är mer som segelbåt än bil

Köpglädjen är stor, användningsgraden är låg och underhållskostnaderna smyger på. Köp på hösten när säsongen är slut och många säljare vill bli av med sin – priserna är lägre och urvalet är bra. En modernare husbil från runt 2020 ger lägre reparationsrisk än ett fyndpris på något äldre.

25. Bilköp på distans kräver mod att tacka nej

Det psykologiska trycket är stort när bilen redan står på din uppfart och säljaren väntar på besked. Har du inte betalat ännu är du i en stark förhandlingsposition – men många saknar förmågan att säga nej i stunden. Bestäm i förväg exakt vilka fel som är dealbreakers och håll dig till det.

4 gillningar

Väldigt bra avsnitt som alltid med Skogstomten.

2 gillningar

Just i det här fallet verkar transkriberingen vara extremt kortfattad och ger inte en tillräckligt bra översikt.

3 gillningar

Förlåt! Ge mig 20 min :sweat_smile: Jag missade det

(Uppdaterat nu)

3 gillningar

@Skogstomten kan jag få några ord om laddhybrid kontra mildhybrid, jag som bor på vischan med 8 mil till stan.

Var in på Toyota förra veckan och de hävdade att de säljer 50/50 ladd/mild av RAV4. Varför ska jag då tjorva med laddning om mildhybriden är så populär?!

Tack för lika kloka tankar som vanligt!

2 gillningar

Hej, vi tittar på bil nu och funderar på hur man bör tänka på mellan bensin/diesel.

Jag missade helt att man kunde ställa frågor i förväg till Erik.
Han vägledde mig inför köpet av min nuvarande företagsbil vars leasing löper ut om en månad. Detta borde vara en vanlig situation, men jag hittar inget entydigt svar om det brukar vara billigare att förlänga leasingen, köpa ut bilen privat eller sälja den och ta ut ny företagsbil? Finns det något generellt eller är det för många faktorer som spelar in?

1 gillning

Just RAV4 ger förvånansvärt likvärdig kalkyl med de två versionerna. Så i det fallet handlar det mer om “känslan” att vill kunna köra omkring helt på el med väldigt lågt “drivmedelspris”. Så därav känns det också naturligt att den vanliga hybriden (=ej laddbar) säljer bra och är populär som begagnad.

3 gillningar

Ja, du inte helt lätt även om jag tror att även “this shall pass” i viss mån angående själva drivmedelspriset på bensin/diesel.

När det gäller 4WD, SUV och lämpliga bilar att dra släp/husvagn med så spår jag ett fortsatt bra intresse i förhållande till utbud för dieselversioner eftersom de passar bra för de ändamålen. Dvs de som av en eller annan anledning vill fortsätta köra diesel får allt svårare att hitta begagnade bilar att köpa eftersom det sålts så få senaste 3-7 åren.

För typiska familjebilar som mest snurrar på i närområdet osv så passar bensin bättre både tekniskt och efterfrågemässigt.

På tjänstebilssidan är det el och laddhybrid för hela slanten och numera börjar familje-elbilar med vettigt lastutrymme och räckvidd att komma ner i mer rimliga prisnivåer så de passar väldigt bra för många.

2 gillningar

Hej Ulf!

Är för många aspekter som spelar in, jag satt nyss i ett möte där det i princip var bättre ta ut en ny. MEN i många fall kan det också vara lönsamt förlänga leasingen men det beror också på vilken bil det är, förväntade underhållskostnader och risk pga garantibortfall osv.

Förvånansvärt sällan är det värt lösa ut den privat till marknadsvärde när man väger in allt och det görs på korrekt sätt enligt regelverket.

2 gillningar

Hej!

Mycket intressant avsnitt som vanligt med Erik :blush: Sitter själv i en beslutsångest gällande bil. Krasst så behöver vi en “andrabil”. Vi har 4 barn där jobb/skola och diverse aktiviteter ska klaffa, så vi känner att om det är nån gång vi behöver två bilar är det nu och under kanske en femårsperiod. Vi håller normalt kostnader nere, men får inse att de närmsta åren blir bilen en stor del av den månatliga kostnaden, i gengäld blir vardagen förhoppningsvis smidigare.

Men, vad ska vi sikta in oss på? Jag har funderat på både en “billig” leasing (runt 3000-3500) där det då såklart tillkommer skatt, försäkring och ev vinterdäck. Dvs, som ni brukar säga, under 4000 kommer man inte. Men även kollat på begagnade alternativ både el (bl.a Nissab Leaf och Renault Zoe) och bensin (bl.a Volvo v60/v70, Toyota Yaris/Corolla).

Finns det rimliga alternativ? Hur bör vi tänka kring bensin (med skenande priser och ev ännu högre 2027 pga politiska beslut), kontra el (vi har möjlighet att ladda i garaget för 2.90/kw).

Vad tror Erik om risken att andrahandsvärdet på besinbilar blir sämre med högre bensinpriser framöver? Dvs det skulle göra kalkylen för en bensinbil dyrare. Dom har ju hittills hållt sig väldigt bra, där t.ex Volvo V60 årsmodell ca 2016-2020 nästan inte tappat något de senaste åren.

Jag har tjänstebil (7-sitsig), så denna blir till frugan som till 99% kommer göra korta resor, jag räknar ca 50 mil i månaden. Inget behov av att alla ska kunna åka med gigantiskt utrymme, utan troligt kommer sällan alla barnen åka samtidigt.

