Dagens avsnitt är en reflektion på en samling olika citat, tankar och koncept kring ekonomi och rikedom i livet bortom pengar. Som vanligt blir det högt och lågt, lite skratt och snillen spekulerar men förhoppningsvis även ett och annat tankespjärn.
Precis som vanligt kan vi inte ta någon credd för något av citaten. Det är citat från Ben Carlson. Morgan Housel, Ali Abdal, Sahil Bloom och även forumets egen @melwa. Som vanligt gäller även att det är inget som är rätt elle fel, bra eller dåligt, sant eller falskt utan bara olika sätt att se på världen.
Gillar du något av perspektiven, sno det! Gillar du inte det, skippa det. Men kommentera gärna, för det vore fint att höra dina tankar kring dem. Som t.ex. är det något som sticker ut för dig? Om ja, vilket och varför?
“Väntrummet kommer alltid vara fullt.”
- Ali Abdaal, Sahil Bloom
“Tilta mot tillit.” (eng: default to trust)
- Sahil Bloom
“The good old days are happening right now.”
- Sahil Bloom
“Vi är tidsmiljonärer eller tidsmiljardärer. (“TIM”)”
- @melwa i forumet
“Pengar som används till outsourcing är välspenderade.”
- Ben Carlson
“Hur vi spenderar våra pengar kan vara en reflektion på vår uppväxt.”
- Morgan Housel
“Oanvända pengar ger tillgång till något som är svårt att ta på men som är väldigt värdefullt: frihet, oberoende, självständighet och kontroll över ens tid. Varje krona som inte spenderas är ett anspråk på framtiden.”
- Morgan Housel
“Prova ett energiperspektiv på aktiviteter & livspusslet.”
- Forumet
“Ekonomisk tillfredsställelse är ett bättre mål än ekonomisk frihet.”
- Ben Carlson
“Ekonomisk tillfredsställelse kommer också från att acceptera att dummare människor än du kommer tjäna mer pengar.”
- Ben Carlson
“Ett problem som kan lösas med pengar är inte ett riktigt problem.”
- Ben Carlson
“Det bästa perspektivet på pengar kommer från ditt yngre-jag.”
- Ben Carlson
“De flesta är inte dåliga på pengar, de tjänar bara inte tillräckligt.”
- Morgan Housel
“Alla behöver ett slipp-ut-ur-fängelse-kort när det gäller utgifter.”
- Ben Carlson
“Att njuta av sitt arbete är en form av rikedom.”
- Morgan Housel
“Ok att dina utgifter ökar så länge din sparkvot är konstant / ökar.”
- Ben Carlson
Det som stack mest ut för Caroline var “The goold old days are happening right now.” i form av att faktiskt njuta och uppskatta vardagen istället för att hela tiden vara på väg någonstans.
Det som jag gillade var resonemanget kring att “Tilta mot tillit” att hellre vara naiv och ibland bli lurad än att vara misstänksam mot världen. Men jag gillade även resonemanget kring “Väntrummet kommer alltid vara fullt”. Dvs. jag kommer alltid ha saker att göra, problem att lösa och jag kommer inte bli färdig, men att det inte heller är poängen. Utan ett sett att se på det är att ha sitt väntrum fullt med problem som man vill ha där.
Ja, många av dessa tankarna skulle faktiskt förtjäna ett eget avsnitt.
Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Caroline
Sammanfattning av intervjun
Visa sammanfattning av intervjun
Nedan följer ett referat och sammanfattning av avsnittet.
I podcastavsnittet diskuterar Jan och Caroline olika tankar och perspektiv på ekonomi, sparande och rikedom. Konversationen utgår från 16 citat som de går igenom och kommenterar utifrån sina egna erfarenheter och åsikter.
En central tanke är att ekonomisk frihet inte nödvändigtvis behöver betyda att sluta jobba tidigt, utan kan innebära friheten att välja ett arbete man trivs med. Jan menar att många inom FIRE-rörelsen (Financial Independence, Retire Early) fokuserar för mycket på att pensionera sig tidigt. Istället förespråkar han begreppet FI (Financial Independence) eftersom han själv gillar sitt arbete och inte ser någon större skillnad mellan arbete och fritid.
Caroline instämmer och lyfter fram citatet “Att njuta av sitt arbete är en form av rikedom”. För henne handlar det om att få vara kreativ i sitt arbete. De är överens om att om man kan hitta ett arbete man tycker är meningsfullt så förändras livet och blir mycket rikare.
Ett annat viktigt tema är synen på konsumtion och utgifter. Jan menar att det finns en utbredd uppfattning, inte minst inom sparrörelsen, att det är ”fult” med höga levnadskostnader. Men enligt citatet “Det är okej att dina utgifter ökar så länge din sparkvot är konstant eller ökar” så spelar det mindre roll hur mycket man spenderar så länge man har kontroll över sitt sparande.
Han föreslår ett enkelt sätt att hantera privatekonomin: Bestäm en sparkvot, exempelvis 10% av inkomsten, lägg undan det direkt och spendera resten utan dåligt samvete. På så vis behöver man inte engagera sig i krångliga budgeter och utgiftskontroller. Caroline håller med om att det kan vara ett bra sätt för många som upplever ekonomin som ett stressmoment. Det viktiga är att vara medveten om läget.
