370. Byta, behålla eller sälja vår Tesla Model Y | Ny Tesla billigare än att behålla den gamla... 🤯

Eftersom vår Tesla nu har fyllt 3 år går leasingen ut och därmed uppstod frågor som ska vi behålla den? Ska vi sälja den och byta? Om ja, till vilken? Vad har den kostat oss? Hur ska vi tänka? I avsnittet får du hänga med på vårt samtal som vi hade efter vårt möte med bilrådgivaren Erik Naessén där vi reflekterar och faktiskt live kommer till ett beslut. :slightly_smiling_face:

För dig som har hängt med oss sedan 2021 så vet du att det var en stor grej för oss att byta bil för tre år sedan. Vi har prioriterat att ha bil sedan 2003 (även som studenter) trots att de är en av de tre största utgifterna i en privatekonomi. Då för tre år sedan hamnade beslutet till sist på en Tesla Model Y som vi varit sjukt nöjda med.

Erik hjälpte oss då att se att skillnaden mellan det bästa och sämsta sättet att finansiera den på var nästan 140.000 kr(!). Exakt samma bil, bara olika sätt att finansiera den på. Eftersom vi inte klarar (har intresset att att göra) den kalkylen själv tog vi ett nytt möte med honom. Detta avsnitt är min och Carolines diskussion efter det mötet.

För dig som är med i vår Patreon-community så kan du faktiskt se mötet med Erik då vi spelade in det. Då får du se ett bilrådgivningsmöte live som är på riktigt med vår situation, siffrorna för vår bil och liknande. Särskilt du som gillar Excel kommer att få allt du önskar. :rofl:

I alla fall konstaterar vi att:

• Teslan har kostat oss ca 9.800 kr i månaden de senaste tre åren.
  • Om vi köper ut den så kommer den kosta oss ca 8.200 kr per månad framgent. Men! Som Erik så pedagogiskt säger så blir den garantilös från och med nästa år.
  • En ny Tesla Model Y idag (LR) fast vit och utan autopilot men med 4 års garanti kostar oss ca 6.900(!). Det vill säga att en ny liknande bil är faktiskt billigare än att behålla den befintliga. :exploding_head:
  • En Tesla Model Y med lilla batteriet och 2-hjulsdrift blir ytterligare några hundralappar billigare om man tar den som privatleasing (eftersom då behöver man inte bry sig om andrahandsvärdet). Typ 6.200 kr/månad.
  • En plugin-hybrid t.ex. SEAT Leon 2021 begagnad skulle kosta oss ca 5.000 kr i månaden. (Efter avsnittet kom denna tråd om Skoda Octavia PHEV på ca 4.000 kr upp i forumet)

Så om vi utgår från att även den billigaste bilen kostar ca 4.000 kr i månaden så är det ett antal olika alternativ som vi diskuterar. Framförallt om det är värt de 1000 – 2000 kr mer per månad att välja en Tesla framför Seat:en och liknande.

Utan att avslöja för mycket så kommer vi fram till ett beslut i avsnittet. Inte riktigt det som vi på förhand hade tänkt oss i alla fall. :rofl::see_no_evil:

Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Caroline

Ett par kompletterande saker

• Siffrorna ovan gäller vår specifika situation där vi kan välja att köpa kontant, låna på huset, ta privatleasing, ta finansiell leasing på företaget eller ta operativ leasing. Vi har hela spelplanen att välja på och ovan är det optimala finansieringsalternativet per bilmodell och situation. Det är därmed INTE säkert att du får samma belopp. Precis som sist, så skiljer det extremt många tusenlappar mellan bästa och sämsta sätt att finansiera bilen.
  • Ja, det finns andra bilmodeller, men vi önskar en bil med möjlighet att köra på el. Inte nödvändigtvis att vi är Tesla-fanboys. Som Erik säger i rådgivningsmötet: “Sätter man en bensinmotor i en Tesla är det en högst medelmåttig bil.”
  • Vi hoppas på lite överseende i diskussionen. Jag är fullt medveten om att alternativet “utan bil” faktiskt också existerar. Att många klarar sig utmärkt utan bil och särskilt i storstad. Dvs. hela diskussionen är på gränsen till “dagens i-landsproblem” och kan framstå som tondöv. Ja, jag är bekväm och jag prioriterade bil redan som student, dvs. jag har inte varit utan bil sedan jag tog körkort.

Extra-material för dig på Patreon: bilrådgivning live med Erik

För dig som vill se hur vi har räknat och kommit fram till siffrorna och se hur en bilrådgivning går till live kan kolla på inspelningen från mötet med Erik Naessén.

Sammanfattning av hela avsnittet

Visa sammanfattning av hela avsnittet

Nedan följer en sammanfattning gjord av en virtuell AI-assistent.

I avsnitt 370 av ”RikaTillsammans” diskuterar Jan och Caroline Bolmeson frågan om att behålla, byta eller helt göra sig av med sin Tesla Model Y efter tre år. Beslutet är komplext, eftersom det innefattar både ekonomiska överväganden och livsstilsförändringar. Med hjälp av deras bilexpert Erik, som tidigare hjälpt dem vid bilköpet, har de fått en detaljerad analys av de olika alternativen.

