378. Från aktiedrottning till ödmjuk investerare | Personporträtt: MarieH i communityn

Träffa Marie en av medlemmarna i vår RikaTillsammans-community som i dagens avsnitt generöst delar med sig av sin ekonomiska livsresa. Du får allt från karriärtips som “välj chef, inte jobb” till hennes tankar kring medveten konsumtion och hennes investeringsresa som inte är helt olika vår egen.

Först och främst ett stort tack till @MarieH och alla er andra som gör RikaTillsammans-communityn till vad den är. Avsnitt som dessa skulle inte vara möjliga utan er. :heart:

Marie beskriver sig själv som en “ekorre” och som vi en liten nörd som alltid har haft en naturlig dragning till att spara. Hon växte upp i en arbetarfamilj där pengar inte fanns i överflöd, men där trygghet och stabilitet var centrala värden.

Trots att pengar inte diskuterades öppet i hemmet, lärde hon sig tidigt vikten av att hantera sin ekonomi. Hennes intresse för ekonomi och investeringar väcktes på allvar när hon fick sin första lön, vilket ledde till en del misstag på börsen, men också till värdefulla lärdomar.

I avsnittet pratar vi även om de mer mjukva värdena för ett rikare liv:

• Hur Marie har bytt jobb flera gånger för att hitta till ett jobb som uppfyller flera kriterier samtidigt som att kunna ge tillbaka till samhället samt hur hon både gått upp och ned i lön.
  • Medveten konsumtion och användning av sina pengar bl.a. med second hand-inköp.
  • Vikten av reflektion och hur ens ekonomiska situation kan påverka relationer med andra.
  • Balansen mellan att spara för framtiden och njuta av livet idag.
  • Hur uppväxt och samhällets värderingar påverkar en.
  • Vikten av att vara snäll mot sig själv.

Vi kommer även lite in på den ekonomiska resan som jag tror många av oss känner igen oss i. Man växer upp i ett hem där man inte pratar allt för mycket om ekonomi, man försöker investera, det går bra i början, övertron på den egna förmågan är på topp. Därefter delar marknaden ut en lektion i ödmjukhet som man tillslut accepterar och investerar i sina indexfonder som går bra på ett mer hållbart sätt. :joy:

Tack än en gång @MarieH för att du ställde upp!

Vi hoppas att du gillar avsnittet,
Jan, Caroline och Marie så klart

Utan reklam och i en del för dig på Pаtreon

För dig som stöttar oss på Patreon så slipper du både uppdelningen i två delar och reklamen i podden. Avsnittet finns publicerat via Pаtreon-appen och hemsidan:

Om du vill lyssna på avsnitten via Spotify eller din vanliga podd-app, läs mer här.

Titta eller lyssna på avsnittet

Precis som vanligt så kan du lyssna eller titta på avsnittet.

Avsnittet finns där poddar finns, leta efter avsnitt 378.

Relaterade länkar

Innehållsförteckning

Nedanstående tider är ungefärliga för YT-videon.

00:00:00 Intro
00:05:17 Ekorren som fortsätter spara
00:12:37 Maries karriär och lön
00:18:27 Välj chef, inte jobb
00:21:15 Mål på ett roligt sätt
00:26:49 Ett jobb där man kan ge tillbaka
00:29:22 Från aktiedrottning till ödmjuk investerare
00:34:39 Att acceptera sitt nya normala
00:39:59 Medveten konsumtion
00:46:15 Jobba med sina värderingar
00:50:57 Struktur i livet
00:54:26 Hur kan man få ut mer av din tid?
00:56:05 Att vara snäll mot sig själv
01:00:12 Alla har vi våra utmaningar

8 gillningar

Vad roligt! Ska ses idag! :raised_hands:

2 gillningar

Hjälp, nu kom det! :see_no_evil: Tack Jan och Caroline för ett trevligt samtal, och för att ni så varmt guidade mig framåt. (Jag märkte att min hjärna jobbade ovanligt långsamt när dess tankar spelades in, hoppas att jag är begriplig.)

Kommer in i tråden ikväll!

Edit: Efter en genomlyssning förstår jag nu också Carolines fråga efter samtalet om det kanske är så att jag har katt. Stackars kraken är ganska verbal och fick stanna utanför dörren för att inte störa ljudinspelningen, men det fick nog motsatt effekt. :sweat_smile::heart: Kan trösta oroliga lyssnare med att han fick gos och uppmärksamhet efteråt.

24 gillningar

Himla mysigt och tänkvärt avsnitt. Gillar verkligen när det tas lite tid för tänk innan man svarar. :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Intressant avsnitt och sunda tankar.

Ni gör en passus till ‘vilka yrken som borde ha mer betalt’ och ni nämner bara offentlig verksamhet.

Detta styrs av utbud och efterfrågan, samt skulle dessa finansierats privat skulle omedelbart lönerna stiga.

(egentligen sker det redan idag då ex. privatlärare hyrs in för höga summor)

3 gillningar

Tack för ett trevligt avsnitt!

Gällande struktur i livet kom jag att tänka på regissören David Lynch som ska ha sagt att tydlig struktur och rutiner utgör en stabil grund som möjliggör att kreativitet kan flöda mer fritt.

Jag är själv en rutinmänniska på flera olika sätt i vardagen. Rubbas rutinerna för mycket fungerar jag sämre som människa på flera plan.

För mig är struktur som mest värdefull när den knappt märks av att den finns, underlättar vardagen och sparar energi och tankekraft till det jag värdesätter högt. Det kräver mindre energi att följa en färdigritad karta än att i varje stund rita en ny liten del av kartan. Om tillvaron är svajig i övrigt kan man luta sig mot en grundstruktur i vardagen och bara följa kartan.