Ett citat som Caroline säger sig uppskatta extra mycket är “Good old days are happening right now”. Hon gillar att få lite perspektiv på tillvaron och bli påmind om att vara närvarande och njuta av nuet. Jan är inte förvånad över hennes val eftersom hon ofta fokuserar på den typen av livsvisdom.
Några andra citat och tankar som Jan lyfter fram är:
- “Väntrummet kommer alltid vara fullt” – att inse att vi människor alltid kommer hitta något att klaga över eller oroa oss för.
- “Tilta mot tillit” – att i möjligaste mån välja att lita på andra människor.
- “Alla behöver ett slipp ut ur fängelset-kort när det gäller utgifter” – att ibland unna sig något extra och släppa kontrollbehovet.
- “De flesta är inte dåliga på pengar, de behöver bara tjäna mer” – att många egentligen inte missköter sin ekonomi utan helt enkelt tjänar för lite.
Jan uppmanar lyssnarna att fundera över vilket citat de själva uppskattar mest och varför. Han ser framemot att diskutera vidare kring de olika tankesätten i kommentarsfältet. Sammanfattningsvis handlar podcastavsnittet mycket om vikten av att hitta ett sunt förhållningssätt till ekonomi, arbete och konsumtion för att uppnå mening och tillfredsställelse i livet.
Lyssna eller titta på avsnittet
Precis som vanligt så kan du lyssna eller titta på avsnittet.
Avsnittet finns där poddar finns, leta efter avsnitt 347.
Transkribering av hela avsnittet
Visa hela transkriberingen av avsnittet
Jan: Välkommen till RikaTillsammans! I dagens avsnitt ska vi prata om 16 olika tankar kring pengar och livet.
Caroline: Det är intressant!
Jan: Ja, under de senaste månaderna har jag samlat guldkorn som inte riktigt har passat in i våra vanliga avsnitt. Det är tankar från olika källor såsom Morgan Housel, författaren till ”Psychology of Money”, Sahil Bloom och några forummedlemmar. Så det blir en blandning av idéer och perspektiv. Vissa tankar är överraskande och får en att tänka efter, medan andra känns självklara. Vi kommer diskutera både pengar och livets rikedom. Välkommen till dagens avsnitt nummer 347, och låt oss börja. Först ska vi ta en titt på en tanke från Ali Abdaal och Sahil Bloom.
1. Väntrummet kommer alltid vara fullt
Caroline: ”Det kommer alltid finnas saker att hantera.”
Jan: I en föreläsning i London, diskuterades Sahil Bloom och Ali Abdaal. Sahil Bloom, en influencer, och Ali Abdaal, en youtuber, lyftes fram. Metaforen som presenterades härstammar från en läkare vars väntrum alltid är fullt. Denna metafor påminner oss om den kontinuerliga naturen av livet; att det alltid kommer att finnas uppgifter att hantera och utmaningar att övervinna. Vi vaknar inte en dag och finner att alla våra problem har lösts. Istället handlar det om att acceptera att livet är en ständig resa, fylld med utmaningar och projekt som kräver vår uppmärksamhet.
Caroline: Ja, det är sant. Det är lätt att tro att man har löst alla problem, men det är sällan fallet.
Jan: Absolut, det är precis så. Det påminner mig faktiskt om ”The Subtle Art of Not Giving a F*ck”. Livet kommer alltid att ha sina utmaningar och projekt. Målet är inte att bli färdig, utan snarare att acceptera att väntrummet alltid är fullt av saker att göra.
Caroline: Ja, exakt. Det är verkligen en lyx att ha ett fullt väntrum av saker man tycker om att göra. Det är ett privilegium att vara sysselsatt och engagerad i meningsfulla projekt.
Jan: Precis. Det handlar om att välja vad man fyller sitt väntrum med. Att ha kontroll över sina åtaganden och att göra saker man brinner för. Man kan välja vad man vill ha i sitt väntrum och undvika det som inte ger glädje.
Caroline: Helt sant. Man kan välja vad man engagerar sig i. Det är viktigt att fylla väntrummet med meningsfulla saker.
Jan: Ibland tror vi att vi inte har val, men oftast har vi fler alternativ än vi tror. Många gånger begränsar vi oss själva av rädsla eller okunskap. Att välja vad man fyller sitt väntrum med är en del av att skapa sitt eget liv.
Caroline: Ja, det är en fin tanke. Så, vad är nästa steg?
Jan: Ja, låt oss gå vidare till nästa ämne.
2. Tillta mot tillit
Caroline: ”Tillta mot tillit?”
Jan: På engelska säger man ”default to trust”. Jag försöker översätta citaten här.
Caroline: Så det blir en blandning av svenska och engelska.
Jan: Precis. Att luta sig mot tillit. Har du ett bättre uttryck för ”default to trust”?
Caroline: Ja, det handlar om att vara optimistisk och ge fördel av tvivel.
Jan: Det här kommer från en studie och boken ”The Luck Factor” från 2003 av doktor Richard Wiseman. Han delade upp 400 personer i två grupper beroende på om de ansåg sig ha tur i livet eller inte. Sedan fick de båda grupperna en uppgift att räkna bilder i en tidning. Resultaten visade att de som ansåg sig ha tur klarade uppgiften på några sekunder medan de andra tog flera minuter. Skillnaden? Båda grupperna fick samma instruktioner men på sidan två i tidningen stod det ”Sluta räkna, det är 43 bilder”. De som trodde på sin tur följde instruktionen och avslutade uppgiften snabbare.