Bilen har kostat dem omkring 10 000 kronor i månaden inklusive värdeminskning, och när de nu överväger att behålla eller byta bil har de fått veta att en ny Tesla Model Y faktiskt skulle bli billigare än att behålla den nuvarande, tack vare prisjusteringar och förmånliga leasingavtal. Samtidigt har de även undersökt alternativ som en billigare bil, exempelvis en Seat Leon hybrid, vilket skulle spara ytterligare cirka 2 000 kronor i månaden. Trots detta lockas de mer av att fortsätta med Tesla på grund av komforten och kvalitetskänslan.

En mer radikal idé som diskuteras är att sälja bilen och prova att leva utan bil under några månader. Jan uttrycker viss oro över detta, då familjen haft bil sedan 2003, men båda är öppna för experimentet. Tanken är att se om det är möjligt att klara sig med cykel, elcykel, taxi och bilpool. De är dock medvetna om att detta kan innebära en ökning i ”besvärskontot”, alltså en högre grad av obekvämlighet i vardagen.

Till slut bestämmer de sig för att sälja bilen och pröva på livet utan den. Beslutet tas snabbt, och bilen säljs inom 24 timmar. Nu återstår det att se hur detta experiment påverkar deras vardag och ekonomi.

Lyssna eller titta på avsnittet

Precis som vanligt så kan du lyssna eller titta på avsnittet.

Avsnittet finns där poddar finns, leta efter avsnitt 370.

Transkribering av hela avsnittet

Visa hela transkriberingen av avsnittet

Jan: Välkommen till RikaTillsammans! I det här lite annorlunda avsnittet får du följa med i min och Carolines autentiska diskussion om att ha eller byta bil, och vad vi egentligen ska göra framöver. För dig som har följt oss sedan innan 2021 vet du att det var då vi bytte bil och leasade en Tesla Model Y, vilket var en stor grej för oss. Nu har tre år gått och vi står inför ett nytt beslut: Ska vi behålla bilen, köpa ut den, eller skaffa en ny? Vad är egentligen bäst?

Vi har pratat med Erik, som är vår communitys bilexpert, och detta avsnitt är en uppföljning på det mötet. Jag vill redan nu påpeka att den här diskussionen kan verka lite ”tondöv”, eftersom jag alltid spelar in introt i efterhand. När jag lyssnade på avsnittet insåg jag att det finns många hushåll som klarar sig alldeles utmärkt utan bil. Det här kan alltså ses som ett I-landsproblem, vilket jag och Caroline är medvetna om. Många i vår community har också redan skrattat åt mig för att jag säger: ”Jag bor i Norrlands inland – här finns inga bussar, jag måste ha bil!” Så jag vill bara flagga för att jag förstår om inte alla kan relatera till det här samtalet.

En annan sak att ha i åtanke är att jag gillar bekvämlighet. Jag har haft bil sedan 2003, även som student prioriterade jag det. Så när du lyssnar på mig och Caroline, ha gärna överseende med vår syn på det hela.

Vi kommer även att prata om en hel del siffror, men de är specifika för vår situation och ekonomi. Vi har fördelen att kunna välja mellan olika alternativ: vi kan vara utan bil, köpa en privat, låna på huset för att finansiera en bil, privatleasa eller leasa via företaget. Det är viktigt att komma ihåg att det som funkar för oss inte nödvändigtvis funkar för alla. Erik Naessén har hjälpt oss att titta på olika bilmodeller och finansieringsalternativ som passar just vår situation, och vi kommer att försöka lägga ut mer om detta i ett kommande avsnitt.

En sista sak jag vill nämna, apropå diskussionen om att vi kanske framstår som tondöva: vi är medvetna om att det finns andra bilmodeller än de vi diskuterar. Men som vi ofta säger, värdet av pengar minskar med åldern, och vi älskade verkligen vår förra Tesla – inte för att vi är Tesla-fanboys, utan för att vi tyckte det var en fantastisk bil. Jag vet att detta avsnitt säkert kommer att väcka en del kommentarer, så jag ser fram emot att fortsätta diskussionen där.

Och med det sagt – här kommer vår diskussion om bilval för 2024!

Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen! Här pratar vi om allt som gör privatekonomi och livet roligare. Varje vecka delar vi våra erfarenheter, vår resa, våra framgångar och misstag för att hjälpa dig göra ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.

Tre år med Tesla

Jan: Så nu är vi här, tre år senare. 2021 hade vi hela den här diskussionen om bilbyte. Då hade vi en Volvo V70 från 2009, kommer du ihåg? Den började strula en hel del.

Caroline: Ja, det började krångla rejält.

Jan: Lambdasonden.

Caroline: Ja, och då nådde det en nivå vi inte riktigt orkade med.

Jan: Precis. Jag gillar tanken på ett ”besvärskonto” – när problemen börjar kosta både pengar och energi.

Caroline: Det var saker som gick sönder som vi inte ens förstod vad det var, och då kändes det som att vi bara ville dra oss ur.

