Provpodd med @angaudlinn om hans FIRE-resa

I chatten idag har/hade vi ett samtal med @angaudlinn som delade med sig om sin ambition och sin FIRE-prao. Många av oss blev väldigt inspirerade så vi bestämde att göra en provpodd. Om du har en fråga så får du gärna kommentera här. :heart:

Dessa frågor är plockade från chatten (sorry om det blev fel på person):

@Thomas86

• Hur höga är dina driftskostnader på huset samt matkostnad?

@Anonym

• Kommer du ändra på portföljen på något sätt? Vikta om mer med räntor?
  • Hur ser portföljen ut idag?
  • Hur ser din intjänade pension ut? Vid aktuell uttagstid? om du inte får inbetalningar på15-17 år
  • Vad har du tänkt att lägga tid&energi på under FIRE?
  • Hur har du tänkt uttagsfasen?
  • Vi får hoppas du inte blir plockad av Gympa-leffe innan! Hur gammal är du?:blush:

@Jacke78

• Vad kommer du göra med all tid du frigör som FIRE? Hur känner du inför tanken att arbeta med det du har lust för under de former du trivs i även efter FIRE? (påfyllnad)
  • Vad är tid för dig?
  • Vad är livskvalité?
  • Hur har processen varit med nära och kära under tiden fram till beslutet? Vad är det du värdesätter mest med att jobba?
  • Vad värdesätter du mest med att vara fri från lönearbete?
  • Hur har du hanterat vad andra eventuellt tycker och tänker om ditt livsval?

@TheFlorimell

• när uppkom tanken på Fire, hade du sparat intensivt innan dess?
  • hur har du tänkt kring sparandet när du samtidigt har barn hemma?
  • vad är din bästa upplevelse under perioden från insikt att Fire var möjlig fram till nu?
  • vad tycker du om bandet Saft?
  • har du sett Spock många ggr? :sunglasses:

@melwa

• Hur visste du hur mycket du behöver ha på kontot, för att uppnå Fire?
  • Och hur ändrar du placeringarna efter Fire?
  • Ni måste ha top 5 vinyler i samlingen också?
  • Hur länge vara din praoperiod denna gången?

@Indexqueen

• Nyfiken på balansen på väg till FIRE - ha kakan och äta den samtidigt. Tycker själv det är lite knepigt och tar gärna tips. :slightly_smiling_face:
  • Typ konkreta exempel på sparkvot, belopp i månaden OCH vad som gjort på vägen som ger glädje (typ musiksamling och konserter).

@JFB

• The million dollar question - hur kom du (ni) fram till att/när ni är i mål?

@emilv

• Hur föddes tanken på FIRE?
  • Hur går det till rent ekonomiskt?
  • Är du rik?
  • Vad ska du göra nu?
  • Kan alla göra detta?
  • Hur har du hållit nere utgifterna?
  • Vad gör du om pengarna tar slut?
  • Tycker andra att du är snål?
  • Har du sparat länge?
  • Har du alltid varit sparsam?
  • Bästa tipsen för att spara pengar?
  • Nu blir jag nyfiken på varför detta är en känslig fråga som du inte vill att det ska läcka ut till arbetslaget :slight_smile:
  • Ska du dra pluggen helt eller deltid?…
22 gillningar

Tror inte jag frågade detta, men den är bra med. :blush:

2 gillningar

Superkul! Hoppas det blir ett avsnitt. :+1:

3 gillningar

Blir ett spännande avsnitt med en av de stora profilerna på forumet! :slight_smile:

11 gillningar

Instämmer!
Tycker det är många bra frågor som listats.

Fråga:
Har du varit öppen mot vänner, släkt och kollegor om dina fire-tankar, och vilka reaktioner har du fått?

7 gillningar

Kul! Ser fram emot avsnittet :blush::+1:

2 gillningar

Ja det blir jättekul och spännande. :grinning::+1:

Eftersom ingen frågade detta:

• Varför ?
5 gillningar

Arbetar du för att leva, eller lever du för att arbeta ?

3 gillningar

@angaudlinn ttor du att det finns potentiella fallgropar/problem med FIRE som man kanske inte tänker på förens man är där?

4 gillningar

Så himla kul! Det ser jag fram emot! :slight_smile:

5 gillningar

Ja, men dessa får vi väl ta i podden gissar jag. :smiley:

7 gillningar

Ska bli kul och mycket intressant,
satt häromdagen och läste en äldre tråd av @angaudlinn och dina planer på att framöver sluta jobba.

Blir därför extra kul med denna fortsättning/uppföljning - ser fram emot avsnittet :blush::+1:

6 gillningar

Kul! Jag funderar lite kring hur man efter FIRE kommer att ev omdefiniera sig själv. Ligger ofta mycket tyngd idag kring vem man är som “arbetsutförare”, vilken roll man har och ev statussignalerande kring den…

Första frågan man ofta öppnar upp samtal med nya personer med är ju just “vad jobbar du med”. Hur kan det kännas att behöva omformulera sitt eget svar?Kommer en tomhet att uppstå, att sakna sitt “gamla jag”? Vi har ju ofta så stort mänskligt behov av att tillhöra någon typ av kollektiv…

2 gillningar

Kul! Detta vill jag lyssna på!

Hur lång tid tog resan och hur kände du inför ditt mål under tiden? Har du alltid vågat tro att du mår ditt mål, eller har du tänkt att det är lönlöst och funderat på att lägga ner? När insåg du att målet skulle nås?

Tror du att omvärlden ser på dig att du levt annorlunda under sparandeperioden? Hur?

Finns det något i detta du tänker att du kunde gjort bättre eller som du ångrar?

Råd till andra som är intresserad av liknande resa?

2 gillningar

Fråga:

Hur och när planerar du uttag av tjänste- och allmän pension? Hur kom du fram till den planen (av pensionsuttag)?

2 gillningar

@janbolmeson Planera gärna in ett uppföljningssamtal om ett år för att höra hur det gick och vad som förändrats.

4 gillningar

Jättekul! :blush:

Har bara en fråga: hur uttalar du ditt användarnamn??

8 gillningar

Det är svårt att tagga namnet också :smiling_face_with_tear:

5 gillningar

Puffar för denna då vi spelar in lite senare i veckan. :slight_smile:

4 gillningar

Utifrån all aktivitet här på forumet från @angaudlinn så slår du mig som en tänkande människa som behöver stimuleras mentalt. Mycket av det sker naturligtvis på jobbet, med kollegor, hur tänker du kring att ersätta det?

2 gillningar