Caroline: Intressant. Var det deras tro på sin tur som gjorde skillnaden?
Jan: Exakt. De var mer benägna att se möjligheter och lyckades därför snabbare med uppgiften.
Caroline: Det är som att ha en positiv attityd ger fler möjligheter och positiva utfall.
Jan: Precis. Även om man inte alltid får det man hoppas på, så berikar en tro på tur och möjligheter livet och leder till mer positiva erfarenheter.
Caroline: Det handlar om att välja att tro på det som gör livet roligare och mer givande. Att vara optimistisk ger en rikare upplevelse av livet.
Jan: Jag brukar säga att människor gör sitt bästa med de resurser de har tillgängliga. Det handlar om att ha tillit till att ingen agerar avsiktligt dumt. Det är bara ett perspektiv, inget absolut sanning. Jag gillar när idéer fångas i korta uttryck, som ”tillta mot tillit”. Det får tankarna att flyga iväg.
Caroline: Det är verkligen något att reflektera över.
Jan: Absolut. Om tio år kommer vi nog ha nya insikter att dela.
Caroline: Det ser jag fram emot.
Jan: Då tar vi nummer tre.
3. The good old days are happening right now
Caroline: ”The good old days are happening right now.”
Jan: Det är så sant. Vi pratar ofta om sparande för framtiden, men verkligheten är att dessa är de dagarna vi kommer minnas som de goda gamla dagarna. Vi bör uppskatta dem nu.
Caroline: Det är verkligen en fin tanke. Att vi kan se tillbaka på den här tiden med glädje.
Jan: Jag tänker på det när jag använder dagboksappen. Igår skrev vår femåring en saga, knappt läsbar men ändå så värdefull. Jag sparade det för framtiden för att visa henne om 20 år och påminna henne om sina första skrivförsök.
Caroline: Det är så fint att kunna få perspektiv på nuet och värdesätta de små stunderna.
Jan: Absolut. Det handlar om resan mer än destinationen. Vi kan njuta av vägen även om vi inte nått våra mål än.
Caroline: Precis. Det är viktigt att reflektera över vad som verkligen är viktigt i livet och uppskatta det vi har.
Jan: Ja, verkligen. Det är en tanke från Sahil Bloom. Sedan har vi en från Melva, som är en aktiv medlem i forumet.
4. Vi är tidsmiljonärer eller tidsmiljardärer
Caroline: Hon brukar säga att vi är tidsmiljonärer eller tidsmiljardärer.
Jan: Hon delar sina tankar i RikaTillsammans forumchatt, en plats där många samlas för avslappnat och roligt samtal.
Hon brukar skriva så här, och jag hoppas kunna bjuda in henne någon gång. Hon har kämpat med sjukersättning och försäkringskassan. Ibland skriver hon: ”Jag är Tim” eller ”tidsmiljonär eller tidsmiljardär.” Det får en att tänka på att vi har begränsat med tid. Pengar kan vi tjäna tillbaka, men tid går inte att återfå. Att missa barnens uppväxt är något vi inte kan kompensera för senare. Vi måste vara medvetna om hur vi använder vår tid.
Caroline: Det påminner mig om en film med Justin Timberlake där man kan handla med sin tid och ha den som en klocka på armen. Man kan till och med sälja den. Det är tankeväckande och sorgligt på samma gång.
Jan: Verkligen. Det är som Sahil Bloom säger, att det är ett spel man förlorar förr eller senare. Jag har lärt mig att vara försiktig med att skjuta upp saker till senare. Tid är en dyrbar resurs som vi måste hantera väl.
Caroline: Ja, tiden är vår mest värdefulla tillgång.
Jan: Precis. Tidsmiljonär är verkligen en fin tanke.
Caroline: Nästa ämne?
5. Pengar som används till outsourcing är välspenderande
Jan: Ja, precis. Ben Carlsson driver en podd och blogg vid namn ”A Wealth of Common Sense”.
Caroline: Att investera i outsourcing är väl värt pengarna.
Jan: Definitivt. Det här handlar också om att hantera tid. Som Morgan Housel påpekar är tid den osynliga avkastningen på pengar. Att outsourca är ett sätt att köpa tid. Jag kan använda mina pengar för att tjäna mer tid och energi. Det är som att investera i att få jobbet gjort av någon annan.
Caroline: Ett enkelt exempel som många redan använder är att anlita en städfirma som kommer hem en gång i veckan eller månaden. För bara några år sedan var det otänkbart för många, men nu är det en vanlig och uppskattad tjänst.
Jan: Exakt. Vi har en tråd i vårt forum där medlemmar delar sina bästa knep för att få livspusslet att gå ihop. Jag nämnde att vi använder appen Yepstr för att hitta barnvakter. Det kan verka skrämmande att låta någon man inte känner ta hand om ens barn, men för oss var det ett nödvändigt val med begränsade alternativ.
Caroline: Jag var skeptisk i början, men efter att ha gett det en chans och byggt upp förtroende har det fungerat utmärkt.
Jan: Ja, och vi började med att ha barnvakten när vi ändå var hemma för att känna oss trygga.