Jan: Exakt. Efter kanske tusen inlägg på RikaTillsammans-forumet fick vi kontakt med Erik Naessén, alias ”skogstomten”. Han hjälpte oss att sortera ut vilken bil vi skulle ha, och vi landade i att leasa en Tesla Model Y på företaget. De senaste tre åren, nu när det är september 2024, har jag varit supernöjd med bilen. Vad tycker du?

Caroline: Jag har också varit jättenöjd. Den är lite dyr, men den är otroligt bekväm att köra. Elbilar generellt är ju som att köra på ett moln. Dessutom har vi haft väldigt få problem med den, förutom en punktering en gång.

Jan: Ja, precis. Det var en fredagskväll…

Caroline: Ja, och vi skulle köra Freja till ett kalas. Det blev en riktig krishantering den kvällen!

Checklista vid bilbyte

Jan: Ja, precis. Då lärde jag mig att det finns jourverkstäder där man kan få hjälp med däckbyten eller reparationer även på kvällar. Så vi fortsatte med samma upplägg och kontaktade Erik igen. Vårt samtal med honom finns exklusivt på vår Patreon. Anledningen är att Erik är en av Sveriges bästa experter på bilekonomi, bilmodeller och finansiering. Det avsnittet blev två timmar långt, varav 1,5 timme i Excel. Så i detta avsnittet gör vi en sammanfattning och diskuterar vad vi kom fram till. För dig som gillar bilkalkyler kan du djupdyka i det andra avsnittet.

Jan: Men för att göra det intressant för fler kan vi snabbt gå igenom några av de frågor Erik gav oss som en checklista. Den första handlade om finansiering – hur kan man finansiera en bil? Det finns olika alternativ: man kan köpa bilen privat kontant, låna på huset, privatleasa, eller leasa via företaget. Eftersom vi driver RikaTillsammans, har vi hela spelplanen. Vi kan köpa den privat eller genom företaget, vilket är en fördel i vårt fall eftersom vi tar utdelning varje år och har svårt att ta ut pengar på ett effektivt sätt.

Nästa fråga var om bilen skulle täcka alla våra behov eller om vi har tillgång till andra bilar, som att låna eller hyra vid behov. Jag sa till Erik att när vi köpte Teslan hade jag en dröm om att vi skulle göra långresor genom Europa, men det landade inte riktigt väl hos dig och barnen.

Caroline: Nej, vi är inte riktigt redo för det än. Vi har inte gjort några långresor alls.

Jan: Nej, vår yngsta blir åksjuk och brukar säga: ”Pappa, kommer du ihåg när jag kräktes i taxin?” Och jag bara: ”Nej, påminn mig inte.”

Caroline: Hon har även kräkts i en bil i Tyskland, förmodligen i en Tesla.

Jan: Så långresor är inte vår grej. Du gillar dem inte heller, och de flesta av våra bilresor är lokala – till träningar, mataffären, IKEA. 2021 pratade vi mycket om att vi ofta skulle åka till tippen och behövde utrymme för säckar.

Caroline: Ja, vi ville ha gott om plats för att lasta stora säckar.

Jan: Men jag insåg att Malmö har ändrat sitt system. Nu behöver man bara visa körkortet på tippen, och man får 26 fria besök per år. När jag var där i augusti sa de: ”Välkommen, detta är ditt första besök i år.”

Caroline: Så vi har 25 besök kvar för året, så vi åker inte så ofta till tippen som vi trodde!

Vad har Tesla kostat per månad?

Jan: Vi insåg att vi egentligen bara behöver en bra vardagsbil. Vi la också ganska mycket tid på att gå igenom med Erik vad vår nuvarande bil har kostat oss. Vill du berätta vad vi kom fram till att den kostat per månad de senaste tre åren?

Caroline: Runt 10 000 kronor i månaden.

Jan: Ja, ungefär 9 700 kronor, så vi avrundade till 10 000 i månaden. Det är viktigt att förstå att en bil inte bara kostar det man ser på fakturan. I forumet har många sagt att deras bil kostar bara 2 000 kronor i månaden, men det är sällan hela bilden. När man räknar in saker som värdeminskning blir det mycket mer. Värdeminskningen märks ju inte direkt, eftersom du inte får en faktura för den, men den är en stor del av bilens kostnad.

Man måste också tänka på alternativkostnaden. Om du köper en bil för 200 000 kronor, hade du i ett annat scenario kunnat placera de pengarna på ett bankkonto och fått kanske 3,5 % ränta, vilket skulle ge 7 000 kronor om året. Så de 200 000 kronor du har bundit upp i bilen hade kostat dig 7 000 kronor per år i ränta, vilket är alternativkostnaden. När vi räknade med alla dessa faktorer, kom vi fram till att vår Tesla har kostat oss ungefär 10 000 kronor i månaden.

Är det något annat vi vill ändra när det gäller bilen framöver, till exempel räckvidden? Det var en annan fråga från Eriks checklista.

Vad vill vi ha i en bil?