En utmaning är dock att finna den ultimata mixen mellan struktur och spontana rutinbrytande inslag. Här gäller det nog att också hitta den individuella balansen i hur detaljerad och styrande strukturen ska vara.

Struktur är en ypperlig följeslagare och ledsagare när den förenklar tillvaron. Den är mindre angenäm om du känner dig som slav under den.

8 gillningar

Tack för kommentaren! Intressant observation om att det är just offentlig sektor som får vara våra exempel. Ska smaka på den tanken och se om jag kommer på fler exempel. (Spontant tänker jag att vi som samhälle också är dåliga på att betala exempelvis kulturarbetare, och det är det nog vi privatpersoner bär ansvaret för snarare än det offentliga.)

När vi ändå är inne på politik så får jag passa på att nämna att det ju är alla företagare som vi får våra skattepengar från som finansierar exempelvis min lön. Utan företag ingen offentlig sektor. Så jag är glad att vi har alla dessa entreprenörer som håller igång Sveriges motor.

3 gillningar

Hur lång tid det tar att utbilda en ny person att göra jobbet är en faktor. Kortare utbildningstid och in i ett jobb som har ett fast ramverk gör en utbytbar. Många potentiellt sökande, lägre löner.

Kulturarbetare känns som utbud och efterfrågan draget till sin spets.

Smakar själv på Scott Galloways syn på saken.

“Galloway advises readers to seek a field with 90 percent employment in which they can end up in the top 10 percent. In other words, find a stable field where you can excel but not have to crack the top 1 percent to be successful (like you would in acting, athletics, fashion, etc.)”

1 gillning

Google Translate ringde och ville ha sin anglocism tillbaka. :policeman:

Idag gjorde ni tre mig sällskap under min synnerligen miljömedvetna cykeltur till Lidl då min millenie-Volvo fick stanna hemma. Jag nickade för mig själv åt all klokskap (och virrade på huvudet nån enstaka gång).

Hurra för att välja jobb efter intresse och inte primärt inkomst. Hurra för att inte stötta företag man tycker inte borde finnas. :clap: Hurra för medveten konsumtion och att laga och reparera efter bästa förmåga. Hurra för att investera tid i viktiga saker som inte nödvändigtvis drar in pengar.

Sedan en stor :people_hugging: till Jan, dels för mitt polispåhopp först i inlägget och för att han känner sådan press när han står där med de andra basketföräldrarna och skäms över mamsens bil.

Minns att du är här för att mamma tog modiga beslut. Minns att du kör svensk ingenjörskonst och inte en låtsas-rymdraket. :wink: Minns att din närvaro som förälder handlar om relationen till Freja och inte vad de andra eventuellt tycker.

Kalasavsnitt! :+1:

8 gillningar

Jag brukar (ibland) göra precis tvärtom när det gäller företag jag inte gillar. Jag sätter en slant i aktien och blir en vinnare oavsett hur det går. Det brukar bli aktier som jag vet trendar och misstänker att de kommer gå bra så istället för att stå på sidan och bli arg så är jag själv med i uppgången och får lite ekonomisk plåster på såren

Sen det här med att man ska mäta sina prylar med andra, ha de senaste osv har jag väldigt svårt att relatera till. Visst, när man var 12-18 år kanske men som vuxen kan man ju tycka det där vuxit bort. Vad är det som gör att det stannar kvar hos vissa långt upp i åldrarna?

Det där med välj chef och inte jobb. Jag valde att byta tjänst just för att den chefen inspirerade. På ett halvår har jag utvecklats mer än vad jag gjort under de senaste 5 åren. Du vill ha en ledare som vill utveckla dig.

2 gillningar

Vill man byta till en rolig bransch som dessutom tar in personal från andra branscher och utbildar dem, är Energi Branschen, är man dessutom bered att flytta kan man göra rejäla lönelyft.

Tillexempel flytta till Karlskoga eller Arboga där förvarsindustrin växer och billiga hus. Eller Trollhättan för Energibranschen

Jag lyssnade på ert avsnitt för ett tag sedan och idag hörde hag mig själv prata i liknelsen med ekorren som samlar nötter och bara samlar och i vissa fall öppnar man en lucka och får nötter över sig så hittar man en annan lucka att stoppa dem i. Ekorren som bara jagar. Jag insåg då att jag vill höra detta avsnitt igen. Tack för inspiration och för att du öppnar upp nya tankesätt. :slight_smile:

3 gillningar

Alltid intressant med fördjupningar i olika personers liv och beslut. Roligt att hitta arbete där man kan finna mening om det nu är i försvaret. Men det kan nog variera med varje individ var man finner mening tänker jag. Sen är det ju tur att vissa av oss ändå vill jobba i privata sektorn då det är den som betalar för våra offentliga utgifter inom försvar skola eller vård mm.

Diskussionen om att följa samhällstrenden köra tesla köpa second hand mm blev lite luddig.

Sen tycker jag inte riktigt gästens egna tankar kom fram lika bra denna gång som vanligtvis görs så bra!

Caroline sticker emellan och sätter fingret på några bra intressanta öppna frågor Men annars tycker jag ni båda kan vara ännu bättre på att processa frågorna till gästen i stället för …”jag tänker följd av rätt långa egna utläggningar” då det får samtalet att ibland tappa spåret
tipset är väl att försöka att hitta en bättre struktur och balans i samtalet. och vänd egna tankar till nyfikna frågor till gästen i högre grad.
keep up the good work!