Caroline: Efter att ha fått förtroende för henne har det aldrig varit ett problem.
Jan: Precis. Att outsourca vissa uppgifter kan ge oss mer tid och fokus på det som verkligen betyder något.
Caroline: Det är viktigt att hitta en balans och vara bekväm med att delegera.
Jan: Ja, precis. För mig handlar det också om att outsourca uppgifter inom företaget för att öka effektiviteten.
Caroline: En mentor tipsade mig om att outsourca allt som någon annan kan göra hälften så bra som jag. Det har hjälpt mig att frigöra tid och fokusera på viktigare uppgifter.
Jan: Precis. Att outsourca är ett sätt att optimera vår tid och energi för att göra det som verkligen är viktigt. Ska vi gå vidare till nästa ämne från Morgan Housel?
6. Hur vi spenderar våra pengar kan vara en reflektion på vår uppväxt
Caroline: Hur vi använder våra pengar kan spegla vår uppväxt.
Jan: Ja, precis. Jag tror också att det handlar om acceptans, att många av oss formas av vår bakgrund. Det påverkar hur vi spenderar pengar. Till exempel, om någon har upplevt ekonomisk knapphet eller känslor av otillräcklighet, kan en bil symbolisera framgång. Det blir ett sätt att visa att ”nu har jag lyckats”. På samma sätt, om en familj har haft pengar i generationer, blir det kanske mindre intressant. Jag minns en vän som arbetar med välbeställda människor. Han samlade på gamla Land Rovers som en kontrast till att köpa en ny Tesla. Han menade att vem som helst kan köpa en ny Tesla, men det krävs något extra för att äga en gammal Land Rover från 80-talet och göra den elektrisk.
Caroline: Så den ser fortfarande gammal ut?
Jan: Ja, precis. Trots att den är uppgraderad. Det blir en symbol.
Caroline: Som old money-konceptet, eller hur?
Jan: Exakt. Jag tror att om vi tittar på oss själva kan vi också se hur vår uppväxt påverkat vårt förhållande till pengar.
Caroline: Absolut. Jag har märkt hur jag utvecklats över åren vi varit tillsammans. Jag har blivit medveten om min uppväxt och hur det format min syn på pengar. Tänkte du på det också?
Jan: Ja, definitivt. Jag har också märkt hur min barndom påverkar mitt förhållande till pengar.
Caroline: Minns du när jag berättade att jag som tonåring inte fick behålla de pengar jag tjänade?
Jan: Ja, det är klart. Det verkade meningslöst att tjäna pengar när man ändå inte fick behålla dem.
Caroline: Just det. För mig kändes det som brist. Det var som att jag hade allt, men ändå inget. Och det präglar fortfarande min syn på pengar och sparande.
Jan: Det förklarar nog varför du alltid vill spara.
Caroline: Exakt. Jag tycker mycket om att ha en buffert. Och du då?
Jan: Jag har också en tendens att spara, kanske som ett resultat av min barndom.
Caroline: Du hade en annan inställning till pengar när vi träffades. Det var som att du inte upplevde brist på samma sätt.
Jan: Ja, jag tror inte att jag såg det som brist. Vi kanske hade lika mycket pengar, men jag hade en annan syn på det. För mig handlade det om att njuta av livet och göra det bästa av det vi hade.
Caroline: Det var en ögonöppnare för mig att se att det fanns andra sätt att tänka kring pengar.
Jan: Jag har alltid haft en instinkt att spendera när jag vill ha något. Kanske kommer det från min uppväxt.
Caroline: Ja, det kan mycket väl vara så. Men det är intressant hur våra barndomsupplevelser formar vår syn på pengar och sparande.
Jan: Absolut. Det är något vi borde prata mer om, kanske till och med med min mamma för att få en bredare förståelse.
Caroline: Ja, det låter som en bra idé. Men låt oss gå vidare nu.
Vill du att vi ska analysera din privatekonomi?
Jan: Jag tänkte att vi kanske kan prata mer om det i ett annat avsnitt. Men nu vill jag göra lite reklam för vår Patreon-community. Tack vare dig som stödjer oss där kan vi ha de här guldkorns-samtalen idag. Under 2024 har jag fått ny inspiration och nya idéer. Förra året gjorde vi ett avsnitt där vi analyserade en privatekonomi, vilket var mycket uppskattat. Jag tänkte att vi kanske kan göra mer sånt på Patreon. En företagare frågade mig om jag erbjuder mentorskap eller coaching, och jag sa att det kan vi absolut göra.
Men istället för att ta betalt direkt, kan vi göra det gratis mot att vi gör det live på Patreon. Så under våren kommer vi att ha live coaching med en företagare som vill utveckla sitt företag. Det blir en interaktiv community där man kan lyssna, delta och bidra. Vi har även andra planer, som digitala evenemang och kanske fler live-events. Jag har insett att jag är lite rädd för traditionella after works, men det är en annan historia.
Caroline: Ja, det tar vi en annan gång. Du är rädd för sånt.
Jan: Det är typiskt Carro. Men du gör det bra. Om ni är nyfikna, besök patreon.com/RikaTillsammans. Länken finns i beskrivningen. Avsnitt nummer sju är med Morgan Housel.