Caroline: Nej, det gjorde vi inte, eller hur?

Jan: Nej.

Caroline: Vi var väldigt nöjda med räckvidden.

Jan: Sedan ställde han också frågor som var viktiga att tänka på, som: Var bor ni? Hur står bilen parkerad? Är den laddbar? Vi bor ju i Malmö, södra Sverige, och jag gillar att kunna ladda bilen på uppfarten. Frågorna fortsatte med: Har ni barn, barnbarn eller husdjur som behöver följa med regelbundet? Svaret var nej på alla de punkterna. Sedan var det också frågor om image, kvalitetskänsla och köregenskaper.

Caroline: Jag älskar frågan om image. Många kanske inte tänker på att de har en image att upprätthålla med sin bil, men det kan man faktiskt ha utan att vara medveten om det.

Jan: Ja, absolut. Det går åt båda hållen. Vissa kanske vill ha en Porsche, medan jag ville ha en Tesla, delvis för att den var trendig då, och jag såg någon på stan med en dekal som sa ”I bought this car before Elon went nuts.”

Caroline: Hade han verkligen en sån dekal?

Jan: Ja, exakt.

Caroline: Jag vet inte varför du ville ha en Tesla, men jag ville ha en för att jag gillade både bilen och Elon Musk innan han blev lite galen.

Jan: Han frågade också om vi sökte en ny bil eller om en begagnad kunde vara intressant.

Caroline: Just det, om image. Vissa vill ha en dyr bil för att visa status, medan andra kanske vill ha en bil som inte signalerar att de har speciella pretentioner.

Jan: Precis. Det kan vara känsligt för vissa, till exempel om man är finansiell rådgivare – då kanske man inte vill komma i en Range Rover för en och en halv miljon, för folk kan tänka att det är deras pengar som finansierar bilen. Det kan alltså gå åt båda hållen.

Caroline: Vad var nästa fråga?

Jan: Han undrade om vi skulle köpa nytt eller om en begagnad bil kunde vara ett alternativ. För mig spelar det egentligen ingen större roll, vad tycker du?

Caroline: Jag brukar köpa begagnat i andra sammanhang, men när det gäller bilar känns det som att man köper grisen i säcken. Varför säljer någon sin bil? Det kan ju vara något fel på den.

Jan: Ja, som i vårt fall – vi säljer efter att ha haft bilen i tre år.

Caroline: Jo, det kan vara så, men jag har inte kunskap om bilar för att veta om den har något dolt problem. Vår gamla Volvo hade till exempel ett fel där den ibland vägrade starta. Kommer du ihåg?

Jan: Det hände väl tre gånger på nio år?

Caroline: Ja, något sånt. Du var ändå okej med att köpa en begagnad bil.

Byta, behålla eller sälja?

Jan: Jag har inget emot att köpa en begagnad bil. En annan fråga var hur mycket vi kör per år. Under de senaste tre åren har vi kört 3 300 mil totalt, vilket blir ungefär 1 100 mil per år. Det är ganska lite jämfört med många andra. Så frågan vi ställde oss var: Ska vi köpa en ny bil, behålla den vi har eller köpa ut den vi har?

Caroline: Eller ska vi satsa på en kinesisk bil? Det finns ju så många nya märken där ute nu. Vi känner någon som kör en Xpeng och jag undrar om hon är nöjd med den. Det är verkligen stora bilar, och det känns som att mycket händer på bilmarknaden. Det var skönt att prata med Erik om det, och han sa att det kanske inte förändras så mycket som man tror.

Jan: Exakt, vad var det han sa om de nya kinesiska bilarna?

Caroline: Han sa att även om det kommer många nya bilmärken från Kina, är det svårt att veta om man kan få tag på reservdelar om något går sönder. Det finns inte så många återförsäljare här heller.

Jan: Precis, och det är inte många som köper dessa bilar heller. Vi tittade till exempel på Nio, som är en fin elbil, men det finns bara 300 exemplar i Sverige. Då är frågan om det ens är lönsamt för en återförsäljare att ha verksamhet här. Kommer försäkringsbolagen helförsäkra bilen? Kommer man kunna få reservdelar? Erik påpekade också att de kinesiska bilarna oftast är antingen väldigt billiga småbilar eller stora lyxbilar.

Caroline: Ja, det är de som kommer från Kina.

Jan: Men det finns ingen motsvarighet till en Tesla, ingen riktig familjebil från Kina än.

Caroline: Och frågan är om de här märkena kommer finnas kvar om 5-10 år. Det är en viktig aspekt att tänka på.

Vad blir bäst?

Jan: Jag tror vi kan avskriva tanken på en kinesisk bil rätt snabbt. Då kommer frågan: Vad är mest ekonomiskt? Vi har ju räknat på att vår nuvarande bil har kostat oss ungefär 10 000 kronor i månaden. Vi har även undersökt vad det skulle kosta att behålla bilen, antingen genom leasing eller att köpa ut den. Vi fick en värdering på 420 000 kronor från olika ställen som Riddermarks och Carup. När vi köpte den ny kostade den 890 000 kronor, så värdeminskningen har varit en stor kostnad. Om vi behåller den nu skulle kostnaden sjunka till runt 8 800 kronor i månaden, vilket är ungefär 1 200 kronor billigare.

