K38. Interagera med livet och coola grejer folk i communityn gör | Kort reflektionsavsnitt

I veckans kortavsnitt reflekterar jag, Caroline och Oliver över olika saker vi tänkt på både i livet (Carolines förberedelses inför högskoleprovet så att hon till våren kan plugga till sjuksköterska), vi har sett i forumet och har gått och tänkt på.

För mig är det väldigt mycket tankar om “alternativkostnad”-konceptet som blev väldigt uppenbart eftersom vi sålt bilen och är billösa[1] [2]. Alternativkostnaden blir extremt uppenbar genom att jag mentalt tänker att:

“Bil kostar 300 kr per dag, dvs. varje dag jag inte har bil kan jag använda dessa till något annat.”

Det är också något som vi har diskuterat i forumet i tråden “Alternativkostnad - hur ska man tänka egentligen?” och jag tänker mycket på kring i livet. T.ex. att ha en hög lön innebär ofta mycket jobb och ansvar som har en kostnad i livsenergi och att man inte gör andra saker. Än har jag inte landat det för att göra ett eget avsnitt på det, utan det är en spännande utforskande fas.

Vi är även mitt uppe i RikaTillsammans-programmet och jag har haft en del tänkvärda coachsamtal som inspirerat mycket. Allt från hur svårt det faktiskt är att sticka ut från gruppen och t.ex. vara hemma för att man faktiskt inte behöver jobba under en period och hur det hänger ihop med t.ex. ens identitet och fördomar kring hur en hemmafru eller hemmaman är samt rädslan för vad omgivningen ska tycka.

Eller Emanuel som arbetar som IT-konsult som bara slänger sig ut och provar ett helt annat yrke som hovmästare och kommenterar det som:

Vill bara säga att jag gjorde första passet som hovmästare igår, arbetade från 17:30-21:00… Lönen är skit, arbetet stressigt och det är obekväma arbetstider. Fasen vad kul det var! Inte haft så roligt på jobbet på flera år.

För mig är det här vad ett rikt liv handlar om. Att vara modig och våga prova nya saker. Att prova mer. Att göra en förändring i det lilla. Med en sådan sak som jag vi också tar upp kring att våga säga nej oftare. Många av de sakerna som hindrar oss från att göra livet rikare är spöken i hjärnan.

Tanken var att detta skulle bli ett kortavsnitt på 20-30 minuter, men efter en timme kan jag bara hålla med Caroline: “Alltså Jan, måste du prata så mycket :rofl:” så jag tänker att jag slutar nu.

Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan, Caroline och Oliver

PS. Vi har hamnat lite ur fas med avsnitten, så nästa ordinarie avsnitt “Hur rik är svensken?” kommer redan på torsdag. :sunglasses:

Lyssna eller titta på avsnittet

Lyssna på avsnittet som podcast:

Du kan se avsnittet på Youtube:

Självklart finns poddavsnitten där poddar finns, t.ex. via Apple podcast eller Spotify .

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning till avsnittet:

Om Pаtreon

Ifall du vill lyssna på det pаtreon-exklusiva avsnittet 373. Hur mycket sparar svensken och RT-communityn? gör du det enklast via Pаtreon-appen och denna direktlänk. Du kan även få dem direkt till din poddapp.

För dig som inte är medlem (än) kan du läsa mer nedan:

Tack än en gång till dig på Pаtreon som möjliggör RikaTillsammans.

Om RikaTillsammans-programmet 2025

Ett rikt liv är unikt för varje person. För vissa är det att jobba mindre, resa mer, ha mer tid för familjen eller kanske gå i pension tidigt (FIRE). Oavsett vad det är för just dig, är RikaTillsammans-programmet en genväg att nå det snabbare och enklare.

Relaterade länkar

I avsnittet pratar vi bland annat om:

Nedan hittar du alla våra avsnitt

1. 370. Byta, behålla eller sälja vår Tesla Model Y | Ny Tesla billigare än att behålla den gamla... 🤯 ↩︎

2. K37. Utan barnen hade vi klarat oss utan bil... 🤔 | Kortpodd om 14 dagar utan Teslan ↩︎

6 gillningar

Kul avsnitt, speciellt slutet, ett av RT-avsnittens styrkor är hur ni kompletterar varandra. Så se det som en bra hävstång! Hoppas det blir nytt bokavsnitt sen. :blush:

Ps, har skickat DM till Jan om en bugg på YT.

2 gillningar

Tack @Melwa, videoklippen är nu utbytta. Förhoppningsvis fungerar det bättre. :heart:

Får jag fråga vad som stack ut där i slutet? Vi hade själva ganska roligt även om Caroline var något frustrerad på mig. @Oliver.Allemog kanske också i och för sig. :rofl:

11 gillningar

Ååå den klassiska ”för bövelen håll snattran” minen :joy::heart: Blir kul att lyssna!

3 gillningar

Precis i slutet, när Caroline är frustrerad att hon försöker vara tydlig och kortfattad och hon tycker att du bara pratar och pratar.

I denna typen av avsnitt är det toppen, men vid gäster, så är andrum och lyssnande bra emellanåt. :blush:

Försöker själv öva på det i sociala sammanhang. :see_no_evil:

6 gillningar

Tack för fint avsnitt. Det här med alternativkostnaden för nysparandet gav bra reflektion. Kan ju vara så att tiden faktiskt är viktigare om man bara samlar för att samla eller för att man borde enligt samhällets normer. Även besvärs-kontot var ett mycket bra begrepp. Tack!

3 gillningar

Tack för ett mycket bra avsnitt! Tycker att @Oliver.Allemog:s medverkan och kommentarer gjorde avsnittet väldigt intressant :+1:

4 gillningar

Kändes som att det var något knas med Olivers mic?

2 gillningar

huh, det har jag missat? :see_no_evil: Vad stack ut?

Det var väldigt skoj att höra :pray: Tack!

3 gillningar

Ljudet känns lite telefonliknande, kanske att den kapat vissa register? Burkigt/tunnt på nåt sätt?

1 gillning

Ok, ska kolla, tack! :heart:

Postade mest för att få reda på om någon annan upplevde samma. Man vet ju aldrig med ljud om man hör vad andra hör.

1 gillning

Sanningen är att jag fixade ljudet själv i avsnittet till skillnad mot vår proffstekniker som kör de ordinarie avsnitten. Så det är förmodligen det du hör. :see_no_evil:

Skulle kanske inte nämnt det då :sweat_smile:

Det låter jättekonstigt. :see_no_evil: Inget som vi har gjort.

1 gillning

Ok, det där kommer från Youtube. Inte från oss i forumet tyvärr.

1 gillning