7. Oanvända pengar ger tillgång till något som är svårt att ta på men som är väldigt värdefullt
Caroline: Att använda pengar ger tillgång till något som är svårt att mäta men väldigt värdefullt: frihet, oberoende, självständighet och kontroll över ens tid. Varje krona som inte spenderas är ett påstående om framtiden.
Jan: Vad tänker du när du läser det?
Caroline: Jo, jag tror det är därför jag gillar att ha pengar sparade. Det ger mig frihet och oberoende.
Jan: Precis.
Caroline: Jag vill inte hamna i situationer där jag måste jobba under tuffa förhållanden bara för att jag behöver pengar. Till exempel, ett nattstädjobb på ett sjukhus. Att vara sjuk och inte kunna ta ledigt skulle vara min mardröm. Så de sparade pengarna ger mig trygghet. Förstår du?
Jan: Ja, jag förstår. Men jag tänker också på det vi pratade om med Elisabeth Hedenmark från Länsförsäkringar, att tid är den osynliga avkastningen på pengar. Att ha pengar sparade ger möjligheten att avbryta situationer man inte trivs med och istället satsa på det man gillar.
Caroline: Ja, det är en fin beskrivning.
Jan: Dessutom tänker jag på konceptet från ”Die with Zero”, där de pratar om att vi är ”tidsmiljonärer” och att vi inte kan ha oändligt med anspråk på framtiden. Jag ser det som ett optimeringsproblem. Jag vill använda mina tillgängliga sekunder på bästa möjliga sätt.
Caroline: Det är logiskt. Hur mycket framtid har vi att göra anspråk på, och hur korrelerar det med pengar?
Jan: Exakt.
Caroline: Jag vill inte offra min livskraft för pengar. Jag vill ha resurser för att känna mig levande och vital. Det handlar inte bara om att undvika jobb jag ogillar, utan att ha möjlighet att investera i mitt välmående.
Jan: Jag håller med. Pengar handlar om möjligheter.
8. Prova ett energiperspetiv på aktiviteter & livspusslet
Caroline: Okej, tankespjärn 8: Prova energiperspektivet på aktiviteter och livspusslet.
Jan: I forumet diskuteras det just nu om våra bästa ”life hacks”. En strategi som har fungerat för dig och mig är att närma oss problem utifrån ett energiperspektiv. Till exempel, minns du när vi delade upp våra aktiviteter baserat på hur mycket energi de krävde? Vissa aktiviteter gav energi eller var åtminstone neutrala, medan andra drog mycket energi. Vi såg att vissa uppgifter, som att hämta och lämna på förskolan, var lätta för dig men krävde mycket av mig. Däremot var jag mer benägen att hämta och lämna på träningar och matcher. Istället för att fördela ansvar 50/50 anpassade vi det efter energibehovet. Till exempel tar du hand om matlagning och tvätt eftersom du gillar det.
Caroline: Ja, precis, jag gillar det.
Jan: Och jag fokuserar på ekonomi och jobb eftersom det är där jag kan bidra mest.
Caroline: Du tar hand om intjäningen, det gör du.
Jan: Precis. Vi har haft ett liknande tillvägagångssätt med andra uppgifter, som städning, som ingen av oss gillar. Istället för att slåss om att dela upp allt lika, har vi sett till energiförbrukningen. Vi anlitar professionell hjälp för att tvätta fönstren och har en städpatrull som tar hand om det. Jag tror att det handlar om att se utifrån energiperspektivet istället för att fokusera på rättvisa. För mig är energi till och med viktigare än tid. Om jag är energilös kan en enkel uppgift ta lång tid. Ibland märker jag att jag fastnar i något och inser att det är dags att ta en paus. Jag har också märkt att eftermiddagar passar bättre för möten, eftersom de kräver mindre energi än mina morgnar, då jag föredrar att göra mer krävande uppgifter som att spela in poddar.
Caroline: Precis, det är viktigt att balansera energigivande och energikrävande aktiviteter. En vän pratade om randiga dagar, där man varvar roliga och energigivande aktiviteter med viktiga men mindre energigivande uppgifter.
Jan: Ja, det handlar verkligen om att hantera energin effektivt. Jag tror att energi är nyckeln till att hålla balansen och skapa en positiv spiral i livet.
Caroline: Jag minns när jag var yngre och hade läxor. Jag försökte alltid börja med något roligt och lätt, som att göra enkla uppgifter först, för att sedan ta itu med det svårare. Det är verkligen en viktig strategi för att hantera energin.
Jan: Absolut, vi måste ständigt vara medvetna om att hålla balansen och återvända till den när vi faller ur den. Ska vi gå vidare till nummer nio? Jag tror att vi är redo.
9. Ekonomisk tillfredsställelse är bättre än ekonomisk frihet
Caroline: Ben Carlson säger att strävan efter ekonomisk tillfredsställelse är viktigare än att bara sikta på ekonomisk frihet.
Jan: Det här är verkligen tankeväckande. Carlson provocerar med sitt påstående att ekonomisk tillfredsställelse är viktigare än att uppnå ekonomisk frihet, särskilt i en tid då många strävar efter FIRE. Han poängterar att det finns rika människor som, trots att de kan göra vad de vill när de vill och spendera hur mycket pengar de vill, ändå känner sig missnöjda och inte utnyttjar sin frihet till fullo. De saknar med andra ord ekonomisk tillfredsställelse eller ”contentment”, som han kallar det. Jag gillar det perspektivet, eftersom det betonar vikten av att vara nöjd med sin ekonomiska situation, även om man inte är helt fri.