Men då kom Erik med en annan idé: Om vi gillar Tesla, varför inte kolla på en ny Model Y? Vi räknade på det och kom fram till att en ny Tesla Model Y, utan extra tillval som autopilot och svart färg, skulle kosta oss runt 6 900 kronor i månaden – alltså nästan 2 000 kronor mindre än att behålla vår gamla bil. När vi köpte vår Tesla lade vi extra pengar på autopilot och färgval, men dessa har inte varit värda kostnaden. Autopiloten har knappt använts, och dess värde har sjunkit rejält.

Caroline: Pengar slängda i sjön.

Jan: Ja, precis. Erik sa ju redan då att det var ett onödigt tillval, men jag ville ha det då. Men nu ser vi att en ny Tesla utan dessa extra tillval skulle vara mer ekonomisk. Och dessutom har Tesla sänkt priset på Model Y med 130 000 kronor sedan dess. Så med en ny bil får vi fyra års garanti, vilket är en stor fördel jämfört med vår nuvarande bil, vars garanti går ut om ett år.

Caroline: Din hjärna har ju exploderat av detta tidigare.

Jan: Ja, Erik flaggade för detta redan i våras, och nu verkar det bli så. Han förutspådde även att vi skulle få nollränta på bilen, som de redan har i Tyskland. Så det känns logiskt att gå på den nya modellen.

Vi har nu två alternativ: behålla vår nuvarande bil för 8 800 kronor i månaden, där garantin snart går ut, eller köpa en ny Tesla Model Y för 6 900 kronor i månaden, med fyra års garanti.

Caroline: Och vi har pratat om att kanske köpa en billigare bil också, eller hur?

Jan: Ja, vi kollade på billigare alternativ. En idé var att köpa en billigare begagnad bil som ändå uppfyller våra krav. Erik föreslog en Seat Leon Sports Tourer plug-in hybrid. Den kan köra ungefär 3 mil på el i praktiken, vilket skulle täcka över 95 % av våra resor. Den kostar runt 250 000 kronor, och vi räknade på att den skulle landa på ungefär 4 900 kronor i månaden.

Caroline: Det låter som ett bra alternativ om vi vill ha något billigare, men ändå funktionellt.

Den billigaste bilen

Jan: 4 900 kronor i månaden. Då började vi tänka: Vi kan spara 2 000 kronor i månaden med en billigare bil, vilket blir 24 000 kronor per år eller 75 000 på tre år. Eller så kan vi köra vidare med Teslan, som jag verkligen upplever som en bil med helt annan kvalitet.

Caroline: Vi har ju inte testat Seat Leon än, men jag kan tänka mig att vi kommer ha synpunkter. Det är alltid så när man byter bil – det känns aldrig riktigt samma.

Jan: Precis. Vad tänker du om Seat Leon? Jag känner mig inte direkt sugen.

Caroline: Inte jag heller. Jag är nog mer sugen på en ny Tesla, faktiskt.

Jan: Ja, en vit Tesla. Erik nämnde ju också något intressant medan vi spelade in detta.

Caroline: Ja, väldigt kontroversiellt, Jan sitter här och typ behöver fläkta sig!

Leva helt utan bil?

Jan: Erik sa att Tesla snart släpper en uppdaterad version av Model Y. När det händer, kommer värdet på vår bil sjunka. Han sa också att många lägger för mycket vikt vid att det är räntefritt just nu, men det är inte den största kostnaden för en bil. Han föreslog att vi kunde sälja Teslan nu och vara utan bil några månader tills den nya versionen kommer, och kanske även få ett bättre pris då. Det kändes konstigt för mig, eftersom vi har haft bil sedan 2005.

Caroline: Ja, han tyckte att vi kunde testa att vara utan bil och se hur mycket vi faktiskt behöver den. När använder vi den mest? Vi har ju elcykel och två vanliga cyklar, så det borde gå bra. Jag cyklar ju överallt redan, så det blir nog inga problem för dig heller.

Jan: Jag känner lite skräckblandad förtjusning. Jag tänker mest på vår dotter och alla träningar vi kör henne till.

Caroline: Det är inte så långa sträckor, man kan cykla.

Jan: Du är alltid så tuff.

Caroline: När jag var yngre cyklade jag överallt, och man vänjer sig.

Jan: Det känns ändå läskigt att sälja bilen och inte beställa en ny direkt. Vad tycker du?

Caroline: Jag har inga problem med det. Vi får se vad som händer, vi löser det som behövs.

Jan: Okej, men då hoppas jag bara att vi inte får en kall och regnig höst innan vi får den nya bilen…

Caroline: Ja, det kommer jag påminna dig om då!

Jan: Om jag ska vara ärlig så känns det både spännande och lite läskigt. Jag har redan laddat ner appar för bildelningstjänster som Kinto Share och Volvo Mobility, och jag har pratat med mamma om att låna hennes bil om det behövs.

