I chatten idag har/hade vi ett samtal med @angaudlinn som delade med sig om sin ambition och sin FIRE-prao. Många av oss blev väldigt inspirerade så vi bestämde att göra en provpodd. Om du har en fråga så får du gärna kommentera här.
Dessa frågor är plockade från chatten (sorry om det blev fel på person):
Vad kommer du göra med all tid du frigör som FIRE? Hur känner du inför tanken att arbeta med det du har lust för under de former du trivs i även efter FIRE? (påfyllnad)
Vad är tid för dig?
Vad är livskvalité?
Hur har processen varit med nära och kära under tiden fram till beslutet? Vad är det du värdesätter mest med att jobba?
Vad värdesätter du mest med att vara fri från lönearbete?
Hur har du hanterat vad andra eventuellt tycker och tänker om ditt livsval?
Kul! Jag funderar lite kring hur man efter FIRE kommer att ev omdefiniera sig själv. Ligger ofta mycket tyngd idag kring vem man är som “arbetsutförare”, vilken roll man har och ev statussignalerande kring den…
Första frågan man ofta öppnar upp samtal med nya personer med är ju just “vad jobbar du med”. Hur kan det kännas att behöva omformulera sitt eget svar?Kommer en tomhet att uppstå, att sakna sitt “gamla jag”? Vi har ju ofta så stort mänskligt behov av att tillhöra någon typ av kollektiv…
Hur lång tid tog resan och hur kände du inför ditt mål under tiden? Har du alltid vågat tro att du mår ditt mål, eller har du tänkt att det är lönlöst och funderat på att lägga ner? När insåg du att målet skulle nås?
Tror du att omvärlden ser på dig att du levt annorlunda under sparandeperioden? Hur?
Finns det något i detta du tänker att du kunde gjort bättre eller som du ångrar?
Råd till andra som är intresserad av liknande resa?
Utifrån all aktivitet här på forumet från @angaudlinn så slår du mig som en tänkande människa som behöver stimuleras mentalt. Mycket av det sker naturligtvis på jobbet, med kollegor, hur tänker du kring att ersätta det?