Caroline: Det påminner mig om boken ”Your Money or Your Life”, där författarna kopplar samman ekonomisk tillfredsställelse med ekonomisk frihet. De pekar på att många som strävar efter FIRE börjar med att hitta nöjdhet i det de redan har, vilket leder till att de spenderar mindre och sparar mer för att uppnå ekonomisk frihet. Jesper Angaudlinn har också berört detta i forumet, att man inte alltid behöver sträva efter det absolut bästa utan kan vara nöjd med det som är tillgängligt och prisvärt. Det handlar om att hitta balansen och vara hållbar i sina val.
Jan: Jag undrar om ekonomisk tillfredsställelse är ett steg på vägen mot ekonomisk frihet eller om det är målet i sig enligt Carlson. Han påpekar att det finns många miljardärer som trots sin ekonomiska frihet inte är lyckliga, vilket visar att pengar inte är lösningen på allt utan snarare en förstärkare. Det är definitivt något att fortsätta diskutera och utforska.
Caroline: Ja, detta resonemang utmanar min syn på vitalitet och hur jag ser på att investera i saker som ger mig livskvalitet. Jag har inte helt klart för mig vad jag tycker än, men det är en intressant diskussion som behöver utforskas vidare.
Jan: Det ska bli spännande att höra era åsikter om detta. Ben Carlson tar upp fler intressanta tankar från ett finansiellt perspektiv, men detta resonemang om ekonomisk tillfredsställelse är verkligen tankeväckande.
Caroline: Jag måste läsa den där igen för att förstå vad han menar med det sista.
10. Acceptera att dummare människor än du kommer tjäna mer pengar.
Caroline: Ja, ekonomisk tillfredsställelse handlar också om att acceptera att personer som kanske inte är lika kloka som du ändå kan tjäna mer pengar. Det påminner mig om när vår dotter kom hem från skolan och undrade varför någon annan fick bättre betyg i matte. Hon sa: ”Men de är inte lika smarta som jag.” Det gjorde ont att höra. Vad tycker du?
Jan: Absolut, jag tror verkligen att det handlar om att acceptera verkligheten. För min del handlar det om att inte behöva svara på kommentarer som jag fick på TikTok häromdagen, där någon kritiserade mig för att person gjort värsta affären i Nvidia. Istället kunde jag bara svara att jag önskar dem grattis för deras val. Kanske skulle en del av pengarna investeras i indexfonder för att sprida risken. Jag försöker verkligen undvika att jämföra mig med andra och inte heller anta att någon är mindre kunnig bara för att de gör andra val.
Caroline: Precis, ibland kan man känna sig orättvist behandlad eller avundsjuk på andras framgångar. Det är som att kämpa mot väderkvarnar. Det är en Don Quijote-kamp.
Jan: Ja, exakt. Det är viktigt att också inse att det finns människor som är smartare och kanske har andra förutsättningar än vi har. Warren Buffett har påpekat att bubblor uppstår när folk ser sina grannar bli rika och hoppar på tåget. Livet är inte rättvist, det är något jag också försöker förmedla till våra barn. Vi har alla olika kort att spela med i livet, och det handlar om att göra det bästa av det vi har.
Caroline: Ja, det är intressant. Jag brukar säga att livet är rättvist, men jag menar nog att det är rättvist på sitt sätt. Vi alla har våra unika förutsättningar och utmaningar att hantera.
11. Ett problem som kan lösas med pengar är inte ett riktigt problem.
Jan: Vi måste öka tempot här.
Caroline: Ett problem som kan lösas med pengar är egentligen inte ett verkligt problem, eller hur? Du har tänkt på det här länge, eller hur?
Jan: Lite som Ben Carlson säger också. Man kan se det från olika perspektiv. Naturligtvis är problem subjektiva och man bör inte förminska någon annans problem. Det jag upplever som ett stort problem kan vara smått för någon annan, och vice versa. Men ändå, jag håller med om resonemanget. Om någon blir sjuk eller går bort, då inser man vad verkliga problem är. Att saker som kan lösas med pengar egentligen inte är lika viktiga. Han säger tydligt att det som verkligen betyder något i livet har inget att göra med pengar.
Jag tyckte ändå det var värt att komma ihåg att vissa problem inte är på samma nivå när det gäller viktighet. Återigen, det är inte svart eller vitt. Om ens hus brinner ner och man inte har försäkring, ja, det kan vara ett stort problem. Men att fokusera på det som gör livet rikt är viktigt. Livet är inte en Excel-tabell. Så det är lite att tänka på. Jag tror egentligen inte att vi har något nytt perspektiv här. Det handlar inte om att förminska problemen, utan snarare om att ändra vårt sätt att se på dem.
Caroline: Jag har tänkt att genom att bara kasta pengar på ett problem kanske man bara fördröjer det verkliga problemet. Till exempel, om man har en partner som inte vill städa och man löser det genom att anlita städhjälp. Men egentligen handlar det kanske om något annat som behöver tas itu med. Problemet kommer förmodligen att dyka upp igen på ett annat sätt. Jag har också tänkt mycket på detta, att det är bra att investera i projekt, men man bör vara försiktig med att använda pengar för att lösa problem direkt. Det kanske inte ens är det verkliga problemet utan det kan dyka upp på ett annat sätt som är mer lämpligt att hantera då.
