Angaudlinn besöker podden igen | Uppföljning FIRE ett år senare - vad ska vi ta upp?

Nästa vecka har vi finbesök i RT-studion av @angaudlinn. Temat är ju lite: 1 år senare, FI som typ 50-åring - hur är det. :smiley:

Här är förra intervjun för ett år sedan:

Vad tänker du att vi ska ta upp för frågor?

33 gillningar

Om det blir en djupare nedgång precis nu så blir timingen för FIRE med avseende på sequence of return risk inte den bästa. Även om du säkert har räknat på detta så är det såklart inte kanske vad du hade hoppats på.

Förändrar en sådan situation hur du resonerar? Vågar du stå fast vid att inte jobba eller kommer du försöka dryga ut inkomsten ett tag till?

Jag vill förövrigt säga grattis och starkt jobbat för att nå dit du är idag!

8 gillningar

Det kommer en uppdatering… men nej, allt är inte investerat. Träffar skiten fläkten på riktigt (den senaste veckan är en krusning på ytan) så har jag ungefär två års utgifter på räntebärande konton.

Men nej, alla hoppas väl på ännu mer avkastning… alltid. :joy:

Nix och japp.

Tack! :smiley: :beers:

6 gillningar

Tillägg till @janbolmeson s post:

Lyssna gärna på förra avsnittet som besvarar en del och ger bakgrund. Då blir det säkert ännu bättre frågor. :smiley: :+1:

3 gillningar

Förra avsnittet finns här:

Eller här:

5 gillningar

Finns det några planer på en världsturné med synthbandet?

10 gillningar

Det är investerat med x5 hävstång. :slight_smile:

Skämt åsido. @angaudlinn verkar ha hittat en bra balans för honom.

1 gillning

Hur är det med utgifter, har det varit billigare eller dyrare än vad du tänkte och planerade för innan? Är det något du skulle gjort annorlunda med facit i hand?

9 gillningar

Hur blir det nu när börsen går ned när du är i uttagsfasen? Gör du någon justering?

2 gillningar

Vad har 8 timmars jobb ersatts med i vardagen?

Har du några extraknäck / ”backup jobb” vid behov ?
(Utöver golfbollarna :grin:)

Hur stor del väger eget/ privat kapital mot allmän pension + tjänstepension.
(Framförallt är du beroende av statens utbetalningar vid 65+)

6 gillningar

Hur kändes den sista tiden på jobbet? Som du tänkt dig eller annorlunda? Några speciella känslor?

Har du fått någon större klarhet i vad du vill göra med all tid som frias upp?

Under detta år sedan senast, har du övervägt att jobba längre, eller småjobba en del i framtiden, för att leva lyxigare eller ha större marginaler?

Har det varit svårt att spika ett specifikt datum och hålla sig till det?

Vad har varit den största utmaningen?

Vad ser du fram emot mest?

3 gillningar

Jag är intresserad av kronor och ören. Specifikt lön, sparande, utveckling osv. Det skulle tydliggöra vid vilken nivå det är möjligt. Teorin går att räkna på men ett praktiskt exempel vore fint.

Just för att karln haft knegarlön och även bott själv i hus. Här omkring är det ju oftast konsulter med 200k i månaden som gjort fire annars. Svårare att relatera till.

10 gillningar

Hur tänker du kring frihetsperspektivet längre fram? Fått intrycket av att många FIRE har en bestämd budget som ska räcka exakt uträknat resten av livet. Men det man vill idag (du som 50 åring) är kanske inte alls det man vill när man är 75? 85? Hur ska man tänka där för att ha kvar svängrummet i det längre perspektivet?

2 gillningar

Fan vad spännande! Det var det avsnittet som fick mig att hitta rikatillsammans.

Några ekonomiska val som du ångrar?
Hur hade du kunnat snabba på FIRE resan?

4 gillningar

Jag funderar på mycket praktiska saker:

• Hur det fungerar med ev. bolån?
  • Krediter allmänt såsom kreditkort?
  • Har du prövat skaffa nya tjänster (som tar kreditprövning, typ elbolag etc.)? I sådana fall hur har det gått?
  • Några andra oväntade ekonomisk-praktiska saker som slår till från sidan oväntat?

Ser fram emot avsnittet!

8 gillningar

Vad har förändrats säg senaste året när planen gick från att vara just en plan till att bli verklighet?

Praktiskt, emotionellt, investeringsmässigt, tja, vad som helst.

5 gillningar

Shit, här finns det förväntningar att leva upp till. :blush:

Välkommen till forumet!

9 gillningar

Sist hade du varit lite försiktig i att ”komma ut” som FIRE. Hur har det gått nu när det är gjort, hur reagerade vänner och kollegor, och vad säger du nu när du får frågan vad du jobbar med? Har det varit som du väntat dig? Har du fått nya insikter om andras inställning till pengar nu när du är på ”andra sidan”?

:smiling_face:

11 gillningar

Hur fungerar date:andet? Berättar du att jag är i FIRE-läge och inte jobbar. Hur tas det emot?

5 gillningar

Jag är allmänt nyfiken på hur ”FIRE/RE-människor” praktiskt gör sina uttag.

• årsvis, månadsvis, någotannatvis?
  • variabelt belopp eller alltid samma?
  • beroende på börsutveckling?
  • från vilket sorts investeringsslag?
  • från buffert eller pengamaskin?
  • automatiserat eller manuellt?
  • vad gör hem med ev överskott av tex årsvis uttag, för tillbaka?
  • bygger hen vidare på pengamaskinen eller monteras den sakta ner? Finns det en brytpunkt, vad defilerar den?
17 gillningar