Caroline: Jag förstår inte hur viktig bilen är för dig bara för att du ska slippa trampa lite.

Jan: För mig är bilen en frihet. Att bara kunna hoppa in och köra vart som helst. Men samtidigt, om bilen kostar oss 8 800 kronor i månaden, så kan man ju fundera på hur mycket taxi och lokaltrafik vi kan ta för de pengarna.

Caroline: Ja, det sa Erik också. Man kan räkna på det.

Jan: Gissa vad det kostar med taxi från Malmö till Staffanstorp?

Caroline: 300 kronor?

Jan: Exakt, det är inte så mycket. Vi kan ta taxi och det skulle fortfarande vara billigare än att äga bilen. Det vore nästan kul att bokföra allt och se om vi klarar oss under 8 800 kronor i månaden, trots att vi kanske tar taxi tio gånger.

Caroline: Du kan göra det, Jan. Vi kan bokföra det och jämföra. Absolut.

Jan: Ja, och trots taxiresorna kanske det ändå är billigare än att ha Teslan ståendes hemma. Fortsättning följer…

Vi får väl ta taxi

Jan: Vad är det här egentligen? Har vi ens bestämt något? Nej, vi har inte tagit något beslut. Men vad är det vi behöver besluta?

Caroline: Att vi stänger av kamerorna och inte funderar för länge.

Jan: Ja, men vi kan alltid cykla, eller hur?

Caroline: Jo, men som du sa, om vi ska åka till din bror i Staffanstorp eller till min syster i Hjärup – då kanske vi faktiskt behöver bilen. Jag hade inte tänkt på det.

Jan: Precis, och jag tänker på bortamatcher och liknande.

Caroline: Ja, vi kanske borde göra en lista över allt vi verkligen behöver bilen till, där cykling inte räcker. Kan vi göra det?

Jan: Absolut, låt oss göra det.

Caroline: Fast inte just nu.

Jan: Vi gör det nu.

Caroline: För att just nu är jag förvirrad, och det kommer se väldigt oattraktivt ut.

Jan: Det är lugnt. Vi pratar om träningar, att handla på ICA, kanske IKEA eller Bauhaus ibland.

Caroline: Ja, men vi åker säkert inte dit så ofta.

Jan: Nej, och sen matcher, bortamatcher, när du ska till din bokklubb.

Caroline: Det kan jag lösa själv. Och besöka din bror, min syster.

Jan: Och min mamma.

Caroline: Din mamma också, ja.

Jan: Jag tänker så här: att åka till min bror eller din syster med taxi kan inte kosta mer än att åka till Staffanstorp.

Caroline: Nej, det tror jag inte heller.

Jan: Och om det kostar typ 600 kronor att åka till din syster, så är det ändå billigare än att ha bilen varje månad.

Caroline: Ja, men det känns ändå så konstigt att ta taxi överallt, även om jag vet att det är långt billigare än Teslan per månad.

Jan: Du kan ju åka taxi fram och tillbaka flera gånger.

Caroline: Jag är bara inte van vid att ta taxi.

Jan: Då kan du cykla, och så tar jag taxi.

Caroline: Det finns nog många som inte är vana vid det heller.

Jan: Ja, men det är grejen – vi lägger ju redan nu 10 000 kronor på bilen varje månad. Om vi skulle minska det till 8 800 kronor, så blir det ändå väldigt många taxiresor för 200 spänn per gång.

Caroline: Ja, och det betyder inte att vi ska undvika taxi helt.

Jan: Nej, precis. Och jag vet att vi kommer få höra kommentarer om att vi kan hyra bil via tjänster som GoMore också.

Caroline: Ja, det är ett alternativ.

Är det värt besväret?

Jan: Så vi skulle kunna tänka så här: Om vi ska till din syster, så kan vi passa på att samtidigt åka till Bauhaus eller IKEA när vi har hyrt bilen. Eller om jag ska åka med Freja till en bortamatch, då hyr vi bara en bil för den dagen. Jag har kollat på GoMore, och det kostar typ 600 kronor för en hel dag. Samma sak med Kinto Share eller liknande tjänster. Det som känns intressant är om besparingen faktiskt är värd besväret. Det vet vi inte förrän vi provar. Det här blir lite av ett experiment.

Sen har jag inte berättat för vår äldsta dotter än, men jag tror hon kommer känna sig mest drabbad eftersom hon inte har varit med i beslutet. Jag tänkte att vi kanske kan kompensera henne lite, typ ge henne ett abonnemang på elskotrar eller något liknande.

Caroline: Men måste man inte vara 18 för att köra en sån?

Jan: Det vet jag faktiskt inte, jag har inte kollat upp det än. Men en annan idé är att säga: ”Vet du vad? Om vi gör detta, så sparar vi pengar och då kan du få något extra.”

Caroline: Nej, nej, nej. Du vill alltid undvika konflikt.

Jan: Ja, jag är lite konflikträdd.

Caroline: Ibland måste man bara säga: ”Nu gör vi så här.” Vi behöver inte alltid köpa något som kompensation. Det är bara en temporär lösning tills vi köper ny bil.