Jan: Ja, precis. Mycket bra sagt.
12. Det bästa perspektivet på pengar kommer från ditt yngre-jag.
Caroline: Ja, då ska vi se. Ben Carlson säger att det bästa perspektivet på pengar kommer från ditt yngre jag. Jag vet inte riktigt, jag kan inte relatera till det där. Vad tycker du? Säg något så kanske jag kommer på något.
Jan: Jag tänker så här: Hans perspektiv var att du aldrig kan hålla samma takt som alla andra. Det kommer alltid att finnas någon som är rikare än dig, någon som tjänar mer pengar än dig. Och ju mer pengar du får, desto mer kommer du att umgås med människor som har mer pengar. Så om man ständigt jämför sig med andra kommer man alltid att ligga efter. Så det bästa och mest sunda perspektivet är ungefär som vi säger till våra barn: Jämför dig inte med andra, jämför dig med dig själv för tolv månader sedan. Samma resonemang gäller här. Jämför dig inte ekonomiskt med oss som har varit på denna resa i nästan 25 år och arbetat med detta professionellt. Istället jämför dig med dig själv för fem år sedan. Jämför dina tankar om pengar då, ditt sparande då och din ekonomiska situation då.
Caroline: Då förstår jag det.
Jan: Precis, jag tror att det även gäller pengar. Det var det som verkligen stack ut för mig här: jämför dig med dig själv där du var tidigare.
Caroline: Och inte med andra.
Jan: Precis. Dessutom, även om det inte handlar om pengar, så läste jag någonstans att om du inte skäms för det du gjorde för tolv månader sedan, har du inte utvecklats tillräckligt.
Caroline: Ja, det tänker jag också när jag skriver eller läser något från ett år sedan. Det känns dåligt då, men det visar ju att jag har utvecklats sedan dess. Det kan vara svårt att ta till sig, men man lär sig att tillämpa det mer och mer och inser att det inte är någon skam i att ha haft dåliga tankar eller gjort misstag tidigare.
Jan: Jag körde igång RikaTillsammans-programmet för några veckor sedan och då sa någon till mig: ”Jan, jag har följt det sedan 2016”, och jag bara tänkte tillbaka och kände mig lite pinsam över vad jag gjorde 2016. Men då gjorde jag det bästa jag kunde med de resurser jag hade tillgängliga.
Caroline: Tänk dig den personen som följde dig då och fortfarande gör det. De bryr sig nog inte så mycket om hur det var 2016. Du behöver inte fundera över det.
Jan: Ibland känner jag att vi borde ta bort de senaste 200 avsnitten, men sedan tänker jag att vi kanske bara ska titta tillbaka på dem.
Caroline: Du behöver inte ta bort dem. Nej, det är som att säga att jag flög upp på berget, jag gick inte. Jag tittade. Jag flög upp. Det var inte jobbigt alls.
13. De flest är inte dåliga på pengar, de tjänar bara inte tillräckligt.
Jan: Vi tar nästa.
Caroline: Ben Carlson säger att de flesta inte är dåliga på pengar; de tjänar bara inte tillräckligt.
Jan: Det här är viktigt att komma ihåg. Jag funderar mycket på det själv. Det är lätt att tänka att andra bara borde spara mer och investera, men sanningen är att det är mycket lättare att spara 30 % eller 50 % av sina pengar om man tjänar 100 000 än om man tjänar 17 000. När jag säger det håller alla med, men det är viktigt att förstå att för dem som tjänar mindre är matkostnaderna en mycket större del av inkomsten. Jag försöker verkligen att ha empati med detta. Lösningen för de flesta är inte att bli bättre på att hantera pengar eller spara mer, utan att de helt enkelt inte tjänar tillräckligt.
Det är därför jag ofta framhåller att folk borde sträva efter att tjäna mer pengar. Att byta jobb för att få högre lön, sikta på en högre inkomst för att maximera pensionen och andra förmåner. Jag förstår att det kan vara över snittlönen eller medianlönen, och jag säger inte att det måste ske när man är 23, men det är en målsättning att sträva efter, eftersom inkomsten är en förutsättning för allt annat.
Caroline: Ja, det är viktigt att ta det i små steg. Man behöver inte fixa allt på en gång. Sen vill jag också tipsa om Ramit Sethi som är expert på löneförhandlingar och liknande. Han har fantastiska tips. Bara genom att ta till sig ett tips kan man lära sig mycket.
Jan: Vi kommer att göra ett avsnitt om det. Hur man förhandlar om löner, pratar med rekryterare och HR-chefer. Det kommer absolut. Ja, bra, då tar vi nästa.
14. Alla behöver ett slipp-ut-ur-fängelse-kort när det gäller utgifter.
Caroline: Ben Carlson säger att alla behöver ett ”Slipp-ut-ur-fängelse-kort” när det gäller utgifter. Jag förstår inte det.