Vilket/vilka alternativ bör vi kolla på för att komma undan så ”billigt”, men samtidigt vettigt, som möjligt. Jag är öppen både för leasing, men även köpa begagnat för ca 150’ ± några spänn :blush:

Tacksam för hjälp då jag själv bara snurrar mellan alternativen hehe :sweat_smile:

1 gillning

Många faktorer att väg in. I avsnittet pratade vi om att en mellanklasskombi av känt märke är vettigt för många.

Angående privatleasing är det just att det är “från-pris” som annonseras så man räknar rätt när allt läggs ihop som drivmedel, V-hjul, försäkring, önskat miltal, skatt osv. (Även små bensinbilar har idag fordonsskatt uppemot 6000kr/år)

Bilar i prisklassen 50000-150000kr är svår. Går man upp till dryga 200000kr får man oftast betydligt mer för pengarna, inte minst mindre besvär/risk.

1 gillning

Värdeminskningen är ingen utgift alls!

Också lite osäker på det här med fysikens lagar. Större bil innebär ju mer rörelseenergi som kan orsaka mer skada? Sen har väl SUVar generellt högre risk att välta också. Se t ex min favoritvideo https://youtu.be/Er7VRMEVdys

Sant, det är en kostnad. Slarvigt, sorry.

1 gillning

Jag har sett att vissa modeller, i mitt fall MB GLB och XC90 har uppdaterats med ny teknik så det går snabbare att ladda , 800 V.

En ny GLB börjar på ca 600´så den är i paritet med XC60 och den nya BMWn. Den är därtill SJUSITSIG, även om man då blir av med bagageutrymmet som skogstomten nämner. Men flexibiliteten är bra, 5 med packning eller sju utan, när man är fem i familjen. Sex med packning går dessutom utmärkt. :wink:

En begagnad EQB som är nästan ny landar på 450´ med en hel del utrustning.

Hur ska man tänka kring ökad laddhastighet? Hur mycket ökar laddhastigheten med den nya tekniken, 800 Volt och är det värt det?

Småbilar ska man definitivt undvika.

Obekväma, trånga, opraktiska, osäkra vid krock. Varför ska man ha en sån? Kostnaden är väl enda argumentet. Jag hade en RAV4 som hyrbil en dryg månad i en betydligt större stad än Stockholm utan problem. Jag förstår inte problemet med att ha en rejälare bil?

1 gillning

En fråga till @Skogstomten: Det här med att de tryckt in extra mycket batterier i (vissa) av nya Volvo och BMW, innebär det att bagageutrymmet blir mindre än i samma modell med kortare räckvidd?

2 gillningar

Har kört elbilar sen 2013 och över 30000mil. Jag har haft både Kia EV6, EV9 och Hyundai Ioniq 5 med 800V system. Nackdelen med de är OM/NÄR du vill ladda på en 400V snabbladdare så är de i regel ovanligt långsamma där.

Jag anser personligen att det är allt för stort fokus optimal maximal laddeffekt. Långresor är för många ca 40-60 mil. På den typen av resor ska man i regel ta ett matstopp som tar 40-60min för en familj. Då funkar även elbilar med teoretisk max laddhastighet på ca 125-175kW för de flesta där de helst då BÖR ha fungerande batteriförvärmning MEN det brukar gå ganska bra ändå även med de äldre som saknar batteriförvärmning.

Så har du en med 400V OCH vettig batteriförvärmning ser jag inget större mervärde med ett 800V system vid normal användning. Tesla har ju te x fortfarande 400V system och det är få som klagar på laddhastigheten hos de bilarna.

Börjar man sträckköra 100 mil som vi gör ibland så finns det en liiiten fördel men inte så stor. De där 2 extra kisspauserna blir då kanske 20 min istället för 10 min MEN på de ödebygdsladdare så tar det oavsett minst 15 min få igenom 4 personer på den närliggande toaletten :wink:

Sen skulle jag utrymmesmässigt sätta MB GLB och XC/EX90 i två helt olika rymlighetsdivisioner. Många glömmer lätt bort att 7 personer ofta vill ha med packning för 7 personer och ska man då någon annan stans än till badstranden eller fortbollsträningen så blir bagaget snabbt för litet.

4 gillningar

Intressant att du lyfter frågan! Både Volvo och BMW har tryckt in ca 40% MER batterier i sina EX60 och iX3 jämfört med de flesta andra familjebilar senaste 5 åren. Det är så de fått till WLTP räckvidden på ca 80mil jämfört med tidigare mer normala 50-60 mil. De har alltså inte gjort något egentligen tekniskt/revolutionerande.

Eftersom de här två modellerna är konstruerade/optimerade för att enbart vara elbilar och även har batterierna integrerade i grundstrukturen så upplever jag inte att de behövt offra bagageutrymme för att lösa det. Sen kan man alltid välja mer energitäta celler vilket gör att de inte behöver ta så mycket mer utrymme men som då är dyrare vilket då blir ett ekonomiskt marknadsbeslut från tillverkaren.

Har man “samma modell” med kortare räckvidd så har man istället oftast gjort tvärt om. Valt billigare celler med lägre energiinnehåll men som då samtidigt tar samma utrymme i anspråk. Så samma bil med olika räckvidd har vad jag vet alltid haft samma bagageutrymme tillgängligt.

1 gillning