Jan: Men tänk om vi upptäcker att vi inte ens behöver en bil?

Caroline: Då är det ju perfekt.

Jan: Jag tycker ändå det känns lite skrämmande. Och så finns det säkert de som tänker: ”Åh, vilka I-landsproblem de har.”

Caroline: Ja, folk i Norrland har nog redan stängt av vid det här laget.

När startar experimentet?

Jan: Så jag tänker att vi får se det som ett ”to be continued”. När börjar vårt experiment? När säljer vi bilen?

Caroline: Ska vi ta det beslutet nu, Jan?

Jan: Om vi ska göra det, låt oss göra det fullt ut. Nästa vecka, då säljer vi bilen. Typ den 16:e. Har du checkat ut nu?

Caroline: Ja, jag har checkat ut. Jag vill verkligen inte ta beslut inför inspelningen.

Jan: Nu blir jag nyfiken.

Caroline: Kan vi inte bara ha det här samtalet privat utan att det ska delas med alla? Jag har svårt att hålla masken när jag känner starkt.

Jan: Det är okej.

Caroline: Men det är inget man kan skratta åt.

Jan: Nej, man måste inte skratta.

Caroline: Folk vill bli underhållna, Jan.

Jan: Eller så vill de se när det är på riktigt.

Caroline: Det känns som att vi tar förhastade beslut.

Jan: Kan du utveckla det?

Caroline: Jag har inte tänkt på allt – som att vi måste åka till din bror, min syster eller din mamma. Vad mer har jag inte tänkt på? Jag vill inte stå där och känna mig som en idiot. Jag vill inte att du ska säga att det är mitt fel om det här inte funkar.

Jan: Jag kommer inte säga att det är ditt fel. Det är ingen naturlag att man måste ha bil. Många klarar sig utan, så varför skulle inte vi kunna göra det? Om det blir för jobbigt och vi känner att det inte är värt det, ja, då köper vi en bil igen. Vi har bara vant oss vid bekvämligheten, och nu blir det kanske lite mer obekvämt, eller kanske inte alls. Vi ska ändå till Sälen i februari.

Caroline: Men alla andra kommer ju ha bil.

Jan: Och vi flög upp förra gången. Dessutom kan vi åka med de som har bil om vi behöver. Jag ser inte problemet. Vill du verkligen sitta i bilen i 14 timmar?

Caroline: Nej, det vill jag inte.

Jan: Exakt, så det är inte ett problem. Du tyckte att det var läskigt att vara utan bil tidigare, men nu känns det kanske inte lika roligt längre?

Caroline: Ja, för nu känns det mer verkligt. Att vi ska cykla överallt… Det kanske blir jobbigare än vi trott. Men det skulle ju vara ett experiment.

Jan: Precis, vi testar. Om det blir för jobbigt, kan vi alltid beställa en ny bil. Det handlar om att vi vant oss vid ett visst sätt att leva, men vi kan nog vänja oss vid en ny verklighet också.

Caroline: Ja, kanske det.

Största problemet utan bil

Jan: Jag tror att det största problemet, det som jag har mest dåligt samvete över, är att köra, hämta och lämna på träningar. Det har vi alltid gjort. Men om vi kan hantera den biten, då klarar vi av allt annat också. Du säger ju själv att du alltid har cyklat, och det finns säkert de som tycker att det är självklart. Men för oss har vi haft en viss rutin, och nu måste vi göra på ett annat sätt. Förändring är svårt.

Caroline: Ja, vi får väl vara lite modiga.

Jan: Precis. Vi säger alltid till andra att ta beslut, prova något nytt. Och gillar man det inte, så kan man ändra sig. ”Move, you’re not a tree,” liksom. Så vi testar, och ser hur länge vi klarar oss. Är det okej att jag lägger ut det här?

Caroline: Ja.

Jan: Jag tänker så här, vi testar Carro, och så ser vi hur det blir. När det är på riktigt så märker man det. Och vet du vad? Jag vill bara påminna om en grej. Kommer du ihåg när vi gjorde avsnittet ”Om inte pengar gör dig lycklig, så spenderar du dem nog fel”? Där pratade vi om att många drömmer om stugan vid sjön, i skogen, långt från allt. Men när man börjar tänka på detaljerna – mygg, långt till mataffären – så blir det lite mer komplicerat. Jag tror att det är samma sak för oss med att leva utan bil. Det verkar lätt, men när vi tänker på detaljerna så blir det lite mer osäkert.

Caroline: Ja, man vet inte förrän man har provat.

Jan: Exakt. Så vi gör det inte svårare än det behöver vara. Vi testar och ser hur länge experimentet pågår. Önska oss lycka till! Vi ses och hörs nästa vecka. To be continued!