Jan: Jo, det här är lite som min strategi också. Man har några områden där det är okej att spendera lite extra pengar, som jag kallar det. Index Queen i forumet är en profil som gillar skor och kläder, vilket är min grej. Det är lite skämtsamt, men jag prioriterar det. Till exempel, nyligen köpte jag flera HDMI-sladdar från Amazon. För mig är det en lyx att ha dem, även om någon annan undrar varför jag köper så många sladdar. Men när jag behövde en tre meters HDMI-kabel för en ny skärm till Oliver, kändes det som en investering värd priset för bekvämlighet. Jag googlade på en fredagskväll för att hitta en butik som hade den, och det blev Netonnet i Svågertorp. Så ja, jag har ett ”Slipp-ut-ur-fängelse-kort” när det gäller sladdar. Jag känner att vår ekonomi inte kommer att haverera för det.
Caroline: I fängelset är när man är fångad, när saker inte fungerar som de ska.
Jan: Precis, det är som att passera ”Gå” utan att hamna i fängelse. Det är som att spela ett kort och komma ut igen.
Caroline: Vad representerar fängelset i Monopol?
Jan: Det handlar inte om fängelse i Monopol, utan det är bara ett uttryck. Jag kan inte förklara det helt, men för mig är det en metafor för att ha ett område där man kan spendera pengar utan ånger.
Caroline: Jag borde ha förstått det när du pratade om dina sladdar.
Jan: Ja, precis, det är som att ha ett område där man kan spendera utan begränsningar. Jag har aldrig ifrågasatt konceptet med ett ”Slipp-ut-ur-fängelse-kort”.
Caroline: Jag har alltid dåligt samvete när jag handlar.
Jan: Alla förtjänar ett ”Slipp-ut-ur-fängelse-kort”. Det får vara Ben Carlsons tankegångar till dig.
15. Att njuta av sitt arbete är en form av rikedom.
Caroline: Att kunna njuta av sitt arbete är en sorts rikedom, absolut.
Jan: Detta är verkligen något jag också håller med om starkt.
Caroline: Det kan verkligen förändra ens liv. Om man älskar sitt jobb kan det göra all skillnad. Det är som någon sa, att ens liv går från svart-vitt till färg.
Jan: Ja, var det inte Fru Efficient Badass?
Caroline: Ja, när hon började spara aggressivt. För henne blev det verkligen så. För mig är det att få vara kreativ, det är då livet blir som i färg.
Jan: Jag tror också att eftersom vi tillbringar så mycket tid på vårt jobb och vi vill göra saker vi älskar, det är därför. Ibland hamnar jag i diskussioner om FIRE och det blir konflikter för att någon säger, ”Jag vill ha ekonomisk frihet så jag inte behöver jobba” och jag älskar mitt jobb. Så jag pratar mycket om FI, ekonomisk frihet, men inte så mycket om RE, retire early. För mig är att älska sitt arbete en form av rikedom. Detta kommer från en utbildning vi gick i England för många år sedan där de sa att verklig frihet är att inte behöva separera arbete och fritid, att låta andra definiera vad som är vad. För mig är det bara tid. Det har verkligen fastnat hos mig.
Caroline: Det var som ett tankeexperiment vi fick och det har verkligen påverkat dig.
Jan: Precis, tänk att inte behöva skilja mellan arbete och fritid. För mig är det samma, och jag gillar det. För mig är det att njuta av sitt arbete en form av rikedom.
16. Ok att dina utgifter ökar så länge din sparkvot är konstant/ökar.
Caroline: Då tar vi den sista nu då. Det är okej att dina utgifter ökar så länge din sparkvot är konstant eller ökar.
Jan: Vi pratar ofta om Parkinsons lag. Dina utgifter tenderar att öka i samma takt som dina inkomster. Det är som en grej inom sparcommunityn. Det kallas lifestyle creep, att ju mer du tjänar, desto mer spenderar du. Men jag tycker att det är okej, så länge din sparkvot ökar också.
Caroline: Absolut, om man är medveten om det. Man bör vara medveten om vad som händer i sin ekonomi när man låter sina utgifter öka. Man kan ha sin lifestyle creep, men samtidigt veta att man sparar tillräckligt för framtiden. Kanske behöver man inte ens spara mer. Det handlar om att vara medveten och inte låta utgifterna skena iväg utan att märka det.
Jan: Jag tycker inte att det är fel att spendera. Jag tycker att det som är fel är att inte vara medveten om vad som händer med ens ekonomi.
Caroline: Men vi har skämtat om det. När vi var studenter levde vi på 7000 kronor i månaden. Ibland skämtar vi om att en månad under 50 000 i utgifter är en bra månad. Det får oss att reflektera över våra utgifter.
Jan: Precis, men många tycker att höga utgifter är fel. Jag tycker att istället för att fokusera på utgifterna, kan man fokusera på sparkvoten. Skit i att mäta utgifterna, mät istället sparkvoten.
Caroline: Ja, det är ett enkelt sätt att se på det.
Jan: Det blir enklare att hantera hela ekonomin på det viset.
Caroline: Jag gillar det.
Jan: Ja, det blir en annan synvinkel. Istället för att fokusera på inkomster och utgifter, fokuserar man på sparkvoten.
Caroline: Jag gillar den tanken om att ”Good old days are happening right now”, att lyfta blicken och få perspektiv på vad man håller på med.
Jan: Det var inte oväntat. Du lutar mer åt det jag gillar. Jag är nyfiken på att höra vad andra tycker också. Tack för att du är med!