Men innan vi avslutar vill jag dela något roligt som hände. Efter att vi spelat in det här så gick vi upp och pratade med Oliver på kontoret. Han har hjälpt oss med att ta in offerter från företag, och vi fick ett bra bud på att sälja bilen. Så vi ringde företaget som gav oss det bästa erbjudandet, men de sa att priset på Teslor varierar dagligen, så om vi ville sälja behövde vi göra det inom 24 timmar. Så, vi sålde faktiskt bilen inom ett dygn efter inspelningen! Just nu har vi ingen bil, vilket var överraskande känslosamt när den körde iväg från uppfarten. Det känns både spännande och lite läskigt, eftersom vi har haft bil sedan 2003. Nu får vi se hur det går.

To be continued! Vi ses i forumet, där jag kommer hålla er uppdaterade om vårt lilla ”I-landsproblem”. Tack för att du lyssnar och följer med oss på den här resan!

Uppföljning 13 april 2025

10 gillningar

Kul med avsnitt! Kommer kika, även om jag inte äger bil! :wink:

Har ju ändå brumbrum! :blush::motorized_wheelchair::dash:

3 gillningar

Låter som ett väldigt intressant avsnitt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Inte vi heller numer…

12 gillningar

Symboliken med soptunnorna som inte bara syns i bild utan också zoomas in.

6 gillningar

6 gillningar

Bodde centralt i Malmö innan och använde Volvo On Demand (först Sunfleet, sen M). Tyckte det fungerade bra, och beroende på hur länge man behöver hyra så kan det bli billigare än 600 spänn taxi :blush: … Kunde även välja större eller mindre bil beroende på behov, inklusive elbilar.

4 gillningar

Fint avsnitt, att ni båda speglar mångas förväntansångest inför förändringar.

Jan i början och Caroline i slutet. Även om er förändring är av temporär och frivillig karaktär så känner nog många igen sig, blir det stora svårigheter, så finns flera lösningar. Ändå en trygghet. :blush:

Sen är det helt ok att dela med sig av vardagsproblematik och känslorna kring det. En bil löser många vardagsutmaningar, så ändå relaterbart, även om det som Jan sa att det är lite av ett i-landsproblem.

4 gillningar

Ride a bike, you’re not a tree!

7 gillningar

off-topic:
Är det @janbolmeson som pikas eller är det min egen tubalgoritm som värnar om min roll på forumet och levererar den här som nästa video när Teslan kört iväg? :joy:

p.s. Jag har aldrig sett det kontot förr, så nå’n magi är i farten. :see_no_evil:

6 gillningar

Beslutet att sälja bilen är nog det mest oväntade jag läst på forumet någonsin, wow!
Tänk tillbaka kring diskussionen om att sälja Volvon och vad det skulle bli, i tid och vånda, och jämför med detta, kastar in ett till WOW!

Djärvt, spännande och intressant! Det ska bli kul att läsa fortsättningen, och oavsett, otroligt modigt av er att bara göra det :raised_hands:

En stor eloge för att ni delar med er så frikostigt :heart_hands:

4 gillningar

Kände något av en Ove varning när det flera gånger va andra människors bilar som skulle lösa era problem. Vore okey om er nya bil satt fast i strejken men det lät som syftet är ren vinstmaximering.

Lycka till men håll er till taxi och cykla försiktigt :grinning:

2 gillningar

Gillar ändå att taxi togs upp som ett alternativ. Vänner och bekanta är i chock när man säger att man lägger 2000kr på taxi i månaden. Billigt transportkonto enligt mig…

15 gillningar

Fick inte alls de vibbarna. Låna en förälders bil? Toppen. De står ju mest still de där bilarna.

Och Sälen med andra bekanta som har bil? När det är dags att åka till ICA, då åker man med, köper en charkbricka att dela på utan någon kommentar och har en trevlig kväll.

4 gillningar

Har man några indikationer på vad uppdaterade Model Y kommer kosta? Jag tror att den kommer bli dyrare än idag. Historiskt har differensen mot M3 varit större och det är väl rimligt att det kommer bli så igen när båda uppdaterats?

2 gillningar

Mycket spekulationer vad jag har sett. Allt från högre till mycket lägre i en nedstrippad version för att konkurrera med de kinesiska märkena.

Det jag tänker är ju att den gamla - som jag varit sjukt nöjd med - bör ju falla i pris när den nya kommer. Eller att man vill rensa ut lagren med de gamla. Men just nu känner jag mig som när någon säger: “köp aktie X, det är bra…” så jag överlåter med varm hand kommentarerna till @Skogstomten som är “the professional” :rofl:

Jag får upp: :joy:

5 gillningar

Baserat på er diskussion tycker jag ni gravt överskattar problemen som uppstår på en billigare begagnad hybrid/bensinbil. Köper man en som gått 3-4k mil och bara kör runt 1k om året så är sannolikheten stor att man slipper underhåll i flera år.

Kör själv en 2018 som gått ca 7000 mil (1k-1.5k/år under mitt ägande sedan 2020) och underhållet på den utöver årlig service ~3-4k har varit obefintligt.

2 gillningar

Vi har lagt 280€ de senaste 30 dagarna på bildelning inkl allt. Då har vi kört nästan varje dag inkl ett par längre turer.

Åker man fyra i en bil kan det gå jämnt upp eller rent av billigare än att åka kollektivt.

4 gillningar